Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
Vandaag om 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
  

Auteur Topic: Veel te veel gevaarlijke stoffen over het spoor in Twente, veiligheidsregio.....  (gelezen 2907 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Het is verkiezingstijd.
Als je wilt scoren met rampscenario's kun je dat mooi nu doen.

Een groot deel van het electoraat snapt weinig van statistiek.
Een groot deel van de geëlecteerden evenmin trouwens.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Niet helemaal wat ik bedoel, Arjan.

In het extreem uitzonderlijke geval dat er op hetzelfde moment een ongeluk plaatsvindt op de A15 met meerdere vrachtwagens met gevaarlijke goederen en ook dat er een ketelwagentrein ontspoort met lekkende/brandende wagons en dat naast elkaar.
« Laatst bewerkt op: 13 July 2023, 10:24:09 door Jeronimos »
Jeroen

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Het is verkiezingstijd.
Als je wilt scoren met rampscenario's kun je dat mooi nu doen.

Een groot deel van het electoraat snapt weinig van statistiek.
Een groot deel van de geëlecteerden evenmin trouwens.

Groeten
Hendrik Jan
Dat heb ik wel eens gehoord: 20% is voor, 30% is tegen en 50% heeft geen mening: ergo 70% is niet tegen.  ???
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Kun je doen, etc etc etc

Jij reageerde op een post waarin (terecht) werd gesteld dat spoorvervoer veiliger is dan wegvervoer, ik reageerde daar weer op. De soort gevaarlijke stof was in deze irrelevant en werd ook niet genoemd. Je refereert nu aan de stoffen die de veiligheidsregio aanhaalt, daar ging het alleen niet om, wel over rail versus asfalt.

"Overigens wil ik niet zeggen dat er maar geen vervoer van gevaarlijke stoffen over spoor moet zijn" > Gelukkig maar. Spoorvervoer is immers bewezen veiliger dan wegvoer. Dus als je iets wilt uitbannen...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
In het extreem uitzonderlijke geval dat er op hetzelfde moment een ongeluk plaatsvindt op de A15 met meerdere vrachtwagens met gevaarlijke goederen en ook dat er een ketelwagentrein ontspoort met lekkende/brandende wagons en dat naast elkaar.

Wist je dat er ook vliegtuigen over de A15 vliegen?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Gelukkig maar. Spoorvervoer is immers bewezen veiliger dan wegvoer.

Zie de foto op de NOS site, de laatste ketelwagen heeft overbuffering beveiliging. (de leek weet toch niet wat dat is)

Mvg, Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Spoor N
Interessant, ik zou ook graag de cijfers zien over hoeveel vrachtwagens er meer dan toegestaan passeren in die regio.

Kun je doen, maar die is dan weer niet relevant irt de stoffen die de veiligheidsregio aanhaalt. Filmpje is van een tankwagen benzine, heeft een veel minder groot effect dan een tankwagen LPG, waar het in de openingspost over gaat. Effectgebied bij benzine is ca. 30 meter, een explosie met LPG ca. 160 meter. Ramp bij Viareggio was ook zo groot omdat het om meerdere tankwagens LPG ging, met dominoeffect.
En een wagen met appels, hoever komt dat?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4064
Ik ben vaak op symposia over externe veiligheid geweest en voor Viareggio was daar altijd het verhaal van de vervoerders "in Europa kan zoiets niet gebeuren."  De risico's zijn er en het is de taak van de veiligheidsregio om ze aan te kaarten.
De oorzaak van de treinramp in Viareggio was dat vervoerder noch de eigenaar zich bekommerde om het onderhoud van de wagens in de trein waardoor deze rondreed met een legio gebreken waarmee de wagens allang niet meer ingezet hadden mogen worden.

De regelgeving 'ECM' (Entity in Charge of Maintenance) heeft heeft gezorgd dat er verplicht een gecertificeerde partij aangesteld moet worden (vastgelegd in een Europees register) die voor het beheer van het onderhoud (dus het organiseren daarvan, niet het uitvoeren zelf) en het vrijgeven van de wagens verantwoordelijk is.

Tevens is daar ook in vastgelegd ook dat elke onderhoudspartij gecertificeerd moet zijn waardoor de kwaliteit van zijn werk geborgd is.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 23:21:28 door Thom »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Wist je dat er ook vliegtuigen over de A15 vliegen?

Zo lang ze er over vliegen.......( en dus niet erop neer komen )
Jeroen

Rene de Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Interessant, ik zou ook graag de cijfers zien over hoeveel vrachtwagens er meer dan toegestaan passeren in die regio.

Tja, daar trekken die bestuurders zich dan weer niets van aan.
Treinen worden bijna per keteltje geteld om het maar zo schrikbarend groot genoeg cijfer te kirijgen.
Maar ondertussen razen de vrachtwagen achter hun rug continue voorbij....

Als ik zie wat er hier over de A15 uit de haven voorbij komt (en vaak ook nog lang genoeg stilstaat voor Gorinchem), moet je er niet aan denken dat er iets mis gaat.
Maar die treinen op de speciaal aangelegde en beveiligde Betuweroute(! de lijn is het fijne QBuzzzzzz boemelke), tja, daar moet ieder wagentje geteld.
En dan gaan Brabant en Gelderland klagen dat het op die route moet. Tja, Duitsland is - nog steeds!! - aan  het verbouwen.
Maar worden wij hier er zo blij van dat er inderdaad iedere paar minuten een trein voorbij komt, dat wordt niet gevraagd...
(p.s. persoonlijk vind ik t wel een cool gezicht, dus mij heb je er niet mee  ;) ).

Mvgr,
René
He, een raadplaat *tje :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4064
Die wagens worden niet fysiek geteld voor zo'n onderzoek als dit, maar elke wagen met gevaarlijke stoffen is simpelweg bekend in het systeem van Prorail (juist voor het geval er een incident plaats vind) en daar is met een druk op de knop dus simpelweg een totaal stand van voor handen.

Dat is natuurlijk iets waar men op Nederlands wegen geen enkel idee van heeft en dus ook niet zo makkelijk is om concreet te maken.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9416
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Ik woon in Hengelo, vlak bij het spoor ook.

Vooral in de nacht horen wij de lange vrachttreinen langskomen.
Soms trilt het huis er zelfs van, ik probeer er maar van uit te gaan dat alles goed gaat.

groeten,, Bart

Woon in Borne, zit een 250 meter van de spoorlijn en merk er eerlijk gezegd niet veel van. Totdat ze wat wagons in het weiland dichtbij parkeren.
Maar goed, ik wil ook liever het tonnage van die 1400 plus wagons niet over de weg zien gaan, de snelweg is ook niet zover van mijn huis. En vermoedelijk zit een ongelukje op de weg er sneller in dan een op het spoor.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Je hoeft slechts "ongeluk vrachtwagen 14 juli" in te toetsen op Google en ziedaar:

Rijkswaterstaat Verkeersinformatie
14 jul. 2023
@RWSverkeersinfo
Op de #A50 staan vlak voor knp. Ewijk meerdere hulpdiensten op de vlucht- en rechterrijstrook na een ongeval tussen twee vrachtwagens. Richting het zuiden begint de vertraging al op de A12 en is nu meer dan een uur. Vanwege drukte op andere wegen kunnen we niet omleiden.

en:

https://www.transport-online.nl/site/156450/vrachtwagen-verliest-flink-wat-brandstof-na-aanrijding-in-veenendaal-fotos/

En volgens mij geen gevaarlijke stoffen als lading overigens.
En er is vast wel meer gebeurd in Europa dan alleen dit, en ja hoor:

Beginn: 14.07.2023 15:56
A3 Nürnberg Richtung Würzburg
zwischen Erlangen-Tennenlohe und Kreuz Fürth/Erlangen
Unfall mit LKW, Standstreifen blockiert

Beginn: 14.07.2023 16:31
A3 Frankfurt Richtung Köln
zwischen Rösrath und Königsforst
Unfall mit LKW, Gasse für Rettungs- und Einsatzfahrzeuge bilden

En vast nog wel meer, maar omdat ik wordt geacht te koken vandaag en het bovendien geen verkeerssite is hiero laat ik het hierbij ;-)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT