Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Eric v C
Vandaag om 14:29:02
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 14:25:10
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 14:25:09
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 14:13:56
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 13:25:32
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Edwin2121992
Vandaag om 12:52:49
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 12:45:56
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
  

Auteur Topic: Veel te veel gevaarlijke stoffen over het spoor in Twente, veiligheidsregio.....  (gelezen 2999 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4635
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Veel te veel gevaarlijke stoffen over het spoor in Twente, veiligheidsregio bezorgd

Er gaan in delen van Overijssel veel meer gevaarlijke stoffen over het spoor dan is toegestaan. Dat meldt RTV Oost op basis van cijfers van Rijkswaterstaat.

Uit de cijfers blijkt dat vorig jaar 1449 ketelwagens met 'brandbaar gas' reden tussen Deventer en Hengelo, terwijl jaarlijks 210 wagens zijn toegestaan. Ook de hoeveelheid 'zeer brandbare vloeistof' werd fors overschreden, namelijk 2153 ketelwagens waar er duizend zijn toegestaan.

"De toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor in combinatie met de ontwikkelingen rondom het spoor, baart ons zorgen", aldus Roelof Bleker, burgemeester van Enschede en voorzitter van de Veiligheidsregio Twente. Hij wijst erop dat er soms vlak bij het spoor woningen zijn gebouwd of zijn gepland en wil daarover met de gemeenten in gesprek.

De rest vind je hier: https://nos.nl/artikel/2482493-veel-te-veel-gevaarlijke-stoffen-over-het-spoor-in-twente-veiligheidsregio-bezorgd

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Gauw overhevelen naar het wegvervoer dan! Veel veiliger... ::) Ik snap Bleker wel, hij is burgemeester van een gemeente waar het ooit enorm fout ging met vuurwerk, maar het is weer mikken op de meest zichtbare.

Ah, ik had al zo'n deja vu gevoel: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55299.msg3221400130#msg3221400130
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 12:53:27 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
1449 wagons zijn omgerekend denk ik zo'n 2800 vrachtwagens met hetzelfde spul. Dat is ook een risico. Een ongeluk met zo'n trein is dramatisch, maar met een vrachtwagen niet minder, erger nog, je hebt als vrachtwagenchauffeur te maken met factoren waar je geen  directe invloed op hebt. Een machinist stopt doorgaans voor een rood sein, zeker met zo'n lading aan de haak, veel automobilisten halen capriolen uit waar een vrachtwagenchauffeur ad hoc op moet reageren. De kans dat het fout gaat is met een vrachtwagen veel groter. Dat dit niet vaak gebeurt is in de eerste plaats te danken aan oplettende vrachtwagenchauffeurs, maar niet minder omdat het via het spoor wordt vervoerd en dat daar de kans op fouten veel kleiner is. Maar wel aanwezig.
De discussie is al zo oud als de weg naar Botlek, eh Kralingen. Geboren en getogen in Hengelooooo heb ik veel discussies hierover meegemaakt, ook als "wereldverbeteraar op het schoolplein".
En dan nog maar niet te spreken over "het Zout"*. Daar ging ook wel eens wat mis.
We zouden ook kunnen stoppen met dit soort vervoer, maar dan moeten we onze economie anders inrichten.


* het Zout is een ingeburgerd begrip over de zoutindustrie in Boekelo en later in Hengelo, voor niet Twentenaren beter bekend als AKZO-chemie.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 13:00:05 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Ik woon aan een rivier.
Je wilt niet weten wat daar aan potentiële bommen doorheen dobbert.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6573
@Joop,

Een bekend probleem. Hier in Brabant hebben we er ook last van. Over de “Brabantroute” tussen Breda en Limburg, en tussen Breda en Venlo rijden verschrikkelijk veel treinen met zeer gevaarlijke en ontplofbare stoffen. Deze passeren zeer druk bebouwde gebieden. Sterker nog, het lijkt er op dat de schamele nieuwbouw vooral naast of over het spoor gebouwd wordt, of gepland is. En dat terwijl de capaciteit over de Betuwelijn onbenut is. ProRail zou de vervoerders naar eigen zeggen niet kunnen dwingen om gebruik te maken van een andere route.

Wel gek, want het vrachtverkeer wordt zowel in Oostenrijk als Zwitserland op sommige trajecten verplicht tot vervoer per trein.

Was dit maar alles. Over de A67 denderen zoveel vrachtwagens met gevaarlijke spullen tussen Antwerpen en Duitsland heen en weer, dat je er met een privé auto nauwelijks tussen kan komen. De weg slipt dan ook regelmatig dicht door files en/of ongevallen.

Gr, Hans

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
1449 wagons a 30 wagons per trein dat zijn maar 48 treinen.
Nog niet eens 1 trein per week  ???
Volgens mij gaat er nog wel meer langs.
Ik zie het probleem niet, spoor is veiliger en minder milieu belastend dan wegverkeer.
Riekt naar politiek steekspel.

Mvg Johan

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Ik woon in Hengelo, vlak bij het spoor ook.

Vooral in de nacht horen wij de lange vrachttreinen langskomen.
Soms trilt het huis er zelfs van, ik probeer er maar van uit te gaan dat alles goed gaat.

groeten,, Bart

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
En dat terwijl de capaciteit over de Betuwelijn onbenut is. ProRail zou de vervoerders naar eigen zeggen niet kunnen dwingen om gebruik te maken van een andere route.

Wel gek, want het vrachtverkeer wordt zowel in Oostenrijk als Zwitserland op sommige trajecten verplicht tot vervoer per trein.



Tis wel zo dat de Duitsers nog bezig zijn met hun deel. Zodra dat klaar is (wanneer?) hoop ik dat er meer verkeer via de Betuweroute gaat.


NB heb jullie al eens nagedacht wat er zou kunnen gebeuren op het stuk waar de BR naast de A15 ligt mbt gevaarlijk vervoer over weg én spoor?



Jeroen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4754
    • Filmpjes op YouTube
Ja, in de zin van dat ik me erger aan vrachtwagens met gevaarlijke stoffen die als ongeleide projectielen over de snelweg denderen terwijl er daarnaast een prima spoorlijn ligt met voldoende capaciteit. Ik sta me nu bij Praest,  oostelijk van Emmerich me de takke te vervelen.

Onderweg hierheen op de A50 en A12 meerdere slingerende vrachtwagens, zeker 3 chauffeurs waren met telefoon bezig. 1 daarvan was met een tankcontainer met gevaarlijke stoffen. Je ziet als passagier net iets meer ;-). En ging het gisteren en vanmorgen niet een beetje mis met vrachtwagens?

Edit: 1 daarvan was een vrachtwagen van postnl,  dus mocht die crashen is ook een reden waarom je pakje zoekraakt of vertraging oploopt (zie draadje ervaringen bezorgdiensten)
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 14:03:48 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N

Ik zie het probleem niet, spoor is veiliger en minder milieu belastend dan wegverkeer.
Riekt naar politiek steekspel.

Zouden ze dat in Viareggio ook gedacht hebben?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Viareggio
Grt, Wim

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4754
    • Filmpjes op YouTube
1 ongeval van 14 jaar geleden in zuid-Europa erbij halen is nu niet echt representatief.

Hoeveel ongevallen zijn er sinds die tijd met vrachtwagens gebeurd, al dan niet met gevaarlijke stoffen?

Kan ik deze er ook wel bijhalen: https://youtu.be/jRbYWML8EO8
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 14:44:34 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1993
Ach ja . Vervoer van gevaarlijke stoffen . Wat vervoert een schip ? Wat vervoert een vrachtauto ? Wat vervoert een trein ? De condens , heden Frieslandcampina , ligt dicht aan het water . Containers gaan per vrachtauto naar de andere kant van de stad en vandaar per schip naar een grote zeehaven . Helaas voor de trein in die plaats . Die rijdt al jaren niet meer . Er had ook een spooraansluiting gebouwt kunnen worden . Heeft dat schip alleen containers met melkprodukten of ook containers met gevaarlijke stoffen van/naar andere bedrijven ? Een vrachtauto is moeilijker te volgen dan een trein of schip .

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Zouden ze dat in Viareggio ook gedacht hebben?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Viareggio
Dat is zeker helaas een flink ongeval geweest, maar wel één waarvan veel geleerd is en geleid heeft tot een Europa brede regelgeving waarin onderhoud van goederen wagens (en inmiddels ook al het andere spoorwegmaterieel) door gecertificeerde partijen beheert en uitgevoerd moet worden en waarbij de verantwoordingen daarin allemaal vast gelegd zijn.

Iets wat een ongeval als daar had kunnen voorkomen omdat daar belangen van verschillende partijen de veiligheid juist te boven gingen, en dat nu gewoon niet meer mogelijk is.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Ik ben vaak op symposia over externe veiligheid geweest en voor Viareggio was daar altijd het verhaal van de vervoerders "in Europa kan zoiets niet gebeuren."  De risico's zijn er en het is de taak van de veiligheidsregio om ze aan te kaarten.
Grt, Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
1 ongeval van 14 jaar geleden in zuid-Europa erbij halen is nu niet echt representatief.

Hoeveel ongevallen zijn er sinds die tijd met vrachtwagens gebeurd, al dan niet met gevaarlijke stoffen?

Kan ik deze er ook wel bijhalen: https://youtu.be/jRbYWML8EO8
Kun je doen, maar die is dan weer niet relevant irt de stoffen die de veiligheidsregio aanhaalt. Filmpje is van een tankwagen benzine, heeft een veel minder groot effect dan een tankwagen LPG, waar het in de openingspost over gaat. Effectgebied bij benzine is ca. 30 meter, een explosie met LPG ca. 160 meter. Ramp bij Viareggio was ook zo groot omdat het om meerdere tankwagens LPG ging, met dominoeffect.

Overigens wil ik niet zeggen dat er maar geen vervoer van gevaarlijke stoffen over spoor moet zijn. Het punt van de veiligheidsregio is dat er landelijk afspraken gemaakt zijn over vervoer, en dat die niet worden nagekomen.

Edit: in OP spreekt de veiligheidsregio ook over brandbare stoffen. Vanuit bestrijdbaarheid is dat een veel minder groot risico (of eigenlijk: effect) dan brandbare gassen. Ook in de ruimtelijke ordening levert dat veel minder beperkingen op.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 18:50:45 door WimC »
Grt, Wim