Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mafen NS sein met cijferbak - aansturing door Bert_Apd
Vandaag om 17:24:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:20:36
Albert's fantasie in schaal 0e door tothebeach
Vandaag om 17:14:03
Wat voor koppeling is dit? Fleischmann FOX! door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:12:12
Zonnedael H0 jaren 50 door seinhuiswachter
Vandaag om 17:07:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:57:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 16:57:12
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 16:52:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:47:55
decal, transfer, sticker door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:47:13
Leubachtalbahn door Noordernet
Vandaag om 16:44:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 16:37:51
Van HO naar N door tothebeach
Vandaag om 16:29:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door borotof
Vandaag om 16:16:53
schakelrail werkt niet meer door borotof
Vandaag om 16:16:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:04:41
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 15:33:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 15:09:33
DR5000 track output kapot? door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:41:23
Vandaag 50 jaar geleden door GerardvV
Vandaag om 13:46:36
Nu met google maps: plaats jouw spoorlocatie op de BNLS spoorkaart! door Peter.v.L
Vandaag om 13:09:52
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 12:52:30
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 11:46:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:44:07
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 09:34:46
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door Pauldg
Vandaag om 09:32:40
Forum mittelrhein niet bereikbaar door ronaldvd2000
Vandaag om 09:21:06
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door ronaldvd2000
Vandaag om 09:08:49
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Thom
Vandaag om 00:58:20
Baanplan - N - Bills Railway door Reinout van Rees
22 mei 2024, 23:56:22

Auteur Topic: interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel  (gelezen 12970 keer)

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
« Reactie #120 Gepost op: 24 februari 2024, 18:59:38 »
Vandaag me gebogen over de SVG 105 Alternatief CTC-bouwsteen meet een breedte van 3 standaard elementen.

Waarom eigenlijk, er is toch een SVG-105 element met OLED en druktoets?

Ik wil rijweg-gestuurd paneel bouwen, maar ook zo dat je keuze voor de richting gelijk vast ligt en met LED verklikt wordt.
Dus niet eerst de richting goed zetten en dan de rijweg kiezen.
Maar dan heb je wel twee knoppen per blok naast de OLED nodig.
De extra benodigde breedte per blok van 127 mm accepteer ik als noodzakelijk.

Ook speelt mee dat in mijn spoorplan je blokken zowel vanuit de ene als de andere kant kunt aanrijden.
Ik wil dan eigenlijk kunnen aangeven dat ik vanuit blok X plus zijde naar bijvoorbeeld blok Y min zijde wil rijden.
Dat CTC-element met 2 knoppen en een blok-OLED is er nog niet, maar vermoed dat er wel meer afnemers zullen zijn.

Dus eerst maar eens kijken of het (1x 0.91 inch OLED en 2x druktoets met bibehorende SMD-LED er in zou passen.

Dat zou dus wel moeten lukken. Knopjes 3D-printen met een "<" of ">" teken lukt ook.

Het betekent dat ik ook een bijbehorende PCB-Platine moet zien te krijgen/ontwerpen met de benodigde onderdelen en opgebouwd volgens het juiste schema. En natuurlijk wel zo dat ze passen in de reeks van PCB-platines die vanuit de RocRail 3D-Bastelgruppe door Babbel zijn gemaakt.

Daar wordt het onbekend terrein voor mij.
Eerst maar eens de filmpjes van Bas Trainscience bekijken en KiCad als PCB-ontwerpsoftware verkennen.
https://train-science.com/#algemene-circuits
Nooit te oud om te leren toch?

Oh Ja en een schema maken. :)

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 05 maart 2024, 17:40:56 »
Er komt wel eens wat tussen door en dat blijven de voortgangsberichten even liggen.

Maar een schema is er inmiddels wel gekomen.
Weliswaar nog niet in KiCad maar Powerpoint lukte voor nu ook.

Dit ontwerp is analogie met de RocRail CTC bouwsteen Platine PCB aanpak.
De LED's zouden bij het indrukken van de druktoets moeten oplichten.

De gedachte van een 2-drukknop CTC bouwsteen met OLED voor een blok is dat je de inrijdzijde zelf bepaalt en niet aan RocRail Finder overlaat.
Dat is bijvoorbeeld aan de orde bij een spoorplan met locaties (of blokken) die met een keerspoor of keerlus aangereden worden.
De RocRail Finder is nu immers in principe willekeurig qua inrijzijde van het blok.
Bij de bestemming voor een lokomotief kun je de inrijdzijde alleen in dienstroosters opgeven.

Maar daarover binnenkort meer.

Eric

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 10 maart 2024, 17:55:19 »
Ik heb eerst maar eens uitgezocht waar ik die 2-koppen OLED CTC-bouwstenen nu eigenlijk nodig heb.
Waar het niet nodig is gebruik ik liever de gewone 1-knop OLED per blok, om geen overbodig werk te genereren.

Zo tekende ik mijn spoorplan eens opnieuw en wel zo dat ik de routes vanuit de locaties (mijn stations) kan benoemen.
Je ziet dat ik 4 hoofd routes heb (rood, groen, blauw en rood) en meerdere verbindingssporen.

Omdat mijn schaduwstation AB maar met één klim/daalspoor PAARS werkt, komen treinen vanuit het schaduwstation AB per definitie in de tegengestelde voorkeursrijrichting de baan op. Deze passeren Lausheim Blumegg LH en rijden via een tweede klim/daalspoor BRUIN naar de halte Wutachblick WB waarna ze in principe weer in de goede richting rijden.

Daarna tekende ik voor elke locatie (stations/halteplaats) de routes (ongeacht welke blokken daarin liggen) zodat ik alle verbindingen van locatie naar locatie ken.

De Rocrail experts wezen me op het gebruik van dienstroosters om zelf de routes te kunnen vastleggen.
Dit als alternatief voor het gebruik van de Finder binnen RocRail.

Je ziet dat ik voor het Bahnhof Zollhaus Blumberg ZB op twee verschillende manieren naar Lausheim Blumegg LH kan rijden.
Dat is dus een situatie waarbij het voor pendeltreinen relevant is om de uitrijrichting te kunnen bepalen.
Normaliter doe je dat in RocRail door de lokomotief/trein van rijrichting te laten veranderen.

Wanneer je evenwel het totale spoorplan analyseert zie je dat er meerde routes zijn van ZB naar LH en dat het dus handig kan zijn om de route én de uitrijdrichting te kunnen bepalen. Het is dan wel zaak in RocRail dienstroosters te maken vanaf elke relevante uitrijdrichting van het blok of locatie. Wordt geen dienstrooster gevonden, dan heb ik de sturing zo met XML geprogrammeerd dat een GOTOBLOCK instructie wordt afgegeven waarmee de FINDER aan de slag gaat. Dan weet je van te voren niet van welke kant de trein deze bestemming zal gaan aanrijden. Spannend maar soms komen treinen dan in blokkades terecht en dat is niet zo handig.

Daar moet ik dan bij het samenstellen van het blindschema bedieningspaneel voor ZH wel rekening meehouden omdat een 2-knoppen blok OLEd 1 3x27 mm breed is in plaats van de gebruikelijke 2x27 mm.

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 11 maart 2024, 22:28:56 »
Vandaag me op KICAD gefocussed terwijl de 3D-printer de CTC-bouwstenen staat te 3D-printen.

In Powerpoint had ik al wat geknutseld.

Eerst een schema gemaakt.

En daarna poging 1 gedaan om de PCB-Platine voor de 2 knops OLED CTC-bouwsteen te maken.

Morgen kijken of ik de componenten ook in de 3D-Viewer kan tonen, want de bibliotheek heeft geen standaard 3d modellen voor mijn componenten zo lijkt het. ;D

Eric

bask185

• Online Online
« Reactie #124 Gepost op: 11 maart 2024, 22:54:24 »
Er zijn wel tactiles. Je kan makkelijk zien bij de footprint selectie tool of iets wel of geen 3d model heeft. Je moet alleen 3 schermpjes tegelijk kunnen zien voor het gemak.

Als je rechts klikt op een footprint, kan je view selected footprint kiezen. Ik neem aan dat je die al gevonden heb  ;). Als je dan op ALT + 3 drukt, dan wordt de 3D previewer geopend.

Je ziet hier een lijstje met tactile switches. Het enige wat ik er over wil zeggen, is dat degene van 8.5mm hoog de enige is in dat lijstje die geen 3D model heeft.

Het klopt wel dat je niet altijd een 3D model vind. Ik heb er zelf veel toegevoegd. Op GrapCad.com kan je vaak veel van dit soort dingen vinden. LCD schermen, arduino shields, die OLED dingen van je. Hier een soortgenootje

Soms geef ik wel eens meerdere 3D modellen aan 1 footprint. Deze oled bijvoorbeeld. De footprint is slechts een vier polige female header. Daaraan heb ik de oled toegevoegd. Ik heb even 30s gegoogled voor je:

Het is soms even zoeken. Je hebt ook bijvoorbeeld dubbele footprinten. Er zijn bijna identiek dingen voor SOIC en SOP waarvan de ene geen 3D modellen heeft en de ander weer wel.

Mvg,

Bas

P.S.
Mis je geen aansluiting voor SCL? (SDL in jouw geval). Also. SDA zit aan de buitenkant waar jij nu SDL heb zitten. Die fout die heb ik ook gemaakt. Dat was spoortje doorkrassen en omsolderen  :'(

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 12 maart 2024, 10:03:19 »
Bas,

Dank voor je reactie.
Dat helpt met het zoeken vandaag.
Ja dat ik precies die drukknop moest kiezen, die er niet was  ;D

Op GrabCad.com met een b ipv een p kan je vaak veel van dit soort dingen vinden.

In de RocRail aanstruing van de PicoW worden WS2812B LED's via de SDA op pen GP2 en de SDA voor de OLED's op pen GP4 aangestuurd. GP5 levert daarbij SDL/SCL. Derhalve koppel ik deze twee SDA ketens niet.

Derhalve moet de OLED apart de SDA/SDL ontvangen.
In het prototype heb ik ze gewoon aan de punten van de 4-pins connector van de OLED gesoldeerd.
Ik ga er wel een aparte 2 pins horizontaal bij maken voor een makkelijke connector.
Ik moet wel opletten dat het in de CTC-behuizing blijft passen.

Eric

Babbel

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 12 maart 2024, 19:07:54 »
Hallo Erik,

Dat ziet er echt geweldig uit.
Je zou de geleiderbanen nog breder moeten maken, voor V5 en GND heb ik 1 mm gebruikt, de rest is 0,5 mm.
Ik heb het niet berekend, het was een onderbuikbeslissing.

Groetjes Berthold

bask185

• Online Online
« Reactie #127 Gepost op: 12 maart 2024, 19:23:24 »
Citaat
makkelijke connector.
Ik zou voor 1mm of 1.27mm jst connectoren gaan. Die zijn nog zelf te solderen en het bekabelingssysteem vind ik fijn.

@Berthold
Voor ground gebruik je normaal een of meerdere complete layers. Eric heeft dat nu ook gedaan.

Afhankelijk hoe dik je 5V moet maken. Dat hangt af van dingen. Ook als je 5V moet doorsluizen naar volgende printen wil ik ietsjes dikker 0,4mm ~ish. Meestal als ik iets van servo's moet aansturen hou ik 0.7mm aan. Voor al het andere 0.2mm. Dikker mag, maar het hoeft niet echt.

Mvg

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 13 maart 2024, 18:08:12 »
Berthold, Bas,

Ik ga morgen jullie adviezen verwerken.
Vandaag was ik bezig de CTC-behuizing met OPENSCAD te ontwerpen.
Heb deze geparametriseerd gemaakt zodat kleinen aanpassingen makkelijk zijn door te voeren.

Ik heb me gebaseerd op het ontwerp van Rob en Berthold voor de SVG 105 CTC bouwsteen.

Morgen ook kijken of het PCB ontwerp er ook goed in past, want ik heb de WS2812B's iets moeten verschuiven.

Eric

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 14 maart 2024, 15:31:23 »
Vandaag de PCB-platine nog wat aangepast aan de adviezen om de geleidende kopersporen te verdikken naar 0.5 mm.
Ook versie nummer en boardnaam ingevoegd, markeringspunt geoed gezet en van die dingen.

Daarna bezig geweest met het OPENSCAD ontwerp van de bouwsteen.
Ik heb de contramal van de in te passen PCB-platine ook gemaakt en die eerst op een verplaatsing SHIFT van 20 mm gemaakt en daarna ingeplaatst en gekeken of alles op de goed plek zit en past. Dat gaat in OpenScad heel makkelijk door de waarde die ik daar voor gebruik SHIFT beurtelings op 0 of 20 mm te zetten. SAVE en het verschil is zichtbaar als je tegelijk de % en # parameters voor visualisatie benut.

Met de SHIFT op 20 mm en extra verhoogte OLED en SMD-LEDs om deze toed te kunnen positioneren.

En de versie waarin ze in de behuizing vallen. Zodra mijn 3D printer klaar is met de huidige opdracht ga ik deze RocRail SVG-105a CTC-behuizing ook maar een printen en een proefplatine maken om de maatvoering te testen. Meten is weten, niet waar?

Eric

Babbel

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 14 maart 2024, 20:42:49 »

Hallo Erik,

Het is aan jou hoe je het bord ontwerpt, bij alle andere is de geleiderbaan die de pinnen voor 5V en GND verbindt 1 mm breed, dus je bord is het zwakke punt dat als eerste doorbrandt.
Ik kan je alleen maar sterk aanraden om de geleiderbaan 1mm breed te maken, theoretisch kunnen er 594 LED's achter aangesloten worden.

Groetjes Berthold

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 14 maart 2024, 20:55:55 »
Berthold,

Goed argument, ik pas die hoofdader nog aan.
Goed advies sla ik niet in de wind. ;)

Ben nu doende de besturing van de SVG 105a bouwsteen via RocRail te laten lopen door de bestaande functionaliteit te gebruiken.
Lijkt te gaan lukken.

Eric

Babbel

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 14 maart 2024, 21:22:14 »
Hallo Erik,

Met SVG 105 kun je één knop bedienen, maar niet 2 inclusief LED's. Voor de simulatie in Rocrail moet je waarschijnlijk 2x SVG 120 en 1x 105 gebruiken.

Groetjes Berthold

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 14 maart 2024, 21:27:05 »
Berthold,

Ja ik ben dit aan het testen,

Werkt inmiddels ok, maar alleen op spoorplan heb ik drukknoppen, maar in CTC gedragen die als wip schakelaars.

Enig idee wat daar loos kan zijn?

Eric

Babbel

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 14 maart 2024, 21:38:57 »

Hallo Erik,

Dat zou ik op mijn gemak moeten bekijken, helaas heb ik dit weekend en het daaropvolgende weekend niet echt tijd (tafel van de vaste gasten van Speyer).
Voor bk1 heb je eigenlijk geen extra knoppen nodig, deze kunnen in de CTC worden opgeslagen.

Groetjes Berthold