Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA  (gelezen 19038 keer)

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #90 Gepost op: 09 February 2024, 17:01:44 »


Vandaag werd de 3D-geprinte onderdelen voor de Begleitwagen bezorgd.



Kap en bordeshekjes los op het donor onderstel gezet om te zien hoe dat oogt (en de eerste indruk is prima).

Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #91 Gepost op: 14 February 2024, 21:10:51 »
Een mailtje aan Big Scale Trains van een paar weken geleden om meer informatie te krijgen over de mogelijkheid de ramen geheel transparant te printen heeft nog niet tot een reactie geleid.



In de tussentijd bezig met de optie om de ramen vacuüm te trekken. Van wat afvalhout een bakje gemaakt en alle hoeken volgesmeerd met houtlijm om kieren dicht te maken. De bovenzijde en het gat voor de stofzuigerslang van een restant tochtstrip voorzien om een goede afdichting te krijgen. Tenslotte bij de bouwmarkt een geperforeerde aluminium plaat gehaald voor de bovenzijde.
Nadat alles in elkaar zat gekeken of deze constructie voldoende vacuüm kan trekken. De stofzuiger aangezet en een krant op de bak gelegd. Vacuümtrekken doet het zeker want nadat ik de krant licht had aangedrukt was dit het resultaat ...



Eens kijken of ik de plaat weer kan fatsoeneren en anders moet ik een nieuw plaatje maken van het restant van de geperforeerde plaat. Een extra balkje in het midden is denk ik wel handig ter ondersteuning van de geperforeerde plaat.

Wat nog ontbreekt is een frame waarin de plastic plaat gevestigd word. Het frame met verwarmde plastic plaat wordt dan op de geperforeerde plaat gedrukt. Door het vacuüm trekken neemt de plastic plaat dan de vorm aan van de mal die op de geperforeerde plaat ligt.

Martijn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #93 Gepost op: 17 February 2024, 12:20:46 »


In de bak een ondersteuning aangebracht ter hoogte van de aansluiting voor de stofzuiger. Dat moet voldoende tegendruk geven om vervorming van de geperforeerde plaat te voorkomen.



Aan de zijkant kleine blokje aangebracht zodat het frame met de plasticplaat niet te ver doorgedrukt kan worden. De volgende stap is een test of alle werkt zoals het bedacht is.



Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #94 Gepost op: 19 February 2024, 07:54:54 »


Afgelopen weekend wat proeven gedaan om vormen vacuüm te trekken. Op de geperforeerde plaat links een halve wasknijper, een plaatje styreen van 2 mm met diverse gaten en daartussen een stukje styreen van 1 mm dik ter grootte van een raam van de Begleitwagen.



De proef met een plaat 1 mm styreen is duidelijk niet geslaagd want de vormen zijn slechts vaag zichtbaar. De plaat is denk ik te dik of het is lastig deze aan alle zijden voldoende warm te maken voor een goed resultaat.



Tweede proef met een mica sheet van ongeveer 0,2 mm dik. Deze sheets worden onder andere gebruikt wordt bij het maken van schutkaarten. Het resultaat ziet er al een stuk beter uit. Wat nog niet goed genoeg is zijn de zijkanten. Die  sluiten niet goed aan op het object maar lopen schuin weg. Dit is goed te zien is bij de wasknijper.



Een mica sheet warmer gemaakt is de hoop dat daarmee de vormen beter aansluiten. Bij het opwarmen verschijnt echter een witte waas in het materiaal. Dit is dus niet de oplossing.

Moet nog eens bedenken hoe ik het resultaat kan verbeteren. Misschien dat het gebruik van ander materiaal (vivak?) een beter resultaat oplevert. Een ander mogelijkheid waaraan ik denk is het vervangen van de geperforeerde plaat door een versie met meer gaten. Wellicht dat het vacuüm trekken van kleine voorwerpen beter gaat. Voorbeelden van deze techniek die ik heb gezien op internet waren met grotere en vooral hogere objecten.
Als iemand nog een goede tip heeft dan hoor ik het graag.

Martijn

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
  • 🇳🇴
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #95 Gepost op: 19 February 2024, 09:16:36 »
Ik volg dit met interesse want ik wil dit ook nog eens proberen.
Hoe warm heb je de styreenplaat gemaakt? Die mag volgens mij echt wel boven de 90 graden (glas temperatuur) zijn en al licht gaan hangen.
Adam Savage heeft wel goeie video's over het process. Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=RWxCvMzvxlQ
Med venligst hilsen,

Lennert

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #96 Gepost op: 19 February 2024, 09:46:24 »
Als je nu eens iets legt onder de objecten die je wilt hebben, dan ben je wellicht van die schuine zijkanten af. Heeft wel nabewerking nodig.

Ik dacht dat Marco EB hier ook ervaring mee heeft. Wellicht kun je hem eens benaderen voor wat info/ervaringen etc...

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #97 Gepost op: 19 February 2024, 09:56:38 »
Ik heb het styreen verwarmd door het op een grill plaat te zetten (zie de bovenste foto) waarbij ik de temperatuur ingesteld heb op 190 graden. Dan gaat het styreen wat doorgangen, maar lang niet zo ver als in het filmpje van Adam Savage.
Meen gelezen te hebben dat de doorhang vergelijkbaar moet zijn met de hoogte van de vorm die je wilt reproduceren. En mijn vormen zijn slecht enkele millimeter hoog.
Voor de mica sheet had ik de temperatuur rond de 200 graden ingesteld.

Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #98 Gepost op: 20 February 2024, 22:00:43 »


Een nieuwe poging gedaan met een mica sheet, maar ditmaal verwarmd tot boven even boven de 200 graden.
Bij de vormen een stukje styreen met een breder plaatje daaronder en een versie met een kleiner plaatje daaronder.  Doel is te kijken of deze aanpassing leidt tot ene beter aansluiten van het materiaal op de zijkanten van de beide vormen.
Op de foto's is te zien dat in beide gevallen het materiaal ook nu schuin wegloopt en niet goed aansluit op de zijkanten. Het warmste deel van de mica sheet krijgt ook nu een witte waas. Daarmee is voor mij in ieder geval duidelijk dat dit materiaal niet geschikt is voor verdere pogingen.
In een van de beschrijvingen van deze techniek wordt transparant vivak gebruikt. Dat zou volgens de toelichting geen witte waas moeten krijgen bij verwarmen en vacuüm trekken. Zal eens kijken of dat materiaal betere resultaten oplevert.

Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #99 Gepost op: 03 March 2024, 10:22:23 »
Op de laatste beurs in Houten bij Kleinspoor langsgelopen om te zien hoe de vacuüm getrokken ramen van de diverse kits er uit zien. Die zien er strak uit en zijn van een dunne kunstof gemaakt. Helaas kon Edwin niet vertellen welk materiaal dit precies is.

Zelf inmiddels wat extra testen gedaan met het vacuüm trekken van ander materiaal. Een sheet transparant styreen (Evergreen 9007) van 0,4 mm dikte levert niet het gewenste resultaat. De contouren van de vormen worden niet goed gevolgd.
De volgende test is met een plaatje vivak. Het dunste exemplaar dat ik bij Kuipers hobbyhuis kon vinden is 0,75 mm dik. Het materiaal hangt gezin de dikte goed door bij het verwarmen en volgt de vormen goed bij het vacuüm trekken. Vooral bij de linker vorm op de foto. Dat is een plaatje met de afmetingen van een raam met daaronder een kleiner stukje styreen.
Dit materiaal lijkt tot nu toe het beste resultaat op te leveren. Dat het resultaat nog niet goed genoeg is lijkt mij aan de dikte van het materiaal te liggen.



Op internet gevonden dat er goede resultaten met een 0,18 mm transparante PVC sheet bereikt kunnen worden. Maar eens kijken of ik dat materiaal kan vinden voor een proef.

Martijn

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #100 Gepost op: 03 March 2024, 11:01:28 »
Leuk experimentje zo. (y)

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #101 Gepost op: 06 March 2024, 19:34:52 »
Zag op internet dat ze bij De Kwast in Den Bosch, een winkel voor 'kunst en creativiteit', dunne vellen PVC verkopen. In mijn middagpauze naar Swaak in Utrecht gelopen om te zien of die ook dit soort vellen verkopen. Helaas geen PVC vellen, maar wel dunne vellen polyesterfolie. Twee vellen van 100 mu dik meegenomen en vanavond eens gekeken of dat bruikbaar is voor vacuüm trekken.
Bij het verwarmen hangt het materiaal maar weinig door en het resultaat van het vacuümtrekken is slecht. Het lijkt zelf een beete terug in vorm te veren. Dit materiaal is dus niet geschikt.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 06 March 2024, 20:00:31 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #102 Gepost op: 10 March 2024, 10:10:22 »


Weer een test achter de rug. Gekeken wat het vacuümtrekken voor resultaat oplevert met het plastic van insteekhoezen. Met twee versies een test uitgevoerd. De versie met gaatjes voor een ringband levert een slecht resultaat op. Het resultaat met de rechter insteekhoes is best aardig.
Zit toch na te denken over de manier van verwarmen. Wellicht dat verwarmen in een oven het materiaal zachter maakt en daardoor beter vervormbaar.

Martijn


grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #103 Gepost op: 10 March 2024, 10:55:46 »
Kun je voor de ramen geen overheadsheets op maat knippen?

Voor pakweg een tientje heb je een pak van 100 vel, dus je kunt er nog eens een verknippen...


Duurdere soorten zijn ook printbaar, als je kozijnen oid wilt aanbrengen.


Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1393
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #104 Gepost op: 10 March 2024, 11:04:59 »
Lamineerfolie gebruiken ?