Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
  

Auteur Topic: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA  (gelezen 19020 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #105 Gepost op: 10 March 2024, 13:13:39 »
Overheadsheets is wel een goed idee. Ik zie dat die van PVC zijn en dat zou volgens een voorbeeld op internet goed bruikbaar moeten zijn voor vacuüm trekken. De PVC-sheets die ik bij De Kwast zag zijn iets kleiner dan A4, waardoor ze niet in het spanraam passen. Dat raam heb ik zo gemaakt dat er vellen op A4 formaat in passen.
Het materiaal van lamineerfolie kan ik zo snel niet achterhalen, maat zowel overheadsheets en lamineerfolie zijn op formaat A4 verkrijgbaar. Dat past dus prima. Ga de beide materialen uitproberen.
Dank voor de suggesties!

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #106 Gepost op: 10 March 2024, 13:35:15 »
Ook wat verder met de kleuren van de Begleitwagen. De proefprint had ik voor het beeld in kleuren geschilderd die ik op dat moment voorhanden had. De zijwanden kregen RAL 6007 (Flessengroen) en het dak het grijs van de primer. Het gaf een goed beeld, maar de zijwanden was wat te donker en het dak te licht.



De defintieve versie krijgt zijwanden in RAL 6020 (Chroomoxydegroen) en het dak in RAL 7005 (Muisgrijs). De proefprint in de nieuwe kleuren geschilderd om te kijken hoe dat overkomt.



Martijn

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #107 Gepost op: 10 March 2024, 14:04:38 »
Vivak is het lekkerste materiaal om diep vacuum te trekken. Met 1mm dikte trokken we soms tot 50 cm diep.
Verwarmd extreem vervormbaar.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #108 Gepost op: 10 March 2024, 14:09:21 »
Probleem is de dikte van het materiaal. Transparant is het niet dun genoeg verkrijgbaar om kleine details goed te kunnen dieptrekken.

Martijn

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #109 Gepost op: 10 March 2024, 22:06:05 »
Wanneer aan de zijkanten van de mal, waar je het materiaal omheen trekt, gaten boort naar de onderkant van de mal wordt het materiaal goed strak om de mal heen getrokken.
De pomp moet wel voldoende vacuüm kunnen trekken.
De mal moet wel licht lossend zijn dus de kanten omhoog zeer weinig onder een hoek.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #110 Gepost op: 11 March 2024, 08:02:50 »


Gaten boren in de mal is best lastig. De 'mallen' zijn namelijk maar 2 mm hoog. Op de foto het resultaat met 0,75 mm vivak.
Misschien is het een optie om bij de rode punten een gaatje schuin naar beneden te boren. Is dat wat je bedoeld?

Martijn
« Laatst bewerkt op: 11 March 2024, 21:57:31 door martijnhaman »

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #111 Gepost op: 11 March 2024, 21:37:34 »
Inderdaad, dat bedoel ik.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #112 Gepost op: 26 March 2024, 12:51:04 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #113 Gepost op: 26 March 2024, 15:45:56 »
Maar laat ik nu net de FFA versie aan het bouwen zijn  ;)
Had de foto in de tweede link al eens via de mail ontvangen. De eerste foto is voor mij nieuw. Goed gevonden!

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #114 Gepost op: 27 April 2024, 13:21:26 »


Het 3D-geprinte interieur is geschilderd waarbij de volgende kleuren zijn gebruikt:
Wanden: Revell aqua 314 Beige
Vloer: Revell aqua 79 Blauwgrijs
Keukenblok en tafelblad: Vallejo model air 71.001 Wit
Blad keukenblok: Revell aqua 90 Silver
Banken laag: Revell enamel 84 Leder bruin
Banken hoog: Humbrol enamel 100 Roodbruin
 


Waar ik nog niet uit ben is de manier waarop ik de opstaptreden bij de balkons wil maken. Ik zou hiervoor de treden kunnen gebruiken van de derde Bauzugwagen. Die moeten dan wel aangepast worden door het verwijderen van de derde trede en het aanpassen van de vorm. Een andere optie zijn de opstaptreden uit de set Weinert 8719.
Ik denk dat de treden van Weinert de mooiste oplossing zijn maar hoor graag of iemand nog een andere oplossing heeft.

Martijn


martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #115 Gepost op: 04 May 2024, 14:13:31 »


De opschriften van het onderstel verwijderd door ze in te smeren met 96% alcohol en na inweken met een tandenstoker weg te krabben. Vervolgens voorzichtig de handels op de stelbalk weggesneden en de dieseltank en Webasto-kast op de stelbalk bevestigd. Aan de andere zijde worden op dezelfde wijze de accukisten en de kist voor de gasflessen aangebracht. Daarna kunnen de handel voor de verstelinrichting en de remhandel weer teruggeplaatst worden op de juiste plek.
 


Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #116 Gepost op: 04 May 2024, 18:59:51 »


De opstaptreden van Weinert besteld en nadat ik deze vandaag in huis had gelijk de eerste opstaptreden aangebracht. Dat ziet er goed uit dus de andere kunnen ook gemonteerd worden. De rangeertreden van het donor-onderstel worden nog verwijderd.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #117 Gepost op: 19 May 2024, 17:08:28 »
Maar weer eens een nieuwe proef met het vacuüm vormen van de ramen met een 0,18 mm PVC-sheet uitgevoerd. Ditmaal de sheet niet opgewarmd boven een grillplaat maar in de oven. Bij 195 graden zakt de sheet nog niet echt door. Na het verhogen van de temperatuur tot 220 graden zakt de sheet wel door.



Het resultaat is het beste wat tot nu toe bereikt is. Op de sterk vergrote foto's is het resultaat te zien van een 1 mm plaatje van 12x18 mm met daarop ene kleiner plaatje (linksboven), een plaatje van 7x12 mm (linksonder) en een 2 mm dikke plaat met gaten erin en daarop een 2 mm plaatje(rechts).
De volgende proef wordt het aanbrengen van gaatjes, zoals genoemd door GerardvV.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #118 Gepost op: 20 October 2024, 11:53:18 »
Na het vorige bericht lagen de werkzaamheden aan de Begleitwagen op een laag pitje. Dat betekent niet dat er helemaal niets gebeurde. Zo zijn alle opschriften van de bewaarde wagens bij elkaar gezocht en heeft Andreas Nothaft decals voor mij gemaakt. Omdat het een kleine moeite is die ook de decals voor de tweede wagen laten maken. Dat komt mooi uit nu ik besloten heb ook een tweede wagen te maken.



Nadat Manuevo het printen voor particulieren had opgestart een tweede wagen laten printen. Net als bij de RCT wagen leek het me toch wel aardig om beide FFA-wagens te maken en zo een waarheidsgetrouwe goederentrein te kunnen samenstellen.



Op de beurs in Houten een Roco wagen gevonden waarvan het onderstel als donor voor de Begleitwagen kan dienen.



Vervolgens de onderdelen van de tweede print ontvetten, grijze primer aanbrengen en de wagen van de juiste kleuren voorzien.



De beide wagenbakken daarna met blanke lak hoogglans gespoten voordat de decals worden aangebracht.



ik realiseerde mij na het aanbrengen van de hoogglans lak hoogglans dat de profielen op de kopwanden nog zwart geschilderd moeten worden. Het handigste is om dit te doen voor het aanbrengen van de decals. Een zwarte fijne Edding bleek nog veel te grof om daarvoor te gebruiken. Een tandenstoker bleek fijn genoeg om de verf aan te brengen.

[/url]

Op de balkonhekjes het bovenste deel van de handrem ook een kleurtje gegeven. Bij de 1:1 wagens is dit deel ook zwart, maar ik denk dat met het aantippen van dit detail de wagen iets meer gaat leven. Mocht het me uiteindelijk niet bevallen, dan is het eenvoudig weer zwart te schilderen 😉
 


Dan is het tijd op de decals aan te brengen op de kop- en zijwanden en de apparatuur onder de wagenbak.
 


Bij het aanbrengen van de decals op de stelbalk kom ik er achter dat ik het ‘KE-GP’ opschrift niet bij de decals zit. Ergens in het proces van het verzamelen van de opschriften het laten maken van de decals is dat fout gegaan. Uit een ander setje decals dit opschrift gehaald om de wagen af te kunnen maken.
 


De volgende stap is het aanbrengen van de handgrepen op de vier hoeken van de wagenbak. Hiervoor wil ik de handgrepen gebruik die afkomstig zijn van een DB bagagewagen. Deze bagagewagen had ik eerder als donor voor het dak van een TMFB-rijtuig aangeschaft en fungeert sindsdiens als onderdelenleverancier voor andere projecten. Ten opzichte van een nietje of gebogen messing staf hebben deze hangrepen net even wat meer details. De lengte van de komt ook aardig overeen met de handgreep die op deze wagens zit.



De hangrepen hebben een uitsteeksel waarmee ze in een gaatje in het originele Roco-model worden bevestigd. De allereerste proefprint van de Begleitwagen gebruikt om te kijken of het materiaal zich leent voor het borden van een klein gaatje met een handboortje. Diverse gaatjes gebord van verschillende omvang om na te gaan welk boorgaatje de juiste omvang heeft. Het boren gaat prima en de handgreep heeft ook een goede lengte. De komende tijd de 16 gaatjes boren voor alle handgerpen.

Martijn

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
  • Duitsland TP III/IV
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #119 Gepost op: 20 October 2024, 12:27:49 »
Hallo Mart,

Ik weet niet of deze al getoond zijn:

Güterzugbegleitwagen Nr. 51 80 09-10 512-4 des United States Army Transportation Corps (USATC) in Berlin-Lichterfelde West. Organisiert wurden die US-Militärtransporte vom Rail Transportation Office (RTO), das seit 1947 im Bahnhof Lichterfelde-West untergebracht war. Von hier aus rollten regelmäßig Militärzüge nach Frankfurt am Main und Bremerhaven. Die sogenannten "Duty Trains" waren ausschließlich westalliierten Militärs und Angehörigen vorbehalten. Während des Transits durch die DDR waren Lokomotiven der Deutschen Reichsbahn vorgespannt. Mit der Deutschen Einheit 1990 stellten die Militärzüge ihren Dienst ein. (11.08.1968) Foto: Horst Dahms, Slg. EF Berlin



Bis zur Wiedervereinigung hielten sich in den Westsektoren Berlins durchschnittlich 12.200 alliierte Soldaten auf, darunter 6.000 aus den USA, 3.600 aus Großbritannien und 2.600 aus Frankreich. Mit Angehörigen und Zivilangestellten waren in Westberlin rund 30.000 Personen stationiert. Die Versorgung der „Alliierten Truppen in Berlin“ erfolgte vorzugsweise über die Schiene. Organisiert wurden die US-Militärtransporte vom United States Army Transportation Corps (USATC), das seit 1947 im Bahnhof Lichterfelde-West untergebracht war. Von hier aus rollten regelmäßig Militärzüge nach Frankfurt am Main und Bremerhaven. Die sogenannten "Duty Trains" waren ausschließlich westalliierten Militärs und Angehörigen vorbehalten und wurden von Güterzugbegleitwagen mit amerikanischen Soldaten (auch durch die DDR) sekundiert. 1960 setzte die USATC neue sog. 'Escortwagen' ein, von denen drei bei Waggonfabrik Gebrüder Credé in Kassel entstanden. Einer dieser Wagen (Nr. 51 80 09 - 10 510-08) fand im Militärhistorischen Museum auf dem Flugplatz Berlin-Gatow eine neue Heimat. (26.09.2024) Foto: Thomas Gries


Ein weiterer 'Escortwagen' der USATC (United States Army Transportation Corps) mit der Nr. 51 80 09 10 512-4 steht im U.S. Army Transportation Museum Fort Eustis. Der dritte Wagen, der von Credé in Kassel mit Nr. 51 80 09 - 10 513-08 gebaut wurde (die alte Wagen-Nr. ist leider nicht bekannt), ist nunmehr in der Helmstedter Innenstadt angekommen (Foto). Zuvor stand dieser am Bahnhof Helmstedt bzw. einige Jahre als Leihgabe in Südkorea. Zurück in Deutschland wurde der Wagen wieder aufgearbeitet. Leider ist die Beschriftung unkorrekt, eine Überarbeitung ist aber geplant. Auch soll ein Schutzdach für den Wagen noch folgen. (15.08.2024) Foto: Thomas Gries
Grt, Ronald.