Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 13:04:12
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:02:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07

Auteur Topic: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA  (gelezen 19103 keer)

martijnhaman

• Offline Offline
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #60 Gepost op: 01 January 2024, 16:46:32 »

Voor de jaarwisseling de stl-file geüpload op de site van Shapeways en laten analyseren met de 3D-tools. Daaruit kwam dat er op 8 punten een probleem is met de minimum wanddikte van 0,7 mm. Eigenlijk zijn het maar twee problemen, maar die komen elk op 4 plekken voor.
Een probleem werd veroorzaakt door de manier waarop ik de koepel heb getekend en die tegen de zijwand 'geplakt'. Dat kunnen oplossen waardoor alleen nog de vier hoeken van de luifel boven de balkons als probleem over bleven. Dat los ik later bij de defintieve print nog wel op. Nu is het wachten op de bestelde print om te zien hoe alles oogt wat betreft verhoudingen en vormen.

In de analysetool van Shapeway lijkt het alsof er een kier zit tussen de zijwand en de koepel. Verder lijkt de luifel boven het balkon niet goed aan te sluiten op de steunen onder de luifel. Dit wordt veroorzaakt door de manier van weergeven door Shapeways. In Onshape is te zien dat het allemaal netjes aansluit.

Martijn

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 06 January 2024, 10:39:01 »

Nog aan het wachten op de proefprint van Shapeways. De orderstatus staat al een paar dagen op Pre-Production, dus ben benieuwd wanneer dit overgaat naar In Production. Als Estimated Ship Date staat sinds de bestelling nog 17 januari aangegeven.

Hoewel de basisvorm van de USATC en FFA wagens gelijk is, verschillen ze op details. Zo heeft de FFA versie geen rooster in de kopdeur, geen profiel boven de kopdeur en zijn de dakventilatoren van een ander type dan bij de USATC versie.
Voor het tekenen van de details moet er dus een keuze gemaakt worden welke versie het gaat worden. Besloten om de FFA versie te gaan. Overigens zijn alle details getekend als aparte parts, zodat de wagen eenvoudig naar een USATC versie kan worden omgezet.

Martijn

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 15 January 2024, 14:09:23 »
@Martijn,

Je kan dit probleem ook oplossen door het zijraam niet met een new extrude (new part), maar als een add extrude (samenvoeging met wagenwand) te definiëren. Beiden zullen dan dezelfde kleur hebben, en je kunt de linker en rechter kozijn veel grover definiëren. Ze versmelten immers met de wand.

Gr, Hans

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 15 January 2024, 15:15:11 »
Dag Hans,

In de oorspronkelijke tekening lagen de zijramen op de zijwand. Dat gaf een foutmelding bij Shapeways omdat de buitenste ramen te dun waren om te printen. Vervolgens heb ik het part van de zijramen 1 mm dikker getekend, waarbij die extra mm samenvalt met de dikte van de zijwand. Door de zijwand en ramen via Union samen te voegen is het een part geworden en  was het probleem van het dunne raamspijl opgelost.
Weet niet of dat een vergelijkbare oplossing is als de mogelijkheid die je beschrijft.

Martijn

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 16 January 2024, 14:13:47 »

Vanmiddag pakketje van Shapeways ontvangen, dus gelijk gekeken hoe deze proefprint past op het onderstel. Conclusie: past perfect (y)

Het model is geprint in Tan Fine Detail Plastic en ik moet zeggen dat het er strak uitziet. Alleen op de ronde dakdelen zie je de lagen, maar voor deze foto is behoorlijk ingezoomd. Na het verven verwacht ik dat dit een stuk minder zichtbaar zal zijn.

En nog wat foto's in combinatie met een rijtuig en een goederenwagen om de te zien of de hoogte klopt. Ik moet het allemaal nog in detail bekijken, maar de eerste indruk is positief. Niet slecht voor een eerste 3D-project al zeg ik het zelf :).

Martijn
« Laatst bewerkt op: 16 January 2024, 14:35:35 door martijnhaman »

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #65 Gepost op: 16 January 2024, 14:31:45 »
Ik blijf je volgen!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Vink

• Online Online
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #66 Gepost op: 16 January 2024, 14:52:09 »
Idem  ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 18 January 2024, 19:20:21 »
De proef 3D-print in detail bekeken en de hoofdmaten van het model zijn naar mijn zin. Alleen de dakkoepel moet iets hoger worden. In vergelijking met de foto's van het grootbedrijf is deze nu iets te plat.
Op de foto hieronder heeft de wagen een behoorlijke sinaasappelhuid, maar dat komt door de ongunstige lichtinval en het inzoomen. Het zichtbare raam is maar 4 mm breed.

Andere punten waar ik de tekening op heb aangepast zijn:
- de onderzijde van de zijwanden eindigt een halve milimeter hoger
- de details ga ik wat over dimensioneren, nu zijn de vensterbanken onder de ramen en profielen op de kopwand nauwelijks zichtbaar

De kopwanden verder detailleren door het toevoegen van onder andere enkele profielen en de deurklink.

Aan de binnenzijde van de kap heb ik nokjes aangebracht waar de beugels van het onderstel achter klikken. Op die manier zit de kap goed vast op het onderstel. Van het gebruikte onderstel dienen de vier buitenste beugels verwijderd te worden. Die zitten namelijk ter hoogte van de balkons. Nu had ik eerder al voor de proefpassing van de eerste print de vier nokjes aan een zijde verwijderd. Daarmee zijn er nu bij mijn onderstel nog maar twee beugels aanwezig. Wel gewoon vier nokjes getekend zodat dit eventueel bij een later model wel bruikbaar is.

Martijn

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 19 January 2024, 10:59:15 »

Een van de zaken die ook nog op de to-do lijst stonden is het tekenen van de apparatuur onder de stelbalk. Aan een zijde de dieseltank en bak voor de Webasco verwarming, aan de andere zijde twee accu-kisten en een bak waarvan mij het doel niet duidelijk is. Dit zijn losse onderdelen die ik gewoon tegen de onderzijde van het onderstel wil lijmen.

Martijn

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 21 January 2024, 10:32:09 »
De aangepaste dakkoepel getekend die 1 mm hoger is dan de oude. In vergelijking met foto's van de grootbedrijf wagens valt dan op dat de zijramen veel te groot ogen. Dat wordt denk ik veroorzaakt door het aanhouden van een te grote radius voor de ronding van het dak. Als ik deze kleiner maak, dan zullen de zijramen minder hoog worden.

Tijd voor het tekenen van versie 3 van de dakkoepel.

Martijn

Wim Vink

• Online Online
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #70 Gepost op: 21 January 2024, 10:52:59 »
Dit ziet er toch wel erg gaaf uit Martijn  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 21 January 2024, 14:21:59 »
@Wim: het is inderdaad leuk om de wagen zo op het scherm te zien ontstaan :y

Versie 3 van de dakkoepel is gereed. Deze is even hoog als versie 2, maar de ronding van het dak is sterker. Hierdooor zijn de zijramen minder hoog (maar wel hoger dan in versie 1 van de dakkoepel).

Moet er nog eens even een nachtje over slapen, maar denk dat versie 3 wel eens de juiste verhoudingen het beste weergeeft.

Martijn

NB. Zie dat ik de koepel nog beter in de lengterichting moet positioneren op de bak ...

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 22 January 2024, 19:48:42 »
Inmiddels begonnen met het tekenen van het interieur. Dat wordt een los deel met niet al te veel details. De nadruk ligt op een juiste indeling en hoofdvormen. Tussen het interieur en de wagenbak is een ruimte van 1 mm vrijgehouden. Op die manier past het zeker en is er voldoende ruimte om de ramen* te plaatsen. Alleen bij de banken in de dakkoepel is de afstand tot de zijwand kleiner. Daarmee voorkom ik dat er in dit goed zichtbare deel een grote kier zichtbaar is.
De goederenwagen die ik als donor voor het onderstel gebruik, heeft geen metalen plaatje op de bodem ter verzwaring. Wellicht dat dit komt omdat het een versie is die twee batterijen bevat voor de sluitlichten. Die batterijen vormen dan het gewicht. Voor de Begeleitwagen een metalen plaatje uit een andere donorwagen gebruikt ter verzwaring.
Voor de hoogte van de bodemplaat rekening gehouden met de hoogte van het onderstel plus het metalen plaatje ter verzwaring. Op de afbeelding van een eerste versie van het interieur is goed te zien dat er uitsparingen zijn aangebracht voor de beugels die het onderstel met de kap verbinden.

Boven het keukenblok is de watertank aangebracht. Dit onderdeel is in twee delen getekend. Het onderste deel maakt deel uit van de bak en het bovenste deel van het dak.

Aan de onderzijde is goed te zien dat de uitsparing in de vloer (geel) ruim genoeg is voor het nokje (grijs) op de zijwand (blauw).

Omdat ik zelf twee nokjes te veel heb verwijderd (zie mijn eerder bericht), heb ik voor twee uitsparingen een onderdeel ter opvulling getekend. Dit donkergele deel bevat ook gelijk een tafeltje.

Martijn

* De manier waarop ik de ramen wil maken is nog wel een dingetje, daar ben ik nog niet uit.

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 26 January 2024, 11:22:03 »
Weer een stapje verder. Voor een zijde de balkonhekken getekend. Het was heel wat meten aan het donormodel om te zorgen dat het daar uiteindelijk goed op past.

Zit nu na te denken hoe onderdelen het handigste geprint kunnen worden. Hoe is de wagen het beste in aparte delen te printen, zodat de wagen uiteindelijk eenvoudig gemonteerd en ook weer gedemonteerd kan worden.

In de proefprint zaten de balkonvloeren vast aan de wagenbak. Dat zorgt dat de wagenbak simpel op de juiste plek op het onderstel te plaatsen was. Nu het balkonhek getekend is, is het de vraag of het combineren van de wagenbak en balkonvloer nog steeds de handigste oplossing is.

Het balkonhek wordt tegen en op de bufferbalk van het onderstel bevestigd. De beide balkonhekjes komen verder op twee punten tegen de wagenbak. Op basis van het bovenaanzicht moet het mogelijk zijn om een gecombineerde bak met onderstel omhoog te bewegen zonder de balkonhekjes te raken. De ruimte is aan drie zijde minimaal 1 mm.

Zie ik iets over het hoofd of heeft iemand een beter idee?

Martijn

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 27 January 2024, 10:44:02 »
Op onderstaande afbeelding de stand tot nu toe. Volgens mij heb ik alle onderdelen getekend. Over een paar dagen nog eens een keer alles nalopen om te voorkomen dat ik toch wat over het hoofd heb gezien. Vervolgens dan de onderdelen laten printen.

Mijn voorkeur heeft het de ramen ook deze ook te printen, maar transparant printen is nog wel een lastig punt zo begrijp ik. Op het forum heeft Big Scale Trains laten zien dat ze dit kunnen, dus ik zal daar eens een mailtje aan wagen. Gezien het laatste bericht van BST op dit forum (december 2023) en de laatste update van de facebook pagina (augustus 2023) weet ik niet in hoeverre dit een optie is die op korte termijn resultaat oplevert. Ik ga in ieder geval als alternatief de ramen bij i.materialise in het materiaal Transparent Resin laten printen. Dan weet ik in ieder geval wat dat voor resultaat oplevert.

Martijn