Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Ronald69
Vandaag
om 17:55:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 17:53:25
ratelende 1300 van Electrotren
door
Von Rondstadd
Vandaag
om 17:47:41
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
Vandaag
om 17:47:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 17:46:01
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
prutser
Vandaag
om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:31:21
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Eric B
Vandaag
om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 15:46:06
Station Weert
door
LNS_047
Vandaag
om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:50:16
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 14:33:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Martijnstein
Vandaag
om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:26:32
Rail away
door
henk
Vandaag
om 09:49:23
Surava in modules
door
Boertje
Vandaag
om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit
door
FreekH
Vandaag
om 00:51:31
NS 8100 in 0
door
roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
12 December 2025, 22:06:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
Omlaag
Auteur
Topic: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA (gelezen 23874 keer)
martijnhaman
Offline
Berichten: 1818
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #90 Gepost op:
09 February 2024, 17:01:44 »
Vandaag werd de 3D-geprinte onderdelen voor de Begleitwagen bezorgd.
Kap en bordeshekjes los op het donor onderstel gezet om te zien hoe dat oogt (en de eerste indruk is prima).
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
martijnhaman
Offline
Berichten: 1818
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #91 Gepost op:
14 February 2024, 21:10:51 »
Een mailtje aan Big Scale Trains van een paar weken geleden om meer informatie te krijgen over de mogelijkheid de ramen geheel transparant te printen heeft nog niet tot een reactie geleid.
In de tussentijd bezig met de optie om de ramen vacuüm te trekken. Van wat afvalhout een bakje gemaakt en alle hoeken volgesmeerd met houtlijm om kieren dicht te maken. De bovenzijde en het gat voor de stofzuigerslang van een restant tochtstrip voorzien om een goede afdichting te krijgen. Tenslotte bij de bouwmarkt een geperforeerde aluminium plaat gehaald voor de bovenzijde.
Nadat alles in elkaar zat gekeken of deze constructie voldoende vacuüm kan trekken. De stofzuiger aangezet en een krant op de bak gelegd. Vacuümtrekken doet het zeker want nadat ik de krant licht had aangedrukt was dit het resultaat ...
Eens kijken of ik de plaat weer kan fatsoeneren en anders moet ik een nieuw plaatje maken van het restant van de geperforeerde plaat. Een extra balkje in het midden is denk ik wel handig ter ondersteuning van de geperforeerde plaat.
Wat nog ontbreekt is een frame waarin de plastic plaat gevestigd word. Het frame met verwarmde plastic plaat wordt dan op de geperforeerde plaat gedrukt. Door het vacuüm trekken neemt de plastic plaat dan de vorm aan van de mal die op de geperforeerde plaat ligt.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Benelux795
Offline
Berichten: 5183
Vinnie the who?
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #92 Gepost op:
14 February 2024, 21:44:36 »
https://youtu.be/Zz95_VvTxZM?si=VPytJBJp_0p1HFO6
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
martijnhaman
Offline
Berichten: 1818
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #93 Gepost op:
17 February 2024, 12:20:46 »
In de bak een ondersteuning aangebracht ter hoogte van de aansluiting voor de stofzuiger. Dat moet voldoende tegendruk geven om vervorming van de geperforeerde plaat te voorkomen.
Aan de zijkant kleine blokje aangebracht zodat het frame met de plasticplaat niet te ver doorgedrukt kan worden. De volgende stap is een test of alle werkt zoals het bedacht is.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
martijnhaman
Offline
Berichten: 1818
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #94 Gepost op:
19 February 2024, 07:54:54 »
Afgelopen weekend wat proeven gedaan om vormen vacuüm te trekken. Op de geperforeerde plaat links een halve wasknijper, een plaatje styreen van 2 mm met diverse gaten en daartussen een stukje styreen van 1 mm dik ter grootte van een raam van de Begleitwagen.
De proef met een plaat 1 mm styreen is duidelijk niet geslaagd want de vormen zijn slechts vaag zichtbaar. De plaat is denk ik te dik of het is lastig deze aan alle zijden voldoende warm te maken voor een goed resultaat.
Tweede proef met een mica sheet van ongeveer 0,2 mm dik. Deze sheets worden onder andere gebruikt wordt bij het maken van schutkaarten. Het resultaat ziet er al een stuk beter uit. Wat nog niet goed genoeg is zijn de zijkanten. Die sluiten niet goed aan op het object maar lopen schuin weg. Dit is goed te zien is bij de wasknijper.
Een mica sheet warmer gemaakt is de hoop dat daarmee de vormen beter aansluiten. Bij het opwarmen verschijnt echter een witte waas in het materiaal. Dit is dus niet de oplossing.
Moet nog eens bedenken hoe ik het resultaat kan verbeteren. Misschien dat het gebruik van ander materiaal (vivak?) een beter resultaat oplevert. Een ander mogelijkheid waaraan ik denk is het vervangen van de geperforeerde plaat door een versie met meer gaten. Wellicht dat het vacuüm trekken van kleine voorwerpen beter gaat. Voorbeelden van deze techniek die ik heb gezien op internet waren met grotere en vooral hogere objecten.
Als iemand nog een goede tip heeft dan hoor ik het graag.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Loki
Offline
Berichten: 516
🇳🇴
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #95 Gepost op:
19 February 2024, 09:16:36 »
Ik volg dit met interesse want ik wil dit ook nog eens proberen.
Hoe warm heb je de styreenplaat gemaakt? Die mag volgens mij echt wel boven de 90 graden (glas temperatuur) zijn en al licht gaan hangen.
Adam Savage heeft wel goeie video's over het process. Bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=RWxCvMzvxlQ
Gelogd
Med venligst hilsen,
Lennert
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8616
Nooit uitgeklust....
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #96 Gepost op:
19 February 2024, 09:46:24 »
Als je nu eens iets legt onder de objecten die je wilt hebben, dan ben je wellicht van die schuine zijkanten af. Heeft wel nabewerking nodig.
Ik dacht dat Marco EB hier ook ervaring mee heeft. Wellicht kun je hem eens benaderen voor wat info/ervaringen etc...
Gelogd
Grasland
martijnhaman
Offline
Berichten: 1818
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #97 Gepost op:
19 February 2024, 09:56:38 »
Ik heb het styreen verwarmd door het op een grill plaat te zetten (zie de bovenste foto) waarbij ik de temperatuur ingesteld heb op 190 graden. Dan gaat het styreen wat doorgangen, maar lang niet zo ver als in het filmpje van Adam Savage.
Meen gelezen te hebben dat de doorhang vergelijkbaar moet zijn met de hoogte van de vorm die je wilt reproduceren. En mijn vormen zijn slecht enkele millimeter hoog.
Voor de mica sheet had ik de temperatuur rond de 200 graden ingesteld.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
martijnhaman
Offline
Berichten: 1818
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #98 Gepost op:
20 February 2024, 22:00:43 »
Een nieuwe poging gedaan met een mica sheet, maar ditmaal verwarmd tot boven even boven de 200 graden.
Bij de vormen een stukje styreen met een breder plaatje daaronder en een versie met een kleiner plaatje daaronder. Doel is te kijken of deze aanpassing leidt tot ene beter aansluiten van het materiaal op de zijkanten van de beide vormen.
Op de foto's is te zien dat in beide gevallen het materiaal ook nu schuin wegloopt en niet goed aansluit op de zijkanten. Het warmste deel van de mica sheet krijgt ook nu een witte waas. Daarmee is voor mij in ieder geval duidelijk dat dit materiaal niet geschikt is voor verdere pogingen.
In een van de beschrijvingen van deze techniek wordt transparant vivak gebruikt. Dat zou volgens de toelichting geen witte waas moeten krijgen bij verwarmen en vacuüm trekken. Zal eens kijken of dat materiaal betere resultaten oplevert.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
martijnhaman
Offline
Berichten: 1818
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #99 Gepost op:
03 March 2024, 10:22:23 »
Op de laatste beurs in Houten bij Kleinspoor langsgelopen om te zien hoe de vacuüm getrokken ramen van de diverse kits er uit zien. Die zien er strak uit en zijn van een dunne kunstof gemaakt. Helaas kon Edwin niet vertellen welk materiaal dit precies is.
Zelf inmiddels wat extra testen gedaan met het vacuüm trekken van ander materiaal. Een sheet transparant styreen (Evergreen 9007) van 0,4 mm dikte levert niet het gewenste resultaat. De contouren van de vormen worden niet goed gevolgd.
De volgende test is met een plaatje vivak. Het dunste exemplaar dat ik bij Kuipers hobbyhuis kon vinden is 0,75 mm dik. Het materiaal hangt gezin de dikte goed door bij het verwarmen en volgt de vormen goed bij het vacuüm trekken. Vooral bij de linker vorm op de foto. Dat is een plaatje met de afmetingen van een raam met daaronder een kleiner stukje styreen.
Dit materiaal lijkt tot nu toe het beste resultaat op te leveren. Dat het resultaat nog niet goed genoeg is lijkt mij aan de dikte van het materiaal te liggen.
Op internet gevonden dat er goede resultaten met een 0,18 mm transparante PVC sheet bereikt kunnen worden. Maar eens kijken of ik dat materiaal kan vinden voor een proef.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8616
Nooit uitgeklust....
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #100 Gepost op:
03 March 2024, 11:01:28 »
Leuk experimentje zo.
Gelogd
Grasland
martijnhaman
Offline
Berichten: 1818
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #101 Gepost op:
06 March 2024, 19:34:52 »
Zag op internet dat ze bij De Kwast in Den Bosch, een winkel voor 'kunst en creativiteit', dunne vellen PVC verkopen. In mijn middagpauze naar Swaak in Utrecht gelopen om te zien of die ook dit soort vellen verkopen. Helaas geen PVC vellen, maar wel dunne vellen polyesterfolie. Twee vellen van 100 mu dik meegenomen en vanavond eens gekeken of dat bruikbaar is voor vacuüm trekken.
Bij het verwarmen hangt het materiaal maar weinig door en het resultaat van het vacuümtrekken is slecht. Het lijkt zelf een beete terug in vorm te veren. Dit materiaal is dus niet geschikt.
Martijn
«
Laatst bewerkt op: 06 March 2024, 20:00:31 door martijnhaman
»
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
martijnhaman
Offline
Berichten: 1818
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #102 Gepost op:
10 March 2024, 10:10:22 »
Weer een test achter de rug. Gekeken wat het vacuümtrekken voor resultaat oplevert met het plastic van insteekhoezen. Met twee versies een test uitgevoerd. De versie met gaatjes voor een ringband levert een slecht resultaat op. Het resultaat met de rechter insteekhoes is best aardig.
Zit toch na te denken over de manier van verwarmen. Wellicht dat verwarmen in een oven het materiaal zachter maakt en daardoor beter vervormbaar.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1522
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #103 Gepost op:
10 March 2024, 10:55:46 »
Kun je voor de ramen geen overheadsheets op maat knippen?
Voor pakweg een tientje heb je een pak van 100 vel, dus je kunt er nog eens een verknippen...
Duurdere soorten zijn ook printbaar, als je kozijnen oid wilt aanbrengen.
Gelogd
Reeks77
Offline
Berichten: 1388
Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
«
Reactie #104 Gepost op:
10 March 2024, 11:04:59 »
Lamineerfolie gebruiken ?
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA