Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
25 December 2025, 22:57:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
25 December 2025, 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
25 December 2025, 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
25 December 2025, 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 December 2025, 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
25 December 2025, 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
25 December 2025, 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
25 December 2025, 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
25 December 2025, 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 December 2025, 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
25 December 2025, 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
25 December 2025, 12:16:48
  

Auteur Topic: Stoomtreinen toch op NS net!  (gelezen 22062 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #75 Gepost op: 27 April 2008, 22:34:32 »
Met alle respect, Koopmans, maar zo lust ik er nog wel een paar.
Je impliceert hiermee dat de betreffende organisaties in feite recht op de subsidies hebben omdat ze eerder, zoals ieder ander in Nederland, direkt of indirekt BTW hebben afgedragen. Denk dat ik dan ook maar eens bij de 's lands bestuur aan ga kloppen voor een bijdrage aan mijn modelbaan. Tenslotte heb ik over de locjes die ik heb gekocht ook BTW betaald.

Jouw modeltreintjes genereren geen inkomsten. Al die museumorganisaties genereren heel wat indirecte inkomsten doordat mensen daar dus op vakantie gaan, een terrasje pikken, een hap eten in een restaurant...

Verder hebben we het hier over €600.000. Hoeveel kostte dat onderzoek ook alweer om uit te zoeken of er reizigerstreinen op de Betuweroute konden rijden, wat iedereen hier al wist dat dat niet kon? Hoeveel kreeg Wubbo Ockels ook alweer voor zijn fanta-bus? Deze zes ton lijkt me heel wat beter besteed.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #76 Gepost op: 27 April 2008, 22:42:29 »
Fanta-bus...dat is het.
Peter, geweldige vondst!  ;D

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #77 Gepost op: 28 April 2008, 12:00:41 »
Nee, ik bedoel een elektrisch bediende klep die de treinleiding open trekt. Ingewikkelder hoeft het toch niet te zijn als je de trein wilt stoppen?

Dit is nu precies wat er gebeurd als er iemand een ATB opdracht negeert, er word een gat in de treinleiding getrokken waardoor de trein tot stilstand komt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #78 Gepost op: 28 April 2008, 13:05:08 »
Jouw modeltreintjes genereren geen inkomsten. Al die museumorganisaties genereren heel wat indirecte inkomsten doordat mensen daar dus op vakantie gaan, een terrasje pikken, een hap eten in een restaurant...

Maar om 'daar' inkomsten te genereren hoeven die locs de hoofdlijnen helemaal niet op. Sterker, dan kunnen ze beter 'daar' blijven.

Ik begreep overigens dat de SSN de ATB-installaties al had besteld. Ze zullen de subsidie graag incasseren, maar een voorwaarde voor de aanschaf was het niet.
Dat zat ik me al af te vragen. Zelf met veel vrijwilligers zijn de kosten voor herstel en onderhoud van zo'n loc erg hoog. Een eenmalige uitgave van 30.000 euro (zeg een afschrijving van een paar duizend euro per jaar) zal dan het verschil toch niet maken.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2008, 13:19:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #79 Gepost op: 28 April 2008, 18:25:33 »
Dat kan wel het verschil zijn tussen wel en niet een loc kunnen reviseren! Weet je wel hoeveel ritten je moet rijden om zo'n bedrag bij elkaar te krijgen?

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #80 Gepost op: 29 April 2008, 12:34:39 »
Precies, en daarom snap ik niet waarom ze geen enkele moeite doen om die stoomlocomotieven wat zuiniger te maken. Een schep kolen besparen kost minder dan de moeite een passagier te lokken om ervoor te betalen.
Mvrgr
Koopmans

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8265
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #81 Gepost op: 29 April 2008, 12:40:07 »
Misschien zou de stoomstichting de 01 1075 zijn stroomlijnbeplating terug moeten geven  ??? ;D
Vr. groeten,
Bob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #82 Gepost op: 29 April 2008, 14:59:30 »
Koopmans, wat zouden ze dan moeten doen om die locomotieven wat zuiniger te maken? En dan bedoel ik iets wat ze nu nalaten.
Je kunt wel een schep kolen besparen, maar dan heb je kans dat die loc zijn eindbestemming niet haalt. Mogen alle passagiers er uit om te duwen.  ;D

Een stoomloc is nou eenmaal een inefficiënt beest. Mijn stelling is: als de elektromotor een eeuw eerder was uitgevonden, dan zouden we nooit stoomlocs gehad hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #83 Gepost op: 29 April 2008, 15:05:46 »
Moet je nog wel eerst ook even een generator uitvinden.
Was er rond 1832.
En vervolgens nog iets om dat ding te laten draaien.  ;D

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #84 Gepost op: 29 April 2008, 15:14:34 »
Lees dit

en dit

en dit.

Zoals jullie kunnen zien heeft de opmerking van Koopmans  een lange voorgeschiedenis op een ander forum. Het ging mij hier en daar ::) boven de pet, maar de essentie is: De exhaust is te verbeteren, naast het toepassen van oververhitting en dergelijke. Koopmans is op stoomtechniek gepromoveerd.

Groet,

Marco

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #85 Gepost op: 29 April 2008, 15:52:10 »
Ir Koopman aan het werk achter de RTM 54 bij het meten van "exhaust"proeven



de meetapperatuur op de lok


SK die er gedeeltelijk bij was
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.