Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 10:48:56
NS 1700 transfers door Roelof R
Vandaag om 10:36:28
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54

Auteur Topic: Stoomtreinen toch op NS net!  (gelezen 20844 keer)

Thom

• Offline Offline
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #45 Gepost op: 20 April 2008, 03:29:47 »
Ook zonder inbouw van ATB kunnen de nu ATB-loze locs in Nederland blijven rijden, alleen niet op het hoofdspoor.
ATB-loze loks kunnen straks niet meer op de hoofdbaan komen, simpelweg omdat het vanaf 1 januari verboden is om zonder ATB op het Nederlandse Hoofdspoorlijn te komen.
Helaas dus, dat kan dus gewoon NIET meer...
Citaat
Ik zie niet wat daar zo erg aan is, zeker omdat juist de treinen die niet buiten dat hoofdspoor kunnen, het electrische spul, blijkens de reactie van Johnny niet voor de subsidie in aanmerking lijken te komen.

Huub
Dan heb je Johnny's reactie niet goed begrepen.
Deze subsidie gelt voor al het materieel wat zonder ATB op de hoofdbaan komt. Of het nu Stoom, Diesel of Electrisch is, het is verplicht voor al het ATB-loze materieel, en ook voor al dat materieel geldt dus die subsidie.
Dus óok voor een Jaap, ook voor een 186, een 41, een 273 etcetc...

Allemaal materieel wat NIET meer zou kunnen rijden zonder ATB aan boord te hebben, want dat zijn allemaal stichtingen zonder een eigen spoorlijn.
Geen subsidie zou voor die treinen het eind van hun rijdende bestaan betekenen helaas.....

MR

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 20 April 2008, 08:06:31 »
Blijkbaar vind jij het allemaal prachtig wat die clubjes als VSM en SSN doen.
Even goede vrienden, maar accepteer dat anderen er anders over denken en het toch wel erg vreemd vinden dat de overheid geld uitgeeft aan dit soort hobbyisme. Voel je vrij om het zeuren te noemen, maar een wat deugdelijker argumentatie zou niet verkeerd zijn.

Stoomlocomotieven zijn toch 120 jaar prominent in Nederland aanwezig geweest en hebben een belangrijk deel van het transport verzorgd. Voor veel mensen betekende de de komst van de stoomtrein de  eerste ontmoeting met  een nieuwe door technologie gedomineerde maatschappij.  In veel kunstwerken, literatuur, liederen , maar ook beeldende kunst speelt de stoomtrein een belangrijke rol. Dankzij de inzet van  de museumclubs kunnen we ook nu nog geconfronteerd worden rijdende stoomlocomotieven en ander historisch spoormaterieel, wat het begrip van de geschiedenis verhoogd. Bovendien begrijp je ook niet waarom mensen "Tsjoeke tsjoeke, tsjoek, fuut fuut"  zeggen als ze een trein nadoen. Dat is nog steeds de nabootsing van een stoomlocomotief. Bovendien merk je dat wanneer je staat naast een stoomlocomotief dat het apparaat sist en blaast, allerlei geluiden maakt af een toe zichzelf af en toe in nevels hult. Je voelt de hitte dat er vanaf komt. Zo'n apparaat een heel andere indruk maakt dan een diesel of elektrische locomotief. Daardoor. besef je dan, maakt een stoomlocomotief toch veel meer (of zo je wilt: een heel andere) indruk op mensen dan het huidige spul. Stoomlocomotieven dragen bij een beter begrip van het verleden en van bepaalde vormen van kunst en cultuur. Dan zijn die paar centjes van de overheid (zes ton is voor de rijksoverheid een zeer laag bedrag) echt niet verkeerd uitgegeven.

Bovendien mag op museumlijnen maximaal 40 worden gereden. Stoomlocomotieven waren echt wel wat meer mans en dat kan alleen maar op de hoofdlijnen getoond worden.

Ik moet Huub gelijk geven, er is niets Nederlands aan de  hoofdlijnstoomloks van de SSN en de VSM.
Dit zijn gewoon Duitse machines die nooit in Nederlandse (lees NS) dienst hebben gereden. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar inbouw van ATB bij loks die wel bij de NS hebben gereden.

Som maar eens de Nederlandse rijvaardige hoofdlijnstomers op: Je bent al klaar voor dat je begonnen bent. Het zijn er precies nul. Alleen de 3737 maakt nog enige kans ooit weer rijvaardig te gaan worden. Als we dan toch de beleving van hoofdlijnstoomlocomotieven op prijs stellen, dan zijn we aangewezen op buitenlandse machines. Duitsland ligt dichtbij, Duitse locomotieven passeerden wel eens de grens en er zijn relatief veel van bewaard gebleven, dus dat is  een voor de handliggende keus. De ZSLM heeft bovendien Zweedse locomotieven. In de na-oorlogse periode hebben er ook nog enige tijd Zweedse machine hier ten lande gereden.

Groeten,

Marco

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 20 April 2008, 09:47:38 »
ATB-loze loks kunnen straks niet meer op de hoofdbaan komen, simpelweg omdat het vanaf 1 januari verboden is om zonder ATB op het Nederlandse Hoofdspoorlijn te komen.
Helaas dus, dat kan dus gewoon NIET meer...
Dat zeg ik toch ook? Maar op niet-hoofdsporen kunnen ze wel gewoon blijven rijden, alleen niet harder dan 40 km/u. Voor de hobbyist mischien jammer, maar vanuit cultuurhistorisch oogpunt lijkt me dat geen probleem.

Dan heb je Johnny's reactie niet goed begrepen.
Deze subsidie gelt voor al het materieel wat zonder ATB op de hoofdbaan komt. Of het nu Stoom, Diesel of Electrisch is, het is verplicht voor al het ATB-loze materieel, en ook voor al dat materieel geldt dus die subsidie.
Dus óok voor een Jaap, ook voor een 186, een 41, een 273 etcetc...
Ik heb Johnny's reactie wel begrepen, maar ben niet zo op de hoogte van wat aan Nederlands electrisch historisch materieel rijvaardig is, laat staan dat ik weet wat al voorzien is van ATB. 186 en 41 zijn bij mijn weten diesels en kunnen dus ook op de museumlijnen uit de voeten. Van Jaap en 273 zou ik het niet weten, geen idee welke treinen dit zijn.

Allemaal materieel wat NIET meer zou kunnen rijden zonder ATB aan boord te hebben, want dat zijn allemaal stichtingen zonder een eigen spoorlijn.
Geen subsidie zou voor die treinen het eind van hun rijdende bestaan betekenen helaas.....
Zal geen verassing voor je zijn dat ik daar het probleem niet van zie, maar ik zal op dit forum wel een uitzondering zijn. ;)

Stoomlocomotieven dragen bij een beter begrip van het verleden en van bepaalde vormen van kunst en cultuur. Dan zijn die paar centjes van de overheid (zes ton is voor de rijksoverheid een zeer laag bedrag) echt niet verkeerd uitgegeven.
Voor dat begrip hoeven die dingen niet op het hoofdspoor te rijden. En dat een eventuele bijdrage een relatief laag bedrag is, is geen argument om er daarom maar lichtzinnig mee om te gaan. Ook niet als er op andere plekken nog veel meer over e balk wordt gegooid.

Huub

Rene de Haan

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 20 April 2008, 10:13:50 »
Hubertus,

Op zich kan ik je 'gevoel' vinden dat het 'sponseren' van de vereningen geen taka is vna de overheid.
Echter, zij zijn wel degene die het 'ineens' verplciht hebben gesteld om ATB aan boord te moetne hebben.
En voor een aantal verenigingen betekend dat dus dan gewoon einde verhaal.
Kijk bijvoorbeeld naar de SSN. Die hebben zeggen en schrijve een kilomter aan spoor waar je op kunt rijden... Als die dus niet meer op de hoofdbaan mogen komen, is het eigenlijk voor hun over.

Persoonlijk vind ik dat als iemand je iets veprlicht stelt, hij of zij je dan op zijn misnst redelijke eisen moet stellen. M.a.w als iets tig duizend euros kost, die je niet hebt, vind ik dat ze dan toch op zijn minst bij moeten springen.
Net als bv rijkswaterstaat ons straks gaat verplicht met een mooi tolkastje rond te rijden. Echter, het tolkastje kost je 25.000 euro...
Blijft jij dan nog lekker rondrijden?

Overigens speelt ditzelfde probleem nu met Duitsland. Daar is sinds 1 jan de nieuwe PZB 90 verplicht. En daar zijn dus ook een hoop (stoom)verenigingen de klos.
En als de SSN nu dus een reisje naar Duitsland wil maken (wat ze gelukkig vaak doen) moeten ze dus zowel dik dokken voor de ATB als de PZB 90...
Dus als ze tot de grens kunnen komen ben je al een eind...

Rene.
He, een raadplaat *tje :)

jerry

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 20 April 2008, 10:26:01 »
Mischien wel heel zwart/wit maar waarom zou de nederlandse overheid in de oorlog foute duitse loks van atb voorzien  en Nederlands treinstellen uit nederlandse fabrieken niet dan vraag ik me af wat is nederlands erfgoed

wat mij betreft hoeft niet elk zwart monster met rode wielen op de hoofbaan selekteer er een paar en besteed de rest aan oud NS materieel

zoals blokkendoos materieel , hondekop en muizeneuzen  etc

O ja reserveer ook vast een installatie voor de TEE (die hebben nog genoeg kosten ) ;)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #50 Gepost op: 20 April 2008, 10:52:46 »
NU dan een heel zwart/wit antwoord. Aan die foute lokomotieven heeft mijn vader in Berlijn geheel onvrijwillig moeten werken. Zie het dus ook als een homage aan die mensen die daar toen zonder CAO en ARBO aan deze machines hun beste (wat daar nog van over was) moeten geven.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #51 Gepost op: 20 April 2008, 11:07:46 »
ATB grijpt in als bijvoorbeeld rood sein gepasseerd wordt door middel van een remming. Een stoomlocomotief heeft een andere mechanisme dat de rem aanstuurt dan diesel of elektrisch. Voor deze zijn de kosten en inbouw goedkoper. Bij stoom is kosten hoger en waarschijnlijk is de ATB-installatie zichtbaar aan de buitenkant.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Shinkansen200

• Offline Offline
  • ありがとうございました新幹線200系!
« Reactie #52 Gepost op: 20 April 2008, 11:27:33 »
Citaat
Mischien wel heel zwart/wit maar waarom zou de nederlandse overheid in de oorlog foute duitse loks van atb voorzien  en Nederlands treinstellen uit nederlandse fabrieken niet dan vraag ik me af wat is nederlands erfgoed

tsja, mischien heeft het feit dat wij onze stoomlocomotieven systematisch en efficient eind jaren 50 tot schroot hebben verwerkt een rol? In Duitsland zijn ze nou eenmaal een stuk later ontstoomd, 1975 bij de Bundesbahn en 1988(!) officieel, en 1990 in praktijk bij de Reichsbahn. verklaart ook waarom de VSM zo'n relatief grote groep Reko-52ers heefd, die waren rond die tijd gewoon veel voorhanden voor leuke prijsjes.
En over die "foute" machines... tsja, naar mijn weten is de oorlog nu bijna 63 jaar afgelopen. Het gros van die Duitse machines heeft langer in vredestijd gereden dan in de oorlog, ook kriegslocs zoals de serie 52 hebben hun steentje bijgedragen aan de wederopbouw van menig spoorweg maatschappij na de oorlog, om vervolgens meer dan 40 jaar vreedzaam hun rondjes te draaien.

huub,
Citaat
Van Jaap en 273 zou ik het niet weten, geen idee welke treinen dit zijn.

Jaap is een Blokkendoos motorwagen, Zij had in haar MDW tijd de naam Jaap.
de 273 is ons laatst overgebleven Mat'46 stel, het is in het bezit van het NSM en de STIBANS

mvg

-Sander

Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #53 Gepost op: 20 April 2008, 11:39:33 »
In ieder geval is de Kameel voorzien van ATB-NG, of andere Nederlandse museumtreinen dat ook krijgen (voor zover ze geen ATB hebben) weet ik niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 20 April 2008, 12:16:50 »
ATB grijpt in als bijvoorbeeld rood sein gepasseerd wordt door middel van een remming. Een stoomlocomotief heeft een andere mechanisme dat de rem aanstuurt dan diesel of elektrisch. Voor deze zijn de kosten en inbouw goedkoper. Bij stoom is kosten hoger en waarschijnlijk is de ATB-installatie zichtbaar aan de buitenkant.

Marc

Nee, speciaal om de museumlijnen tegemoet te komen is er juist een basic variant van ATB ontwikkeld, ook voor stoomlocs. Dat ATB light kost dus 30.000 euro per loc. Een gebruikelijke ATB-installatie kost een paar ton.
Ik las op de site van de VSM dat ze daar 10 rijvaardige Duitse stoomlocs hebben. Het lijkt mij meer dan genoeg als er daarvan twee geschikt zijn voor dienst op de hoofdbaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #55 Gepost op: 20 April 2008, 12:49:49 »
Wat is er anders aan het remsysteem van een stoomloc? Dr zit gewoon een remkraan op, die laat lucht uit de leiding en dan gooit ie de rem erop. Extra kraan in de remleiding, ergens onder machinistenhuis en klaar. Zie je niks van. Dan nog een opneemspoel, die knoop je aan de baanruimer en valt dan ook niet zo erg op.
Het enige echte probleem dat specifiek voor ATB op stoomlocs geldt is dat niet alle stoomlocs electriciteit aan boord hebben, dus zou dat via een accu moeten of zo.

fridzie

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 20 April 2008, 13:17:48 »
dinamo in bouwen

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #57 Gepost op: 20 April 2008, 13:22:08 »
Kan, maar dat wordt dan meteen het moeilijkste deel van de verbouding.

Semafoor

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 20 April 2008, 13:59:26 »

Locomotieven (of andere machines) kunnen nooit fout zijn, alleen de mensen die ze bouwen of bedienen kunnen fout zijn.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 20 April 2008, 14:21:58 »
Wat is er anders aan het remsysteem van een stoomloc?
Dat je de tractie niet met een elektrisch contact kunt afschakelen?

Enne, ik word lichtelijk onpasselijk over de discussie over 'fout' enzo. Als er één loc is die meer dan genoeg 'foute' treinen in Nederland heeft gereden dan is het de 3737 wel. Kortom, hou toch op met die lulkoek...

Groeten, Tim