Ook zonder inbouw van ATB kunnen de nu ATB-loze locs in Nederland blijven rijden, alleen niet op het hoofdspoor.
Ik zie niet wat daar zo erg aan is, zeker omdat juist de treinen die niet buiten dat hoofdspoor kunnen, het electrische spul, blijkens de reactie van Johnny niet voor de subsidie in aanmerking lijken te komen. Huub
Blijkbaar vind jij het allemaal prachtig wat die clubjes als VSM en SSN doen. Even goede vrienden, maar accepteer dat anderen er anders over denken en het toch wel erg vreemd vinden dat de overheid geld uitgeeft aan dit soort hobbyisme. Voel je vrij om het zeuren te noemen, maar een wat deugdelijker argumentatie zou niet verkeerd zijn.
Ik moet Huub gelijk geven, er is niets Nederlands aan de hoofdlijnstoomloks van de SSN en de VSM.Dit zijn gewoon Duitse machines die nooit in Nederlandse (lees NS) dienst hebben gereden. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar inbouw van ATB bij loks die wel bij de NS hebben gereden.
ATB-loze loks kunnen straks niet meer op de hoofdbaan komen, simpelweg omdat het vanaf 1 januari verboden is om zonder ATB op het Nederlandse Hoofdspoorlijn te komen.Helaas dus, dat kan dus gewoon NIET meer...
Dan heb je Johnny's reactie niet goed begrepen.Deze subsidie gelt voor al het materieel wat zonder ATB op de hoofdbaan komt. Of het nu Stoom, Diesel of Electrisch is, het is verplicht voor al het ATB-loze materieel, en ook voor al dat materieel geldt dus die subsidie.Dus óok voor een Jaap, ook voor een 186, een 41, een 273 etcetc...
Allemaal materieel wat NIET meer zou kunnen rijden zonder ATB aan boord te hebben, want dat zijn allemaal stichtingen zonder een eigen spoorlijn.Geen subsidie zou voor die treinen het eind van hun rijdende bestaan betekenen helaas.....
Stoomlocomotieven dragen bij een beter begrip van het verleden en van bepaalde vormen van kunst en cultuur. Dan zijn die paar centjes van de overheid (zes ton is voor de rijksoverheid een zeer laag bedrag) echt niet verkeerd uitgegeven.
Mischien wel heel zwart/wit maar waarom zou de nederlandse overheid in de oorlog foute duitse loks van atb voorzien en Nederlands treinstellen uit nederlandse fabrieken niet dan vraag ik me af wat is nederlands erfgoed
Van Jaap en 273 zou ik het niet weten, geen idee welke treinen dit zijn.
ATB grijpt in als bijvoorbeeld rood sein gepasseerd wordt door middel van een remming. Een stoomlocomotief heeft een andere mechanisme dat de rem aanstuurt dan diesel of elektrisch. Voor deze zijn de kosten en inbouw goedkoper. Bij stoom is kosten hoger en waarschijnlijk is de ATB-installatie zichtbaar aan de buitenkant.Marc
Wat is er anders aan het remsysteem van een stoomloc?