Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Stoomtreinen toch op NS net!  (gelezen 19384 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Stoomtreinen toch op NS net!
« Gepost op: 18 april 2008, 08:54:16 »
Zojuist het nieuws gelezen dat minister Eurlings bijdraagt aan het in stand houden van stoom op het (toeristische) spoor door de inbouw van ATB te betalen :). Goed nieuws! Zou hij ook wat overhebben voor de laatste rijdende Hondekop, de doorgeroeste 1501 en wat er verder nog als cultureel erfgoed aangemerkt kan worden?
RETROBAHN A.G.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2008, 09:44:31 »
Doorgeroeste 1501?? :-[
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2008, 09:44:54 »
Citaat
Zou hij ook wat overhebben voor de laatste rijdende Hondekop, de doorgeroeste 1501 en wat er verder nog als cultureel erfgoed aangemerkt kan worden

ben bang van niet, stoom heeft altijd meer tot de verbeelding van het grote publiek gesproken dan oud (diesel-)elektrisch materieel.
Maar goed het is wel degelijk goed nieuws, het is in ieder geval een stap in de goede richting, ondanks het feit dat ik meer van oude treinstellen hou is het nooit slecht dat museum materieel in stand wordt gehouden.
maar goed hoop nog steeds dat we ooit een replica van Mat'40 of een DE5 gaan bouwen ;)

mvg

-Sander

ps, vergeet ons enig overgebleven Mat'36 stel niet, de 252
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2008, 09:51:01 »
Hier het ANP-bericht
SK
ANP - 18 04 2008
Overheid betaalt voor veiligheid stoomlocs
DEN HAAG (ANP) - De overheid gaat het nieuwe veiligheidssysteem op oude stoomlocomotieven betalen. Het gaat om circa 30.000 euro voor elk van de ongeveer twintig locs. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bevestigt daarmee een bericht vrijdag in De Telegraaf. Dankzij de financiële bijdrage van minister Camiel Eurlings kunnen de locomotieven gewoon op het hoofdspoor in Nederland blijven rijden. Bij het veiligheidssysteem gaat het onder andere om een zogeheten dodemansknop, die de Inspectie Verkeer en Waterstaat verplicht stelt om over het spoor te rijden. Het besluit is een grote opluchting voor eigenaren van stoomlocomotieven, omdat zij het systeem niet konden betalen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2008, 10:09:04 »
Zou hij ook wat overhebben voor de laatste rijdende Hondekop, de doorgeroeste 1501 en wat er verder nog als cultureel erfgoed aangemerkt kan worden?

Het gaat toch alleen maar om de ATB? Ook bij stoomlocs betaalt de minister niet voor lekkende ketels, doorgeroeste voetplaten en versleten wielbanden.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2008, 11:27:55 »
Van NOS teletekst!

"18 April 2008
Stoomtreinen mogen blijven rijden

Historische stoomtreinen zijn van de ondergang gered. De overheid betaalt een nieuw veiligheidssysteem, dat de treinen nodig hebben omdat ze soms ook over het officiële spoorwegennet moeten rijden.

Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een zogeheten dodemansknop, een schakelaar die ervoor zorgt dat de locomotief tot stilstand komt als de machinist onwel wordt. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt zo'n knop verplicht om over het spoor te mogen rijden.

Het besluit is een grote opluchting voor de eigenaren van de stoomtreinen, omdat zij zelf het veiligheidssysteem niet kunnen betalen."

YES! ;D



 


Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2008, 11:36:14 »
Hoi allemaal,
We hebben het hier niet alleen over cultureel, maar ook industrieel erfgoed. Een omBC vind ik trouwens ook leuk, zelfs in h0 ;D.

Groet, Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2008, 12:28:55 »
Goede minister die Camier Eurlings, hulde!

J&J Vriend

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2008, 12:34:42 »
Gelukkig maar, daar het anders nogal een kostenpost was geweest om de boel rijdend te houden / om te bouwen.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #9 Gepost op: 18 april 2008, 14:16:18 »
Mooi nieuws !  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 18 april 2008, 14:35:02 »
Doorgeroeste 1501?? :-[
Harm
De verslagen van de werkgroep 1501 (stichting KLOK)  zijn duidelijk over de lok, de gaten vallen er in en er is een flinke revisie nodig. Ze proberen nu eerst de 1315 toegelaten te krijgen (die was ook niet perfect) en de turquoise 1201 (jaaa :)  ) af te bouwen. Dat mag van mij best een beetje gesupport worden, dan maar wat minder subsidie op andere vormen van kunst ;D
RETROBAHN A.G.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 18 april 2008, 14:37:20 »
Zijn of gaan ze deze lokomotieven ombouwen naar stoom? 8)
SK
« Laatst bewerkt op: 18 april 2008, 23:36:28 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #12 Gepost op: 18 april 2008, 15:13:56 »
Maakt de media de fout niet, dan is er nog altijd de geïnteresseerde in de spoorwegen (die toch beter zou moeten weten). Het gaat hier om de openbare railinfrastructuur en die is niet in eigendom van een vervoerder (NS).

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 18 april 2008, 16:35:40 »
Citaat van: Sobat Kras
Zijn of gaan ze deze lokomotieven ombouwen naar stoom? 8)
SK
Stoomverwarmingsketel inbouwen en klaar! Wie zegt dat een stoomloc door stoom voortbewogen moet worden?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #14 Gepost op: 18 april 2008, 17:22:56 »
Je kan hem ook duwen :P
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.