Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
  

Auteur Topic: Stoomtreinen toch op NS net!  (gelezen 20798 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Stoomtreinen toch op NS net!
« Gepost op: 18 April 2008, 08:54:16 »
Zojuist het nieuws gelezen dat minister Eurlings bijdraagt aan het in stand houden van stoom op het (toeristische) spoor door de inbouw van ATB te betalen :). Goed nieuws! Zou hij ook wat overhebben voor de laatste rijdende Hondekop, de doorgeroeste 1501 en wat er verder nog als cultureel erfgoed aangemerkt kan worden?
RETROBAHN A.G.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2008, 09:44:31 »
Doorgeroeste 1501?? :-[
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 18 April 2008, 09:44:54 »
Citaat
Zou hij ook wat overhebben voor de laatste rijdende Hondekop, de doorgeroeste 1501 en wat er verder nog als cultureel erfgoed aangemerkt kan worden

ben bang van niet, stoom heeft altijd meer tot de verbeelding van het grote publiek gesproken dan oud (diesel-)elektrisch materieel.
Maar goed het is wel degelijk goed nieuws, het is in ieder geval een stap in de goede richting, ondanks het feit dat ik meer van oude treinstellen hou is het nooit slecht dat museum materieel in stand wordt gehouden.
maar goed hoop nog steeds dat we ooit een replica van Mat'40 of een DE5 gaan bouwen ;)

mvg

-Sander

ps, vergeet ons enig overgebleven Mat'36 stel niet, de 252
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 18 April 2008, 09:51:01 »
Hier het ANP-bericht
SK
ANP - 18 04 2008
Overheid betaalt voor veiligheid stoomlocs
DEN HAAG (ANP) - De overheid gaat het nieuwe veiligheidssysteem op oude stoomlocomotieven betalen. Het gaat om circa 30.000 euro voor elk van de ongeveer twintig locs. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bevestigt daarmee een bericht vrijdag in De Telegraaf. Dankzij de financiële bijdrage van minister Camiel Eurlings kunnen de locomotieven gewoon op het hoofdspoor in Nederland blijven rijden. Bij het veiligheidssysteem gaat het onder andere om een zogeheten dodemansknop, die de Inspectie Verkeer en Waterstaat verplicht stelt om over het spoor te rijden. Het besluit is een grote opluchting voor eigenaren van stoomlocomotieven, omdat zij het systeem niet konden betalen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 18 April 2008, 10:09:04 »
Zou hij ook wat overhebben voor de laatste rijdende Hondekop, de doorgeroeste 1501 en wat er verder nog als cultureel erfgoed aangemerkt kan worden?

Het gaat toch alleen maar om de ATB? Ook bij stoomlocs betaalt de minister niet voor lekkende ketels, doorgeroeste voetplaten en versleten wielbanden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #5 Gepost op: 18 April 2008, 11:27:55 »
Van NOS teletekst!

"18 April 2008
Stoomtreinen mogen blijven rijden

Historische stoomtreinen zijn van de ondergang gered. De overheid betaalt een nieuw veiligheidssysteem, dat de treinen nodig hebben omdat ze soms ook over het officiële spoorwegennet moeten rijden.

Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een zogeheten dodemansknop, een schakelaar die ervoor zorgt dat de locomotief tot stilstand komt als de machinist onwel wordt. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt zo'n knop verplicht om over het spoor te mogen rijden.

Het besluit is een grote opluchting voor de eigenaren van de stoomtreinen, omdat zij zelf het veiligheidssysteem niet kunnen betalen."

YES! ;D



 


Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 18 April 2008, 11:36:14 »
Hoi allemaal,
We hebben het hier niet alleen over cultureel, maar ook industrieel erfgoed. Een omBC vind ik trouwens ook leuk, zelfs in h0 ;D.

Groet, Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #7 Gepost op: 18 April 2008, 12:28:55 »
Goede minister die Camier Eurlings, hulde!

J&J Vriend

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #8 Gepost op: 18 April 2008, 12:34:42 »
Gelukkig maar, daar het anders nogal een kostenpost was geweest om de boel rijdend te houden / om te bouwen.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #9 Gepost op: 18 April 2008, 14:16:18 »
Mooi nieuws !  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 18 April 2008, 14:35:02 »
Doorgeroeste 1501?? :-[
Harm
De verslagen van de werkgroep 1501 (stichting KLOK)  zijn duidelijk over de lok, de gaten vallen er in en er is een flinke revisie nodig. Ze proberen nu eerst de 1315 toegelaten te krijgen (die was ook niet perfect) en de turquoise 1201 (jaaa :)  ) af te bouwen. Dat mag van mij best een beetje gesupport worden, dan maar wat minder subsidie op andere vormen van kunst ;D
RETROBAHN A.G.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 18 April 2008, 14:37:20 »
Zijn of gaan ze deze lokomotieven ombouwen naar stoom? 8)
SK
« Laatst bewerkt op: 18 April 2008, 23:36:28 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #12 Gepost op: 18 April 2008, 15:13:56 »
Maakt de media de fout niet, dan is er nog altijd de geïnteresseerde in de spoorwegen (die toch beter zou moeten weten). Het gaat hier om de openbare railinfrastructuur en die is niet in eigendom van een vervoerder (NS).

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Behoud van stoom in Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 18 April 2008, 16:35:40 »
Citaat van: Sobat Kras
Zijn of gaan ze deze lokomotieven ombouwen naar stoom? 8)
SK
Stoomverwarmingsketel inbouwen en klaar! Wie zegt dat een stoomloc door stoom voortbewogen moet worden?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #14 Gepost op: 18 April 2008, 17:22:56 »
Je kan hem ook duwen :P
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.