Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:24
Seuthe gaat stoppen door Sven
Vandaag om 15:21:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 13:43:49
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 259598 keer)

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #570 Gepost op: 10 March 2011, 18:19:39 »
Zo, hier dan het aangepaste plaatje van het Koploperscherm voor de bovenbaan. Rood zijn de perrons bij de stationssporen. De kleur geel staat voor goederenoverslag. Het bovenste geel moet eigenlijk aan de andere kant van het spoor staan, maar kwam dan dwars door W53, dus vandaar maar een stukkie naar onderen gezet. Gemak dient de mens.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Theo L.

• Offline Offline
« Reactie #571 Gepost op: 10 March 2011, 21:28:27 »
Martin,

Je kunt de wisselvermelding, W53, toch ook weghalen.
In mijn ogen overbodige informatie.

MVG, Theo
N-spoor, IB II, Koploper, HSI88

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #572 Gepost op: 10 March 2011, 21:46:29 »
Theo,

Dat kan, maar ik vind het zo wel prettiger dan dat ik met de muis even naar de wissel moet om te weten welke wissel het ook al weer was.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #573 Gepost op: 11 March 2011, 15:52:27 »
Afgezien van het finetunen van de dienstregeling voor Station Hookyville, komen er ook af en toe nieuwe zaken naar deze stad toe. Vandaag kwamen vanaf Rail 2011 twee tunnelportalen, geschikt voor bovenleiding, van Woodland Scenic mee. Tevens zes steunmuurtjes, die je naar believen kunt aanpassen. Dit zal langzaam een begin betekenen voor de tunnelbouw rond de spiraal. Langzaam zeg ik, want er moet nog wel even getest worden op het gebruik van de sporen. In elk geval kunnen de tunnelportalen geverfd gaan worden, zodat ze na het ballasten en het airbrushen van de rails kunnen worden geplaatst.

De grote fles op de achtergrond is van Jaap Vriend afkomstig. Hierin zit lijm voor styreen op styreen en voor styreen op plastic. Komt een behoorlijke lucht vanaf. Misschien iets voor snuivers.

Op de voorgrond bevindt zich ook een graafmachine. Dat is een teken dat de bouwput Hookyville ook in aantocht is.

Ik heb op Rail ook nog wat foto's geschoten van de aanwezige banen, maar die volgen over een paar dagen.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #574 Gepost op: 15 March 2011, 12:14:38 »
De aannemer die door de Hookyville Bahn in dienst is genomen om de sporen aan te leggen, is weer verder gegaan. Op onderstaande overzichtsfoto is duidelijk te zien dat er weer bedrijvigheid is. Hoewel, de werknemers zijn niet te zien. Die zitten in de oude spoorwagon die als bouwkeet fungeert. Er moet immers veel koffie worden gedronken.

De kraan heeft een spoorstaaf vervangen. Deze zal worden afgevoerd. Nu is dit stuk klaar om te ballasten.

De Komatsu heeft al een hoop gravel in zijn 'hap' liggen om bij de rails te plaatsen.

Een dezer dagen ga ik wat gerichter aan de slag. Af en toe wat ballasten. Schuiven met de panden om een leuke indeling te realiseren. Op Rail zag ik een leuke driehoek panden met op het achterplein een fikse boom. Tunnelportalen verven.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #575 Gepost op: 16 March 2011, 11:45:20 »
Gistermiddag mijn eerste stukje ballast gelegd. Toen zag het er nog erg wit uit.

Vanmorgen was de ballast al aardig opgedroogd, dus tijd voor nieuwe beelden. Ik ben er zelf wel tevreden mee. Aan de rechterkant van de spoorstaaf zie je nog niet zoveel van de ballast, maar dat komt omdat de bruin geverfde onderplaat hier nog veel camoufleert. Dat gaat wel veranderen als ik het naastgelegen spoor en de tussenruimte ook geballast heb.

Misschien dat ik vanmiddag nog wat tijd heb. Ook wil ik dan even een trein over het geballaste stuk sturen om te kijken hoe het zit met geluid en natuurlijk de kleine korrels die nog tussen de spoorstaven liggen, al is dat heel wat minder dan bij de eerste testjes.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #576 Gepost op: 17 March 2011, 14:08:36 »
We zijn weer een stukje verder met ballasten en met reeds gereed zijnde delen.

Hier een wat donkere foto van een deel met twee sporen naast elkaar dat al gedaan is.

Overzicht vanaf het gereed zijnde dubbelspoor tot de net geballaste delen van het dubbelspoor, dat aan het eind in twee afzonderlijke sporen opsplitst.

Een wat meer gedetailleerde foto van het dubbelspoor.

Het zal niet te zien zijn, maar de draadjes aan de rails hebben alvast een roestkleurtje gegeven. Ondanks aanpassingen van het ballasthulpje komt er toch nog wel wat ballast tussen de spoorstaven. Misschien dat ik dan toch maar overga op de methode theelepeltje. Daar zal ik dan nog wel eens een foto van plaatsen, of van delen met wissels en bogen, voor de rest hoef ik dat niet meer te belichten. Tenzij ik onkruid ga planten om het geheel wat meer aan te kleden.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #577 Gepost op: 22 March 2011, 16:02:40 »
Eerst even wat anders. We zijn vanochtend bij zo'n dakkapellenfirma geweest. Ik had ergens gelezen dat een zolder compleet leeg moet zijn wil zo'n firma een dakkapel vervangen en/of aanbrengen. Maar de spoorbaan hoeft geen belemmering te vormen. Van tevoren komt een speciale 'inmeter' kijken of alles wat we wensen ook te realiseren valt. Met een nagenoeg lege zolder, maar wel eentje met een modelspoorbaan. Als alles lukt, komt er zowel aan de achterzijde een dakkapel (vervanging van de oude die aardig rot is na 43 jaar) als ook aan de voorzijde (een compleet nieuwe), zodat er meer schaduw en lichtval op de baan kan komen.

Had nog wat geballast met een injectiespuit zonder naald en het ballasten met een theelepeltje. Het is wel op het deel wat ik al eerder gedaan had. Ligt nu wel veel ballast. Op sommige plekken is het nog niet gelijk, maar in de kleine kuiltjes (vele malen minder dan vorige week) komt het onkruid snel tevoorschijn. Ik zie wel dat ik langs de railstaven nog goed moet nalopen. Op sommige plekken zie je de bielzen wel en op sommige plekken niet. Nou ja, de ballastmaatschappij heeft gewoon hier en daar te veel gestrooid. Dat moet bij de volgende stukken rails beter!

Overzichtsfoto

Wat meer gedetailleerd

Mvg,
Martin

Bob Vermeulen

• Offline Offline
  • day by day, stap by stap
    • Feldberg-Bahn
« Reactie #578 Gepost op: 23 March 2011, 10:01:53 »
Hallo Martin,

ziet er goed uit  (y) maar had je niet beter eerst je rails kunnen bewerken voor dat je ballast? Ik heb net als jij ook eerst geballast (op een klein stukje) en dan geschilderd maar voor de rest van mijn baan doe ik net anders om werkt makkelijker.

Bob
Duitsland periode III, N spoor, DCC, WinDigiPet 2009.4, LDT voor terugmelding en schakelen, TAMs master control

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #579 Gepost op: 23 March 2011, 11:05:09 »
@Bob: het verfwerk gebeurt straks met een airbrush. Dan zijn de rails geverfd en is de ballast rond het spoor meteen wat roestig en op de juiste kleur gebracht.

Over de ballast ben ik zelf toch niet zo tevreden. De bielzen van de Flm Piccolorails zijn te vaak verdwenen en dat hoort niet. Ik ga dit weghalen en een andere methode toepassen, namelijk ballasten aan de rand van de rails oftewel de bestaande bedding van de rails aan beide zijden een beetje breder maken.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #580 Gepost op: 23 March 2011, 12:35:56 »
Nou, na een paar momenten van bezinning heb ik besloten om de ballast weg te halen. Ik was niet tevreden met het resultaat en al zeker niet met de grotendeels verborgen bielzen. Dus aan het eind van de ochtend is het project ontballasten of deballasteren begonnen. De ballast doe ik in ene bakje, ga ik later reinigen met water en dan zeven om de ballast her te gebruiken. Op Nproject schreef iemand dat de natte, net gezeefde ballast wel goed plakt. Maar ik zie dat ik wel wat blauwe plaatstukjes zie. Die wil ik eerst weer in de bruine kleur verven. Daarna ga ik weer ballast leggen, maar die ligt dan tegen de bedding van de rail aan. Dus eigenlijk maak ik de bedding een stukje breder.

In het midden bij zo'n dubbelspoor had ik het helemaal volgelegd met ballast, maar ik vraag me af of dit in werkelijkheid ook zo is. Ligt daar niet altijd een strookje gras of onkruid, of misschien wel een looppad van zand?

Deballasteerfoto's:

Mvg,
Martin

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #581 Gepost op: 23 March 2011, 12:43:51 »
Hangt van je traject af. Druk bereden dan zit er tussen de sporen gras, anders niet.

Wat is de hart op hart afstand tussen de twee sporen. Dit lijkt veel meer dan 4 meter.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #582 Gepost op: 23 March 2011, 13:22:10 »
Gerard, de hart op hart afstand tussen de twee sporen is 34 mm, wat vergelijkbaar is met 5.44 meter. Een kleinere hart op hart afstand is niet realiseerbaar. Het is gewoon recht spoor met wissel die aansluit op een wissel van een ander recht spoor. Alleen aan het eind draait het ene spoor naar de witte brug, het andere spoor slingert een beetje om wel op de tafel te blijven. In mijn bericht van gisteren kun je dat goed zien.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #583 Gepost op: 23 March 2011, 13:43:51 »
Sorry Hookies,

Had dat niet gezien. Het is inderdaad de standaard Fl* afstand (33,6 mm, circa 5,40 m).
Blijf draad volgen, want je ik ga over een paar weken dezelfde problemen krijgen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #584 Gepost op: 23 March 2011, 13:55:00 »
Het zijn wel de druk bereden sporen Gerard. Duitse sporen, want Hookyville ligt in Duitsland. Zou er geen wandelpad in het midden kunnen liggen met hier en daar gras en/of onkruif?