Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Auteur Topic: Big Scale Trains - NS SLT in H0  (gelezen 62544 keer)

Bennie66

• Offline Offline
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #240 Gepost op: 26 December 2024, 11:48:54 »
Zal het andersom doen , ik zal net zolang me 'harsis' houwe tot ik echt iets kan laten zien dat goed werk en rijdt en dan pas bekend maken waar je mee uitkomt........  8)

henk

• Offline Offline
« Reactie #241 Gepost op: 26 December 2024, 12:00:58 »
Altijd de betere weg. Maar vermoedelijk waren de aanbetalingen nodig voor de ontwikkelkosten. Dat maakt dit geval toch echt anders dan wat we met de reguliere fabrikanten meemaken. Die leveren ook vaak genoeg laat, maar verlangen in de regel geen betaling vooraf.

Ik denk dat het allemaal goed komt. Maar mensen grote bedragen vooraf laten betalen en vervolgens onduidelijk communiceren is een recept voor ongemak en discussies als in dit draadje.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #242 Gepost op: 27 December 2024, 09:55:44 »
Maar vermoedelijk waren de aanbetalingen nodig voor de ontwikkelkosten. Dat maakt dit geval toch echt anders dan wat we met de reguliere fabrikanten meemaken. Die leveren ook vaak genoeg laat, maar verlangen in de regel geen betaling vooraf.
Niet alleen grote fabrikanten. PB Models zal ook hoge ontwikkelingskosten hebben maar vraagt geen aanbetaling.
Daar is het gewoon boter bij de vis voor aflevering.
Gr.
Eric

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #243 Gepost op: 02 January 2025, 23:26:24 »
Opvallend is dat dit merk vandaag aankondigt in de LGB-schaal bezig te zijn met het ontwerp van de Mat' 54 Hondekop en zegt dat deze al in maart geleverd zullen worden. Hoe kan dit ineens in een paar maanden tijd, terwijl de SLT in H0 al zo lang onderweg is?

Bor

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #244 Gepost op: 02 January 2025, 23:39:32 »
Waarschijnlijk omdat ze wel ruime ervaring hebben met “Big Scale Trains”  ;D

Groeten Edwin.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #245 Gepost op: 02 January 2025, 23:50:37 »
En met LGB schaal komt het allemaal niet zo nauw met dat het klopt en zo  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #246 Gepost op: 03 January 2025, 06:19:43 »
Niet alleen grote fabrikanten. PB Models zal ook hoge ontwikkelingskosten hebben maar vraagt geen aanbetaling.
Daar is het gewoon boter bij de vis voor aflevering.

PB Models kan dit zo doen, omdat er een investeerder achter zit. Deze investeerder deed eerst zaken met Artitec. Dat is ook precies de reden waarom Artitec nu geen gemotoriseerde modellen meer uitbrengt, want ook zij kunnen de hoge ontwikkelkosten niet zelfstandig voorfinancieren.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #247 Gepost op: 03 January 2025, 07:39:12 »
Opvallend is dat dit merk vandaag aankondigt in de LGB-schaal bezig te zijn met het ontwerp van de Mat' 54 Hondekop en zegt dat deze al in maart geleverd zullen worden. Hoe kan dit ineens in een paar maanden tijd, terwijl de SLT in H0 al zo lang onderweg is?

Omdat als je gewend bent om vrachtwagens te bouwen, je niet ineens een brommer uit je mouw schudt. Het is hetzelfde om te stellen dat je, als je hamburgers hebt leren bakken bij de McD, je ook wel bij de Librije kan koken. Geen van twee is beter, maar een heel ander concept wat heel precies is doorgevoerd.

PB Models kan dit zo doen, omdat er een investeerder achter zit. Deze investeerder deed eerst zaken met Artitec. Dat is ook precies de reden waarom Artitec nu geen gemotoriseerde modellen meer uitbrengt, want ook zij kunnen de hoge ontwikkelkosten niet zelfstandig voorfinancieren.

En dat is ook heel normaal tegenwoordig. Crowdfunding/kickstarters zijn niet meer weg te denken als financiering van ideeen in 2025 en hebben heel wat mooie dingen het licht laten zien. Vertrouwen is ook daar een belangrijk iets, misschien wel belangrijker dan bij reguliere financiering. Voor dat vertrouwen worden meestal bepaalde zekerheden ingebouwd (doelkapitaal, wordt dat niet bereikt dan krijgt iedereen zijn geld terug).

Maar goed, laten we voor hen die hebben geïnvesteerd hopen dat er een mooi model in 2025 komt.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #248 Gepost op: 03 January 2025, 10:59:23 »
Maar het komt wel een stuk vertrouwelijker over als er geen aanbetaling gedaan moet worden van een model die je alleen op cad tekening hebt gezien.

Vooral als die aanbetaling 50% is van een niet misselijk bedrag.
Als het nu eens een bedrag van 50 euro ofzo was zodat de fabrikant wel een soort akkoord heeft dat het model wordt afgenomen.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #249 Gepost op: 03 January 2025, 12:12:14 »
Maar dat is nu net het verschil. In het geval van een 50 euro aanbetaling gaat het vooral om het vastleggen van een commitment. Daarmee leg je als producent een klein deel van het risico bij de consument. Een soort verzekering.

Hier gaat het lijkt het over het financieren van een project. Blijkbaar kon of wilde de producent dat niet en wordt een veel groter deel van het risico bij de consument gelegd. Ik heb het niet gedaan, dus ik weet niet onder welke voorwaarden eea is afgewikkeld. Ik hoop dat het voor beide partijen goed geregeld is, maar het is wel het risico wat je als consument bent aangegaan.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #250 Gepost op: 03 January 2025, 12:16:39 »
Ook een risico dat je als producent aangaat, want in theorie kan iemand die heeft aanbetaald en zijn geld niet terugkrijgt faillissement aanvragen.

Bor

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #251 Gepost op: 03 January 2025, 13:01:10 »
Gevalletje stemmingsmakerij. Je moet een schuldeiser zijn in de juridische zin en dat ben je (nog) niet als je een aanbetaling hebt gedaan.

Als schuldeiser kun je het faillissement van een schuldenaar aanvragen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan:

1. **Pluraliteit van schuldeisers**: Er moeten minstens twee schuldeisers zijn. Dit betekent dat de schuldenaar meerdere schulden heeft bij verschillende partijen¹(https://www.vanderzwanadvocaten.nl/zakelijk/blog/faillissementsaanvraag-door-schuldeiser-hoe-zit-dat/).
2. **Opeisbare vordering**: Minstens één van de vorderingen moet opeisbaar zijn. Dit betekent dat de schuldenaar de schuld niet heeft betaald terwijl de betalingstermijn is verstreken¹(https://www.vanderzwanadvocaten.nl/zakelijk/blog/faillissementsaanvraag-door-schuldeiser-hoe-zit-dat/).
3. **Niet kunnen betalen**: De schuldenaar moet in een toestand verkeren waarin hij heeft opgehouden te betalen. Dit betekent dat hij niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen¹(https://www.vanderzwanadvocaten.nl/zakelijk/blog/faillissementsaanvraag-door-schuldeiser-hoe-zit-dat/).

### Procedure:
- **Verzoekschrift indienen**: Een advocaat dient namens de schuldeiser een verzoekschrift in bij de bevoegde rechtbank¹(https://www.vanderzwanadvocaten.nl/zakelijk/blog/faillissementsaanvraag-door-schuldeiser-hoe-zit-dat/).
- **Zitting**: De rechtbank roept zowel de schuldenaar als de schuldeiser op voor een zitting. Tijdens deze zitting kan de schuldenaar verweer voeren¹(https://www.vanderzwanadvocaten.nl/zakelijk/blog/faillissementsaanvraag-door-schuldeiser-hoe-zit-dat/).
- **Uitspraak**: De rechter doet meestal direct na de zitting uitspraak. Als het verzoek wordt toegewezen, wordt de schuldenaar in staat van faillissement verklaard¹(https://www.vanderzwanadvocaten.nl/zakelijk/blog/faillissementsaanvraag-door-schuldeiser-hoe-zit-dat/).
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Besselspoor

• Online Online
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #252 Gepost op: 03 January 2025, 13:12:18 »
Het is gewoon duidelijk dat in de ontwikkeling van een H0 model met de eisen die er tegenwoordig aan gesteld worden, veel meer tijd gaat zitten dan men verwachtte. Het vraagt om andere materialen, technieken, andere toeleveranciers etc dan de producten die ze al jarenlang maken.
Dat is een heel ander verhaal dan het PaLo drama wat hier eerder gememoreerd is, daar is nog nooit een toonbaar model te zien geweest.
Ik vind dat elke vergelijking met die manier van mensen aan het lijntje houden dan ook mank gaat, nog los van alle eventuele juridische processen waar al op voorgesorteerd wordt.

Het zou BST wel sieren als ze een update met realistisch te verwachten termijn zouden plaatsen, al weet ik uit mijn ervaring in productietechniek dat ook dat soms niet te doen is wanneer je afhankelijk bent van andere partijen.
RETROBAHN A.G.

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #253 Gepost op: 03 January 2025, 13:15:46 »
Juist,
Ik heb het model niet besteld en gezien het moderniteitsgehalte heb ik ook geen belangstelling maar ben het eens dat dit gewoon even zijn tijd moet hebben. Natuurlijk kan dit in de ogen van vooruitbetalende klanten, lang duren maar ook grote jongens als Brawa en Roco maken het in deze bont. Daar heb ik (voorbesteld bij de winkelier, vervolgens aanbetaald en wel) ook wel eens bijna 3 jaar op een model moeten wachten.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #254 Gepost op: 03 January 2025, 13:16:31 »
Is dit niet gewoon geval internet aankoop? Neem aan dat niet iedereen bij hun op de koffie is geweest en via internet heeft betaald. Als dan niet wordt geleverd wat je verwacht moet je gewoon je geld terug krijgen. Zo heb ik een totaal scheve bakfiets twv ruim 3000 euro, ook al was het een showroom model, besteld via internet, gewoon weer laten ophalen en het geld terug gekregen.

Groeten Edwin.