Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door 008200
Vandaag om 09:51:38
booster vraag door AP3737
Vandaag om 09:35:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:25:15
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 09:12:53
Lima Plan E ral kleuren vraag door Besselspoor
Vandaag om 09:04:52
Swalbenburg, N modulebaan door tothebeach
Vandaag om 08:53:02
Zolderbaan 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:13:06
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:09:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:58:08
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58

Auteur Topic: De nieuwe Lenz starter set nader bekeken.  (gelezen 5220 keer)

henk

• Online Online
Re: De nieuwe Lenz starter set nader bekeken.
« Reactie #30 Gepost op: 25 April 2023, 14:57:58 »
Dat 'voorgeprogrammeerd' kan maar ten dele, al was het maar omdat de voorkeur van mensen verschilt als het gaat om zaken als maximum snelheid, optrek- en afremvertraging, sterkte verlichting, etc. Allemaal zaken waarbij het effect pas goed op de baan blijkt. Mijn voorspelling is dat ook de meeste beginners snel zelf zaken willen instellen.

En wil ik straks meer, krijg ik ook nog eens al mijn geld terug !  Een betere kennismaking kan ik me niet voorstellen.

Maar alleen als je voor de Lenzcentrale kiest en dat beperkt nogal. Lenz heeft een eigen insteek als het om de centrale gaat. Mij bevalt die wel, maar anderen hechten wel degelijk aan zaken als regelknoppen op de centrale, een ingebouwd scherm, meer typen aansluitbus, etc, etc.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2023, 15:04:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 25 April 2023, 15:13:17 »
Het steekt volgens Lenz anders in elkaar.
Ik weet dat meestal (of altijd?) een nieuwe lok het adres 3 heeft in de decoder.  Dan zouden dus 2 dezelfde nummers een probleem geven, dat snap ik.
Het antwoord van Lenz:  bij het toewijzen van één van de nummers 1 tm 4 op de handregelaar geeft de Starter centrale een nieuw nummer aan de decoder.  Dus mijn eerste lok no. 3  krijgt nummer x.  Pak ik nu mijn tweede lok no. 3 (net nieuw gekocht), dan kan ik die toewijzen aan no. 2 op de handregelaar en krijgt die nummer y.

Dus ik als "beginnend modelspoor digibeet" heb niemand anders nodig voor mijn instellingen van de loks.
En wil ik straks meer, krijg ik ook nog eens al mijn geld terug !  Een betere kennismaking kan ik me niet voorstellen.

Als dat zo zou zijn dan is het voor een beginner inderdaad een nette oplossing. Die hoeft zicht dan niet druk te maken over adressen of zo. Maar dan wordt het voor iemand die de set gebruikt voor een kleine demo baan wel een ander verhaal. Want als je de lok dan terug zet op een andere baan heeft de lok opeens een ander adres. Moet je dan wel even goed weten.

Dus Ronald, even testen of het adres inderdaad veranderd wordt? En of dat dan als kort of als lang adres wordt opgeslagen?

Roelco

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 25 April 2023, 17:16:54 »
Maar alleen als je voor de Lenzcentrale kiest en dat beperkt nogal. Lenz heeft een eigen insteek als het om de centrale gaat.
Zonder ergens op vooruit te willen lopen denk ik het volgende:
- bevalt de Starter set goed en wil ik meer, dan zal het wel Lenz worden en krijg ik ook nog eens mijn leergeld terug
- bevalt het niet, dan zal het mogelijk iets anders worden en heb ik het geld besteed aan een leerproces met bepaald resultaat

Scratchbuilt

• Online Online
« Reactie #33 Gepost op: 25 April 2023, 18:49:38 »
Het antwoord van Lenz:  bij het toewijzen van één van de nummers 1 tm 4 op de handregelaar geeft de Starter centrale een nieuw nummer aan de decoder.  Dus mijn eerste lok no. 3  krijgt nummer x.  Pak ik nu mijn tweede lok no. 3 (net nieuw gekocht), dan kan ik die toewijzen aan no. 2 op de handregelaar en krijgt die nummer y.

Dan kom ik toch weer terug bij die digibeet met meer dan 4 locs. Is de man cq vrouw voor eventjes klaar met de eerst 4 dan zet hij/zij gewoon de volgende 4 er op en de Lenz maakt van de vier volgende weer x, y, z en .... van. Maar dat is een verkeerde bezuiniging, dan beter meteen een heuse centrale gekocht met allemaal unieke adressen..... (dan kan de digibeet er ook mee op de clubbaan rijden...... ;))

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 25 April 2023, 19:09:57 »
Zie het nog steeds als betaalbaar en werkbaar alternatief om op een (niet te grote) demo baan te schroeven. Zou prima moeten werken en stuk voordeliger dan een volwaardige centrale. En hoef ik ook niet de centrale van mijn vaste baan te halen en mee te slepen. Wat weer kans op beschadigen verkleint.

Zou hem als ik Lenz was dus andere naam geven….. (basic set oid)

Gr Frank

bask185

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 25 April 2023, 19:41:17 »
Lenz doet niet aan namen maar aan letters en nummers  :P. Moet je eens de achterkant van hun centrale bekijken, het halve alfabet staat er op.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 25 April 2023, 20:31:18 »
Hallo Albert (Scratchbuild),
voorlopig zal ik het bij de eerste lok houden en gaan kijken of het me bevalt.  Dan een tweede lok.  Dan heb ik denk ik mijn handen al vol, maar bijvoorbeeld een derde (rangeer)lokje zou op mijn baantje misschien nog wel kunnen.  Dus meer hoef ik niet.  Wil ik daarna een andere baan omdat ik de smaak te pakken heb, dan kan ik alsnog overwegen om op een ander systeem over te stappen.

Jouw opmerking over de
klaar met de eerst 4 dan zet hij/zij gewoon de volgende 4 er op en de Lenz maakt van de vier volgende weer x, y, z en .... van.
snap ik niet, want je kunt toch maar met 4 loks rijden. Dan zou je voor elke lok die je bij wil plaatsen er eerst eentje van de baan af moeten halen. Want er bestaat binnen dit systeem natuurlijk maar één rijdbare lok met een bepaald nummer tegelijk, niet meer. 4 = 4.
Als ik iets fout zie, dan graag jouw visie .  Helaas kan ik nog geen praktijkervaring geven, maar daar is dit verhaal al mee begonnen door Ronald Halma.
En ik ben geen lid van een club, dus daar komen de loks niet.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2023, 20:34:49 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #37 Gepost op: 25 April 2023, 20:53:16 »
Nou nou nou, wat een reacties  ;) ik heb even geslapen omdat ik de nachtdienst in ga. Zal het zeker testen maar dat zal morgen of overmorgen worden. Wat ik eigenlijk al wel weet is dat de adressen van de locs niet zijn veranderd. Maar dat weet ik pas echt zeker als ik de boel even uitlees met de grote Lenz.

Dus even geduld  :)

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 25 April 2023, 21:02:59 »
We wachten rustig af Ronald. Werk ze.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 26 April 2023, 15:54:38 »
Ok, was ik weer. De boel eens even getest met de starter en met een van mijn eigen centrales de LZV 100 V 3.5. Ik gebruik een LZ100 V3.6 voor programmeren en uitlezen, dit zo gedaan omdat je dan tijdens een show wat kunt programmeren zonder dat je baan zelf even afschakelt.
De beide in een koffer (inmiddels heb ik een LZV 200 er bij apart in een koffer):

20230426_152505 by Ronald Halma, on Flickr

De centrales:

20230426_152525 by Ronald Halma, on Flickr

Even zijdelings; de LZV100 is niet verder gegaan dan versie 3.5, de LZ100 heeft nog V3.6 gekregen.

Bij aanvang de loc even uitgelezen en idd had deze een ander adres gekregen... dus op 3 gezet, zijn "oude" adres:

20230426_150434 by Ronald Halma, on Flickr

Op de starter set gezet, loc toegewezen en even gereden:

20230426_150501 by Ronald Halma, on Flickr

Er af gehaald en uitgelezen. Zie, het is adres.... 7 geworden:

20230426_150529 by Ronald Halma, on Flickr

Dus weer op 3 gezet, een 2e loc tevens op 3 gezet. Eerst de diesel toegewezen aan 1, de stoom op 2 (apart van elkaar). En inderdaad, ze rijden apart van elkaar:

20230426_151253 by Ronald Halma, on Flickr

Stopgezet, uitgelezen en de diesel was naar adres 7 gezet en de stoom naar adres 8. Denk dat ze dus een opvolgend adres systeem gebruiken, ga dat nog een keer proberen met 4 locs.

Dusch; Inderdaad wordt je adres aangepast. Lenz maakt hier in de gebruiksaanwijzing totaal geen melding van en ik kan er zo verder niks over vinden. Ik ga ze morgen dan ook even een mail sturen, vind dat deze info zeker ergens vermeld moet staan. Het zou anders zijn als er een tijdelijk adres toegewezen wordt wat m.i. een betere optie was geweest, maar dat doet het systeem dus niet.

Voor mij maakt het verder dus niet uit omdat ik snel omprogrammeren kan. Maar het kan voor anderen wel voor een verrassing zorgen als je naar een tentoonstelling bent geweest, met dit setje bv 2 van je locs toegewezen hebt en in de week er na merkt dat die beide locs niet reageren op het adres wat je ze ooit oorspronkelijk gegeven had :)

Tot zover mijn bevindingen ;)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 26 April 2023, 16:21:41 »
Ronald,

Bedankt voor het testen,
Nog een kleine vervolgvraag?
En lok die een lang adres heeft, wordt die ook op een kort adres gezet? En dus zowel CV1 als CV29 veranderd?
Of wordt het lange adres zelf ook aangepast?

Op zich hoeft dit alles helemaal geen probleem te zijn, en kan wel handig zijn voor een starter. Maar idd wel handig als het ook aangegeven wordt in de documentatie dat dit gebeurd. Anders krijg je hier in de toekomst allemaal meldingen van: "Mijn lok werkte, maar nu ben ik naar een beurs geweest en bij thuiskomst reageert hij helemaal niet meer "

Roelco

bask185

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 26 April 2023, 16:30:54 »
Ik vind het toch een lichtelijk omslachtige methode. Aan een kant natuurlijk wel makkelijk, want je zet een trein op de baan, drukt op een knop en het werkt. Maar dat je locs willekeurige adressen krijgen. Dat is gewoon niet handig. Ik kan me trouwens ook voorstellen dat velen de handleiding niet goed zullen lezen en een loc toevoegen terwijl er al anderen op de baan staan en dat dan alles tegelijk gaat rijden  :-X Maar dat geldt net zo hard voor vele andere systemen. (En naar mijn mening kan je starters net zo goed meteen kennis laten maken met het feit dat je nu eenmaal adressen moet programmeren.)

Dat je vier 'hotkeys' voor vier treinen vind ik opzich wel goed, maar ik zou dan liever willen zien dat je regelaar je tenminste vraagt welk adres je wilt gebruiken en of je dat adres wel of niet wilt programmeren.. in plaats van dat er maar een willekeurig nummer wordt gekozen en dan ook nog eens door de strot van je trein wordt gestouwd. Er zitten immers al cijferknoppen op het ding..

Met die lokmaus 2 kon ik ook makkelijk adresje programmeren en snelheidjes aanpassen. Ik groepeerde mijn treinen ook in een logische volgorde. 1-10 diesels van klein naar groot, 11-20 E-locs, 21-30 treinstellen in chronologische volgorde etc

Ik zou dit ding zoals die nu is nooit verkiezen boven een good ol' lokmaus 2  :angel:

iig bedankt voor de uitgebreide test. Het is zo goed duidelijk hoe het werkt  (y).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 26 April 2023, 16:33:19 »
@ Roelco: Ik heb 29 net uitgelezen... dacht daar pas later aan ;) De stoom was 4605, heb ik naar 3 gezet, de starter zette hem naar 8 en ik heb hem weer naar 4605 gezet. En hij doet alles nog wat hij doen moet :)
Zal er nog eens induiken komende dagen.

@Bas; ik zou het ook graag anders gezien hebben. Voor mij nu prima maar het zou ook de reden kunnen zijn geweest het setje niet te kopen.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 26 April 2023, 22:48:39 »
Zoals eerder gezegd zal mijn lok of zullen mijn loks in de toekomst (nabij) niet eens de deur uit komen.  Dus ik herken de geschetste problemen niet. Maar nogmaals, ik wil eerst wat ervaring opdoen.

Maar al zouden mijn loks in de toekomst wel ergens anders ingezet worden, ook dan voorzie ik geen probleem.  Ik heb de laatste jaren ter voorbereiding wat (tentoonstellings) beurzen bezocht en wat mensen van clubs gesproken.  Bij beide categorieën is naar mijn oordeel sprake van vergevorderde kennis en veel hoogstaande apparatuur, vaak ook nog eens gekoppeld aan een computerprogramma.  Van een beginnersset zoals Lenz die nu aanbiedt is nooit sprake, heb ik in ieder geval nog nooit gezien.
Daar komt dan nog bij, dat bijna altijd aangegeven werd, dat een nieuwe ingeleverde lok nooit direkt op de baan ingezet werd, daar moest eerst vanalles aan gemeten en ingesteld worden.

Dus als ik een lok zou inleveren wordt die grondig onder handen genomen, waarschijnlijk ook het loknummer.  Krijg ik die lok dan weer terug, dan zal ik hem inderdaad weer mijn "eigen" Starter nummer moeten geven. Maar dat is dus een fluitje van een cent.
Waar ik wel nog enige twijfel over heb zijn de veranderde instellingen waar ik niet zelf bij kan.  Maar ik heb ook begrepen, dat een reset de lok weer in "maagdelijke" toestand terugbrengt.  Dat zou dan eerst door de club/tentoonsteller moeten gebeuren, voordat die de lok aan mij teruggeeft.

Conclusie:  voor nu (binnenkort)  geen probleem,  voor de iets langere termijn bij uitleen de discipline van reset en opnieuw een Starter nummer geven, en voor de lange termijn:  geen idee.  Misschien dan wel een groot systeem, of het juist lekker klein houden omdat dat voldoet.

Omgekeerd:  wanneer een vreemde lok bij mij op de baan zou komen, ga ik er van uit dat de uitlener veel meer inzicht heeft dan ik, zelf een grote centrale heeft en kan programmeren.  En dat hoeft dan maar alleen het loknummer te zijn, want voor de rest verandert er niets aan de lok (denk ik / hoop ik)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 14 November 2024, 11:04:51 »
Moi moi,

Even een korte update. De Lenz starter set gaf in oktober '23 een kortsluitmelding waardoor er niks meer ging. Ook na verhelpen van wat ik dacht dat er gebeurd was deed de set nog niks. Tijdje blijven liggen totdat ik hem begin juli opgestuurd heb naar Lenz in Duitsland voor garantie reparatie (die anders zou gaan verlopen). Dat duurde en duurde...
- eind augustus; apparaat is binnen, ligt voor reparatie
- eind september; geen respons
- half oktober; nog op de werkbank.
Nu gevraagd om uitleg omdat het ding inmiddels 2,5 maand weg was. Kreeg te horen dat ze inmiddels 10 van die dingen hadden liggen die allemaal hetzelfde probleem hadden nl uitval door een hun onbekende oorzaak. Op verzoek uitgelegd wat ik er mee gedaan had en ik zou bericht krijgen als het apparaat weer terug zou komen. Niet dus want het komt net met DPD binnen :)

20241114_103533 by Ronald Halma, on Flickr

20241114_103924 by Ronald Halma, on Flickr

Ga het opnieuw testen en kijken of het nu wel heel blijft. Waarom die dingen stuk gaan is er niet bij verteld, dit is een nieuwe. Er zal dan toch wat verkeerd hebben gezeten denk ik in de eerste serie en is dit wss een aangepaste. Let op; puur speculatie van mijn kant.

U hoort weer! (y)