Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 20:48:19
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 20:32:58
NS 1700 transfers
door
ES44C4
Vandaag
om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Ben
Vandaag
om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
Vandaag
om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 19:19:01
De Projecten van RetroJack
door
NS264
Vandaag
om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:25:23
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Digitaal dubbelsporige driehoek
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Digitaal dubbelsporige driehoek (gelezen 3042 keer)
NS1615
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Gepost op:
20 April 2023, 12:52:42 »
Ik ben bezig met een sporenplan te tekenen/ontwerpen voor een digitale baan, hierbij wil ik een dubbelsporige driehoek.
Ik heb in het verleden bij een modelspoorgroep een dubbelsporige driehoek gezien, die mijn inspiratie heeft gegeven.
Ik heb de baanplan naar een maatje van mij gestuurd, die verwacht kortsluitingsproblemen. de kruisingen die ik wil gebruiken zijn puur een X dus geen "wisselende functie".
De baanplan komt in de volgende bericht.
Ik ben overigens Nieuw in de Digitale spoor wereld.
Gelogd
NS1615
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #1 Gepost op:
20 April 2023, 12:58:02 »
https://i.postimg.cc/zv7wnrXc/IMG-20230420-WA0004.jpg
De tekening van de driehoek.
Gelogd
NS1615
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #2 Gepost op:
20 April 2023, 12:59:22 »
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26636
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #3 Gepost op:
20 April 2023, 13:04:56 »
Kun je dat baanplan ook op schaal laten zien. Dan krijgen we een indruk van de afmetingen.
Er moeten keersecties in komen, maar die moeten minstens zo lang zijn als je langste trein.
Nu is niet te zien waar die ruimte te vinden is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
bask185
Offline
Berichten: 4971
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #4 Gepost op:
20 April 2023, 16:01:06 »
Volgens mij hoeven er helemaal geen keerlus secties in, niet als je parallel sporen niet gelijk gepoold zijn.
Als je natuurlijk wel overloop wissels wilt gebruiken, dan wordt het een ander verhaal.
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26636
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #5 Gepost op:
20 April 2023, 16:48:17 »
Daarom is het ook belangrijk om de rest van het sporenplan te zien, met de echte afmetingen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Cees Baarda
Offline
Berichten: 167
hcc!m-IG
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #6 Gepost op:
20 April 2023, 17:18:41 »
Door de driehoeken ontstaan er elektrisch gezien 2 keerlussen. Zie plaatje.
Het probleem daarbij is dat er geen schakeling bestaat, die dat goed kan.
De zijden van zo'n driehoek zijn meestal te kort om een complete trein te herbergen tussen begin en eind van een keerlus-situatie. Je moet veel meer van het sporenplan weten om te zien of je daar iets voor kunt maken.
groet Cees
Gelogd
Webmaster
hcc!m
- Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #7 Gepost op:
20 April 2023, 19:25:55 »
Analoog is het simpeler. Je beperkt je tot dat ene stuk en verzint een oplossing die altijd werkt:
Ik kom dan voor de digitale variant ervan uit bij deze (niet-analoge) site
en deze 2 plaatjes (die daar worden besproken):
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/kehrschleife.htm
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/bilder/gleisdreieck1.gif
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/bilder/gleisdreieck2.gif
Op die manier is er geen stuk rails nodig, tenminste zo lang als de langste trein, om het keerlusprobleem op te lossen, en ook geen aparte keerlusmodule per keerlus.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
iljitsch
Offline
Berichten: 247
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #8 Gepost op:
20 April 2023, 22:07:43 »
Ik ben op dit moment ook bezig met een baan met een "keerlus". Er komt dan altijd een moment dat het rechter spoor op het linker spoor aangesloten wordt en dan vonken.
Gelukkig zijn er spullen die dit kunnen ondervangen. Zie
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Keerlus
Ik denk overigens dat je meer plezier hebt van een echte lus, want een voldoende grote driehoek voor een trein met een redelijk aantal wagons is erg lastig in te passen.
Gelogd
JoopSpoort
Offline
Berichten: 548
Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #9 Gepost op:
21 April 2023, 00:18:26 »
Ik heb zo'n driehoek wel eens gezien om een stoomlok te laten keren. Het is goedkoper dan een draaischijf, maar heeft wat meer ruimte nodig. En of het conform het grote voorbeeld is, weet ik zo niet.
Hartelijke groet,
Joop
Gelogd
Hartelijke groet,
Joop ter Laak
Remunj
Offline
Berichten: 8109
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #10 Gepost op:
21 April 2023, 08:00:11 »
@Jan Willem, jouw voorbeelden zijn op zich aardig maar gelden voor enkelspoor. Dan kan er altijd maar een trein aanwezig zijn.
De TS heeft een dubbelsporige keer driehoek in gedachten. Dan moet je ook met extra verkeer rekening houden. Dat maakt het wel complexer. Dan zal je best wel het nodige goed moeten isoleren.
Ik zie ook zo snel geen simpel oplossing hiervoor.
@1615
Leuke naam hebben je ouders je gegeven
Een echte naam praat wat vriendelijker.
Voor je probleem maakt het niet uit maar een blok nummer kan maar 1 keer voorkomen.
In je tekening noem je zowel spoor 1 als spoor 2 blok 6. Dat is niet juist. Zal je ook wel zien als je eventueel automatisch wil gaan rijden. In de besturingsprogramma's zal je elk blok uniek moeten benoemen.
Maar voor we je echt verder kunnen helpen is het echt wel noodzakelijk dat je je totale baanplan even plaatst. Wellicht dat het ergens op een simpele manier op te lossen is.
Gelogd
Gr.
Eric
rjr
Offline
Berichten: 2050
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #11 Gepost op:
21 April 2023, 09:09:24 »
Je hebt hier gewoon altijd met 2 keerlussen te maken. Maar het zijn eigenlijk gewoon 2 enkelsporige driehoeken bij elkaar.
En als zodanig kun je dat ook oplossen. En neem dan 1 blok bij de keerlus er bij.
bij geel de onderbrekingen. Groen is 1 keerlus, rood is een andere keerlus.
in blok6 SP1 kan een trein staan en in blok 6 SP2 kan een trein staan. Die blokken zijn dan dus lang genoeg voor een keerlus.
Afhankelijk van hoe er gereden is, en hoe je een en ander aangesloten hebt bij de rest van de baan kan 1 optie betekenen dat de keerlus niet hoeft te schakelen. Maar dat is geen probleem, en weet je op voorhand niet. Dus als het nodig is schakeld hij.
Dit is ook op te lossen met de verschillende keerlus modules die er in de markt zijn.
Keerlussen zijn niet zo heel in gewikkeld als mensen wel willen doen vermoeden.
Groet,
Roelco
«
Laatst bewerkt op: 21 April 2023, 11:56:35 door rjr
»
Gelogd
iljitsch
Offline
Berichten: 247
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #12 Gepost op:
21 April 2023, 09:56:34 »
Hier in Den Haag reden lange tijd trams met een voorkant en een achterkant en alleen deuren rechts. Dus de eindpunten waren als keerlus uitgevoerd zodat de tram de andere kant op kon met de neus weer de goede richting op.
Maar mocht er nou iets aan de hand zijn waardoor zo'n tram niet bij het eindpunt kan komen, dan kan-ie driehoeken. Dat gaat zo:
(De pijl geeft de voorkant van de tram aan, de smiley de plek van de bestuurder, die in stappen 2 en 3 de tram vanaf de achterkant achteruit laat rijden.)
Dus het doorgaande spoor loopt van boven naar beneden, en er wordt een zijspoor gebruikt. Dat kan een speciaal spoor zijn dat hiervoor aangelegd is, zoals bijvoorbeeld langs de route van lijn 9 bij het Zuiderpark. Dat zou in dit geval het zwarte zijspoor plus bogen/wissels zijn.
Maar ook iedere T-kruising kan gebruikt worden om te driehoeken. Dan heb je de situatie met ook het grijze zijspoor plus wissels en bogen.
Voor moderne trams en treinen is dit alles niet nodig omdat die twee kanten op kunnen rijden. Voor stoomlocomotieven wel, die kunnen veel beperkter achteruit rijden. In dat geval koppelt de locomotief af van de wagons, driehoekt, en koppelt dan weer aan aan de andere kant van de rij wagons om de andere kant op te rijden.
Ik ken geen situatie waar een dubbele keerdriehoek nuttig is.
«
Laatst bewerkt op: 21 April 2023, 10:00:14 door iljitsch
»
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2050
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #13 Gepost op:
21 April 2023, 10:11:03 »
Jouw tekening geeft keerlus 1 aan.
Als je datzeflde nu doet voor de lichtgrijze lijnen dan is dat keerlus 2.
De tram komt van boven, gaat eerst naar rechts op het onderste spoor, dan achteruit naar beneden op het rechter spoor, dan rechtuit naar boven op het rechter spoor. Is hij ook gekeerd, maar via het andere spoor wat dus ook een keerlus nodig heeft.
Dan gebruik je dit als een keerlus in de zin van dat de tram moest keren.
Maar het kan ook gewoon een spoor situatie zijn. Boven heb je station A, beneden station B en rechts station C.
Een doorgaande trein van station C moet dan of naar A of neer B. Dus een keerlus.
Een trein van station A of B moet naar C.
Maar een trein van A of B moet ook naar B of A kunnen.
even op basis van jouw tekening een klein baanplan gemaakt. En werkelijkheid kunne die stukken dus nog veel langer zijn, met stations er in verwerkt. Maar dat maakt voor het schema, en de noodzaak van keerlus schakelingen niet zo veel uit.
volgens de rode lijn kunnen treinen rondrijden zonder een keerlus nodig te hebben, zelfde gepoold.
Maar de lus naar boven zorgt voor problemen. Daar moet dan een keerlus zitten. Maar het kan dus voorkomen dat er tegelijk een trein volgens de groen pijl wil rijden, en 1 volgens de oranje pijl. En dus moeten die beide via een eigen keerlus rijden. Dat kun je niet oplossen met 1 keerlus.
Al is die hele term keerlus verwarrend, want er keert hier geen trein in een lus. Hij rijd gewoon door
In mijn eigen baan komen minimaal 4 keerlussen, en die zijn allemaal nodig.
Roelco
Gelogd
iljitsch
Offline
Berichten: 247
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
«
Reactie #14 Gepost op:
21 April 2023, 10:46:57 »
Roelco: dat is wel een verwarrend plaatje geworden. Zo heb je inderdaad aan de onderkant twee geneste keerlussen, wat bepaald niet handig is want je krijgt dan allerlei verkeer dat elkaar kruist.
Maar je hebt gelijk dat je voor je het weet allemaal lussen hebt. Dit is een stukje Den Haag / Voorburg waar twee tramlijnen links van station Den Haag CS komen en rechtsboven richting Leidschendam verdwijnen.
Alleen lijn 6 rijdt dus de rode route aan de bovenkant van het plaatje en lijn 2 de rode route aan de onderkant. Op de plekken waar ze uit elkaar gaan en bij elkaar komen (zwarte rondjes) liggen extra sporen zodat het T-kruisingen zijn. Die extra sporen zie je hier echter niet omdat ze in de normale dienstregeling niet gebruikt worden.
En voor de goede orde liggen er bij stations Laan van NOI en Mariahoeve ook nog daadwerkelijke keerlussen vanuit de tijd dat de tramlijnen korter waren.
Ik denk als je dit op gelijkstroom modelspoor gaat nabouwen je wel flinke stapel keerlusschakelingen in kan slaan.
In het baanplan waar ik nu aan werk heb ik er maar één nodig.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Digitaal dubbelsporige driehoek