Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 07:11:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Digitaal dubbelsporige driehoek  (gelezen 3026 keer)

NS1615

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Digitaal dubbelsporige driehoek
« Gepost op: 20 April 2023, 12:52:42 »
Ik ben bezig met een sporenplan te tekenen/ontwerpen voor een digitale baan, hierbij wil ik een dubbelsporige driehoek.
Ik heb in het verleden bij een modelspoorgroep een dubbelsporige driehoek gezien, die mijn inspiratie heeft gegeven.

Ik heb de baanplan naar een maatje van mij gestuurd, die verwacht kortsluitingsproblemen. de kruisingen die ik wil gebruiken zijn puur een X dus geen "wisselende functie".
De baanplan komt in de volgende bericht.

Ik ben overigens Nieuw in de Digitale spoor wereld.

NS1615

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #1 Gepost op: 20 April 2023, 12:58:02 »

NS1615

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #2 Gepost op: 20 April 2023, 12:59:22 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2023, 13:04:56 »
Kun je dat baanplan ook op schaal laten zien. Dan krijgen we een indruk van de afmetingen.
Er moeten keersecties in komen, maar die moeten minstens zo lang zijn als je langste trein.
Nu is niet te zien waar die ruimte te vinden is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #4 Gepost op: 20 April 2023, 16:01:06 »
Volgens mij hoeven er helemaal geen keerlus secties in, niet als je parallel sporen niet gelijk gepoold zijn.

Als je natuurlijk wel overloop wissels wilt gebruiken, dan wordt het een ander verhaal.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #5 Gepost op: 20 April 2023, 16:48:17 »
Daarom is het ook belangrijk om de rest van het sporenplan te zien, met de echte afmetingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #6 Gepost op: 20 April 2023, 17:18:41 »
Door de driehoeken ontstaan er elektrisch gezien 2 keerlussen. Zie plaatje.
Het probleem daarbij is dat er geen schakeling bestaat, die dat goed kan.
De zijden van zo'n driehoek zijn meestal te kort om een complete trein te herbergen tussen begin en eind van een keerlus-situatie. Je moet veel meer van het sporenplan weten om te zien of je daar iets voor kunt maken.



groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #7 Gepost op: 20 April 2023, 19:25:55 »
Analoog is het simpeler. Je beperkt je tot dat ene stuk en verzint een oplossing die altijd werkt:

Ik kom dan voor de digitale variant ervan uit bij deze (niet-analoge) site
en deze 2 plaatjes (die daar worden besproken):
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/kehrschleife.htm
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/bilder/gleisdreieck1.gif
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/bilder/gleisdreieck2.gif

Op die manier is er geen stuk rails nodig, tenminste zo lang als de langste trein, om het keerlusprobleem op te lossen, en ook geen aparte keerlusmodule per keerlus.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #8 Gepost op: 20 April 2023, 22:07:43 »
Ik ben op dit moment ook bezig met een baan met een "keerlus". Er komt dan altijd een moment dat het rechter spoor op het linker spoor aangesloten wordt en dan vonken.

Gelukkig zijn er spullen die dit kunnen ondervangen. Zie https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Keerlus

Ik denk overigens dat je meer plezier hebt van een echte lus, want een voldoende grote driehoek voor een trein met een redelijk aantal wagons is erg lastig in te passen.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #9 Gepost op: 21 April 2023, 00:18:26 »
Ik heb zo'n driehoek wel eens gezien om een stoomlok te laten keren. Het is goedkoper dan een draaischijf, maar heeft wat meer ruimte nodig. En of het conform het grote voorbeeld is, weet ik zo niet.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #10 Gepost op: 21 April 2023, 08:00:11 »
@Jan Willem, jouw voorbeelden zijn op zich aardig maar gelden voor enkelspoor. Dan kan er altijd maar een trein aanwezig zijn.
De TS heeft een dubbelsporige keer driehoek in gedachten. Dan moet je ook met extra verkeer rekening houden. Dat maakt het wel complexer. Dan zal je best wel het nodige goed moeten isoleren.
Ik zie ook zo snel geen simpel oplossing hiervoor.

@1615
Leuke naam hebben je ouders je gegeven  :-X
Een echte naam praat wat vriendelijker.
Voor je probleem maakt het niet uit maar een blok nummer kan maar 1 keer voorkomen.
In je tekening noem je zowel spoor 1 als spoor 2 blok 6. Dat is niet juist. Zal je ook wel zien als je eventueel automatisch wil gaan rijden. In de besturingsprogramma's zal je elk blok uniek moeten benoemen.
Maar voor we je echt verder kunnen helpen is het echt wel noodzakelijk dat je je totale baanplan even plaatst. Wellicht dat het ergens op een simpele manier op te lossen is.
Gr.
Eric

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #11 Gepost op: 21 April 2023, 09:09:24 »
Je hebt hier gewoon altijd met 2 keerlussen te maken. Maar het zijn eigenlijk gewoon 2 enkelsporige driehoeken bij elkaar.
En als zodanig kun je dat ook oplossen. En neem dan 1 blok bij de keerlus er bij.


bij geel de onderbrekingen. Groen is 1 keerlus, rood is een andere keerlus.
in blok6 SP1 kan een trein staan en in blok 6 SP2 kan een trein staan. Die blokken zijn dan dus lang genoeg voor een keerlus.

Afhankelijk van hoe er gereden is, en hoe je een en ander aangesloten hebt bij de rest van de baan kan 1 optie betekenen dat de keerlus niet hoeft te schakelen. Maar dat is geen probleem, en weet je op voorhand niet. Dus als het nodig is schakeld hij.

Dit is ook op te lossen met de verschillende keerlus modules die er in de markt zijn.

Keerlussen zijn niet zo heel in gewikkeld als mensen wel willen doen vermoeden.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 21 April 2023, 11:56:35 door rjr »

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #12 Gepost op: 21 April 2023, 09:56:34 »
Hier in Den Haag reden lange tijd trams met een voorkant en een achterkant en alleen deuren rechts. Dus de eindpunten waren als keerlus uitgevoerd zodat de tram de andere kant op kon met de neus weer de goede richting op.

Maar mocht er nou iets aan de hand zijn waardoor zo'n tram niet bij het eindpunt kan komen, dan kan-ie driehoeken. Dat gaat zo:



(De pijl geeft de voorkant van de tram aan, de smiley de plek van de bestuurder, die in stappen 2 en 3 de tram vanaf de achterkant achteruit laat rijden.)

Dus het doorgaande spoor loopt van boven naar beneden, en er wordt een zijspoor gebruikt. Dat kan een speciaal spoor zijn dat hiervoor aangelegd is, zoals bijvoorbeeld langs de route van lijn 9 bij het Zuiderpark. Dat zou in dit geval het zwarte zijspoor plus bogen/wissels zijn.

Maar ook iedere T-kruising kan gebruikt worden om te driehoeken. Dan heb je de situatie met ook het grijze zijspoor plus wissels en bogen.

Voor moderne trams en treinen is dit alles niet nodig omdat die twee kanten op kunnen rijden. Voor stoomlocomotieven wel, die kunnen veel beperkter achteruit rijden. In dat geval koppelt de locomotief af van de wagons, driehoekt, en koppelt dan weer aan aan de andere kant van de rij wagons om de andere kant op te rijden.

Ik ken geen situatie waar een dubbele keerdriehoek nuttig is.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2023, 10:00:14 door iljitsch »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #13 Gepost op: 21 April 2023, 10:11:03 »
Jouw tekening geeft keerlus 1 aan.
Als je datzeflde nu doet voor de lichtgrijze lijnen dan is dat keerlus 2.
De tram komt van boven, gaat eerst naar rechts op het onderste spoor, dan achteruit naar beneden op het rechter spoor, dan rechtuit naar boven op het rechter spoor. Is hij ook gekeerd, maar via het andere spoor wat dus ook een keerlus nodig heeft.

Dan gebruik je dit als een keerlus in de zin van dat de tram moest keren.
Maar het kan ook gewoon een spoor situatie zijn. Boven heb je station A, beneden station B en rechts station C.
Een doorgaande trein van station C moet dan of naar A of neer B. Dus een keerlus.
Een trein van station A of B moet naar C.
Maar een trein van A of B moet ook naar B of A kunnen.


even op basis van jouw tekening een klein baanplan gemaakt. En werkelijkheid kunne die stukken dus nog veel langer zijn, met stations er in verwerkt. Maar dat maakt voor het schema, en de noodzaak van keerlus schakelingen niet zo veel uit.
volgens de rode lijn kunnen treinen rondrijden zonder een keerlus nodig te hebben, zelfde gepoold.
Maar de lus naar boven zorgt voor problemen. Daar moet dan een keerlus zitten. Maar het kan dus voorkomen dat er tegelijk een trein volgens de groen pijl wil rijden, en 1 volgens de oranje pijl. En dus moeten die beide via een eigen keerlus rijden. Dat kun je niet oplossen met 1 keerlus.
Al is die hele term keerlus verwarrend, want er keert hier geen trein in een lus. Hij rijd gewoon door

In mijn eigen baan komen minimaal 4 keerlussen, en die zijn allemaal nodig.

Roelco

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Digitaal dubbelsporige driehoek
« Reactie #14 Gepost op: 21 April 2023, 10:46:57 »
Roelco: dat is wel een verwarrend plaatje geworden. Zo heb je inderdaad aan de onderkant twee geneste keerlussen, wat bepaald niet handig is want je krijgt dan allerlei verkeer dat elkaar kruist.



Maar je hebt gelijk dat je voor je het weet allemaal lussen hebt. Dit is een stukje Den Haag / Voorburg waar twee tramlijnen links van station Den Haag CS komen en rechtsboven richting Leidschendam verdwijnen.

Alleen lijn 6 rijdt dus de rode route aan de bovenkant van het plaatje en lijn 2 de rode route aan de onderkant. Op de plekken waar ze uit elkaar gaan en bij elkaar komen (zwarte rondjes) liggen extra sporen zodat het T-kruisingen zijn. Die extra sporen zie je hier echter niet omdat ze in de normale dienstregeling niet gebruikt worden.

En voor de goede orde liggen er bij stations Laan van NOI en Mariahoeve ook nog daadwerkelijke keerlussen vanuit de tijd dat de tramlijnen korter waren.

Ik denk als je dit op gelijkstroom modelspoor gaat nabouwen je wel flinke stapel keerlusschakelingen in kan slaan.

In het baanplan waar ik nu aan werk heb ik er maar één nodig.  ;)