Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Hookyville - (Baanplan N)  (gelezen 19370 keer)

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville - (Baanplan N)
« Reactie #45 Gepost op: 15 May 2008, 21:21:06 »
Ik ga in je post mijn opmerkingen plaatsen. Het is misschien hectisch en zo zal het ook wel zijn, maar in mijn optiek is het op een groot stationsemplacement altijd hectisch, zeker als personen- en goederenvervoer gecombineerd wordt. Want dat is de bedoeling van dit niveau. Het hogere niveau is rustiger en meer ingericht op landschap.

- Welke schaal ga je rijden. (N-spoor heb je gezegd).
Inderdaad, N-spoor
- Hoe ga je de baan aansturen. (digitaal of analoog?).
Besturing is/wordt digitaal en via Koploper.
- Wat voor tijdperk (stoom, diesel, gemengd?)
Tijdperk V met hier en daar een wat ouder exemplaar. Ik denk dan aan een oud lokje voor het mijnlijntje. Dat is het lijntje dat midden in de spiraal begint, zijn lading meeneemt naar het overslaggedeelte bij het station - het overladen gebeurt in delen op dat 'rare' heen-en-weer rangeerstukje - even omrijdt en achteruit rijdend de wagonnetjes weer meeneemt naar de mijn. Deze trein komt niet op andere sporen, er wordt een spoor gekruist.
- Hoofdbaan of Zij baan.
Geen idee wat je hier nu precies mee bedoelt.
- dubbel of enkelspoor.
Verschillende sporen, maar op niveau 1 zal het vooral dubbelspoor worden.
- Korte of lange treinen.
Kort en lang door elkaar heen. Langste trein zal een Thalys of een ICE van 1 meter 25 worden. Aan kort denk ik aan bakken van drie van de NS. Mijn startset van de Regional Express telt inclusief lok vier wagons. Goederentreinen kunnen ook lang worden, maar die rijden dan door naar de industrie op niveau 1 en komen niet op spoor 1 of 2 bij het station.
- Reizigers of goederen (beide gaf je aan)
Beide dus.
- Rangeren en omlopen of vaste treinsamenstellingen. (Een kopstation verplicht je tot omlopen en biedt je daarom (verplicht) veel "speel" mogelijkheden. Maar verplicht is dan ook direct verplicht, Als je niet met treinstellen gaat rijden is het wat moeilijker om eens 10 minuten achterover te leunen en te genieten van het treinen spel).
Omlopen in de mijn en wat rangeren via enkele sporen en de draaischijf, voor de rest een soort vaste dienstregeling.
- realistisch baanplan of treintjes rijden (klinkt minder erg dan het is) ;D
Tsja, wat is realistisch. Het moet bovenal voor mij leuk zijn om er iets mee te kunnen doen.
- bogen in het zicht of weggewerkt in bergen of achter ....
Bogen deels uit het zicht, dus weggewerkt in bergen, tunnels, stroken met bomen,  emplacementsgebouwen en in de blinde hoeken achter de spiraal.
- vloeiend of haaks (bogen)
Vloeiend hoeft voor mij niet zo, maar dat idee had het baanplan je al wel gegeven. Ik had nog wel het spoor dat middendoor gaat, met die 'rare' rangeerstukjes wat rechter willen laten lopen, maar liep klem op de keerlus. Misschien dat ik hier nog wat aan doe, maar weet zo 1,2,3 niet precies wat.
- veel landschap of veel rails
Veel rails hier, op niveau 1 ligt de nadruk op landschap.
- open frame bouw, vlakke plaat of modules.
Vlakke platen onderop, bovenop ook vlakke platen, maar dan wel in twee delen naast de baan gebouwd en deel voor deel plaatsen.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 17 May 2008, 15:53:10 »
Hookies,

Op basis van een baanplan wat ik lang geleden eens gemaakt heb, heb ik het volgende getekend. Dit is als voorbeeld, niet overal even doordacht, maar vooral bedoeld om je te inspireren.

1) Een groot station aan een doorgaande lijn vindt ik persoonlijk minder realistisch. Grote station komen vaak voor waar verschillende spoorlijnen bij elkaar komen. Daarom is dit station gesitueerd aan een splitsing van 2 lijnen. Hierdoor zijn er 3 ingangen naar het schaduwstation. Of dit 3 schaduwstations moeten zijn of 2 of 1 hele grote, dat is aan de bouwer zelf. Aangezien dit niet zichtbaar is heb ik het niet verder uitgewerkt.

2) Het station ligt op het hoogste niveau. Heeft 5 stationsporen, een draaischijf etc. Alle uit het station vertrekkende sporen dalen naar een lager niveau. Alleen het spoor naar linksonder blijft zichtbaar, als parade baanvak.

3) Dit spoor komt langs de industrie welke lager ligt dan het station. Deze zijn gescheiden door een afgrond. De industrie heb ik zomaar wat vorm gegeven om een indruk te geven. Door ruimte gebrek is de industrie alleen vanuit het schaduwstation te bereiken.

PS het lijkt alsof de stukken spoor niet overal aansluiten, dit komt door het waardeloze railprogramma dat ik gebruik. Volgens mij moet het toch overal aardig passen.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

godspeedxx

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 25 May 2008, 15:34:52 »

PS het lijkt alsof de stukken spoor niet overal aansluiten, dit komt door het waardeloze railprogramma dat ik gebruik. Volgens mij moet het toch overal aardig passen.

Ziet er uit als modeltreinen 2.0. Kan dat kloppen? Ik gebruik het zelfde programma en is inderdaad waardeloos soms. Had een keer een minitrix standaard layout uit een gids van minitrix na getekend en kwam voor geen mm uit.

@Hookies: mooi sporen plan :) kan niet wachten tot het uiteindelijke resultaat. Zal het draadje blijven volgen (ook je andere).

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 25 May 2008, 16:18:17 »
Klopt, is Modeltreinen 2.0

Railgeometrie van FLM HO, FLM N, minitrix kloppen alle 3 niet. is wss het meest waardeloze programma wat ik ken. maar goed, heb het voor een prikkie en geen zin om een ander progamma te kopen.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 25 May 2008, 17:07:33 »
@Hannes/Hookies; het zou wel handig zijn de kopsporen op dat station anders om te tekenen/aan te leggen. Aangezien er van links 2x zoveel sporen het station binnenkomen dan van rechts wil je van links ook meer sporen ter beschikking hebben als van rechts.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

godspeedxx

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 25 May 2008, 17:09:28 »
Klopt, is Modeltreinen 2.0

Railgeometrie van FLM HO, FLM N, minitrix kloppen alle 3 niet. is wss het meest waardeloze programma wat ik ken. maar goed, heb het voor een prikkie en geen zin om een ander progamma te kopen.

Zelfde reden waarom ik alleen dit programma heb. 10 euro bij de media markt toen ofzo. Weet niet meer precies.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 10 June 2008, 16:50:17 »
Het is een tijdje rustig geweest hier. Vakantie en vooral werken aan een beter baanplan, waarbij de geometrie ook, voor zover mogelijk, in acht werd genomen. Onderstaand is uiteindelijk uit de bus gekomen. Met een paar opmerkingen vooraf: rechtsboven ligt een dubbelsporige spiraal om naar een hoger gelegen niveau te komen (wat overigens pas gebouwd gaat worden als dit klaar is). Aan de lange linkerzijde komt een station à la Bonn. Voor het makkelijker maken van de tekening (je gaat anders te snel over grenzen heen) heb ik het tafelblad 20 cm korter gemaakt.

WinTrackversie:

En zo ziet het er in 3D uit:

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 29 June 2008, 09:15:02 »
Het baanplan heeft de afgelopen weken toch nog een paar laatste wijzigingen ondergaan. Juist doordat ik de baan even had uitgeleg en op de foto had gezet, kwamen nog wat nieuwe inzichten bovendrijven. Zo is de wisselstraat aan de onderzijde nog wat uitgebreid en is de aansluiting van spoor 2 aan de onderkant naar spoor 1 verdwenen. Spoor 2 sluit hier nu op spoor 3 aan. Hierdoor heb ik meer langere stationsporen.

Komende weken maar eens flink draadjes aan rails gaan solderen en eens wat gaan leggen. De terugmelddecoders zijn al binnen, de wisseldecoders komen van de week.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 23 July 2008, 10:07:59 »
Tsja, dan ben je draadjes aan het solderen en flink aan het testen met Koploper, zegt mijn vrouw opeens dat ze mij de hele zolder wel wil gunnen. Dan heb je opeens zo veel meer ruimte en kun je in feite opnieuw beginnen. Niet erg natuurlijk, want nu kun je ineens veel meer gaan doen.

Ik zal eerst een idee geven van de ruimte en welke niveaus ik daarbij ga gebruiken.

Het schaduwstation, waar al een baanplan voor in elkaar is gezet met een aantal lekkere lange sporen. Er wordt alleen met de klok mee gereden. De treinen komen via het blauwe spiraalspoor binnen en verlaten het schaduwstation weer via het rode spoor, of draaien nog een rondje buiten om de spiraal heen, waarna de treinstellen een nieuwe parkeerplaats gaan zoeken of alsnog het schaduwstation gaan verlaten. Bonus is dat ik tijdens het bouwen al snel rond kan rijden, zonder dat er al een verbinding met de bovenwereld is:

Van de bovenwereld kan ik alleen de plattegrond in WinTrack geven. Verder wordt dit een heuvel/bergachtige wereld. Bovenin komt een zijlijnstation met twee sporen voor een tandradlijn. Deze zal via de muur links zo hoog mogelijk gaan stijgen. Het ene spoor stopt halverwege op ca. 25-30 cm, waar een mijningang zit, het tweede spoor pakt nog eens 20-25 cm extra om een halte te kennen bij een ski-oord. Dat hier bewegende skiliften gepland staan, mag geen verrassing heten.
Verder zullen de sporen links en rechts getrapt gaan lopen. Een paar helemaal laag vooraan, zeg maar langs de oever van water en een paar wat hoger op de baan, zo'n 15-20 cm hoger.
Het middengebied wordt een bergketen, met zowel voor als achter de berg spoorlijnen. Achter de berg een goederenstation met industrie en een klein dorpje, aan de voorkant een station met een kleine stad. Via een uitneembaar gedeelte kunnen de treinen dan het rechterdeel bereiken of via een tunnel weer terugrijden naar het begin. Het uitneembaar gedeelte zal een ondergrondse tunnel kennen die in het water ligt. Boven het water zal ook nog een spoorburg gebouwd gaan worden.
Het plan is zoveel groter dan de vorige plannen, maar nu komen de vele flexrails die ik heb opeens goed van pas.

« Laatst bewerkt op: 23 July 2008, 10:14:33 door Hookies »

Boertje

• Offline Offline
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #54 Gepost op: 23 July 2008, 11:40:26 »
Sterkte! Maak de sporen in je schaduwstation zo lang mogelijk, kun je meerdere blokken achterelkaar per opstelspoor maken.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 06 October 2008, 00:03:21 »
Tijdje dus niks van me laten horen. Denken over de nieuwe ruimte, wat waar te plaatsen en bouwtest doen met een diorama. Maar er is inmiddels een plan voor een schaduwstation ontwikkeld.

De spiraalsporen rechtsboven worden zodanig ingericht dat op beide sporen treinen kunnen dalen en stijgen. Daarvoor zal ik het stijgingspercentage in de binnenbaan onder de 3% houden (de buitenbaan heeft meer lengte en dus een lager percentage). Dat is te doen, want ik heb voor een trein met opengeklapte pantograaf, staand op rails en het bekende blauwe dempingsspul maar 5,2 cm nodig. De tussenruimte is dan 6,7 cm, dus ik heb wat speling.

Ik ga het schaduwstation in elk geval inrichten voor rijgebruik in 2 richtingen. Of dat in de praktijk ook zo zal zijn, weet ik nog niet. Ik wil gewoon dat schaduwstation hebben staan en zo ingericht, want anders vrees ik dat ik nooit een start ga maken.

Op de tekening lijkt het alsof de treinen rechtsonder zowat van de tafel afvliegen. Hier wordt de tafel gewoon ietwat verbreed. Uiteindelijk moet het toch nog op maat gezaagd worden.

In dit schaduwstation zit geen keerlus, lijkt me. Als ik een overloopwissel zou plaatsen helemaal bovenaan net na het uit de spiraal komen, is dat volgens mij wel het geval, want dan kan een trein weer op hetzelfde spoor terugkomen. Als ik dat toch wil, waar zou ik hier dan een keerlus voor moeten inrichten? Of kan ik het overloopstukje beter weglaten en bij het ontwerpen van de bovenbaan maar eens zien waar ik dan keerlussen ga plaatsen (of helemaal geen keerlussen).

Hm, je mag wel een vergrootglas nemen om dit te kunnen bekijken. Is er een manier om dit groter te krijgen?
« Laatst bewerkt op: 06 October 2008, 00:07:47 door Hookies. Reden: zo klein »

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 06 October 2008, 03:32:58 »
Dat kan door hier op te klikken!

Groeten,

Frank

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #57 Gepost op: 06 October 2008, 09:43:26 »
Hoi Hookies,

Mooi ruim opgezet schaduwstation. Ruime bochten is een goede keus (al heb ik met mijn krappere bochten ook geen probleem).
Wel zie ik mogelijkheden om een aantal opstelsporen te verlengen met min. 1x 9100. Gewoon door de wisselstraten na de bocht eerder te laten beginnen.
Wellicht kan ik vanavond wel even een suggestie plaatsen.

Ook goed dat je rechts om de spiraal heen een rondrijspoor hebt liggen. Dan kun je je hele schaduwstation al testen door lekker veel rond te rijden, voordat je de rest van je baan n aansluiting op de spiraal klaar hebt. Da's geen overbodige luxe, maar vooral: het is leuk. Hoe eerder je kunt gaan rijden, hoe beter, toch?

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software