Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door Hasenwald
Vandaag om 23:33:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GerardvV
Vandaag om 23:29:33
Site Uhlenbrock door Hasenwald
Vandaag om 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
Vandaag om 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
Vandaag om 23:06:40
Wat was jullie allereerste loc? door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:59:45
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
Vandaag om 22:14:22
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 22:13:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
Vandaag om 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 21:35:29
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
Vandaag om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
  

Auteur Topic: welke connectors gebruiken voor buiten?  (gelezen 2219 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #15 Gepost op: 18 April 2023, 16:36:27 »
Eens met Eric, vergulde contacten nemen en bij niet gebruiken opsluiten in een kastje.
Dat kastje moet wel regendicht zijn, maar niet hermetisch dicht. Het is aan te bevelen om in de onderkant van het kastje een ademdop te plaatsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Mijn website
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #16 Gepost op: 18 April 2023, 17:19:53 »
Ik heb slecht 4 draden, daarvoor gebruik ik een telefoon 4-polige opbouw doos (Gamma). Deze is onderaan de baan bevestigd en die heb ik in meer dan dertig jaar een keer vervangen omdat die nogal vervuild was. Volgens de specificatie niet voor buiten, maar die doos kon de eigen specificatie niet lezen  ;).
Groet
Fred
Mijn bijdrage gaf geen antwoord op de veeldradige originele vraag, maar er is wel uit te concluderen dat je niet zo bang hoeft te zijn voor weersinvloeden, onafhankelijk van wat voor connectoren je gebruikt. Ik spreek in dit geval dus uit ervaring (en dat is ook wat waard  :)).
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Smalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #17 Gepost op: 18 April 2023, 21:18:03 »
Volgens mij is de afbeelding van Saskia van het binnenwerk van een Harting connector. Op het werk heb ik zelf goede ervaring met deze connectoren opgedaan, ook na meerdere jaren maken die nog een probleemloze verbinding. Met afsluitkap (zoeken op Harting Han cap) is het gedeelte wat buiten blijft waterdicht. Deze geeft het in verschillende maten en ook het binnenwerk kan verschillend worden uitgevoerd voor wat betreft het aantal en de diameter van de pennen en bussen. Ze zijn niet goedkoop, maar wel erg goed. Misschien een beetje overkill voor een modelbaan.

Voor grotere vermogens kun je ook meerder pennen/bussen parrallel gebruiken, dit geld natuurlijk voor alle soorten connectoren.

Aanhangwagenstekers en dozen zijn zeker ook een optie. Deze geeft het met pennen en bussen uit messing of die iets van vernikkeling o.i.d. De messing exemplaren hebben de neiging om na verloop van tijd te gaan oxideren en dan slecht contact te maken.

Om eventueel verwisselen tegen te gaan kun je de 3 verschillende uitvoeringen gebruiken;
Multicon west
Multicon feder
Jaeger
En dan zoals Klaas schrijft mannetje en vrouwtje om en om gebruiken, dan heb je 6 verbindingen die je niet kunt verwisselen, in het totaal 78 verbindingen.

De contacten nooit insmeren met een of ander goedje, geeft alleen maar overgangsweerstand en de daaruit voorvloeiende ellende.

Groetjes,

Paul

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #18 Gepost op: 18 April 2023, 21:45:46 »
bij een auto sloperij een connector voor bijv de injectie nemen
De aansluiting in een gebouw en klaar
kunnen met af en toe vaselimne erop goed tegen vochtige lucht,en zijn bij verbinding meest met rubberseals dicht

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #19 Gepost op: 18 April 2023, 21:56:24 »
Vaseline heb ik ook wel gebruikt op de connector voor mijn aanhanger. Maar Paul zegt dat je dat juist niet moet doen.
Ik durf niet te zeggen wat beter is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #20 Gepost op: 18 April 2023, 22:42:54 »
In de garage moesten wij de polen en andere verbindingen insmeren met vaseline tegen vocht en voor beter contact
Elke verbinding met stekkers is een weerstand,en deze geleiden slecht(er) ,en met vaseline voorkom je aanslag /oxidatie en dus een betere overdracht

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #21 Gepost op: 19 April 2023, 07:22:54 »
Herkenbaar Jerry, maar ik heb geleerd om alleen die delen in te smeren die blootstaan aan de buitenlucht, dus NIET op de contactvlakken.
Polen en poolklemmen goed schoon en droog maken, poolklemmen op de polen plaatsen en goed vastdraaien, daarna de combinatie van pool en poolklem, al dan niet met een kwast, insmeren met zuurvrije vaseline of accupoolvet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Gast
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #22 Gepost op: 19 April 2023, 13:46:02 »
Mijn kameraad had een open boot voor op zee. Deze had een dieptemeter en plotter en nog wat spul met display. Dit moest nadat de boot op de kant ging op de trailer eraf gehaald worden ivm. met diefstal. De connectoren hiervan waren gewoon volgesmeerd met ooievaarkuitenvet (vaseline). De stekkers gingen in een plastic zakje met vuilniszakbinder.
We hebben nooit een probleem gehad, dat iets niet werkte.
« Laatst bewerkt op: 19 April 2023, 15:15:18 door Cor--24. Reden: Typfoutje verbeterd »

Smalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #23 Gepost op: 19 April 2023, 14:49:03 »
Als je vaseline of ander spul op contactvlakken moet gebruiken om oxidatie tegen te gaan dan is het  materiaal waarvan de contactvlakken zijn gemaakt verkeerd gekozen of de verbinding word niet in de juiste omgeving gebruikt. Daarom dat ik ook schrijf dat bij de keuze voor een aanhangwagenstekker er geen exemplaar gekozen dient te worden die blanke messing bussen / pennen heeft.

In principe is het heel eenvoudig, iedere mechanische contact (wat een connector in principe is) geeft een bepaalde elektrische overgangsweerstand. Door hier een extra laagje toe te voegen (vaseline of andere tattie van uw keuze) krijg je alleen een extra overgangsweerstand, de weerstand kan immers niet lager worden dan die van een directe verbinding van de 2 materialen op elkaar.

Bij lage vermogen speelt het niet echt een rol, maar als je 6 tot 10 A stroom trekt dan ben je aardig wat vermogen aan het verliezen in je verbinding.

Vul de formule maar in: Spanning (U) = Stroom (I) x Weerstand (R)

Uitgaand van 10 A stroom en laten we zeggen 0,1 ohm overgangsweerstand krijg je dan

U   =   I   x   R
   =    10    x    0,1
   =   1 V spanningsverlies

De volgende formule is: Vermogen (P) = Spanning (U) x Stroom (I)

P   =   U   x   I
   =   1   x   10
   =   10 Watt

Dit verlies je dus in de stekker extra. En aangezien diezelfde stroom ook weer terug moet mag je dit dus 2x tellen. Bij langer gebruik krijg je dan ook nog het probleem van de warmte die ter plaatse ontwikkeld wordt, als het vermogen maar groot genoeg is dan kan zelf de hele verbinding weg branden. Dat zal bij een modelbaan niet het geval zijn. Wat wel kan gebeuren is dat de warmte er voor zorgt dat het verend gedeelte van de contactbus zijn verende werking verminderd of verliest met als gevolg een nog grotere overgangsweerstand. Uiteindelijk loopt het zaakje dan helemaal niet meer.

Zoals Eric ook schrijft, de buitenzijde van de verbinding insmeren heeft dan weer geen invloed op de overgangsweerstand en kan dan ook zeker geen kwaad. Maar dan wordt het dus niet op de contactvlakken zelf gesmeerd, maar alleen ter bescherming van de verbinding tegen invloeden van buitenaf.

Groetjes,

Paul

C-rails

  • Gast
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #24 Gepost op: 19 April 2023, 15:16:30 »
Grappig, dat de theorie en de praktijk elkaar zo kunnen bijten.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #25 Gepost op: 19 April 2023, 15:35:36 »
Mooi uitgelegd Paul  (y)
Citaat
Bij lage vermogen speelt het niet echt een rol
Maar mag ik je daar even corrigeren? :)
Ook bij hele lage stroomsterkten geeft het problemen hoor, niet door warmteontwikkeling of spanningsverlies, maar gewoon
door het niet meer doorkomen van (stuur)signalen.
Helaas (te) vaak tegengekomen in bijvoorbeeld de aansturing van motorsloten en dergelijke.
De eerste keer zoek je je de pleuris en denk je aan ader- of kabelbreuk terwijl het probleem dus in connectoren of klemmen zit.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.