Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 21:00:05
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:49:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 20:47:36
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
  

Auteur Topic: welke connectors gebruiken voor buiten?  (gelezen 2436 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #15 Gepost op: 18 April 2023, 16:36:27 »
Eens met Eric, vergulde contacten nemen en bij niet gebruiken opsluiten in een kastje.
Dat kastje moet wel regendicht zijn, maar niet hermetisch dicht. Het is aan te bevelen om in de onderkant van het kastje een ademdop te plaatsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
    • Mijn website
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #16 Gepost op: 18 April 2023, 17:19:53 »
Ik heb slecht 4 draden, daarvoor gebruik ik een telefoon 4-polige opbouw doos (Gamma). Deze is onderaan de baan bevestigd en die heb ik in meer dan dertig jaar een keer vervangen omdat die nogal vervuild was. Volgens de specificatie niet voor buiten, maar die doos kon de eigen specificatie niet lezen  ;).
Groet
Fred
Mijn bijdrage gaf geen antwoord op de veeldradige originele vraag, maar er is wel uit te concluderen dat je niet zo bang hoeft te zijn voor weersinvloeden, onafhankelijk van wat voor connectoren je gebruikt. Ik spreek in dit geval dus uit ervaring (en dat is ook wat waard  :)).
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Smalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #17 Gepost op: 18 April 2023, 21:18:03 »
Volgens mij is de afbeelding van Saskia van het binnenwerk van een Harting connector. Op het werk heb ik zelf goede ervaring met deze connectoren opgedaan, ook na meerdere jaren maken die nog een probleemloze verbinding. Met afsluitkap (zoeken op Harting Han cap) is het gedeelte wat buiten blijft waterdicht. Deze geeft het in verschillende maten en ook het binnenwerk kan verschillend worden uitgevoerd voor wat betreft het aantal en de diameter van de pennen en bussen. Ze zijn niet goedkoop, maar wel erg goed. Misschien een beetje overkill voor een modelbaan.

Voor grotere vermogens kun je ook meerder pennen/bussen parrallel gebruiken, dit geld natuurlijk voor alle soorten connectoren.

Aanhangwagenstekers en dozen zijn zeker ook een optie. Deze geeft het met pennen en bussen uit messing of die iets van vernikkeling o.i.d. De messing exemplaren hebben de neiging om na verloop van tijd te gaan oxideren en dan slecht contact te maken.

Om eventueel verwisselen tegen te gaan kun je de 3 verschillende uitvoeringen gebruiken;
Multicon west
Multicon feder
Jaeger
En dan zoals Klaas schrijft mannetje en vrouwtje om en om gebruiken, dan heb je 6 verbindingen die je niet kunt verwisselen, in het totaal 78 verbindingen.

De contacten nooit insmeren met een of ander goedje, geeft alleen maar overgangsweerstand en de daaruit voorvloeiende ellende.

Groetjes,

Paul

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #18 Gepost op: 18 April 2023, 21:45:46 »
bij een auto sloperij een connector voor bijv de injectie nemen
De aansluiting in een gebouw en klaar
kunnen met af en toe vaselimne erop goed tegen vochtige lucht,en zijn bij verbinding meest met rubberseals dicht

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #19 Gepost op: 18 April 2023, 21:56:24 »
Vaseline heb ik ook wel gebruikt op de connector voor mijn aanhanger. Maar Paul zegt dat je dat juist niet moet doen.
Ik durf niet te zeggen wat beter is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #20 Gepost op: 18 April 2023, 22:42:54 »
In de garage moesten wij de polen en andere verbindingen insmeren met vaseline tegen vocht en voor beter contact
Elke verbinding met stekkers is een weerstand,en deze geleiden slecht(er) ,en met vaseline voorkom je aanslag /oxidatie en dus een betere overdracht

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7640
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #21 Gepost op: 19 April 2023, 07:22:54 »
Herkenbaar Jerry, maar ik heb geleerd om alleen die delen in te smeren die blootstaan aan de buitenlucht, dus NIET op de contactvlakken.
Polen en poolklemmen goed schoon en droog maken, poolklemmen op de polen plaatsen en goed vastdraaien, daarna de combinatie van pool en poolklem, al dan niet met een kwast, insmeren met zuurvrije vaseline of accupoolvet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Gast
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #22 Gepost op: 19 April 2023, 13:46:02 »
Mijn kameraad had een open boot voor op zee. Deze had een dieptemeter en plotter en nog wat spul met display. Dit moest nadat de boot op de kant ging op de trailer eraf gehaald worden ivm. met diefstal. De connectoren hiervan waren gewoon volgesmeerd met ooievaarkuitenvet (vaseline). De stekkers gingen in een plastic zakje met vuilniszakbinder.
We hebben nooit een probleem gehad, dat iets niet werkte.
« Laatst bewerkt op: 19 April 2023, 15:15:18 door Cor--24. Reden: Typfoutje verbeterd »

Smalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #23 Gepost op: 19 April 2023, 14:49:03 »
Als je vaseline of ander spul op contactvlakken moet gebruiken om oxidatie tegen te gaan dan is het  materiaal waarvan de contactvlakken zijn gemaakt verkeerd gekozen of de verbinding word niet in de juiste omgeving gebruikt. Daarom dat ik ook schrijf dat bij de keuze voor een aanhangwagenstekker er geen exemplaar gekozen dient te worden die blanke messing bussen / pennen heeft.

In principe is het heel eenvoudig, iedere mechanische contact (wat een connector in principe is) geeft een bepaalde elektrische overgangsweerstand. Door hier een extra laagje toe te voegen (vaseline of andere tattie van uw keuze) krijg je alleen een extra overgangsweerstand, de weerstand kan immers niet lager worden dan die van een directe verbinding van de 2 materialen op elkaar.

Bij lage vermogen speelt het niet echt een rol, maar als je 6 tot 10 A stroom trekt dan ben je aardig wat vermogen aan het verliezen in je verbinding.

Vul de formule maar in: Spanning (U) = Stroom (I) x Weerstand (R)

Uitgaand van 10 A stroom en laten we zeggen 0,1 ohm overgangsweerstand krijg je dan

U   =   I   x   R
   =    10    x    0,1
   =   1 V spanningsverlies

De volgende formule is: Vermogen (P) = Spanning (U) x Stroom (I)

P   =   U   x   I
   =   1   x   10
   =   10 Watt

Dit verlies je dus in de stekker extra. En aangezien diezelfde stroom ook weer terug moet mag je dit dus 2x tellen. Bij langer gebruik krijg je dan ook nog het probleem van de warmte die ter plaatse ontwikkeld wordt, als het vermogen maar groot genoeg is dan kan zelf de hele verbinding weg branden. Dat zal bij een modelbaan niet het geval zijn. Wat wel kan gebeuren is dat de warmte er voor zorgt dat het verend gedeelte van de contactbus zijn verende werking verminderd of verliest met als gevolg een nog grotere overgangsweerstand. Uiteindelijk loopt het zaakje dan helemaal niet meer.

Zoals Eric ook schrijft, de buitenzijde van de verbinding insmeren heeft dan weer geen invloed op de overgangsweerstand en kan dan ook zeker geen kwaad. Maar dan wordt het dus niet op de contactvlakken zelf gesmeerd, maar alleen ter bescherming van de verbinding tegen invloeden van buitenaf.

Groetjes,

Paul

C-rails

  • Gast
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #24 Gepost op: 19 April 2023, 15:16:30 »
Grappig, dat de theorie en de praktijk elkaar zo kunnen bijten.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7640
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: welke connectors gebruiken voor buiten?
« Reactie #25 Gepost op: 19 April 2023, 15:35:36 »
Mooi uitgelegd Paul  (y)
Citaat
Bij lage vermogen speelt het niet echt een rol
Maar mag ik je daar even corrigeren? :)
Ook bij hele lage stroomsterkten geeft het problemen hoor, niet door warmteontwikkeling of spanningsverlies, maar gewoon
door het niet meer doorkomen van (stuur)signalen.
Helaas (te) vaak tegengekomen in bijvoorbeeld de aansturing van motorsloten en dergelijke.
De eerste keer zoek je je de pleuris en denk je aan ader- of kabelbreuk terwijl het probleem dus in connectoren of klemmen zit.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.