Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:54:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:28:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09

Auteur Topic: NVWA Wet zet miniatuurtreinen het ‘Y’ in Velsen-Zuid en anderen stil  (gelezen 6227 keer)

Bert V

• Offline Offline
Re: NVWA Wet zet miniatuurtreinen het ‘Y’ in Velsen-Zuid en anderen stil
« Reactie #15 Gepost op: 16 April 2023, 12:52:47 »
Stepjes en fietsjes van de Intertoys en aanverwante, die bezoekers soms goed bedoeld schonken gingen direct de kliko in, want daar zit geen typegoedkeuring op.
Dit is naar mijn idee nu precies een perfecte illustratie van doorgeslagen regelzucht: speelgoed waar mijn kinderen thuis mee mogen spelen omdat het toegelaten is tot de markt en dus veilig wordt geacht, daar mogen diezelfde kinderen ineens niet meer mee spelen als het in een speeltuintje is want "er zit geen typegoedkeuring op". En nee, daarmee wil ik geenszins zeggen dat alle regels dom en overbodig zijn maar een beetje Hollandse nuchterheid zou ook niet misstaan. Dat is wat je bij overheidsinstanties nog wel eens node mist.

Groeten,
Bert

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #16 Gepost op: 16 April 2023, 13:06:45 »
Het is een kwestie van aansprakelijkheid. Gebeurt er thuis iets met zo’n fietsje, dan kost het een bezoekje aan de eerstehulp, gebeurt zo iets in een speeltuin of pretpark, dan is de speeltuin opeens aansprakelijk en dat kan fikse consequenties hebben.

Het is juist hollandsche nuchterheid om dat te onderkennen en problemen op dat vlak voor te zijn.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #17 Gepost op: 16 April 2023, 13:15:52 »
Zet je je kind in de boodschapenwagen bij de supermarkt......... ;D

Maar laten we blij zijn dat er regelgeving is anders zou het in het land een bende worden. Bedenk wat het kan betekenen als het fout gaat, al doe je als hobbyist/persoon er alles aan om het leuk te hebben. Een ongeluk is zo gebeurd.

en treinen met een spoorbreedte groter dan 40 cm vallen ook nog eens onder de spoorwegwet. Mijn Terschellinger Spoor is 60 cm. ....eerst de regelgeving in orde en op papier hebben dan 10x nadenken en dan pas zou je misschien ooit eens kunnen gaan rijden.
« Laatst bewerkt op: 16 April 2023, 13:28:52 door FritsT »

Remco_Nzo

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 April 2023, 13:26:04 »
Nee, het is zeker niet beperkt tot Spaarnwoude. Ook in Zuiderpark hebben ze, ondanks dat ze geremde wagons hebben de boel tijdelijk stilgelegd https://www.stoomgroepwest.nl/openingstijden

Het probleem is op zich niet dat er eisen zijn waaraan voldaan moet worden, maar dat het de verenigingen niet precies weten wat de eisen zijn, en hoe daaraan te voldoen.

Daarom is er een gezamenlijke werkgroep door de verenigingen opgericht die daar helderheid in probeert te krijgen.

En ondertussen zitten de verenigingen natuurlijk niet stil ....

Remco
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #19 Gepost op: 16 April 2023, 13:34:09 »
Er zijn smalspoorclubs die heden ten dage rijden met publiek. Die zijn zich een paar jaar geleden rot geschrokken van de nieuwe eisen. (boven 40 cm), maar als je je papierwerk goed op orde hebt en kan en wilt handhaven op misstanden, dan kan je gewoon rijden.
Belangrijkste blijft dat je je bewust bent van de gevaren voor anderen. Een leven is zo verwoest.

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 April 2023, 13:36:43 »
Het is een kwestie van aansprakelijkheid.
En juist die aansprakelijkheidsregels zijn tot in het absurde doorgeslagen. Ja, een speeltuintje kan aansprakelijk gesteld worden als ze een speeltoestel toepassen wat bijvoorbeeld niet goed onderhouden of ondeugdelijk geplaatst is. Maar aansprakelijkheid voor losse speeltjes als fietsjes en stepjes........

Groeten,
Bert   

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #21 Gepost op: 16 April 2023, 14:08:22 »
50 jaar geleden mocht ik gewoon met mijn eigen locomotief in Nienoord Leek en Den Haag Zuiderpark rondjes rijden met kinderen in de karren. En dat ging niet stapvoets  ;). Gelukkig is er toen niks gebeurd, maar nu zou ik dat toch niet meer zomaar doen.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Ben

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 16 April 2023, 14:29:36 »

Gelukkig is er toen niks gebeurd, maar nu zou ik dat toch niet meer zomaar doen.

Verstandig. Tijden zijn veranderd en da's maar goed ook.

Je kunt wel zuchten naar minder regeltjes maar als ik mijn kind op een brak fietsje of treintje zet en het gaat mis dan is toch echt die club verantwoordelijk en ik (met juridische bijstand) weet ze dan te vinden. En als er geen verzekering is die het dekt omdat er geen keuring was dan is er echt een probleem.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 16 April 2023, 14:29:49 »
...maar als je je papierwerk goed op orde hebt .....
Vooral dat is waar keuringsinstanties naar kijken, je papieren moeten kloppen. De rest is niet interessant.

Wat die fietsjes en stepjes betreft, wat houdt een typegoedkeuring in? En wat is het wezenlijke verschil tussen een fietsje met goedkeuring en een fietsje zonder goedkeuring? Alleen maar dat certificaat?
Als een fietsje zonder goedkeuring niet goed genoeg is voor een speeltuin, dan is het ook niet goed genoeg voor thuisgebruik en zou het uit de handel genomen moeten worden. Mijn gedachte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #24 Gepost op: 16 April 2023, 14:49:04 »
Vooral dat is waar keuringsinstanties naar kijken, je papieren moeten kloppen. De rest is niet interessant.

De "rest" is wel degelijk belang. Diegenen die de organisatie leiden en/of de treinen bedienen moet zich los van het papierwerk bewust zijn van de gevaren voor derden. En dat lees je niet op iemand voorhoofd af, en instanties kunnen dan alleen maar naar papierwerk kijken.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 April 2023, 14:57:29 »
@Klaas Het verschil zit hem in de eisen. Vergelijk het Watenwetbesluit attractie- en speeltoestellen maar met het Warenwetbesluit speelgoed.
En speelgoed wat onder dit laatste valt mag inderdaad niet verhandeld worden
Gr.
Eric

008200

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 16 June 2023, 22:06:56 »
Strengere regels inspectie: seinen op rood voor populaire minitreintjes

de Gelderlander  14-06-23, 19:58

Strengere regels inspectie: seinen op rood voor populaire minitreintjes
Dikke domper voor duizenden kinderen: in heel Nederland staan sinds 1 april de populaire ritjes met een minitrein voor een rood sein. De reden: keuringseisen van de inspectiedienst NVWA, die de door hobbyisten gerunde treintjes classificeert als ‘kermisattractie’. Die blijken daardoor ineens te moeten voldoen aan een hele trits regeltjes.
Laila Moussaoui 14-06-23, 19:58

Paul Lelieveld (L), medewerker bij Maasoever Spoorweg in Barendrecht samen met fanatiek clublid Ben Groenendijk (R) op de locomotief. © Arie Kievit

Sinds 1992 kunnen kinderen en spoorfanaten hun hart ophalen bij modelspoorclub Maasoever Spoorweg in Barendrecht (MSB), mooi gelegen in het recreatiegebied langs de oude Maas. Het is een van de tien spoorbaantjes die Nederland rijk is. Drie dagen per week kunnen liefhebbers er een ritje maken van een kilometer door het park. Paul Lelieveld, medewerker bij Maasoever Spoorweg in Barendrecht: ,,Met onze vrijwillige hobby maken we kinderen en volwassenen blij. Kindjes staan altijd gezellig op een rij te roepen naar de treintjes om mee te rijden. Ook ouders, opa’s en oma’s genieten hier ontzettend van.’’
Maar opeens lag daar een brief van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Per 1 april moest Maasoever, gerund door hobbyisten en vrijwilligers, voldoen aan allerlei wettelijk geldende eisen waarvan de club niet op de hoogte was. Anders moesten de treintjes naar de remise. ,,Paniek is een groot woord, maar we waren wel geschokt. Toen we onze sluiting bekendmaakten op Facebook reageerden mensen vol ongeloof en ontvingen we veel steunbetuigingen.’’

Kermisattracties
Want wat wilde de NVWA? De modeltreintjes vallen volgens de inspectie onder dezelfde regels als kermisattracties. ,,We wisten ook niet wat er van ons werd verwacht. We bleken dus te vallen onder de normen van kermisattracties, maar dat is in de breedste zin van een draaimolen en een schommel tot een achtbaan die over de kop gaat. Uit een groot boekwerk zijn we met vrijwilligers bezig geweest om te filteren wat voor ons van toepassing is om te mogen rijden. En de NVWA eist dat wij gekeurd zijn.”

Door strengere veiligheidsregels mochten de minitreintjes niet meer rijden. © Arie Kievit
Kennis delen met andere verenigingen
Omdat de TÜV alles exact opgemeten en op papier wilde hebben, hebben de treinhobbyisten toen zelf maar een risico-inventarisatie gemaakt. Het hele circus leidde uiteindelijk tot een paar kleine wijzigingen, zoals: het ophangen van een meetlat en een plakkaat waarop staat dat je niet mag staan of je handen buitenboord mag houden tijdens een treinrit. Ook zijn alle perrons nu met wit omlijnd, zodat het voor bezoekers zichtbaar is waar ze wel en niet mogen staan. De keurmeester kwam nog even langs met een meetlint.
Alle inspanningen waren niet voor niks. Maasoever Spoorweg mocht per 1 juni weer open. Ook de spoorbaan van Stoomgroep West Zuiderpark in Den Haag is sinds kort weer open. De acht andere locaties zijn nog buiten bedrijf. MSB deelt de door hen opgedane kennis met alle andere verenigingen, zodat zij niet het wiel opnieuw hoeven uit te vinden, zegt Lelieveld. ,,Met onze tips weten ze wat er van hen wordt verwacht en kunnen ze ook geld besparen, want ieder uur dat een keuringsmeester op locatie is, wordt in rekening gebracht. Wij zijn een grote vereniging met drie rijdagen per week. Wij kunnen extra kosten makkelijker dragen. Maar dat geldt niet zonder meer voor een kleine vereniging met maar drie rijdagen per jaar.”
Wat de keuring kost, weet MSB nog niet. ,,Die factuur moet nog binnenkomen.’’

Een woordvoerder van de NVWA bevestigt dat zij in december alle modelspoorbanen hebben aangeschreven. Vorig jaar ontving de inspectie ‘signalen’ dat een deel van de exploitanten van modelspoorbanen niet wist aan welke regels zij moeten voldoen. Een spoorbaan met ‘trekkend materieel en wagons die rijden op een spoor van maximaal 50 centimeter breed, wordt juridisch geschaard onder een attractie’, aldus de toelichting van NVWA.
De treintjes van Maasoever Spoorweg in Barendrecht rijden nu weer elk weekend van 13.00 tot 17.00 uur en elke woensdag van 13.00 tot 16.30 uur. In de schoolvakanties rijden de treinen dagelijks.

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #27 Gepost op: 16 June 2023, 22:27:45 »
Dat is hier al uitgebreid besproken: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106984.0
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 17 June 2023, 09:59:47 »
Ik heb maar even de draadjes samengevoegd en de algemene titel gebruikt.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Sam

• Offline Offline
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche