Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Bahn-AG
Vandaag om 00:00:24
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
09 September 2024, 23:46:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
09 September 2024, 23:01:31
Decals voor NMBS 62 series Infrabel ... waar te vinden ... door Kees-Jan
09 September 2024, 22:45:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 September 2024, 22:41:51
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
09 September 2024, 22:39:03
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Luit
09 September 2024, 22:28:44
NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw door Ivo tB
09 September 2024, 22:26:29
Ervaringen van een beginner door Edwin2121992
09 September 2024, 21:52:05
Tesla batterij trein in Brandenburg door Quinzeedied
09 September 2024, 21:49:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
09 September 2024, 21:00:13
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024 door Dick55
09 September 2024, 20:57:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Cegielski
09 September 2024, 20:33:25
Raadplaatje door grossraumwagen
09 September 2024, 20:28:12
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald69
09 September 2024, 20:10:38
Aachenau West door Ronald69
09 September 2024, 20:08:59
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door Harryku
09 September 2024, 19:52:50
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Jeronimos
09 September 2024, 19:39:59
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Ben
09 September 2024, 19:18:07
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
09 September 2024, 19:11:20
Minol, een micro baantje in TT door hervé
09 September 2024, 18:49:24
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
09 September 2024, 18:38:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
09 September 2024, 18:23:50
7 en 8 september terug naar toen door Arjan6511
09 September 2024, 17:52:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
09 September 2024, 17:15:20
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
09 September 2024, 16:54:36
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
09 September 2024, 16:34:58
Maasmuiden Haven door Dennis.
09 September 2024, 16:29:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
09 September 2024, 15:47:16
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
09 September 2024, 15:40:47

Auteur Topic: Effectief modelbouwen #hoedan?  (gelezen 5950 keer)

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
Re: Effectief modelbouwen #hoedan?
« Reactie #30 Gepost op: 07 April 2023, 18:14:46 »
Zeker niet om 5S te verdedigen, wel om aan te geven dat ik er ook een steeds grotere hekel aan kreeg:

"door ruimtegebrek gaat dat hier gewoon niet" > dat werd uitgelegd als een "showstopper" want er was altijd een weg om het toch voor elkaar te krijgen, aldus de procesengineer. Wat heb ik die man soms gehaat.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 07 April 2023, 18:25:25 »
Mijn antwoord op de vragen uit het eerste bericht:

*elke dag even iets laagdrempeligs doen met je hobby;
*dagelijks: rondslingerend gereedschap opruimen;
*idem voor materialen die niet meteen nodig zijn;
*elke paar weken in ieder geval de werkbank en hobbyruimte grondig opruimen en schoonmaken;
*projecten gaan in hun eigen doosje (ijsbak o.i.d.);
*het helpt echt om na te denken over wat je allemaal wilt doen;
*heb je eenmaal keuzes gemaakt, denk dan na over bouwvolgordes;
*deel je bouwresultaten op dit forum. Voor mij hielp dat erg bij het afmaken van dingen (zie mijn draadje Frans loodsje etc.): een milde stok achter de deur;
*ik verzamel goede ideeën en inspiratie in een paar tijdschriftencassettes;
*van mijn locomotieven heb ik alle handleidingen/bijsluiters in een ringband;
*halveer je leestijd op het forum en verdubbel je bouwtijd;
*toets regelmatig of je je klus nog leuk vindt. Zo niet, stop dan met de klus.

Groet,
Wolter

Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 07 April 2023, 19:15:11 »
Iedereen veel dank voor alle bijdragen en persoonlijke ontboezemingen. Ik heb eigenlijk drie deelproblemen: a) selectie en focus (wat doe ik allemaal tegelijk), 2: werkplekmanagement, hoe organiseer ik de werkplek en 3: projectmanagement. Op allerlei heb ik goede en zinvolle suggesties gehoord. Ik ga eens wat opruimen en weggooien. Tot later!

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #33 Gepost op: 07 April 2023, 19:37:50 »
Wat ik me nu pas realiseer: ik heb nu sinds een half jaar of zo een klein (40 x 60 cm of zo) whiteboard hangen waarop ik enkele zaken neerkalk: wat moet ik er nog voor aanschaffen, wat moet ik nog doen enz. Het voelt wel prettig om, als iets klaar is, dat lekker uit te halen met het bordenwissertje.

Ik hou me er lang niet altijd aan, maar voor sommige zaken waarin ik het overzicht even kwijt ben geraakt, is het erg handig.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 07 April 2023, 20:01:21 »
Citaat
Ik heb eigenlijk drie deelproblemen: a) selectie en focus (wat doe ik allemaal tegelijk), 2: werkplekmanagement, hoe organiseer ik de werkplek en 3: projectmanagement. Op allerlei heb ik goede en zinvolle suggesties gehoord. Ik ga eens wat opruimen en weggooien.

Ik ben hertrouwd, dat loste alle drie die problemen op (y). Alleen met dat laatste heb ik nog steeds veel moeite ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 07 April 2023, 20:04:47 »
Ik ga eens wat opruimen en weggooien. Tot later!

dat werkt niet, dan komt er gewoon wat anders  ;D
Gewoon structureren en sorteren. en dat bij houden.
komt op discipline aan. je weet dat ik dat prima kan. dus jij ook  ;D

Maar naar aanleiding van jouw topic wel is even mijn 3d printert verhuisd naar de garage..
Kan ik wat dingen printen waarmee ik weer wat dingen van de stapel af kan maken.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2023, 20:15:31 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 07 April 2023, 20:20:50 »
Opruimen is ook een soort van sorteren toch? Wat je in het ronde archief wil hebben en wat niet?

Enne....van relatie wisselen is praktisch, maar niet heel goed voor de cashflow. Ook een manier om het probleem op te lossen  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #37 Gepost op: 07 April 2023, 22:16:54 »
Laatst kwam ik qua opruimen een tip tegen die me aansprak: kijk wat voor "opruimtype" je bent. De stereotype goede opruimer heeft alles netjes en leeg en schoon, met ordners en hangmappen en nette bakjes achter gesloten deuren. Maar dat past niet voor iedereen. De twee keuzes zijn zichtbaar/onzichtbaar en gedetailleerd/grof.

- Liever alles netjes achter deuren in een kastje? Onzichtbaar. Liever open bakken zonder deksel? Zichtbaar.

- Word je blij van die compleet onderverdeelde verf+kwast+enz lasergesneden opbergdingen met voor alles een plekkie? Gedetailleerd. Gelukkiger met een eenvoudige oude beker met alle kwasten erin? Grof.

Dus het is prima om een paar verhuisdozen neer te zetten. Als het voor jou dan werkt om de boel er na afloop in te gooien en als het geen probleem is als je bij het eruithalen even moet zoeken: prima. Een wand met kleine ladekastjes om elk soort weerstandje individueel op te bergen meer je ding? Dan kost opruimen meer moeite maar vind je het eerder terug. Ook goed.

Enfin, ik vond het zelf wel een leuke manier om er op die manier over na te denken.

Reinout

(Bron: zoek op youtube naar 'clutterbug'. Tenenkrommend Amerikaans naar mijn smaak. En met een zuurstokluchtje. Maar de theorie sprak me wel aan.)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #38 Gepost op: 08 April 2023, 07:51:43 »
Ik probeer altijd eerst een project af te maken voor dat ik aan de volgende begin.

Helaas gaat deze vlieger niet altijd op, maar probeer dan wel het liggende project hierna op te pakken.
Ik hoop ook dat ik dit jaar een tuinhuis achter in de tuin kan gaan plaatsen waar mijn nieuwe baan in komt. :laugh:

Dan kunnen de dames eindelijk weer hun benen ( wielen ) strekken.
Ook dit project zal veel afleiding gaan bieden waardoor er voor de model trein bouw weinig tijd zal zijn.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 002  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112074.new#new

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 08 April 2023, 09:58:49 »
Ik doe een beetje zoals Wolter, reactie #31.
Maar dan minder gestructureerd en minder consequent.

Grondregel: ga elke avond even naar je hok. Al is het maar 10 minuten. Soms worden die 10 minuten een uur, soms blijft het bij 10 minuten. Rij een treintje, verf een raampje of snij in een stukje karton. Een avond oeverloos YouTube filmpjes -, of erger nog: televisie kijken is erg onbevredigend. Maar ben je daarentegen een half uur in je treinenhok geweest is het plotseling een zinvolle avond geweest.

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

gdh

• Offline Offline
    • Station Lemmer
« Reactie #40 Gepost op: 08 April 2023, 10:15:03 »
Grondregel: ga elke avond even naar je hok. Al is het maar 10 minuten. Soms worden die 10 minuten een uur, soms blijft het bij 10 minuten. Rij een treintje, verf een raampje of snij in een stukje karton. Een avond oeverloos YouTube filmpjes -, of erger nog: televisie kijken is erg onbevredigend. Maar ben je daarentegen een half uur in je treinenhok geweest is het plotseling een zinvolle avond geweest.

Albert
Zo doe ik het ook ongeveer.
Ik zet vaak even een podcast op van een halfuurtje, als ik nog zin heb om verder te knutselen luister ik er nog één of twee achteraan.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #41 Gepost op: 08 April 2023, 10:50:45 »
Voila.
Het één hoeft het ander niet uit re sluiten.
Zo luister ik tijdens het modelklooien naar BBC Radio Scotland of een lekker stukje muziek. Bach, Duke Ellington, Johnny Guitar Watson. Ofzo. (Mijn muzieksmaak is even eclectisch als mijn treintjesverzameling)
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #42 Gepost op: 08 April 2023, 10:51:49 »
Goed draadje dit, qua dit soort dingen (ik noem t maar modelbouwpsychologie) bepaalt volgens mij 90% van wat je feitelijk bouwt, de technische vragen die hier meestal staan de andere 10%. Heb je de motivatie een beetje op orde dan druk je daar meestal zelf wel doorheen
Denk dat ik er wel wat zinnigs over te zeggen heb als iemand die wel es wat gebouwd heeft zegmaar...

Paar puntjes om eens op te kauwen, in t algemeen:

- wil je eigenlijk wel modelbouwen? Of wil je een modelbaan gebouwd hebben? Of een beetje LARPen dat je modelbouwer bent met n prachtige werkplaats met alle verfjes en gereedschap maar t feitelijk dingen bouwen eeuwig uitstellen? (en waarom?)

- prioriteiten zijn heel belangrijk. Je kan modelbouw vrij hoog op je prioriteitenlijstje hebben staan, zeg op plaats vier, maar je komt door t aantal uren in een dag nooit verder dan prioriteit 2 of 3, uh ja, dan kun je wel nagaan hoeveel je aan t eind van t jaar gedaan hebt. Kinten. Honten. Begin er niet aan.

- als mensen zien wat ik gemaakt heb zeggen ze nogal es "daar moet je veel geduld voor hebben!" maar dat is echt de allergrootste misvatting die er is, want ik heb geen geduld. Paul, waarom heb je er vrede mee dat je een maand niet verder kunt aan die DE1 omdat je geen boor-sleutel hebt? Gewoon uit puur chagrijn met grimmige kop op de fiets springen en 3 van die sleutels halen bij de ijzerwarenzaak. (meteen even M2-boutjes en moertjes en 0,5mm-boortjes halen, want dat spul moet je altijd op voorraad hebben). ZO. NOUST KLAAR. HET IS ONGELOOFLIJK WAT HIER GEBEURT. VEEL GEWELD LEIDT SOMS TOT GELD. effectief modelbouwen is heel vaak ook gewoon dingen op chagrijn erdoor beuken.

- opruimen een beetje op dezelfde manier: in principe niet, tot je je kont letterlijk niet meer kan keren of je met een nieuw (deel)project aan de slag gaat of tot je dr ongeduldig van wordt. Goed, dit is in principe persoonlijke voorkeur, maar denk dat ik t levende bewijs ben dat dagelijks opruimen met managementterminologie niet noodzakelijk is voor productief bouwen. Is een beetje een variant op t punt van prioriteiten.

- zorg dat je altijd door kunt. Modelbouw werkt naar mijn idee als een soort vliegwiel: Valt t stil, moet je dr een hoop energie in steken om t weer op gang te krijgen. Is dat eenmaal gelukt, kost t daarna weinig energie om t draaiend te houden en kun je dr ook aardig wat energie uit halen.
Geldt voor de werkplek (zorg dat je n werkplek hebt waar je de troep kan laten liggen, dus geen drempel om eea weer op te pakken),
materialen (hou je basismateriaal altijd goed op voorraad. Standaard bij elke modelbouwzaak waar je komt alle auhagen dakplaten integraal opkopen, basisassortiment verf meer dan 1 potje in huis hebben, belangrijkste gereedschap dubbel hebben)
en planning (leg een project nooit aan de kant als je tegen een hobbel aan loopt, druk dan nog even door tot je die hobbel hebt opgelost en t project hebt vlotgetrokken. Leg je t weg omdat t moeilijk is dan wordt de kans heel groot dat t voor eeuwig blijft liggen.)

- al eerder genoemd door anderen hier: t bevalt mij heel prima om elk project af te maken voor ik aan t volgende begin. Dat heeft een belangrijk voordeel: van elk project doorloop je dan alle stappen en dus leer je bij elke stap wat en wordt je volgende model in elk aspect beter dan t vorige. Er stranden ook een stuk minder projecten, want heb je 12 treinen in aanbouw staan, tja, hoe groot is de kans dat die eerste ooit nog af komt? Ze staan geen van allen in de verf, dus dat kun je nog steeds niet en wordt dus steeds enger om aan te beginnen, de eerste trein is nog van karton gebouwd, halverwege trein 3 ben je overgeschakeld op styreen en de achtste is van messing, hoeveel zin heb je nog om dat oude kartonnen kadaver ooit af te gaan werken? t ligt er nu al 5 jaar en dr zijn onderdeeltjes kwijt etc.... 10 jaar werk, en wat is t resultaat? wat dozen half afgemaakte troep.

- variant op t vorige punt: hou zeker in t begin je projecten bescheiden. Je leert nog snel bij, dus meteen de zolder vol leggen met spaanplaat en een enorm project beginnen is garantie voor iets waar je later ontevreden mee gaat zijn, omdat je gewoon nog niet de ervaring had om een goed plan te maken en je halverwege gaat merken dat je alles dat je in t begin gebouwd hebt eigenlijk wilt overdoen omdat je t ondertussen beter kunt... Ben zelf pas na twee decennia fanatiek hobby- en 8 jaar professioneel bouwen met een groot ambitieus project begonnen dat meer dan n paar jaar duurt en waar allerlei druk op ligt qua dat t "voor t eggie" is en ook echt goed moet worden, in plaats van nog enigszins vrijblijvend gerotzooi met kleinere projectjes

- een beetje discipline qua nieuwe projecten beginnen. Ik heb minstens zo'n lijst ideeën in mn achterhoofd als elke andere modelbouwer, maar tenzij t een dingetje is dat je in een avond in elkaar rotzooit doe ik er voorlopig helemaal niks mee. Al die ideeën liggen een beetje te marineren in mn achterhoofd, soms maak ik es een schetsje misschien, verder niks. Pas als een idee het jaren volhoudt in mn achterhoofd ga ik er misschien feitelijk iets mee doen, want blijkbaar is t interessant genoeg.

- kun je je bek schrobben in de batkamer? En kun je er eens per maand onder de douche? dan is de batkamer nog prima en kun je gewoon modelbouwen, geen gezeik. Emmert je wederhelft er toch over, dan zou ik zeggen dat wederhelftlief na zoveel jaar emancipatie maar lekker zelf tegeltjes kan gaan bikken. zoek het uit.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #43 Gepost op: 08 April 2023, 11:04:35 »
Interessant draadje.

Wat ook mij helpt is om heel geregeld bezig te zijn, al betreft het maar een heel kleine verrichting.
Dat houdt de gang erin.

En rond projecten (of projectjes) af en ruim op, voor je met iets nieuws begint.
Wil het niet (direct) lukken, ruim op en schuif het dan terzijde.
In een later stadium krijg je misschien nieuwe ideeën, moed en/of inspiratie.

Bij grotere klussen is een gedegen voorbereiding van belang, zodat je niet halverwege strandt met je project.

Groet, Bas

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #44 Gepost op: 08 April 2023, 11:38:46 »
Ik ga eens wat opruimen en weggooien. Tot later!
Paul
En dat doe je bijvoorbeeld door een etsplaat aan te bieden die ik echt niet nodig heb maar toch stiekem wel zou willen waarmee mijn probleem van teveel projecten weer toeneemt, je wordt bedankt  ;D ;D
RETROBAHN A.G.