Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Intellibox 3 door VAM65
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 18:26:23
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
  

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 56643 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #375 Gepost op: 13 April 2023, 18:31:14 »
Dat stuk uit EW staat echt vol met onzin. Geweldig!
Daar lijkt het wel op...

Want het is een aanname dat de bak rechtop gebleven is, omdat deze nog rechtop stond toen ie tot stilstand kwam.
Maar gezien de sporen in het weiland en de schades aan de bak krijg ik eerder het idee dat het rijtuig op zijn zijkant door het weiland geschoven is en weer rechtop gekanteld is of dat het daarna omgerold is en rechtop tot stilstand gekomen is.

Volgens mij is het hele verhaal over staal en aluminium ook klinkklare onzin en zijn het gewoon volledig stalen bakken.
Als het dak of bovendeel van aluminium zou zijn dan had er ergens een deling zichtbaar geweest moeten zijn zoals bijvoorbeeld bij een 1600/1700 waar het dak van aluminium is.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #376 Gepost op: 13 April 2023, 19:02:45 »
In ieder geval die laatste alinea "Is het denkbaar dat de rijdende kraan per abuis te ver uitzwaaide met de hijsarm, net op het moment dat de goederentrein passeerde?" en "Dat duidt er niet op dat slechts een deel ervan zich in het profiel van de naderende trein bevond".

Als je de schade aan de locomotief van de goederentrein had bekeken, dat is de eerste impact geweest, weet je dat dit onzin is.

Als die vragensteller ook gewoon het nieuws had gevolgd dan had hij die vraag niet hoeven stellen, omdat al bekend is dat dat niet het geval was. En inderdaad ook aan de schade is het te zien.

Want het is een aanname dat de bak rechtop gebleven is, omdat deze nog rechtop stond toen ie tot stilstand kwam.
Maar gezien de sporen in het weiland en de schades aan de bak krijg ik eerder het idee dat het rijtuig op zijn zijkant door het weiland geschoven is en weer rechtop gekanteld is of dat het daarna omgerold is en rechtop tot stilstand gekomen is.

Dan had je toch wel veel meer schade rond om de bak gehad, dit lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Volgens mij is de streep in het weiland gewoon heel duidelijk getrokken de baanruimer. Je ziet waar de voorkant het talud heeft verlaten en waar die is geeindigd. De achterkant dichtbij de spoordijk gebleven en misschien wel nog een tijd gekoppeld geweest tot de knik te groot werd en de koppeling is gebroken. Als die een zijwaartse rol had gemaakt dan hadden toch wel alle ramen eruit gelegen en het dak schade hebben gehad door de portalen of betonvoeten daarvan.

Groeten Edwin.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #377 Gepost op: 13 April 2023, 19:05:18 »
Heel die zijwand heeft aan de voor- en achterzijde flinke schaaf schade die krijg je daar niet als die bak rechtop blijft.
Je ziet de schade bij de achterzijde ook duidelijk aan de linker- en rechterzijde en zelfs het dak is daar platgedrukt.
Op verschillende foto's zie je duidelijk flinke stukken gras en grond tot op het dak zitten.

https://cdn.nos.nl/image/2023/04/04/957655/1024x576a.jpg
Na de sloot die haaks op het spoor staat, zijn er evenwijdig aan die sloot een paar vreemde rechte afdrukken van de bak te vinden en zou je veel meer omgeploegd gras verwachten als de bodem van het rijtuig over de grond geschoven is. Het draaistel is als laagste punt al eerder losgeraakt immers en dan hou je de vloer van het rijtuig over als laagste punt. Het midden van de zijwand kan best redelijk ongeschonden gebleven zijn omdat het weiland naar de sloot toe afloopt en niet geraakt word.

En ik geloof niet echt dat een bak zomaar rechtop blijft staan als die zijwaarts schuivend evenwijdig een sloot tegen komt.
Daar neigt ie toch in te vallen, en de enorme voorwaartse kracht zal ervoor zorgen dat ie toch aan de overkant komt maar dat kan een prima impuls zijn om de bak te laten kantelen of rollen.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2023, 19:22:54 door Thom »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #378 Gepost op: 13 April 2023, 19:09:12 »
Volgens mij is het hele verhaal over staal en aluminium ook klinkklare onzin en zijn het gewoon volledig stalen bakken.
Als het dak of bovendeel van aluminium zou zijn dan had er ergens een deling zichtbaar geweest moeten zijn zoals bijvoorbeeld bij een 1600/1700 waar het dak van aluminium is.

Somda zegt ook aluminium, maar dan voor hele bak. Het lassen van staal aan aluminium is overigens niet onmogelijk, dus een deling hoeft lijkt mij niet perse zichtbaar te zijn.

Edit: somda zegt alu voor dd-ar, voor irm nog niet gevonden :angel:
« Laatst bewerkt op: 13 April 2023, 19:11:10 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #379 Gepost op: 13 April 2023, 19:15:00 »
Heel die zijwand heeft aan de voor- en achterzijde flinke schaaf schade (die krijg je niet als die bak rechtop blijft) en op verschillende foto's zie je duidelijk flinke stukken graf en grond tot op het dak zitten.

Persoonlijk denk ik dat de brokstukken van de KROL tussen de treinen in klem zijn komen te zitten en dat dat de schade aan de zijwand heeft veroorzaakt. Ik heb de twee goederenwagens vandaag in het echt gezien, die hebben ook behoorlijke blikschade en een is ook wat krom, die hebben ook geen zijwaartse rol gemaakt.

Groeten Edwin.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #380 Gepost op: 13 April 2023, 19:25:39 »
Waarom dan?  ??? Beetje lang stuk over een toevallig voordeel; of klopt dat van staal/aluminium niet..?

PS of dit.. ? "De betrokken intercity is een zogeheten Regiorunner, die ook wel liefkozend ‘Doedelzak’ of ‘Bizon’ wordt genoemd"

Ten eerste: de VIRM is volledig van staal. Daarnaast: nieuwe treinen zijn inderdaad van aluminium, maar niet met een stalen vloer of zo. Het zwaartepunt van nieuwe treinen ligt door apparatuur op het dak sowieso anders dan bij oude stalen treinen.

En als laatste, maar dat is speculatief: ik weet niet zo zeker of ie wel "keurig overeind" is gebleven na de ontsporing.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #381 Gepost op: 13 April 2023, 19:26:31 »
Die wagens zaten achterin de trein en hebben een klap gekregen van wat rond vliegends maar stonden ansich nogwel redelijk op hun plek in het spoor.

Dat is wel wat anders dan de kopbak die op het beschadigde perron/ krol gereden is en daardoor rechts af het spoor uitgedrukt is, het talud af gedoken is, in het weiland beland is en nog twee sloten gepasseerd heeft...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #382 Gepost op: 13 April 2023, 19:27:33 »
Somda zegt ook aluminium, maar dan voor hele bak. Het lassen van staal aan aluminium is overigens niet onmogelijk, dus een deling hoeft lijkt mij niet perse zichtbaar te zijn.

Edit: somda zegt alu voor dd-ar, voor irm nog niet gevonden :angel:
Ook DDAR is gewoon van staal, het gebruik van aluminium casco's is volgens mij pas begonnen bij SLT op zijn vroegst.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #383 Gepost op: 13 April 2023, 19:28:19 »
ICE3M was nog net iets eerder. DD-AR is inderdaad staal.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #384 Gepost op: 13 April 2023, 19:52:56 »
Het lassen van staal aan aluminium is overigens niet onmogelijk, dus een deling hoeft lijkt mij niet perse zichtbaar te zijn.
Een aantal jaren geleden zag ik op de tafel in de kantine van een jachthaven een stukje twee kleurige metalen strip liggen.
Op mijn vraag wat dat was kreeg ik het antwoord dat het een overgangs-strip was om een aluminium dekhuis op het stalen dek van een schip te lassen.
Compleet andere 'tak van sport' maar het kan zeker.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6721
  • Spaar ze allemaal.
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #385 Gepost op: 13 April 2023, 19:56:59 »
Persoonlijk denk ik dat de brokstukken van de KROL tussen de treinen in klem zijn komen te zitten en dat dat de schade aan de zijwand heeft veroorzaakt.

En het compleet verpulveren van de BAM bedrijfswagen zou ook een rede zijn voor de flinke schade aan de zijkant lijkt mij.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2023, 19:58:47 door prutser »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #386 Gepost op: 13 April 2023, 19:59:00 »
Ten eerste: de VIRM is volledig van staal.

Blijkbaar niet... https://mifa.eu/nl/cases/1252-nedtrain
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #387 Gepost op: 13 April 2023, 20:07:50 »
Het ging eigenlijk over de wagenbak, niet over het interieur.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1254
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #388 Gepost op: 13 April 2023, 20:08:26 »
Denk dat bedoelt wordt dat het casco van staal is.
Bij renovatie zal zeker veel alu gebruikt worden maar casco blijft casco

Mvg Johan

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #389 Gepost op: 13 April 2023, 20:15:48 »
Lijkt mij dragende delen: "De profielen die Mifa gaat leveren zijn vloerprofielen. Deze profielen zitten voornamelijk ónder de vloer en zijn dus niet zichtbaar of slechts enkele delen hiervan.

Overigens dus wel in de vloer; als het alleen daar is, precies het tegenovergestelde dus wat in het artikel werd geroepen ;D

Ik weet 't goed gemaakt: volgende treinreis neem ik een magneet mee...  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 13 April 2023, 20:29:12 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn