Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
Vandaag om 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
Vandaag om 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
Vandaag om 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:24:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:03:17
Wat spoor 1 brouwsels door Rob Ellerman
Vandaag om 20:01:47
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 56713 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #405 Gepost op: 14 April 2023, 10:23:46 »
Ookal vliegt een eend 70km/u, een VIRM rijdt max 140 (ontworpen voor 160). Dat bij elkaar opgeteld zit je dit boven de 200km/u waarmee een object de voorruit kan raken. Toch prettig als dat goed getest wordt  ;).

Over het artikel in EW, ik heb regelmatig meegemaakt dat ondanks deskundige uitleg er iets anders in de media terecht kwam. Noem het onwetendheid? Er is dus best een kans dat de kenner bijvoorbeeld heeft aangegeven dat een VIRM bak aan de bovenzijde lichter is door het gebruik van aluminium (verwijzend naar het interieur) en dat dat is opgevat door EW als zijde: de bovenkant is van aluminium..... Het artikel gaf mij geen reden om aan de kennis van de kenner te twijfelen, ik las daar weinig rare dingen in.

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #406 Gepost op: 14 April 2023, 11:59:47 »
Als ik het teruglees, vliegt de eend voor je uit... Zo niet slim zijn ze nou ook weer niet :D En ik heb liever testen op steenslag, zware takken, etc
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

• Offline Offline
« Reactie #407 Gepost op: 14 April 2023, 12:22:01 »
Lijkt mij dragende delen: "De profielen die Mifa gaat leveren zijn vloerprofielen. Deze profielen zitten voornamelijk ónder de vloer en zijn dus niet zichtbaar of slechts enkele delen hiervan.

Overigens dus wel in de vloer; als het alleen daar is, precies het tegenovergestelde dus wat in het artikel werd geroepen ;D

Ik weet 't goed gemaakt: volgende treinreis neem ik een magneet mee...  :laugh:
De truc is dat een vloer bij een trein wat meer voorstelt dan bijvoorbeeld een auto waar het 1 laag plaat materiaal is wat aan de binnenkant bekleed is.

Doorgaans is het bij een trein een soort damwand profiel van staal, opgevuld met kurken broodjes voor de isolatie en daartussen een constructie voor de bevestiging van de bankpoten aan de vloer. En het geheel afgewerkt met een houten dekvloer en linoleum

De profielen die dat bedrijf in de link geleverd heeft zullen wel zijn voor de montage van de vernieuwde banken of de plafonds oid.
Voor een dragend deel zullen ze niet zijn, aangezien daar met de revisie niets kwa constructie aan veranderd is :)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #408 Gepost op: 14 April 2023, 12:38:08 »
Constructie is bekend; ging om welk materiaal en conclusie staal had ik ook al getrokken... :)
Leuke foto's hieronder.

Op deze foto's lijkt 't staal...
http://www.mp-produktie.nl/2022-07-20_Verbouwing_van_VIRM_2-3_naar_Flow_VIRMs_in_Haarlem.html
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #409 Gepost op: 14 April 2023, 13:08:38 »
En inmiddels bekend dat er pas volgende week vrijdag weer treinen kunnen rijden.
https://www.nu.nl/binnenland/6259469/komende-vrijdag-pas-treinen-tussen-den-haag-en-leiden-na-ongeluk-voorschoten.html
Gr.
Eric

Duvel

• Offline Offline
« Reactie #410 Gepost op: 14 April 2023, 15:55:57 »
Klopt, maar dat is m.i. gewoon modder die door het rijtuig zelf opgeworpen is bij zijn schuiver. Je ziet het ook alleen daar waar het spoor in het gras gemaakt is, de rest van het dak is schoon. Die dakplaten zijn bovendien behoorlijk dun en zouden zeker beschadigd zijn geraakt bij een roller, maar zitten er strak op, behalve op het verlaagde deel, waar je bij een koprol juist de minste schade zou verwachten. Het spoor in het gras is ook niet onderbroken, dus daar is zeker steeds contact met een laag uitstekend deel van de kop (draaistel/baanschuiver) geweest, wat bij een rol niet het geval zou zijn geweest. En, wellicht nog het meest overtuigende: zouden de reizigers in die bak dat dan niet gemerkt hebben?
De werkweg ligt een stuk hoger dan het weiland.
Met vriendelijke groeten, altijd.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #411 Gepost op: 14 April 2023, 16:40:38 »
Lijkt mij dragende delen: "De profielen die Mifa gaat leveren zijn vloerprofielen. Deze profielen zitten voornamelijk ónder de vloer en zijn dus niet zichtbaar of slechts enkele delen hiervan.

Overigens dus wel in de vloer; als het alleen daar is, precies het tegenovergestelde dus wat in het artikel werd geroepen ;D

Ik weet 't goed gemaakt: volgende treinreis neem ik een magneet mee...  :laugh:

En de 2de vloer ligt bij een dubbeldekker boven je hoofd (als je onder staat natuurlijk) dus dan maakt een aluminium vloer de trein minder topzwaar.

Stephan.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #412 Gepost op: 14 April 2023, 17:13:55 »
Volgens mij waren we er al uit dat het casco van staal is, dus die paar kilo minder voor die profielen maakt t verschil niet. Ook niet op de bovenverdieping....

Misschien dat het geluk wel was dat het weiland nat was, dus dat het rijtuig makkelijker goed en niet ging rollen ???
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #413 Gepost op: 14 April 2023, 17:58:11 »
De werkweg ligt een stuk hoger dan het weiland.

Ik snap je punt: je vermoedt dat het eind van de bak over die hogere weg gerold is en dat het middeldeel van de bak als een soort brug tussen de kop van het rijtuig en die weg ongeschonden is gebleven. Dat is zeker niet onmogelijk, maar op luchtfoto's zie je op die weg ook restanten van perronwanden, die zelfs ook op Google Earth daar te zien zijn. Deze zijn naar mijn idee geschept door de achterkant van het zijdelings schuivende koprijtuig. Dit remde die achterkant af, waardoor je de voorkant op het laatste stuk van het grasspoor nog een boogje ziet maken. De tweede bak zou dan bij het rammen van die perrondelen langs de eerste bak geschuurd hebben (zie de beschadigde hoek),  en de bovenleidingmast omvergehaald hebben (zie de grote schade aan de zijwand), om vervolgens zelf ook het weiland in te gaan.  Vooral de interactie tussen de eerste twee rijtuigen zal onderwerp van onderzoek zijn. Ik ben vooral benieuwd wat de reizigers uit die bakken zullen verklaren.

P.S. Ik wil dit niet zien als een wedstrijd wie er gelijk heeft. Zie het meer als vruchtbaar uitwisselen van gedachten  :angel:
« Laatst bewerkt op: 14 April 2023, 18:00:40 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #414 Gepost op: 14 April 2023, 18:11:27 »
't Gaat niet om gelijk, het gaat om inzicht... :angel:

Opvallend genoeg: de 2de bak lijkt pas los gekomen te zijn toen de eerste al in het weiland lag, of dit uiteinde van de kopbak is tot stilstand gekomen op het spoor van het 2e rijtuig. Beide draaistellen van de kopbak liggen in de sloot en net in het weiland; ik zou mij kunnen voorstellen dat deze in de lagere sloot bleef 'haken' en dat de bak er toen vanaf gekomen en doorgeschoven is.

Herstel; uiteraard kunnen dit ook draaistellen van de andere bak zijn, maar het overbruggen lijkt te kloppen aangezien het weiland naast de weg intact is. Kan mij ook voorstellen dat de kopbak pas is gaan draaien toen deze het kleine dwarsslootje raakte.

Edit: draaistellen overige bakken zitten er nog onder, dus die in de sloot zijn van de kopbak.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/04/treinongeluk-bij-voorschoten-de-toedracht-de-slachtoffers-en-de-schade-a4161255
« Laatst bewerkt op: 14 April 2023, 20:01:42 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

• Offline Offline
« Reactie #415 Gepost op: 14 April 2023, 19:34:26 »

P.S. Ik wil dit niet zien als een wedstrijd wie er gelijk heeft. Zie het meer als vruchtbaar uitwisselen van gedachten  :angel:
:)
Ik uiteraard ook niet, ik achter het dus alleen niet onwerkelijk dat de bak gekanteld is of gerold heeft, uiteindelijk lezen we dat straks wel in de resultaten van het onderzoek :)

Vergeet ook niet dat een object met een enorm voorwaarde kracht (135km/u is niet niks) wat over de grond raast op die zelfde grond afgeremd word en het bovendeel door de kracht door zal willen bewegen. Daarmee zal het object al snel neigen im te kantelen en als de snelheid hoog genoeg is door te rollen
Als je soms ziet wat auto's doen bij een ongeluk is dat al verbazend, en die hebben sowieso een zwaartepunt veel lager bij de grond.

MetalForever

• Offline Offline
« Reactie #416 Gepost op: 14 April 2023, 19:42:35 »
Ik heb het volgende nog niet voorbij zien komen: op de eerder gelinkte pagina van OVnieuws.info staat dat de VIRMm een 'dashcam' heeft. Als het goed is zijn er dus beelden van het ongeluk. Het is nog maar de vraag of die beelden ooit openbaar gemaakt worden (er is immers iemand overleden bij dit ongeluk) maar het lijkt mij dat deze beelden heel waardevol zijn voor het onderzoeksteam.

Die beelden kunnen ook direct bevestigen/uitsluiten of de bak tijdens het ongeluk is gekanteld of gerold heeft.

Thymen
Thymen

Thom

• Offline Offline
« Reactie #417 Gepost op: 14 April 2023, 20:37:03 »
Detail is wel dat dat artikel over VIRM2/3 gaat, en de 9504 is een VIRM1.

Ik weet of dat ook al toegepast werd in die moderniserings ronde van VIRM1.

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #418 Gepost op: 14 April 2023, 21:57:50 »
Dat rollen is toch wel gebeurt bij het ongeval te Heeze 1986 met de 1141 als ik het goed heb.

Bij Voorschoten is een beste schuiver, je moet niet denken als passagier er in te zitten laat staan als je over de kop gaat.

Zal wel niet gebeuren maar gordels is de trein zou in zo'n geval wel iets aan de veiligheid bij dragen lijkt mij, al zijn gordels onder alle omstandigheden een issue.

Hoe vaak gebeurt zo'n ongeluk als Voorschoten dus is de vraag of gordels wel wenselijk zijn in de trein.

Mvg, Johan   

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #419 Gepost op: 14 April 2023, 22:01:43 »
Gordels in de trein lijkt me onhaalbaar. Dat zou betekenen dat er ook geen staanplaatsen mogen zijn. Dan hebben ze echt een probleem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.