Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 19:44:25
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 19:43:57
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
  

Auteur Topic: Delft NGSF  (gelezen 11941 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #30 Gepost op: 29 March 2023, 10:45:42 »
Was ff aan 't twijfelen over het blok op de achtergrond.. Te laag voor Elektrotechniek, maar realiseer mij nu dat het in aanbouw is :)

En niemand iets over trimethylchloorsilaan?! ;D

Volgens Wiki is het elektronikagebouw uit 1969, Mekelweg 4.
Maar dat staat veel meer richting stad.
Ik denk dat dit het luchtvaartgebouw is, aan de andere kant van de Kruithuisweg, in welke richting de foto van de WSM-wagen is gemaakt.
Het terrein met de kabelhaspels grensde aan het nieuwe station Delft-Zuid, nu Delft Campus.

Trimethylchloorsilaan?
Kan je google-en. Geen lekkere vloeistof, heftig , irritant. Niet mengen met water....
« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 11:21:12 door hrp »
Groet,
      Ronald

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #31 Gepost op: 29 March 2023, 10:58:36 »
Dan is dit denk ik Elektro:



Maar lucht & ruimtevaart staat nagenoeg in lijn met Elektro, dit gebouw staat dichter op de fotograaf.
Herstel: staat niet in lijn, dus zou goed kunnen.

Trimethylchloorsilaan?
Kan je google-en. Geen lekkere vloeistof, heftig , irritant. Niet mengen met water....

Die had ik ook al gelezen; dat verklaart wellicht de overdekte losinstallatie :)
« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 11:03:58 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #32 Gepost op: 29 March 2023, 11:05:21 »
Het is het pand van Stedin aan de Schieweg.
Had toen natuurlijk andere naam....
De schoorsteen staat ongeveer bij Schieweg 47.

Afdakje. Bedacht ik me eergisteren ook, maar lijkt me toch wel link...
Zoals al gememoreerd  - lijmfabriek - het waren andere tijden met andere regels.
Milieu stond in de kinderschoenen.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 11:13:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #33 Gepost op: 29 March 2023, 11:48:41 »
Zoals al gememoreerd  - lijmfabriek - het waren andere tijden met andere regels.
Milieu stond in de kinderschoenen.

Losinstallatie is van latere datum dan de knal bij de glycerinefabriek. Maar omdat het aggresief spul is, vraag ik mij dus inderdaad af hoe en waar dat gelost werd.

Overigens vermoed ik ondertussen dat het ammoniawater gelost werd op het buitenste kopspoor (buitenste vanaf spoorlijn naar DH); er is daar een aansluiting te zien en op bijna alle foto's staan daar VTG ketelwagens.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #34 Gepost op: 29 March 2023, 12:13:00 »
Glycerinefabriek?
Gelatinefabriek!

Trimethylchloorsilaan: bij het lossen behoeft het mangat niet open.

« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 12:17:47 door hrp »
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #35 Gepost op: 29 March 2023, 12:39:14 »
Vincent,

Nog even terug naar je startpost.
De link https://hovm.nl/%F0%9F%93%B7terug-in-de-tijd-23-april-2001/
Het verhaaltje daar over een wagen te veel, etc. zien we niet terug op de foto's.
Wat ik wel zie, is dat lok 6510 met minstens vier ketelwagens op dat kopspoor staat.
Als ik de andere foto's bekijk konden die wagons er maar een voor een naar toe gerangeerd zijn, de afstand van wissel naar stootjuk lijkt vrij beperkt.
Groet,
      Ronald

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: Delft NGSF
« Reactie #36 Gepost op: 29 March 2023, 13:03:24 »
Citaat
Wat ik wel zie, is dat lok 6510 met minstens vier ketelwagens op dat kopspoor staat.

Op dat kopspoor stonden twee vier assige afgedankte ketelwagens tegen het stootblok welke werden gebruikt als vaste opslag tanks.
Dus de trein die je ziet lijkt langer dan die is.



Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #37 Gepost op: 29 March 2023, 13:05:33 »
Dat die trein daar staat is niet zo vreemd; ging mij om het omlopen.
En naar dat spoor kan de trein wellicht in z'n geheel; uittrekspoor is langer dan dat spoor, of is in ieder geval langer dan die sporen.

Volgens mij is de grap dat de wagons alleen kunnen worden weggezet op de sporen richting het station als de lok de wagons nog wil passeren om terug te gaan naar het station. Dus teveel wagons = sporen vol, passeren niet mogelijk. Dit blijkt ook uit de foto's.

Zie ook mijn eerdere conslucie
Dan zou het kunnen zijn dat 'omlopen' ook op die manier gebeurde; wagons werden met lier of heftruck kop-/parallelspoor op getrokken, lok reed terug en passeerde wissel, wagons werden weer terug geplaats en lok koppelde aan andere eind aan. Alleen zoals de lieren, zie ik nergens op de foto's een vorkheftruck...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Delft NGSF
« Reactie #38 Gepost op: 29 March 2023, 13:12:01 »
Het is het pand van Stedin aan de Schieweg.
Had toen natuurlijk andere naam....
Heette hiervoor Delfland. De energiemaatschappij. Of het heel vroeger ook zo heette weet ik niet meer.
Maar ik ken het eigenlijk alleen als het pand van Delfland.
Gr.
Eric

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #39 Gepost op: 29 March 2023, 14:50:12 »
Zou het niet zo kunnen zijn dat er helegaar niet werd omgelopen?
Dat op de kopsporen aan de Rijswijkse kant wagons werden geladen.
Dan zouden die leeg naar DSM kunnen worden geduwd, in de reguliere rijrichting van het viadukt tussen de 8 personentreinen die ik in het spoorboekje 1989/1990 midden op de werkdag tel.
Volle wagens kunnen dan richting Delft als sleep over het viadukt terug kunnen gaan.

Op de kopsporen aan de Delft-kant werd zo te zien produkt gelost.
Wellicht hebben de per spoor aangevoerde produkten geen relatie met de per spoor afgevoerde stoffen.
Bij DSM worden vele stoffen geproduceerd.
Waarmee ik wil zeggen dat het aan- en afvoeren niet gelijktijdig hoeft plaats te vinden en we misschien hier te moeilijk denken.

In Vlaardingen was er eenzelfde soort situatie, waarbij de ketelwagens voor Nieuwe Matex vanaf Vlaardingen-Centrum getrokken naar NM gingen en geduwd over 'verkeerd'spoor terug gingen. Zonder omlopen.
Bij NM werden (worden) de wagons met eigen middelen verplaatst.

Overigens leuk onderwerp voor rangeerbaanpuzzle..


« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 14:53:52 door hrp »
Groet,
      Ronald

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #40 Gepost op: 29 March 2023, 15:00:54 »
Dan zou de 6410 op de foto logischerwijs niet aan de Rijswijkzijde van de wagons staan :) Denk eerlijk gezegd dat de lok tussen Delft en NGSF van en naar voorop reed, daar zijn volgens mij wel foto's van.. ff zoeken*. Ik denk de wagons door de vorkheftruck werden gerangeerd, zodat de lok altijd goed stond. Wat ook nog kan voor de ammoniawagons; dat deze het kort oplopende aansluitspoor op werden geduwd, op de rem gezet, losgekopeld en nadat de lok op het parallele spoor stond en remmen gelost werden, door zwaartekracht naar kopspoor rolden... Zo deden ze het ook in Murnau ;D

Losinstallaties staan ook richting Rijswijk. Nog steeds niet duidelijk wat waar gelost werd.
Ik tel 3 locaties:
  • rood: hier trimethylchloorsilaan?
  • groen: ammoniakwater
  • groen: ook hier trimethylchloorsilaan



PS ja, inderdaad gelatine; niet glycerine :angel:

PS2 leuk, met 2400! https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/15387287180/in/photostream/
kan alleen niet richting gist zijn, want rijdt op andere spoor

)* = komt in ieder geval met lok voor (richting station dus) terug, zie hieronder halverwege.
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=24&t=455&start=32
« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 15:28:06 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Delft NGSF
« Reactie #41 Gepost op: 29 March 2023, 15:50:21 »
Hier wordt in ieder geval gemeld dat er bij de DSM geen omloopmogelijkheid was: https://www.somda.nl/forum/14641/spoorzone-delft/
en hier lijkt me dat de loc de wagens terug duwt naar Delft: https://www.flickr.com/photos/cargofrank/3542729909/
gezien de andere foto's is dat een uitzondering.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #42 Gepost op: 29 March 2023, 16:59:57 »
Vincent,

Werden er door DSM in Delft geen wagons geladen?
Dat zou bij de door jou in rood aangegeven lokatie kunnen gebeuren. Dat is goed beschermend tegen weersinvloeden bij beladen door een belader via het mangat.
Bij het bedrijf waar ik werkte werden de tankwagens ook via de mangaten beladen. Lossen via losslang.
Groet,
      Ronald

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Delft NGSF
« Reactie #43 Gepost op: 29 March 2023, 17:20:46 »
kijk ook even op https://www.klassiekebeveiliging.com/main.htm naar delft met de AR beveiliging
, de foto’s van het toestel zijn gemaakt toen mijn Vader er als treindienstleider zat
vriendelijke groeten
Gerard

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #44 Gepost op: 29 March 2023, 17:22:39 »
Werden er door DSM in Delft geen wagons geladen?

Dat nam ik aan door het oude bericht van Frank; zie de toevoeging in mijn eerste bericht.
Maar wellicht wordt dit door Frank niet genoemd.

en hier lijkt me dat de loc de wagens terug duwt naar Delft: https://www.flickr.com/photos/cargofrank/3542729909/

Station Delft ligt rechts van de foto  :) Als je inzoomt; lok heeft ook normale lichten aan, dus rijdt naar rechts.

« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 17:27:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn