BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Benelux795 op 27 maart 2023, 17:03:44

Titel: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 27 maart 2023, 17:03:44
Een opvallende aansluiting waar ik jaren aan voorbij ben gereden, was die van Gist Brocades en Calve in Delft. Officieel heette deze aansluiting blijkbaar Nederlandse gist en spiritus fabriek, afgekort NGSF. Tegenwoordig is het complex onderdeel van DSM; na de bouw van de oostelijke spoortunnel en ligt er wel weer een aansluiting, maar verder gebeurd er weinig.

Mijn herinnering beperkt zich enkel tot eind jaren '90, van tijd tot tijd een 6400 met 1 of 2 VTG 4-assige ketelwagen. Zoals ik het mij kan herinneren was een klein, maar relatief 'uitgebreid' emplacement; alleen kon je niet omlopen. Aan het noordelijke uiteinde bevond zich een overdekte vulinstallatie; welllicht voor spiritus? Hoe de combinatie vanuit Delft pendelde, kan ik mij niet herinneren; lok voor of achterop, afhankelijk van rijrichting? Of er met heftrucks werd gerangeerd? Niet gezien of ik weet 't niet meer..

Het emplacement zoals ik het mij herinner kwam aardig overeen met deze foto: https://www.flickr.com/photos/harold_cargo-onder-de-40kmh/4368946386
Hieronder als schets:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230327-165137-6421adcacacfc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230327-165137-6421adcacacfc.jpg)

Maar nu kwam ik deze link tegen: https://hovm.nl/%F0%9F%93%B7terug-in-de-tijd-23-april-2001/

Het verhaal suggereert dat je wel kon omlopen dus..? Sporenplan.nl geeft in 1985 die mogelijkheid niet, maar laat ook een ander emplacement zien. Dus hoe zat het nou? Weet iemand hier meer over..?

Ik ben ook benieuwd naar de producten die werden getransporteerd en de overlag operatie/installatie.
Zie hier nog wat andere beeldmateriaal wat ik heb gevonden:
https://www.flickr.com/photos/steefieonapple/6817538557/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/50942937553/in/photostream/

Toevoeging, ondertussen wel dit gevonden:

DSM Gist ontvangt heden ten dage ammoniakwater van DSM Geleen in VTG ketelwagens en zwavelzuur in Nacco ketelwagens van Nyrstar Budel (voorheen Budelco etc.). Tot begin jaren negentig ook nog trimethylchloorsilaan in 2-assige blauwe Wacker ketelwagens en op containerwagens De Rijke tankcontainers, maar dat werd beëindigd door de omschakeling van een chemisch naar een bacteriologisch proces. Gist, alcohol en melasse e.d. worden al decennia niet meer per spoor afgevoerd.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 27 maart 2023, 17:49:02
Hi Vincent,

Mij duizelt het: de foto's, je tekening en sporenplan.nl.
Dat laatste, schrijf je,  'laat ook een ander emplacement zien".
Iets anders, volgens mij, maar er zit wel een decennium tussen.
In die tijd is Calvé ook uit Delft vertrokken.
Overigens staan bij sporenplan.nl (1985) "Gist Brocades en Calve" verwisselt...

Op basis van de kleurenfoto lijkt het me dat de ketelwagens stuk voor stuk naar het vulstation gereden werden.
Dan zal er wel een Unimog, etc. zijn geweest voor het rangeren.
Anders moest er bij het laden/lossen steeds een NS-lok met bemanning present zijn.



Is het misschien duidelijker voor de lezer als je wat schetsjes op basis van de foto's toevoegt?

Overigens, aparte foto met 4 plan-V stellen.
Dat kwam niet vaak voor, dacht ik, vier tweetjes.
Foto aan de zuidzijde van station Delft.



Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Marijn op 27 maart 2023, 17:52:32
Vincent, zoals ik mij persoonlijk (lees: toen ik nog een klein manneke was) het "pre-tunnel" emplacement kan herinneren kon op het terrein niet omgelopen worden.
Het verhaal waarnaar jij verwijst suggereert dat er omgelopen moest worden op station Delft, dus ook dat er mogelijk geen omloop mogelijkheid was op het raccordement  ;)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 27 maart 2023, 18:18:44
Dat laatste, schrijf je,  'laat ook een ander emplacement zien".
Iets anders, volgens mij, maar er zit ook een decennium tussen.

Mijn punt was dat je 'toen al' niet kon omlopen. Het lijkt mij sterk dat als ze in '85 al niet hoefden om te lopen, dat ze dit in de laatste jaren van het emplacement wel nodig achten.. ;)

Is het misschien duidelijker voor de lezer als je wat schetsjes op basis van de foto's toevoegt?

 ??? Ik heb een schets toegevoegd zoals het in mijn geheugen was, en wat correspondeert met de foto..? Of bedoel je iets anders?

Het verhaal waarnaar jij verwijst suggereert dat er omgelopen moest worden op station Delft, dus ook dat er mogelijk geen omloop mogelijkheid was op het raccordement  ;)

Dan herinneren we in ieder geval beide hetzelfde... :angel:

De link meldt "Tijdens het rangeren blijkt de trein een wagen te lang voor het terrein, zodat de loc met één wagen terug moet naar station Delft om daar ‘om te lopen’: rangeren naar de andere kant van de wagon. ". Ik trok de conclusie dat de trein te lang is om om te lopen, anders hoef je dat ook niet met een enkele wagon op station Delft te doen..? Als de trein te lang is voor de diverse kopspoortjes, zet tie de wagon eenvoudig op het emplecement tijdelijk weg, lijkt mij?

Dan ben ik overigens ook wel benieuwd hoe de diverse kopspoortjes gebruikt werden. Als je doorklikt op de flickr foto's, zie je ook een hijsarm; voor een slang?
https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/50943637861/in/photostream/

Edit: op 1 van de foto's in de link over het opmlopen, lijkt er een wagon met tankcontainer in de laadinstallatie te staan, dus die zou dan voor trimethylchloorsilaan zijn...? Overigens staat op de flickr foto's de door Frank genoemde Wacker ketelwagon op het spoortje bij de hijsarm; leeg? Dan zou ik 'm niet op een spoor in andere richting dan de losinstallatie verwachten..?
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Jeronimos op 27 maart 2023, 20:04:37
Misschien gewoon leuk voor de historie:


De link moet ik nog even fixen, maar de pdf waar het om gaat vond ik via Google zoeken op industrie spoor gist.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 27 maart 2023, 20:30:48
Jetoen,

De link werkt niet. :(

Volgens sporenplan.nl was er in het verleden ook een smalspoor.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 27 maart 2023, 20:43:15
Voor het verhaal over het smal/fabriekspoor zie hier:
http://www.automatic-rock.nl/magazine-artikel/fabrieksspoor-gist-en-spiritusfabriek-delft/
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 27 maart 2023, 20:52:50
 ;)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorzeven op 28 maart 2023, 10:08:45
Voor zover dat niet al duidelijk was: het oude raccordement werd bediend vanuit station Delft: geduwd ernaartoe (na omlopen in station Delft), getrokken terug naar het station.
Het nieuwe raccordement zou dit jaar (2023) in dienst moeten komen. De bediening zal 's nachts zijn, omdat richting Rotterdam een stuk links moet worden gereden. In de nacht rijden verder alleen de nachttreinen, dus dan is er plek. Het behoeft weinig betoog dat ProRail het raccordement niet wilde handhaven, maar DSM vond dat niet acceptabel (bron: DSM-krant, verspreid in Delft juni 2022)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorijzer op 28 maart 2023, 11:14:47
Op sporenplan.nl is in de tekeningen van 1965 een uitgebreide tekening van het emplacement te vinden. Dat lijkt wel te kloppen met oude foto's die ik in onderstaande artikelen vind over het smalspoor (volgens mij werd er al verwezen naar deze artikelen in de Stoomkroniek, maar dit zijn de originelen artikelen met foto's):

http://www.industriespoor.nl/VuurlozenGist%20Stoomkroniek25.pdf (http://www.industriespoor.nl/VuurlozenGist%20Stoomkroniek25.pdf)
http://www.industriespoor.nl/VuurlozenGist%20Stoomkroniek27.pdf (http://www.industriespoor.nl/VuurlozenGist%20Stoomkroniek27.pdf)

Wat mij opvalt is dat het aanvoerspoor in de oude situatie vanaf het spoor naar achter op het terrein kruiste. In de nieuwere situatie (die je ook schetst) loopt het aanvoerspoor eerder naar achteren op het terrein, en liggen de rangeersporen tussen het aanvoerspoor en de hoofdbaan. Een flinke verandering van het emplacement dus.

Ook opvallend, op de oude tekeningen van Sporenplan.nl zijn wel 4 plekken geweest waar omgelopen kon worden.

Overigens blijkt de NGSF ook zelf materiele te hebben gehad, in elk geval een ketelwagon, welke uiteindelijk bij Spoorijzer te Delft is geëindigd:

http://www.industriespoor.nl/Tweede%20Wereldorlog.htm (http://www.industriespoor.nl/Tweede%20Wereldorlog.htm)

De foto met paard is niet in Delft gemaakt, maar dat was natuurlijk een prima mogelijkheid tot omlopen  (y). Overigens zou dat ook met behulp van een kabel en 1 van de vuurloze locjes gebeurd kunnen zijn. Helaas zie ik geen kabel op de foto's, maar dat kan ik mij best voorstellen.

Overigens, misschien leuk om te weten, beide vuurloze locjes zijn nog bewaard gebleven!

De ene is nu bij het Rijssens Leemspoor:
http://leemspoor.nl/images/artikelfotos/maaike-locomotief.jpg (http://leemspoor.nl/images/artikelfotos/maaike-locomotief.jpg)

De andere is als monument opgesteld in de Efteling. Overigens zijn beide locs verbouwd tot heuse stoomlocs. Het schijnt dat van de loc in de Efteling de originele vuurloze ketel bewaard is bij het Smalspoormuseum in Valkenburg (ZH).

Groeten,
Rogier

Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 28 maart 2023, 11:23:38
Leuke links! Gaaf zo'n fabriekeigen spoorlijn..  :)
Sporenplan.nl toont overigens ook een hulpbaan in '65 en die wordt in stoomkroniek dan weer niet getoont in de situatie rond '30; aangelegd voor de bouw van het viaduct?

Uitwijden over smalspoor is uiteraard prima, maar vooral nog de vraag over de recente geschiedenis situatie ca '80 en '90; wat en hoe werd er gelost/geladen?

EDIT: over eigen loks en kabels:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NSGF-6422b2870ccbd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NSGF-6422b2870ccbd.jpg)

Dan zou het kunnen zijn dat 'omlopen' ook op die manier gebeurde; wagons werden met lier of heftruck kop-/parallelspoor op getrokken, lok reed terug en passeerde wissel, wagons werden weer terug geplaats en lok koppelde aan andere eind aan. Alleen zoals de lieren, zie ik nergens op de foto's een vorkheftruck...
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 28 maart 2023, 11:26:35
 :) :)
De naam Spoorijzer las ik in de post van Spoorijzer hiervoor...
Die had spooraansluiting aan de andere kant van station Delft.
Er tegenover aan de Vulcanusweg volgde ik 50 jaar terug opleiding met prima zicht op de langkomende treinen.
Vanaf de schoolbank uitzicht op een spoorpoort van de NKF, waar duidelijk geen gebruik meer van werd gemaakt.
Op gegeven moment stond daar een antieke groene goederen wagen.
Heeft er lang gestaan.
Heeft iemand idee?
Schoot mij vanochtend te binnen dat het onderstel van die wagon nu weleens in de 's-Gravenlandsepolder bij Lekkerkerker staat.
Ik schoot deze foto twee jaar geleden als raadplaatje en schreef er bij dat bij die firma eerder een gesloten goederen wagen stond... (pagina 5185)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20210514-152733-609e86319c949-6422b2b3de560.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20210514-152733-609e86319c949-6422b2b3de560.jpg)

Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorzeven op 28 maart 2023, 11:48:30
Mij staat bij dat die groene goederenwagen een ex-WSM wagen was, die helaas niet is bewaard.
Edit: Ja, zie pagina 372 van het boek Rook over het Westland.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 28 maart 2023, 11:55:53
 :)
Maar waar kwam die dan ineens vandaan?  Ik zag hem toen eerst net buiten zo'n NKF deur staan, later stond hij honderd meter verder te verkommeren.

Dan hebben we bijna alle Delftse fabrieken in het draadje gehad: Gistfabriek, Calvé, Spoorijzer en NKF.
Nog een: Lijm en Gelatinefabriek. Volgens sporenplan nog in 1965 met spooraansluiting...
Was er dan een brug over de Schie naar de fabriek aan de Rotterdamscheweg?
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorzeven op 28 maart 2023, 12:00:07
Nee, geen spooraansluiting aan de overkant van de Schie.

Die wagen stond, voordat hij dus naar de NKF werd gerangeerd, te Loosduinen. In genoemd boek ook foto's van de overbrenging.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 28 maart 2023, 13:47:18
Het stonk in Delft uit alle windrichtingen.. :)

Zie hieronder een luchtfoto uit 1925. De aansluiting is te volgen langs de bocht naar een set enorme loodsen, maar wat dat is/was..?

https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto-s/detail/c2851949-52d2-251a-ae55-bef65c705b8e/media/a7b72075-6853-9071-71be-a3ffad946ba2?mode=detail&view=horizontal&q=delft&rows=1&page=99&fq%5B%5D=search_s_mediatype:%22Foto%27s%22&filterAction
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorzeven op 28 maart 2023, 14:02:14
Vincent, wat bedoel je precies? Welke aansluiting en welke loodsen?
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorijzer op 28 maart 2023, 14:07:16
Bedoel je vooraan of achteraan aan de foto? Links achteraan zie ik een boog en een partij smalspoormaterieel. Dan zou dat naar mijn idee Spoorijzer moeten zijn. Kijk maar naar de eerste foto in deze link:

http://industriespoor.nl/SIJdeelIOdRsept1997.pdf (http://industriespoor.nl/SIJdeelIOdRsept1997.pdf)

Is de aansluiting vooraan rechts dan de aansluiting naar Den Hoorn/Naaldwijk/Loosduinen? Ik ben helaas niet bekend in de omgeving, dus het is gokken vanuit Sporenplan.nl

Over het rangeren met een lier, ken je deze link al?

http://www.industriespoor.nl/kaapstaanders.htm (http://www.industriespoor.nl/kaapstaanders.htm)

En mocht iemand meer weten over Spoorijzer, dan hou ik mij zeker aanbevolen  (y)

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 28 maart 2023, 14:22:09
Rangeren met kaapstaander of lier is bekend, maar dat spoorijzer kende ik niet :) Gaaf!

Maar dat herken ik als de eerste aansluiting, zoals het ook op sporenplan staat; ging volgens mij om de zuidelijke aansluitingen.
Overigens is de foto uit 1925 en sporenplan 40 jaar later...
En ook overigens: we dwalen weer af... ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/spnl-6422dbd95d7a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/spnl-6422dbd95d7a0.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/luchtfoto1-6422dbd984aa6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/luchtfoto1-6422dbd984aa6.jpg)

Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 28 maart 2023, 14:33:23
Rogier,

De aansluiting naar rechts is inderdaad naar wat je meldt; voorheen het WSM-tramnet.

Meer kaarten: https://www.topotijdreis.nl/kaart/1976/@84733,445894,9.71

De luchtfoto is dus genomen in de richting van de huidige TU-wijk.
De spoorlijn gaat naar Schiedam.
Die komt nu ter hoogte van de tweede overweg uit de tunnel.
Links ervan de woonboulevard waar vorig jaar een flinke brand was.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorijzer op 28 maart 2023, 14:35:21
Ik wil niet je draadje teveel uitweiden, maar deze luchtfoto van Spoorijzer heb ik in mijn archief:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Luchtfoto-Spoorijzer-Delft-6422de587d3c4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Luchtfoto-Spoorijzer-Delft-6422de587d3c4.jpg)

Deze toont Spoorijzer vanaf de andere kant, dus richting station Delft als ik het goed zie. Helaas niet richting de NGSF.....

Mocht je meer over Spoorijzer (de NV Spoorwegmaterieel en IJzerconstructie) te Delft weten, ik vind dat ik daarover een aardige site heb gemaakt  ;D. Zie www.spoorijzer.nl (http://www.spoorijzer.nl)

@Ronald, dank voor je toelichting!

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 28 maart 2023, 14:40:06
Ik wil niet je draadje teveel uitweiden


Dat zijn de leukste draadjes!


Vincent, post 15, het stonk in Delft zekers!
Ik herinner me een bar hete zaterdag, achterop de Berini vanuit Rotterdam.
Nabij Delft niet te harden, de kadaverlucht van de Lijmfabriek.
De arbeiders stonden met blote basten in de deuropeningen van de gelatinefabriek.
In de stad - HTM- buitenlijners - de stank van de Gistfabriek.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Jeronimos op 28 maart 2023, 19:05:45
Rogier, bedankt voor de werkende link.


toevoeging:
Ben nog even wezen zoeken

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Gist-en-Spiritusfabriek-CW-juli-1928-29-25-jaar-industrie-OCR-642321305b6b2.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Gist-en-Spiritusfabriek-CW-juli-1928-29-25-jaar-industrie-OCR-642321305b6b2.pdf)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Remunj op 28 maart 2023, 21:38:42
Vincent, post 15, het stonk in Delft zekers!
Ik herinner me een bar hete zaterdag, achterop de Berini vanuit Rotterdam.
Nabij Delft niet te harden, de kadaverlucht van de Lijmfabriek.
Hou op schei uit. Milieu regels bestonden nog niet. Als de wind verkeerd stond gingen we over ons nek.
Tot de ontploffing in '71. Man wat was dat een klap. Was weinig meer over daar. En over de kapotte ruiten in de omgeving maar te zwijgen.
Wij woonden er toendertijd op zo'n 500m vandaan. Onze flat stond gelukkig haaks op de drukrichting. Stonden alleen de ruiten te trillen.
Maar het was wel een spektakel. Als kind was je wel onder de indruk van de vlammenzee. Daarna na de herbouw kan ik me niet herinneren of de stank nog net zo erg was.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 28 maart 2023, 22:10:15
Er hing altijd wel een luchtje.. :) Uit 't noorden Gist, uit 't zuiden die lijmfabriek, volgens mij was er ook nog ergens een waterzuivering... Later was de lucht uit 't zuiden aangenamer: de grote bakkerij naast de Kruithuisbrug  :)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: GerardvV op 28 maart 2023, 23:27:32
Mij staat bij dat die groene goederenwagen een ex-WSM wagen was, die helaas niet is bewaard.
Deze wagen dus;
(https://live.staticflickr.com/65535/4754573889_6ab6b55e2e_c.jpg) (https://flic.kr/p/8f9raT)740000 10-16a Delft (https://flic.kr/p/8f9raT) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
WSM wagen op raccordement kabelfabriek,
Delft,
1974.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorijzer op 29 maart 2023, 08:24:37
Bijzonder die rechthoekige buffers. Maar deze wagon is niet het frame wat eerder in dit topic voorbij kwam (naar mijn idee).

Groeten,Rogier
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 29 maart 2023, 08:41:50
 :)
Gerard, dat is hem!
Zo zag ik hem dus vanaf de schoolbank staan.
Bijna 50 jaar geleden.
De vierkante buffers waren typerend.
Ik meende toen dat de kabelfabriek hem buiten de deur had gezet, het ging niet best bij de NKF toen.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 29 maart 2023, 10:02:45
Was ff aan 't twijfelen over het blok op de achtergrond.. Te laag voor Elektrotechniek, maar realiseer mij nu dat het in aanbouw is :)

En niemand iets over trimethylchloorsilaan?! ;D
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: odaoda op 29 maart 2023, 10:03:28
Nadat de wagen eind jaren '70 is gesloopt, zijn de buffers bewaard en kwamen terecht bij de feitelijke eigenaar van deze wagen (via de bedrijfsarts en mede-oprichter van de MBS), de MBS.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 29 maart 2023, 10:45:42
Was ff aan 't twijfelen over het blok op de achtergrond.. Te laag voor Elektrotechniek, maar realiseer mij nu dat het in aanbouw is :)

En niemand iets over trimethylchloorsilaan?! ;D

Volgens Wiki is het elektronikagebouw uit 1969, Mekelweg 4.
Maar dat staat veel meer richting stad.
Ik denk dat dit het luchtvaartgebouw is, aan de andere kant van de Kruithuisweg, in welke richting de foto van de WSM-wagen is gemaakt.
Het terrein met de kabelhaspels grensde aan het nieuwe station Delft-Zuid, nu Delft Campus.

Trimethylchloorsilaan?
Kan je google-en. Geen lekkere vloeistof, heftig , irritant. Niet mengen met water....
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 29 maart 2023, 10:58:36
Dan is dit denk ik Elektro:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Elektro-6423fcc79a553.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Elektro-6423fcc79a553.jpg)

Maar lucht & ruimtevaart staat nagenoeg in lijn met Elektro, dit gebouw staat dichter op de fotograaf.
Herstel: staat niet in lijn, dus zou goed kunnen.

Trimethylchloorsilaan?
Kan je google-en. Geen lekkere vloeistof, heftig , irritant. Niet mengen met water....

Die had ik ook al gelezen; dat verklaart wellicht de overdekte losinstallatie :)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 29 maart 2023, 11:05:21
Het is het pand van Stedin aan de Schieweg.
Had toen natuurlijk andere naam....
De schoorsteen staat ongeveer bij Schieweg 47.

Afdakje. Bedacht ik me eergisteren ook, maar lijkt me toch wel link...
Zoals al gememoreerd  - lijmfabriek - het waren andere tijden met andere regels.
Milieu stond in de kinderschoenen.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 29 maart 2023, 11:48:41
Zoals al gememoreerd  - lijmfabriek - het waren andere tijden met andere regels.
Milieu stond in de kinderschoenen.

Losinstallatie is van latere datum dan de knal bij de glycerinefabriek. Maar omdat het aggresief spul is, vraag ik mij dus inderdaad af hoe en waar dat gelost werd.

Overigens vermoed ik ondertussen dat het ammoniawater gelost werd op het buitenste kopspoor (buitenste vanaf spoorlijn naar DH); er is daar een aansluiting te zien en op bijna alle foto's staan daar VTG ketelwagens.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 29 maart 2023, 12:13:00
Glycerinefabriek?
Gelatinefabriek!

Trimethylchloorsilaan: bij het lossen behoeft het mangat niet open.

Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 29 maart 2023, 12:39:14
Vincent,

Nog even terug naar je startpost.
De link https://hovm.nl/%F0%9F%93%B7terug-in-de-tijd-23-april-2001/
Het verhaaltje daar over een wagen te veel, etc. zien we niet terug op de foto's.
Wat ik wel zie, is dat lok 6510 met minstens vier ketelwagens op dat kopspoor staat.
Als ik de andere foto's bekijk konden die wagons er maar een voor een naar toe gerangeerd zijn, de afstand van wissel naar stootjuk lijkt vrij beperkt.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: DH1-3104 op 29 maart 2023, 13:03:24
Citaat
Wat ik wel zie, is dat lok 6510 met minstens vier ketelwagens op dat kopspoor staat.

Op dat kopspoor stonden twee vier assige afgedankte ketelwagens tegen het stootblok welke werden gebruikt als vaste opslag tanks.
Dus de trein die je ziet lijkt langer dan die is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230327-165137-6421adcacacfc-64241adc2bba5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230327-165137-6421adcacacfc-64241adc2bba5.jpg)

Groet Ronald.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 29 maart 2023, 13:05:33
Dat die trein daar staat is niet zo vreemd; ging mij om het omlopen.
En naar dat spoor kan de trein wellicht in z'n geheel; uittrekspoor is langer dan dat spoor, of is in ieder geval langer dan die sporen.

Volgens mij is de grap dat de wagons alleen kunnen worden weggezet op de sporen richting het station als de lok de wagons nog wil passeren om terug te gaan naar het station. Dus teveel wagons = sporen vol, passeren niet mogelijk. Dit blijkt ook uit de foto's.

Zie ook mijn eerdere conslucie
Dan zou het kunnen zijn dat 'omlopen' ook op die manier gebeurde; wagons werden met lier of heftruck kop-/parallelspoor op getrokken, lok reed terug en passeerde wissel, wagons werden weer terug geplaats en lok koppelde aan andere eind aan. Alleen zoals de lieren, zie ik nergens op de foto's een vorkheftruck...
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Remunj op 29 maart 2023, 13:12:01
Het is het pand van Stedin aan de Schieweg.
Had toen natuurlijk andere naam....
Heette hiervoor Delfland. De energiemaatschappij. Of het heel vroeger ook zo heette weet ik niet meer.
Maar ik ken het eigenlijk alleen als het pand van Delfland.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 29 maart 2023, 14:50:12
Zou het niet zo kunnen zijn dat er helegaar niet werd omgelopen?
Dat op de kopsporen aan de Rijswijkse kant wagons werden geladen.
Dan zouden die leeg naar DSM kunnen worden geduwd, in de reguliere rijrichting van het viadukt tussen de 8 personentreinen die ik in het spoorboekje 1989/1990 midden op de werkdag tel.
Volle wagens kunnen dan richting Delft als sleep over het viadukt terug kunnen gaan.

Op de kopsporen aan de Delft-kant werd zo te zien produkt gelost.
Wellicht hebben de per spoor aangevoerde produkten geen relatie met de per spoor afgevoerde stoffen.
Bij DSM worden vele stoffen geproduceerd.
Waarmee ik wil zeggen dat het aan- en afvoeren niet gelijktijdig hoeft plaats te vinden en we misschien hier te moeilijk denken.

In Vlaardingen was er eenzelfde soort situatie, waarbij de ketelwagens voor Nieuwe Matex vanaf Vlaardingen-Centrum getrokken naar NM gingen en geduwd over 'verkeerd'spoor terug gingen. Zonder omlopen.
Bij NM werden (worden) de wagons met eigen middelen verplaatst.

Overigens leuk onderwerp voor rangeerbaanpuzzle..


Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 29 maart 2023, 15:00:54
Dan zou de 6410 op de foto logischerwijs niet aan de Rijswijkzijde van de wagons staan :) Denk eerlijk gezegd dat de lok tussen Delft en NGSF van en naar voorop reed, daar zijn volgens mij wel foto's van.. ff zoeken*. Ik denk de wagons door de vorkheftruck werden gerangeerd, zodat de lok altijd goed stond. Wat ook nog kan voor de ammoniawagons; dat deze het kort oplopende aansluitspoor op werden geduwd, op de rem gezet, losgekopeld en nadat de lok op het parallele spoor stond en remmen gelost werden, door zwaartekracht naar kopspoor rolden... Zo deden ze het ook in Murnau ;D

Losinstallaties staan ook richting Rijswijk. Nog steeds niet duidelijk wat waar gelost werd.
Ik tel 3 locaties:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/spnl1-64243667354a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/spnl1-64243667354a1.jpg)

PS ja, inderdaad gelatine; niet glycerine :angel:

PS2 leuk, met 2400! https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/15387287180/in/photostream/
kan alleen niet richting gist zijn, want rijdt op andere spoor

)* = komt in ieder geval met lok voor (richting station dus) terug, zie hieronder halverwege.
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=24&t=455&start=32
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Rick op 29 maart 2023, 15:50:21
Hier wordt in ieder geval gemeld dat er bij de DSM geen omloopmogelijkheid was: https://www.somda.nl/forum/14641/spoorzone-delft/
en hier lijkt me dat de loc de wagens terug duwt naar Delft: https://www.flickr.com/photos/cargofrank/3542729909/
gezien de andere foto's is dat een uitzondering.  :)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 29 maart 2023, 16:59:57
Vincent,

Werden er door DSM in Delft geen wagons geladen?
Dat zou bij de door jou in rood aangegeven lokatie kunnen gebeuren. Dat is goed beschermend tegen weersinvloeden bij beladen door een belader via het mangat.
Bij het bedrijf waar ik werkte werden de tankwagens ook via de mangaten beladen. Lossen via losslang.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: GerardH op 29 maart 2023, 17:20:46
kijk ook even op https://www.klassiekebeveiliging.com/main.htm naar delft met de AR beveiliging
, de foto’s van het toestel zijn gemaakt toen mijn Vader er als treindienstleider zat
vriendelijke groeten
Gerard
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 29 maart 2023, 17:22:39
Werden er door DSM in Delft geen wagons geladen?

Dat nam ik aan door het oude bericht van Frank; zie de toevoeging in mijn eerste bericht.
Maar wellicht wordt dit door Frank niet genoemd.

en hier lijkt me dat de loc de wagens terug duwt naar Delft: https://www.flickr.com/photos/cargofrank/3542729909/

Station Delft ligt rechts van de foto  :) Als je inzoomt; lok heeft ook normale lichten aan, dus rijdt naar rechts.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/lichten-642458b69ab29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/lichten-642458b69ab29.jpg)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Rick op 29 maart 2023, 17:28:22
Excuus, ik dacht dat loc op het voorste spoor reed .  :-[
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 29 maart 2023, 17:35:16
Dat nam ik aan door het oude bericht van Frank; zie de toevoeging in mijn eerste bericht.
Maar wellicht wordt dit door Frank niet genoemd.

Cargo Frank schreef maar een bericht op het forum, in 2008 :)
Lijkt me vergeefse moeite het hem te vragen! :)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorijzer op 29 maart 2023, 19:07:59
Ik zit nog even te puzzelen over het rangeren met de heftruck. Dat kan alleen bij:

de bestrating ligt alleen aan de fabriekskant van het emplacement (dus niet aan de kant van het hoofdspoor). Ook zie ik bv een installatie of paaltjes staan tussen spoor en weg (zie deze foto https://hovm.nl/wp-content/uploads/2021/04/T200104-0119.jpg (https://hovm.nl/wp-content/uploads/2021/04/T200104-0119.jpg)).

Dan lijken alle 3 de opties mij uitgesloten?

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 29 maart 2023, 19:13:42
Ja, heb ik mij ook afgevraagd.. Er zijn overigens ook luxe uitvoeringen, met paar spoorwielen. Of nog luxer...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/WRG-S-Zagro-5242b-rm-642470f5846f4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/WRG-S-Zagro-5242b-rm-642470f5846f4.jpg)
https://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/sammelsurium/wrg-zagro/wrg-zagro.htm

Overigens, met een lange kabel kom je een eind zolang je een beetje evenwijdig kan trekken om het op gang te krijgen.
Alternatief; met de hand??

PS vraag naar Frank staat uit...

En nog een toevoeging:

Op dat kopspoor stonden twee vier assige afgedankte ketelwagens tegen het stootblok welke werden gebruikt als vaste opslag tanks.
Dus de trein die je ziet lijkt langer dan die is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230327-165137-6421adcacacfc-64241adc2bba5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230327-165137-6421adcacacfc-64241adc2bba5.jpg)

Die twee opslagwagons lijken op het middelste spoor te staan: zie foto hieronder, tussen die wagons zit een vast leiding? Of iets. Dus die laatste kan er nooit uit?
https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/50943637861/in/photostream/
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: GerardH op 29 maart 2023, 19:20:04
Delft heeft langeen rangeer ploeg gehad, die het hele westland (veilingen) bedienden  en ook de n.k.f , spoorijzer en de NGSF met een 600 , in het boek van Roef Ankersmit staat op blz 103 een mooie foto van een 600 met veel Gs wagens als gistafvoer trein
 
gerard
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Jeronimos op 29 maart 2023, 20:04:46
Op railgoed staat ook mooie foto's en info en sporenplannen.


https://www.railgoed.nl/32-holland-1-pitters.html (https://www.railgoed.nl/32-holland-1-pitters.html)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 29 maart 2023, 20:34:07
Weer een ander sporenplan...  :D

En bedoel je een NS 600? Die heb ik zelf nooit in Delft gezien in die periode.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Jeronimos op 29 maart 2023, 21:05:04
Het is de 608 en de foto is volgens bijschrift genomen in 1961. (heb het boek ook)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 29 maart 2023, 21:10:12
Dat er een 600 in '60 in Delft is geweest twijfel ik niet aan ;D met 'die periode' doelde ik op de laatste jaren van de aansluiting.


... vooral nog de vraag over de recente geschiedenis situatie ca '80 en '90; wat en hoe werd er gelost/geladen?

Voel je vrij om af te dwalen, maar hopelijk komt die latere periode nog in wat meer detail aan bod... :angel:
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: GerardvV op 29 maart 2023, 21:13:48
Was ff aan 't twijfelen over het blok op de achtergrond.. Te laag voor Elektrotechniek, maar realiseer mij nu dat het in aanbouw is :)

Gebouw van wat nu Stedin is met de pijp van de afvalverbranding op de achtergrond, zie hier (https://goo.gl/maps/e7kKTFePwj2v4qGo7)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: GerardvV op 29 maart 2023, 21:15:54
Bijzonder die rechthoekige buffers. Maar deze wagon is niet het frame wat eerder in dit topic voorbij kwam (naar mijn idee).

Groeten,Rogier
Vierkante buffers waren kenmerkend voor de WSM, gevolg van de krappe doorkomstbogen in Monster.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: GerardvV op 29 maart 2023, 21:36:16
Terugkerende bediening van NGSF naar Delft;
(https://live.staticflickr.com/65535/3501422776_700bc0cafb_c.jpg) (https://flic.kr/p/6kpH1d)090504 Delft (https://flic.kr/p/6kpH1d) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/3500608669_1856a240b6_c.jpg) (https://flic.kr/p/6kkwZT)090504 Delft (https://flic.kr/p/6kkwZT) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Railion 6423 met trein 62035 komend van Ngsf via het linkerspoor op het Delftse spoorviaduct, loopt over naar spoor 3,
Delft,
04 mei 2009.

En dit was op de heenweg;
(https://live.staticflickr.com/3655/3501391008_178d65630c_c.jpg) (https://flic.kr/p/6kpxyu)090504 Delft (https://flic.kr/p/6kpxyu) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Railion 6423 met maandagse trein 62034 naar Ngsf,
Delft,
04 mei 2009.

Nog een plaatje links rijdend;
(https://live.staticflickr.com/65535/4787972840_ee184fdbb0_c.jpg) (https://flic.kr/p/8i6BvS)100712 Delft (https://flic.kr/p/8i6BvS) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok 6470 keert na de bediening van DSM linkerspoor rijdend terug naar station Delft,
12 juli 2010.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 29 maart 2023, 22:46:39
Er werd naar de eerste al verwezen in de diverse links; leuk dat je ze hier post!  :) Fraaie platen!
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorzeven op 29 maart 2023, 22:57:26
Op railgoed staat ook mooie foto's en info en sporenplannen.
https://www.railgoed.nl/32-holland-1-pitters.html (https://www.railgoed.nl/32-holland-1-pitters.html)
Wel een enorme misser: laatste foto 'Delft' is Schiedam, zeker niet Delft (of je moet wel een enorm ruime interpretatie van zuidzijde station Delft hebben, zijn ze in Schiedam - terecht - vast niet blij mee).
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: GerardvV op 29 maart 2023, 23:13:09
Volgens mijn herinneringen reed de lok ook voor naar NGSF, kan er alleen geen foto van vinden.
Geduwd over een hoofdspoorlijn lijkt mij ook toen niet gangbaar.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Remunj op 30 maart 2023, 08:02:01
Wel een enorme misser: laatste foto 'Delft' is Schiedam, zeker niet Delft (of je moet wel een enorm ruime interpretatie van zuidzijde station Delft hebben, zijn ze in Schiedam - terecht - vast niet blij mee).
Welke foto doel jij op? Want beide foto's onder het kopje "Delft" zijn wel degelijk Delft. Of ik moet jarenlang in Schiedam gewerkt hebben zonder dat ik er erg in had  ;D
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: DH1-3104 op 30 maart 2023, 09:19:04
Die twee opslagwagons lijken op het middelste spoor te staan: zie foto hieronder, tussen die wagons zit een vast leiding? Of iets. Dus die laatste kan er nooit uit?
https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/50943637861/in/photostream/

Ik heb voor mijn werkgever (Contractor) van 1995 tot 2004 werkzaam geweest op de Gist Brocades/DSM gist.
Wat je op de foto ziet is een slagboom.
Die twee opslagwagons stonden wat ik op het plaatje noemt spoor 1B.

Ik heb even wat spoor nummers toegevoegd voor de uit leg wat de werkelijke spoornummers zijn geen idee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230327-165137-6421adcacacfc-64241adc2bba5-6425336a43a2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230327-165137-6421adcacacfc-64241adc2bba5-6425336a43a2a.jpg)

Een trein met beprekte lengte kwam binnen op wat ik spoor 1A noemt en reed achter uit en plaatste de wagons op spoor 1B.
Op spoor 3A stonden de wagen klaar om op gehaald te worden, de loc reed los van 1B naar 1A naar 3B en terug naar 3A koppelde aan de klaar staande trein remproef en vertrok weer.

Voor het rangeren was er een gecombineerd rail/weg voertuig.
Deze kon op verschillende plekken het spoor op, aan de kant van de tunnel met weg de doorgang van het terrein west naar oost.
Maar ook aan de kant van het kleine tunneltje (voetgangers), de toegang tot het spoor aan deze kant was wat beperkter met ruimte met wat stelconplaten.
Het voertuig stond in een gebouwtje in de buurt van het einde van spoor 3A.

Groet Ronald.

edit

Op dat kopspoor stonden twee vier assige afgedankte ketelwagens tegen het stootblok welke werden gebruikt als vaste opslag tanks.

Wat ik me nog van deze ketel wagens weet is dat er duidelijk klinknagels aanwezig waren en waarschijnlijkeen twee asser.
Volgens mij gaat het om deze twee ketelwagens welke naar de SGB zijn gegaan.
Ketelwagen 510401 P en Ketelwagen 510403 P

Als je de volgende foto uitvergroot zijn ze zichtbaar DSM gist (https://flic.kr/p/2kBDShm)

edit twee

Gevonden om welke wagens het ging omreop zeeland 2004 (https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/79320/twee-ketelwagens-uit-1920-voor-sgb)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorzeven op 30 maart 2023, 09:23:42
Gaat straks ook zo min of meer. Er zijn twee, naast elkaar gelegen, inzetplaatsen.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 30 maart 2023, 10:11:48
Ronald, dank voor de uitvoerige toelichting!
Weet je dan toevallig ook wat waar geladen werd..? En wat is de hijsarm naast 2B..?

Welke foto doel jij op? Want beide foto's onder het kopje "Delft" zijn wel degelijk Delft. Of ik moet jarenlang in Schiedam gewerkt hebben zonder dat ik er erg in had  ;D

Viel mij ook op; laatste plaatje bij verhaal over eenpitters.
Infrafoto -> Delft: https://www.railgoed.nl/delft.html
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorijzer op 30 maart 2023, 10:25:22
Die stelconplaten haaks op het spoor vielen mij ook op, dat zou inderdaad logisch zijn bij een rail/weg voertuig. Als er op 1 plekken zo'n overweg zou zitten, zou een rail-weg voertuig makkelijk een paar wagens op kunnen halen bij de sporen 1A, 2A en 3A en wegzetten bij 1B, 2B of 3B. Of uiteraard ook andersom.

Spoorijzer had de Trackmobile in het assortiment:

http://www.industriespoor.nl/Trackmobile.htm (http://www.industriespoor.nl/Trackmobile.htm)

Als (verre) buurman zou het natuurlijk kunnen dat zo'n ding daar heeft gereden. Hij valt niet echt op, zal misschien 's avonds binnen hebben gestaan en heeft een heffunctie dus kan als een soort heftruck fungeren.

Nu nog foto's, dat zou echt perfect zijn  ;D
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: DH1-3104 op 30 maart 2023, 10:59:01
Weet je dan toevallig ook wat waar geladen werd..? En wat is de hijsarm naast 2B..?
Is volgens mij geen hijsarm maar voor het vast zetten van de valbeveiliging.
Welke stoffen er gelost werden weet ik niet meer exact.
Maar groen was ammoniakwater.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230327-165137-6421adcacacfc-64241adc2bba5-64254d3039c48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230327-165137-6421adcacacfc-64241adc2bba5-64254d3039c48.jpg)

Rood de overdekte plek werd weinig gebruikt.

Die stelconplaten haaks op het spoor vielen mij ook op, dat zou inderdaad logisch zijn bij een rail/weg voertuig. Als er op 1 plekken zo'n overweg zou zitten, zou een rail-weg voertuig makkelijk een paar wagens op kunnen halen bij de sporen 1A, 2A en 3A en wegzetten bij 1B, 2B of 3B. Of uiteraard ook andersom.

Op deze foto zijn de stelcon platen goed zichtbaar en ook het loodsje waar het rail/weg voertuig stond Opzet plek rail/weg voertuig (https://flic.kr/p/2kVLgcz)

Groet Ronald
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Remunj op 30 maart 2023, 13:09:04
Viel mij ook op; laatste plaatje bij verhaal over eenpitters.
Infrafoto -> Delft: https://www.railgoed.nl/delft.html
Ah op die manier. Op deze pagina inderdaad fout.
Maar op de 1 pitter pagina zijn meer links aan te klikken en daar vindt je ook meer foto's. Daar klopte het dan weer wel  ;D
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorijzer op 30 maart 2023, 14:39:48
Op deze foto zijn de stelcon platen goed zichtbaar en ook het loodsje waar het rail/weg voertuig stond Opzet plek rail/weg voertuig (https://flic.kr/p/2kVLgcz)

Is dat het loodsje rechts met het ronde dak (achter de boom)?
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: DH1-3104 op 30 maart 2023, 14:46:01
Ja met dat ronde dak.

Groet Ronald.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 30 maart 2023, 15:37:19
Wat je op de foto ziet is een slagboom.

Weet iemand waar die voor was..?

Is volgens mij geen hijsarm maar voor het vast zetten van de valbeveiliging.

Dat suggereert dat er op de wagon werd geklommen; voor aansluiting laden/lossen, om deksel/ontluchting open te zetten tijdens vullen/legen, inspectie..?
Deksel open lijkt mij bij trimethylchloorsilaan niet wenselijk.. :angel: Overigens realiseer ik mij nu pas dat je valbeveiliging nodig hebt op een ketelwagen...
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 30 maart 2023, 16:06:57
Weet iemand waar die voor was..?
Om te voorkomen dat lekkend of spattend produkt tijdens/laden lossen op personen terecht komt.
Zo te zien is er een vooriening dat lekkend produkt dat van de wagon afdruipt onder de wagon wordt opgevangen.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 30 maart 2023, 16:37:51
gebied achter de slagboom lijkt open toegankelijk  ??? Dan zou een hek/slagboom daar zinvoller zijn, lijkt mij?
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 30 maart 2023, 17:10:07
Ik zie daar berg zand, een kast met een tekst.
Ik kan niet beoordelen of daar geen hek bij "tunnel" staat.
Een lader/losser bij de wagon heeft natuurlijk wel zicht op de straat naast de wagon, niet op het gebeuren tussen de rails.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: DH1-3104 op 30 maart 2023, 17:14:50
gebied achter de slagboom lijkt open toegankelijk  ??? Dan zou een hek/slagboom daar zinvoller zijn, lijkt mij?
De Gist Brocades /DSM gist bestaat uit de tijd dat er nog geen ARBO wet bestond.
In de loop der jaren zijn de arbeids omstandigheden verbeterd en de veiligheid verbeterd.
Nu lijkt het dat dit stuk terrein open en toegankelijk is maar dat is niet zo, je kan langs de losplaats lopen of rijden maar als je deze wil betreden zal je een werkvergunning moeten hebben en daar staan weer vermeld welke maatregelen van toepassing zijn.
Zou de losplaats vernieuwd worden of aangepast dan zal die moeten voldoen aan de dan gelden normen.

Groet Ronald.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Rob Meijer op 30 maart 2023, 19:05:53
Hello,

ik heb de hier eerder aangehaalde "Cargo Frank" even geappt, Frank Schouten. Woonachtig in Delft en weet veel over cargo. Hij meldt mij dat ze bij de Gist een Rail/weg tractor hadden, kleur appelgroen en bijnaam Stoffel. Het is zo'n ding als via deze link is te zien: https://www.truckscout24.nl/voertuiggegevens/Bestelwagens-Mercedes-Benz-MB-trac-700-K-Road-and-Rail-Unimog-Mb-trac-Overige/19275530/1
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorijzer op 30 maart 2023, 20:26:54
Gaaf, een Unimog. Dan is dat ook weer duidelijk  ;D
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 30 maart 2023, 21:11:58
De Gist Brocades /DSM gist bestaat uit de tijd dat er nog geen ARBO wet bestond.
In de loop der jaren zijn de arbeids omstandigheden verbeterd en de veiligheid verbeterd.
Nu lijkt het dat dit stuk terrein open en toegankelijk is maar dat is niet zo, je kan langs de losplaats lopen of rijden maar als je deze wil betreden zal je een werkvergunning moeten hebben en daar staan weer vermeld welke maatregelen van toepassing zijn.
Zou de losplaats vernieuwd worden of aangepast dan zal die moeten voldoen aan de dan gelden normen.

Maar dat verklaart de slagboom over het spoor dus niet...  :)

Gaaf, een Unimog.

Nog meer Unimogs: http://www.industriespoor.nl/Unimog.htm
Blijkbaar is die in Delft op advies van NS gekocht, in 1980
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: DH1-3104 op 31 maart 2023, 08:45:10
Maar dat verklaart de slagboom over het spoor dus niet...  :)
Het is heel simpel te verklaren, als er verladen wordt is de slagboom naar beneden.
Dan is het duidelijk dat er niet gerangeerd mag worden op de losplaats.
Is de slagboom omhoog dan kan er van tankwagon gewisseld worden en gerangeerd worden.

De kosten van een slagboom zijn goedkoper dan het plaatsen van een stoplicht/signaal lamp.
Daarvoor moet de straat open, kabels leggen besturings kast plaatsen.
Het maakt weinig uit of er een lamp rood/groen brand of een slagboom om hoog of omlaag.
Het voordeel van een slagboom is dat de losplaats fysiek wordt af gesloten.

Groet Ronald.

Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 31 maart 2023, 11:16:57
Het ging eerder over toegang door personen, in dat verband had een slagboom mijn inziens weinig zin.

Om te voorkomen dat lekkend of spattend produkt tijdens/laden lossen op personen terecht komt.

Dus hoogstens als visuale indicatie dat er wordt geladen/lost, maar wel opvallend; het lijkt mij sterk dat die lok/unimog een wagon zomaar wegtrekt van de losplaats, als alles zoals eerder genoemd met vergunningen is gereguleerd. Ik kan mij ook geen andere losplaatsen voor de geest halen met slagbomen over het spoor; dus.. gekke Delftenaren :)

Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 31 maart 2023, 12:16:26
Spiritusdrinkers :D
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: DH1-3104 op 31 maart 2023, 14:05:52
het lijkt mij sterk dat die lok/unimog een wagon zomaar wegtrekt van de losplaats
Het verplaatsen van de wagons wordt gedaan door intern transport dat is weer een ander bedrijfsonderdeel als waar de operator die de wagon lost van deel uitmaakt.
Die slagboom maakt deel uit van de veiligheid procedure, deze kan gelockt worden door een slot.
De operator volgt een procedure en als deze door lopen is, denk daar bij aan pomp uit afsluiter dicht, losslang gespoeld dan pas kan het slot weer van de slagboom en wordt alles weer vrij gegeven.
Citaat
Het ging eerder over toegang door personen, in dat verband had een slagboom mijn inziens weinig zin.
Het is niet de bedoeling dat je in de pauze daar even gezellig gaat wandelen langs het spoor, het is alleen de doorgaande route/weg van terrein oost naar noord welke langs de losplaat(sen) loopt.
Citaat
met vergunningen is gereguleerd
De operators werken volgens procedures op basis van het handboek van het procesdeel.
Werkvergunningen zijn er voor aannemers en bezoeker of alles wat afwijkt van normale proces voering.
Citaat
Ik kan mij ook geen andere losplaatsen voor de geest halen met slagbomen over het spoor
Er zijn wel degelijk laad en losplaatsen waar een slagboom of hek de toegang tot de laad/losplaats afsluit als er geladen en of gelost wordt nogmaals die slagboom maakt deel uit van de veiligheid procedure.
Een slagboom over het spoor is wel wat apart  :)

Groet Ronald.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 31 maart 2023, 16:50:05
Het is niet de bedoeling dat je in de pauze daar even gezellig gaat wandelen langs het spoor, het is alleen de doorgaande route/weg van terrein oost naar noord welke langs de losplaat(sen) loopt.

Mijn punt was dat een slagboom over dat spoor geen spetters tegenhoudt voor toevallige passanten, met of zonder vergunning  :angel:

Verder dank voor de uitgebreide toelichting  (y)
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorijzer op 03 april 2023, 13:16:57
De spoorboom al de spetters niet tegenhouden, maar ervoor zorgen dat de wagen niet verplaatst kan worden als deze geladen of gelost wordt. Dit is wat we nu LOTO noemen: Lock Out Take Out. Een procedure waarmee je voorkomt dat je bv in draaiende delen kan komen (machine uitzetten voordat je gaat werken).

Groeten,Rogier
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 03 april 2023, 13:35:52
De spoorboom al de spetters niet tegenhouden, ...

Dat is duidelijk. Ging erom dat dit eerder werd gesuggereerd.

Om te voorkomen dat lekkend of spattend produkt tijdens/laden lossen op personen terecht komt.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: LHN op 07 oktober 2023, 21:52:42
hoi,
even een vraagje, waarom rijden hier in delft nog geen goederentreinen?
wat is de reden?

gr.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 07 oktober 2023, 22:05:30
Misschien komt 't nog... Blijkbaar zou het pas sinds kort weer moeten kunnen:

https://www.biotechcampusdelft.com/nl/omwonenden/nieuws/hoogstaand-raccordement-nadert-voltooiing-prachtig-bouwwerk-maakt-nieuwe-eeuw-spoortransport-mogelijk/
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 07 oktober 2023, 22:07:20
Hi,

Wel, volgens T751 rijden er tussen Rotterdam en Den Haag minder treinen door een defecte trein.
Dan zullen er ook minder if geen goederen treinen rijden.

Of bedoel je dat er bij de DSM geen goederen treinen meer
gelost cq geladen worden?
Misschien is de vrachtauto handiger of goedkoper.
Ze moeten natuurlijk wel leverancier cq afnemer hebben met spooraansluiting.
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: LHN op 09 oktober 2023, 11:32:57
Misschien komt 't nog... Blijkbaar zou het pas sinds kort weer moeten kunnen:

https://www.biotechcampusdelft.com/nl/omwonenden/nieuws/hoogstaand-raccordement-nadert-voltooiing-prachtig-bouwwerk-maakt-nieuwe-eeuw-spoortransport-mogelijk/

gaat er dan gewoon weer ketelwagens rijden?
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: Benelux795 op 09 oktober 2023, 11:55:50
Die weet ik uiteraard niet... Hangt van DSM af :angel:
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorzeven op 09 oktober 2023, 16:47:23
gaat er dan gewoon weer ketelwagens rijden?
Ja, dat is zeker de bedoeling. Wanneer de bediening gaat starten, weet ik niet. Sowieso moet je ervoor wakker blijven, want dat gaat midden in de nacht plaatsvinden. Overdag is er geen ruimte op het spoor. De bediening vergt namelijk een stuk linker spoor rijden (door de gehele Willem van Oranjetunnel tot aan de overloopwissels voorbij Delft Campus).
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 09 oktober 2023, 17:09:01
Spannend dus.

Wanneer worden de nieuwe sporen in de tunnel in gebruik genomen?
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: spoorzeven op 09 oktober 2023, 18:50:02
In 2024, maar laat dat nou twaalf maanden tellen...
Titel: Re: Delft NGSF
Bericht door: hrp op 09 oktober 2023, 19:11:47
 :)
Inderdeed, 12 maanden.
Dat wordt dus zo ongeveer symfoniem met de verlenging op sommige dagen van tramlijn 19 naar de TU-wijk..