Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door Rick
Vandaag om 20:41:04
Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog? door FritsT
Vandaag om 20:39:10
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door ES44C4
Vandaag om 20:12:46
Zee. Land. door NS264
Vandaag om 20:06:53
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 20:04:29
hoe MS2 updaten naar nieuwe versie door Wumpus
Vandaag om 20:01:28
6400 boetes voor doorrijden bij gesloten spoorwegovergang... door maartenvdb
Vandaag om 20:00:31
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door rudolf
Vandaag om 19:35:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:28:55
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 19:22:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:06:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:03:20
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 18:47:38
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:42:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Biessendorf
Vandaag om 18:37:12
Intellibox IR met druk- en draaiknop kuren door Bahn-AG
Vandaag om 18:23:15
Wohnzimmer Rbf materieelshow door 1200blauw
Vandaag om 18:20:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:25:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 17:11:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eelco Storm
Vandaag om 17:06:01
Intellibox (1) gebruiken als 'slave controler'op YaMOrC YD7001 door Karst Drenth
Vandaag om 16:39:23
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 15:20:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:11:00
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 14:24:48
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Met een sik
Vandaag om 13:53:16
openen Liliput(?) rijtuigen door Dick55
Vandaag om 13:29:21
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 13:10:04
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 12:40:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Biessendorf
Vandaag om 12:08:37
  

Auteur Topic: Delft NGSF  (gelezen 10029 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #30 Gepost op: 29 March 2023, 10:45:42 »
Was ff aan 't twijfelen over het blok op de achtergrond.. Te laag voor Elektrotechniek, maar realiseer mij nu dat het in aanbouw is :)

En niemand iets over trimethylchloorsilaan?! ;D

Volgens Wiki is het elektronikagebouw uit 1969, Mekelweg 4.
Maar dat staat veel meer richting stad.
Ik denk dat dit het luchtvaartgebouw is, aan de andere kant van de Kruithuisweg, in welke richting de foto van de WSM-wagen is gemaakt.
Het terrein met de kabelhaspels grensde aan het nieuwe station Delft-Zuid, nu Delft Campus.

Trimethylchloorsilaan?
Kan je google-en. Geen lekkere vloeistof, heftig , irritant. Niet mengen met water....
« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 11:21:12 door hrp »
Groet,
      Ronald

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4420
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #31 Gepost op: 29 March 2023, 10:58:36 »
Dan is dit denk ik Elektro:



Maar lucht & ruimtevaart staat nagenoeg in lijn met Elektro, dit gebouw staat dichter op de fotograaf.
Herstel: staat niet in lijn, dus zou goed kunnen.

Trimethylchloorsilaan?
Kan je google-en. Geen lekkere vloeistof, heftig , irritant. Niet mengen met water....

Die had ik ook al gelezen; dat verklaart wellicht de overdekte losinstallatie :)
« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 11:03:58 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #32 Gepost op: 29 March 2023, 11:05:21 »
Het is het pand van Stedin aan de Schieweg.
Had toen natuurlijk andere naam....
De schoorsteen staat ongeveer bij Schieweg 47.

Afdakje. Bedacht ik me eergisteren ook, maar lijkt me toch wel link...
Zoals al gememoreerd  - lijmfabriek - het waren andere tijden met andere regels.
Milieu stond in de kinderschoenen.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 11:13:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4420
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #33 Gepost op: 29 March 2023, 11:48:41 »
Zoals al gememoreerd  - lijmfabriek - het waren andere tijden met andere regels.
Milieu stond in de kinderschoenen.

Losinstallatie is van latere datum dan de knal bij de glycerinefabriek. Maar omdat het aggresief spul is, vraag ik mij dus inderdaad af hoe en waar dat gelost werd.

Overigens vermoed ik ondertussen dat het ammoniawater gelost werd op het buitenste kopspoor (buitenste vanaf spoorlijn naar DH); er is daar een aansluiting te zien en op bijna alle foto's staan daar VTG ketelwagens.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #34 Gepost op: 29 March 2023, 12:13:00 »
Glycerinefabriek?
Gelatinefabriek!

Trimethylchloorsilaan: bij het lossen behoeft het mangat niet open.

« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 12:17:47 door hrp »
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #35 Gepost op: 29 March 2023, 12:39:14 »
Vincent,

Nog even terug naar je startpost.
De link https://hovm.nl/%F0%9F%93%B7terug-in-de-tijd-23-april-2001/
Het verhaaltje daar over een wagen te veel, etc. zien we niet terug op de foto's.
Wat ik wel zie, is dat lok 6510 met minstens vier ketelwagens op dat kopspoor staat.
Als ik de andere foto's bekijk konden die wagons er maar een voor een naar toe gerangeerd zijn, de afstand van wissel naar stootjuk lijkt vrij beperkt.
Groet,
      Ronald

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: Delft NGSF
« Reactie #36 Gepost op: 29 March 2023, 13:03:24 »
Citaat
Wat ik wel zie, is dat lok 6510 met minstens vier ketelwagens op dat kopspoor staat.

Op dat kopspoor stonden twee vier assige afgedankte ketelwagens tegen het stootblok welke werden gebruikt als vaste opslag tanks.
Dus de trein die je ziet lijkt langer dan die is.



Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4420
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #37 Gepost op: 29 March 2023, 13:05:33 »
Dat die trein daar staat is niet zo vreemd; ging mij om het omlopen.
En naar dat spoor kan de trein wellicht in z'n geheel; uittrekspoor is langer dan dat spoor, of is in ieder geval langer dan die sporen.

Volgens mij is de grap dat de wagons alleen kunnen worden weggezet op de sporen richting het station als de lok de wagons nog wil passeren om terug te gaan naar het station. Dus teveel wagons = sporen vol, passeren niet mogelijk. Dit blijkt ook uit de foto's.

Zie ook mijn eerdere conslucie
Dan zou het kunnen zijn dat 'omlopen' ook op die manier gebeurde; wagons werden met lier of heftruck kop-/parallelspoor op getrokken, lok reed terug en passeerde wissel, wagons werden weer terug geplaats en lok koppelde aan andere eind aan. Alleen zoals de lieren, zie ik nergens op de foto's een vorkheftruck...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7931
Re: Delft NGSF
« Reactie #38 Gepost op: 29 March 2023, 13:12:01 »
Het is het pand van Stedin aan de Schieweg.
Had toen natuurlijk andere naam....
Heette hiervoor Delfland. De energiemaatschappij. Of het heel vroeger ook zo heette weet ik niet meer.
Maar ik ken het eigenlijk alleen als het pand van Delfland.
Gr.
Eric

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #39 Gepost op: 29 March 2023, 14:50:12 »
Zou het niet zo kunnen zijn dat er helegaar niet werd omgelopen?
Dat op de kopsporen aan de Rijswijkse kant wagons werden geladen.
Dan zouden die leeg naar DSM kunnen worden geduwd, in de reguliere rijrichting van het viadukt tussen de 8 personentreinen die ik in het spoorboekje 1989/1990 midden op de werkdag tel.
Volle wagens kunnen dan richting Delft als sleep over het viadukt terug kunnen gaan.

Op de kopsporen aan de Delft-kant werd zo te zien produkt gelost.
Wellicht hebben de per spoor aangevoerde produkten geen relatie met de per spoor afgevoerde stoffen.
Bij DSM worden vele stoffen geproduceerd.
Waarmee ik wil zeggen dat het aan- en afvoeren niet gelijktijdig hoeft plaats te vinden en we misschien hier te moeilijk denken.

In Vlaardingen was er eenzelfde soort situatie, waarbij de ketelwagens voor Nieuwe Matex vanaf Vlaardingen-Centrum getrokken naar NM gingen en geduwd over 'verkeerd'spoor terug gingen. Zonder omlopen.
Bij NM werden (worden) de wagons met eigen middelen verplaatst.

Overigens leuk onderwerp voor rangeerbaanpuzzle..


« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 14:53:52 door hrp »
Groet,
      Ronald

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4420
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #40 Gepost op: 29 March 2023, 15:00:54 »
Dan zou de 6410 op de foto logischerwijs niet aan de Rijswijkzijde van de wagons staan :) Denk eerlijk gezegd dat de lok tussen Delft en NGSF van en naar voorop reed, daar zijn volgens mij wel foto's van.. ff zoeken*. Ik denk de wagons door de vorkheftruck werden gerangeerd, zodat de lok altijd goed stond. Wat ook nog kan voor de ammoniawagons; dat deze het kort oplopende aansluitspoor op werden geduwd, op de rem gezet, losgekopeld en nadat de lok op het parallele spoor stond en remmen gelost werden, door zwaartekracht naar kopspoor rolden... Zo deden ze het ook in Murnau ;D

Losinstallaties staan ook richting Rijswijk. Nog steeds niet duidelijk wat waar gelost werd.
Ik tel 3 locaties:
  • rood: hier trimethylchloorsilaan?
  • groen: ammoniakwater
  • groen: ook hier trimethylchloorsilaan



PS ja, inderdaad gelatine; niet glycerine :angel:

PS2 leuk, met 2400! https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/15387287180/in/photostream/
kan alleen niet richting gist zijn, want rijdt op andere spoor

)* = komt in ieder geval met lok voor (richting station dus) terug, zie hieronder halverwege.
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=24&t=455&start=32
« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 15:28:06 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8198
  • Spoor N
Re: Delft NGSF
« Reactie #41 Gepost op: 29 March 2023, 15:50:21 »
Hier wordt in ieder geval gemeld dat er bij de DSM geen omloopmogelijkheid was: https://www.somda.nl/forum/14641/spoorzone-delft/
en hier lijkt me dat de loc de wagens terug duwt naar Delft: https://www.flickr.com/photos/cargofrank/3542729909/
gezien de andere foto's is dat een uitzondering.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Delft NGSF
« Reactie #42 Gepost op: 29 March 2023, 16:59:57 »
Vincent,

Werden er door DSM in Delft geen wagons geladen?
Dat zou bij de door jou in rood aangegeven lokatie kunnen gebeuren. Dat is goed beschermend tegen weersinvloeden bij beladen door een belader via het mangat.
Bij het bedrijf waar ik werkte werden de tankwagens ook via de mangaten beladen. Lossen via losslang.
Groet,
      Ronald

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Delft NGSF
« Reactie #43 Gepost op: 29 March 2023, 17:20:46 »
kijk ook even op https://www.klassiekebeveiliging.com/main.htm naar delft met de AR beveiliging
, de foto’s van het toestel zijn gemaakt toen mijn Vader er als treindienstleider zat
vriendelijke groeten
Gerard

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4420
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Delft NGSF
« Reactie #44 Gepost op: 29 March 2023, 17:22:39 »
Werden er door DSM in Delft geen wagons geladen?

Dat nam ik aan door het oude bericht van Frank; zie de toevoeging in mijn eerste bericht.
Maar wellicht wordt dit door Frank niet genoemd.

en hier lijkt me dat de loc de wagens terug duwt naar Delft: https://www.flickr.com/photos/cargofrank/3542729909/

Station Delft ligt rechts van de foto  :) Als je inzoomt; lok heeft ook normale lichten aan, dus rijdt naar rechts.

« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 17:27:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn