Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?  (gelezen 1840 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2023, 15:54:51 »
Het lijkt allemaal zo simpel, maar als je van cv's , instellingen van decoders en stroomdingen geen kaas gegeten heb dan voel je je soms heel dom als je dat hier moet vragen.
Dat geeft niet maar

Nadeel is dat de ruimte in de tender erg krap is, dus kan alleen dit type decoder in.
dit weet je dan erg stellig te brengen.
Er zijn kleinere decoders te koop die passen en zeker niet kapot gaan van de spanning (ik betwijfel of dat wel het probleem is maar zoals gezegd is over de Dapol decoder niets te vinden...).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NS 7742

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2023, 16:29:21 »
Wat betreft dat laatste keek ik puur even naar de ruimte en zag ik heel weinig speling met de tender kap. Dus dit leek me dit het beste. Qua Dapol of Rails of Sheffield decoders dan, denk laat ik het simpel bij meteen leverbare Engelse decoders houden. Ik kan even naar ESU kijken uiteraard of dat past.

EDIT: Esu 59827 lokpilot 5 micro zou er ook in kunnen inderdaad. Maar dan als die wel 18V lust kan ik toekomstige locs misschien daarmee uitrusten.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2023, 16:41:56 door NS 7742 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2023, 16:32:10 »
Ik vond ergens deze opmerking over de Dapol decoders:

Imperium decoders are compatible with NMRA and MOROP DCC standards

Als dat waar is moeten ze bestand zijn tegen 24V baanspanning.
Zie S9.1 bij de NMRA

NS 7742

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2023, 16:44:48 »
Als dat zo is, en de loc zelf heeft verder geen sluiting want analoog doet hij het prima, dan ga je je afvragen waarom die decoder is opgeblazen...


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2023, 16:54:13 »
Wat betreft dat laatste keek ik puur even naar de ruimte en zag ik heel weinig speling met de tender kap. Dus dit leek me dit het beste. Qua Dapol of Rails of Sheffield decoders dan, denk laat ik het simpel bij meteen leverbare Engelse decoders houden. Ik kan even naar ESU kijken uiteraard of dat past.

EDIT: Esu 59827 lokpilot 5 micro zou er ook in kunnen inderdaad. Maar dan als die wel 18V lust kan ik toekomstige locs misschien daarmee uitrusten.
Als je de oude decoder opmeet kan je gerichter zoeken, deze gaat sowieso wel passen namelijk en kan 30V hebben. Nu geeft een opmerking van één persoon je het idee dat er amper geschikte decoders zijn en dat is onzin.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2023, 17:01:41 »
Ik zou me om de hoeveelheid ampere me niet zo druk maken in jouw geval. Met een 2A voeding zit je al erg ruim aan de safe side.
Dat zou ik nog niet zo stellig durven zeggen: 18 tot 36 Volt is een nogal gangbaar bereik voor ingangsspanningen voor schakelende regelaars. Er is dus best een kans dat het onder de 18 Volt gewoon niet werkt of dat er bij een lagere spanning flink meer stroom getrokken wordt (de efficiëntie van schakelende voedingen is helaas bepaald niet lineair over het ingangsspannings-bereik).

Wat betreft het probleem: er staat mij ook iets bij van beperkingen bij N en verlagen van de baanspanning. Echter is dat volgens mij niet bedoeld om de decoder direct te beschermen, maar indirect: de te hoge baanspanning kan bij sommige modellen een zodanig hoge spanning voor de motor opleveren dat de decoder daar mogelijk defect van raakt. Dat zal bij ESU en andere betere merken waarschijnlijk bijna onmogelijk voor elkaar te krijgen zijn door hun goede beveiliging, maar ook daar zitten grenzen aan.

@ NS7742: mogelijk gewoon pech. Het is mij ook wel gelukt een Lokpilot 3 naar de knoppen te helpen door overbelasting van een functie-uitgang. De kortsluitbeveiliging heeft me heel lang gered, maar uiteindelijk sneuvelde de decoder toch.

NS 7742

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #21 Gepost op: 16 maart 2023, 17:23:55 »
ESU decoder kan inderdaad altijd nog. Ik heb verder helemaal niets aan de dapol decoder veranderd qua instellingen en 't ging ook gewoon 3 weken prima. Misschien is 't inderdaad de motor die de decoder om zeep hielp wat Menno zegt, dat het nu gewoon klaar was. Voorlopig is het nog paar weken wachten op de nieuwe Dapol decoder. Kan evengoed de ESU wel aanschaffen om te kijken en testen met 18V baanspanning. Zal vanavond op de modelspoorclub ook nog wat informatie inwinnen en dan even kijken of ik nog wat meer te weten kom.

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #22 Gepost op: 16 maart 2023, 21:20:34 »
beste
ik zou toch maar eens meten hoeveel volt er uit je witte Z21 komt wand het zou weleens hoger kunnen zijn dan 18 volt, en wat betreft decoders die hoger gaan dan 15vold ja zeker maar de kleinste die voor N zijn voorzien die zijn daar zelden mee gediend door de krappe afmetingen worden ze te rap warm
en voor je een beslissing neemt ga eens kijken op forums die voor N isten zijn gemaakt, niet dat ze hier slechter zijn wand ik leer hier ook nog heel veel maar de meeste hier rijden HO en die decoders zijn groter en hebben meer plaats
een van de voorbeelden die ik terug vind maar er zijn er zovelen  https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=321 en https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=10205 veel leesplezier
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2023, 23:46:22 door Voske »
MVG
Pascal

NS 7742

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #23 Gepost op: 17 maart 2023, 20:01:46 »
Inmiddels getest met een andere verstelbare voeding.

De Z21 start kan ik een dc input voeding geven tot minimaal 12V, dat pikt 'ie nog, maar nou komt het, de baanspanning die ik kan checken bij de Z21 app (instellingen -> z21 -> Hoofdspoor (V)) blijft hoe dan ook op 18 volt staan. Dat is dus niet het gewenste resultaat...


Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2023, 20:35:50 »
beste
je moet zelf de hoogte van de voltage ingeven maar dit werkt niet op de Witte Z21 je zult er een voltmeter moeten bijhalen maar als je er 12 V in stopt zou mij het verwonderen dat er nog 18 uit komt trouwens de bijgeleverde transfo geeft meer dan 18v terwijl er 18v opstaat
wat betreft de 12V die je er insteekt weet wel dat dit het laagste is die de Z21 verdraagt en dat je er problemen mee kunt hebben met sound locs het beste is ergens rond de 15V
MVG
Pascal

NS 7742

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #25 Gepost op: 17 maart 2023, 21:07:04 »
Scheelt dat ik geen soundlocs heb en ook niet van plan was om met sound te gaan rijden.

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #26 Gepost op: 17 maart 2023, 23:36:13 »
beste
neen niet special maar 12v is wel het laagste dat de z21 optimaal werkt althans naar mijn weten
MVG
Pascal

joespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #27 Gepost op: 18 maart 2023, 22:39:31 »
Op mijn baan werk ik met instelbare spanning via ECOS en hanteer een uitgangsspanning van ca 15 V. Ik heb ook een testbaantje dat ik aanstuur via de Multimaus. De spanning daar is ca 18 V en dat vond ik ook te veel, dus via een paar bruggelijkrichters de spanning verlaagd. Werkt prima.

NS 7742

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #28 Gepost op: 20 maart 2023, 01:37:20 »
Ik ga het probleem anders oplossen, door een gunstig geval kon ik ruilen van baanbesturing. Die nieuwe besturing heeft ook max 15V, dus dan moet alles vanaf nu goed gaan.

Iedereen nog dank voor de reacties!