Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 15:11:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: telegraafpalen nederland  (gelezen 1806 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
telegraafpalen nederland
« Gepost op: 12 March 2023, 13:57:26 »
Hi,

Op oude anzichten en foto's zijn er nogal wat draden naast het spoor te zien. Tot wanneer gebeurde dit? IS dit gestopt na de 2de wereld oorlog of al eerder?
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/A439821575565882930E66C24BA5B2C8
Even een voorbeeld uit het utrechts archief.

MVG,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 12 March 2023, 14:03:27 door orientexpress »

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2023, 14:26:35 »
Draden specifiek voor het spoor had je tot 1989 (Groningen -Nieuweschans).
Draden op de foto waren ook voor algemeen gebruik....

Gr Ed.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #2 Gepost op: 12 March 2023, 22:09:28 »
Ik weet het niet, maar iets zegt mij dat bij de elektrificatie veel onder de grond is gegaan. Had vermoedelijk ook te maken met draadbreuk 1500V icm zwakstroom telegraaflijnen:



Dordrecht, naar het westen gezien



Zelfde plek, maar dan geëlektrificeerd en naar het oosten gezien, zie Lips gebouw met de witgeschilderde strook op de gevel. De voetgangersbrug op de achtergrond is de plek waarvanaf foto 1 werd genomen.

Ik kan me voorstellen dat bij niet geëlektrificeerde baanvakken de telegraafpalen het langer hebben uitgehouden.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2023, 22:11:40 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #3 Gepost op: 13 March 2023, 08:31:53 »
Hi,

Dank voor de antwoorden. Gert dit is een interessante hypothese.
Op mijn baan met NS TP3 was ik aan het kijken of ik zoiets moest gaan aanbrengen. Voorlopig antwoord lijkt dus op een gelectrificeerde hoofdbaan niet en zijlijn zonder bovenleiding wellicht.
Zal eens door het HUA smitten of ik een voorbeeld kan vinden voor een na oorlogse zijlijn.

Mvg,

Adriaan

Mvg,

Adriaan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3346
  • Bricolage français.
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #4 Gepost op: 13 March 2023, 09:36:59 »
TP3 omvat in Nederland een periode van zo’n 25 jaar. In die tijd zijn bij NS nogal wat zaken gemoderniseerd. Het helpt echt om eens te kijken naar oude foto’s.
Kijken we naar de (toen) enkelsporige lijn Leeuwarden-Groningen, dan hing op foto’s van 1958 van Ankersmit en Van de Meene een telegraafleiding langs het spoor. Toen ik in 1971 langs die lijn kwam te wonen, was die er niet meer.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #5 Gepost op: 13 March 2023, 11:38:58 »
Het verband met de elektrificatie lijkt wel te kloppen. Ik heb het boek over de Zeeuwse lijn doorgebladerd. Daar is de bovenleiding in 1957 in bedrijf gegaan. Op foto's van voor die tijd zie ik nog telegraafmasten, na die tijd niet meer.
Er lijkt een soort overgangsperiode te zijn geweest. Op een foto van Middelburg uit 1956 zijn de telegraafmasten al weg, maar er staan nog geen bovenleiding. Op een andere foto uit 1958 in de omgeving van Krabbendijke staat de bovenleiding al overeind, maar er staan ook nog een paar telegraafpalen langs de lijn. Op de foto is niet te zien of er nog draden aan hangen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #6 Gepost op: 13 March 2023, 12:45:27 »
In het IJmuidendraadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.315) zie je op diverse foto's draden die hoog bovenin de bovenleidingsmasten waren gespannen, met van die typische  'klokjes'. Dit was wel één van de vroegere lijnen die werden geëlektrificeerd (1927 al), ik weet niet of dat later, op andere plekken, nog zo werd gedaan. Zie bijvoorbeeld deze foto's:





Zijn dit telegraafdraden, daar helemaal bovenin die masten, of is het iets anders?
Over telegraafdraden gesproken, ik kwam bij het zoeken in het IJmuidendraadje zojuist ook nog deze plaat tegen, met een opvallende constructie op de voorgrond:


Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #7 Gepost op: 13 March 2023, 13:16:06 »
Ik vermoed dat dit normale el kabels zijn, in
bv Zweden gaan die nog steeds mee bovenop
de bovenleidingportalen.
Mvh Steef

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #8 Gepost op: 13 March 2023, 16:42:27 »
In het IJmuidendraadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.315) zie je op diverse foto's draden die hoog bovenin de bovenleidingsmasten waren gespannen, met van die typische  'klokjes'. Dit was wel één van de vroegere lijnen die werden geëlektrificeerd (1927 al), ik weet niet of dat later, op andere plekken, nog zo werd gedaan. Zie bijvoorbeeld deze foto's:
[...]

[...]
Zijn dit telegraafdraden, daar helemaal bovenin die masten, of is het iets anders?
Geen telegraafdraden, maar versterkingsdraden. Dat waren er toen nog twee, die bij de bevestiging op de mast een kort soort lusje kregen om op 2 isolatoren te steunen (ik vermoed iets met de treksterkte van 1 isolator die onvoldoende was voor de kabel en 1 dikke kabel die weer te zwaar was om op twee van die isolatoren te monteren).

Nog heel lang hebben bovenleiding-portalen ook twee isolatoren gehad, al zullen exemplaren die voldoende treksterk waren, toen al wel beschikbaar geweest zijn. Pas later werd de versterkingsleiding 1 draad die bovenop de draagkabel die op de draagbokken vastgesnoerd wordt, gemonteerd.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #9 Gepost op: 13 March 2023, 22:35:05 »
Hi,

Dank voor alle reacties.
Wolter: Wat betreft TP 3 ja het is breed maar mijn intresse voor stoom zorgt ervoor dat ik vooral pre 1958 geintresseerd ben.

1938 bovenleiding en telegraafpalen maar ik vermoed dat de draden al zijn weggehaald.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/1BE6BD142C8D5367A88B5D2A6FD75E22

2 voorbeelden van lijnen met telegraafmasten na de 2de wereldoorlog, maar geen bovenleiding. ik denk dat de hypothese van de heer Arkema nog steeds klopt!

1954
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/5531DC901000510D82B1E21030C59692

1945/1946
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/4B2A628DA79D5EB493D205449E4DADA4

MVG,

Adriaan