Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 22:02:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Piko 2025 door puntenglijder
Vandaag om 21:11:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren  (gelezen 9017 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Gepost op: 13 April 2008, 21:14:53 »
Vanmiddag heb ik de 1309 van Electrotren vernummerd naar 1312. Ik wilde oefenen met de kraspen, er zitten betere nummers (Kleinspoor) op qua vorm,



de 1312 ken ik beter in de oude toestand dan de 1309.....

1312 met tr. 2042 te Oldenzaal op 7 februari 1986

En, niet onbelangrijk..... op maandag 14 april 1986 werd de 1312 binnengenomen in Tilburg!  ;D

Donderdag 20 november a.s. is ie klaar!


Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2008, 21:20:49 »
de enige e-loc die ooit op de zoetermeerlijn is geweest
denk ik

ronald56

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #2 Gepost op: 13 April 2008, 21:31:37 »
YES ;D

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #3 Gepost op: 13 April 2008, 21:35:18 »
de enige e-loc die ooit op de zoetermeerlijn is geweest
denk ik
Dat betwijfel ik, volgens mij werden er ook wel eens (internationale) rijtuigen gedriehoekt namelijk ;) ???

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #4 Gepost op: 13 April 2008, 21:37:35 »
ik denk dit omdat ik ergens gelezen heb dat de bovenleiding er lager hangt dan op een normale lijn. dit omdat het oorspronkelijk een sneltram moest worden

ronald56

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #5 Gepost op: 13 April 2008, 21:46:10 »
De 1312 was eigenlijk te zwaar voor de krakeling , maar het was maar eenmalig.
Van die rijtuigen wist ik niet , maar het ging over loc's

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #6 Gepost op: 13 April 2008, 21:48:57 »
Ik ben al even in mijn Railbladen archief aan het zoeken naar een artikel over de stadslijn ;) Kan best zijn dat ik hem met de Hofpleinlijn door de war haal.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #7 Gepost op: 13 April 2008, 22:06:57 »
Citaat van: Felix
volgens mij werden er ook wel eens (internationale) rijtuigen gedriehoekt namelijk ;) ???
Klopt, maar dan wel met dieseltractie.

Frank, werkt het derde frontsein ook (en hoe, led?)?

Groet, Edwin

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #8 Gepost op: 13 April 2008, 23:09:14 »
ik denk dit omdat ik ergens gelezen heb dat de bovenleiding er lager hangt dan op een normale lijn.
Correct, maar dat is om lagere onderdoorgangen te maken. Toen er nog geen/niet voldoende Sprinters waren, reden er Plan V's met aangepaste panto's. De 1312 heb ik z'n rondje zien maken op de Stadslijn, en toen viel ook op hoe laag de panto's stonden. De loc had i.i.g. geen aangepaste eenbeenpanto's....

@Frank; ziet er goed uit! Hoe heb je dat 3e frontsein gemaakt (aangezien het een 1309 was en geen 1313)?
Voor de details; koplampringen nog even grijs maken  ;)

Zelf heb ik alleen de 1302 in deze uitvoering gefotografeerd. Die heb ik dan ook als Lima model (naast de 1310 in berlijnsblauw, de 1313 met eenbeenpanto's, de 1312 gerenoveerd en de 1306 idem maar dan weer met eenbeenpanto's).
« Laatst bewerkt op: 13 April 2008, 23:11:42 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #9 Gepost op: 14 April 2008, 15:55:59 »
De derde frontseinen zijn afkomstig van een Roco 1142 die ik veranderd heb in 1149 zonder derde frontsein. Wel geel/grijs gebleven maar dan met donkere raamomlijsting en gele patrijspoortranden. @Felix de 3e frontseinen werken (nog) niet. Dat wordt tijdens de renovatie aangepast.

Je hebt gelijk Tedo, de 1312 had inderdaad grijze i.p.v. gele koplampringen. Zo beter?

Zo, nu kan ik rustig renoveren!  ;D


1302 te Hengelo, 7 juli 1986

Ach ja, de 1302..... Heb jij hem ook met donkere raamranden Tedo? Fotootje!  8)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rob

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #10 Gepost op: 14 April 2008, 16:31:46 »
Wat een toeval. Had net vanmiddag een stapeltje foto's teruggevonden en welke zit er tussen? Moet volgens mij ergens in 1972 geweest zijn, want toen maakten we dit soort foto's om loc's realistisch te kunnen vervuilen. Hier staat de 1302 bij het opstelspoortje vlakbij het Herewegviaduct in Groningen. Op de achtergrond de trein op weg naar Leer.




Mag ik hem in z'n oude pakkie mooier vinden? ;)

Hmm, erg scherp komt hier niet te staan, maar 't is 'm echt!

Groeten, Rob

Zo dan:
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 16:40:28 door Rob »
Groeten, Rob

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #11 Gepost op: 14 April 2008, 17:02:54 »
Ja, ik vind hem in het blauw ook veel mooier!  8)

Ik was er niet bij maar volgens mij is dit op zijn laatst 1970: de NS-vignetten ontbreken.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #12 Gepost op: 14 April 2008, 17:04:51 »
En ik zie er geen éénbeenpanto's op zitten (die kreeg de loc in december 1972).

Mijn 1302:




Oude plaatjes; de lampringen zijn inmiddels ook grijs bij deze...
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 17:07:23 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #13 Gepost op: 14 April 2008, 17:12:57 »
Je hebt gelijk Tedo, de 1312 had inderdaad grijze i.p.v. gele koplampringen. Zo beter?

Al wel beter, maar het zou zo moeten zijn:

Check je eigen foto hierboven. En ja, die koplampen van de Electrotren zijn net iets te klein maar dat is al uitgebreid besproken.
Grtz!
Tedo

Rob

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: BNLS-Werkspoor - 1312 renoveren
« Reactie #14 Gepost op: 14 April 2008, 17:24:53 »
Ja, ik vind hem in het blauw ook veel mooier!  8)

Ik was er niet bij maar volgens mij is dit op zijn laatst 1970: de NS-vignetten ontbreken.

Dat zou heel goed kunnen Frank. Boven het dak van de 1302 zie ik nog de top van de oude vanGend&Loos-goederenloods. Dat is dus vóórdat het gebied rond het Hoofdstation (Ja, voor Grunnegers blijft dat die naam houden al zetten ze 20 jaar lang CS op de bussen) totaal vernield werd. De foto's zijn nl. genomen door mijn broer, die destijds in opdracht van klanten van een gerenommeerde modelspoorwinkel (Voor Grunnegers: Die aan het A-Kerkhof, ik heb er nog een bijbaan gehad als 19-jarige, maar helaas niet meer bestaand) modelspoorloc's omspoot (1200 bruin enzo) of vervuilde.
Vraag is voor mij nu: Bestond de Lima 1300 toen al? Geen idee......


Groeten, Rob
Groeten, Rob