BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Mispoes op 13 april 2008, 21:14:53
-
Vanmiddag heb ik de 1309 van Electrotren vernummerd naar 1312. Ik wilde oefenen met de kraspen, er zitten betere nummers (Kleinspoor) op qua vorm,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1351.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1352.jpg)
de 1312 ken ik beter in de oude toestand dan de 1309.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img867.jpg)
1312 met tr. 2042 te Oldenzaal op 7 februari 1986
En, niet onbelangrijk..... op maandag 14 april 1986 werd de 1312 binnengenomen in Tilburg! ;D
Donderdag 20 november a.s. is ie klaar!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1347.jpg)
-
de enige e-loc die ooit op de zoetermeerlijn is geweest
denk ik
-
YES ;D
-
de enige e-loc die ooit op de zoetermeerlijn is geweest
denk ik
Dat betwijfel ik, volgens mij werden er ook wel eens (internationale) rijtuigen gedriehoekt namelijk ;) ???
-
ik denk dit omdat ik ergens gelezen heb dat de bovenleiding er lager hangt dan op een normale lijn. dit omdat het oorspronkelijk een sneltram moest worden
-
De 1312 was eigenlijk te zwaar voor de krakeling , maar het was maar eenmalig.
Van die rijtuigen wist ik niet , maar het ging over loc's
-
Ik ben al even in mijn Railbladen archief aan het zoeken naar een artikel over de stadslijn ;) Kan best zijn dat ik hem met de Hofpleinlijn door de war haal.
-
volgens mij werden er ook wel eens (internationale) rijtuigen gedriehoekt namelijk ;) ???
Klopt, maar dan wel met dieseltractie.
Frank, werkt het derde frontsein ook (en hoe, led?)?
Groet, Edwin
-
ik denk dit omdat ik ergens gelezen heb dat de bovenleiding er lager hangt dan op een normale lijn.
Correct, maar dat is om lagere onderdoorgangen te maken. Toen er nog geen/niet voldoende Sprinters waren, reden er Plan V's met aangepaste panto's. De 1312 heb ik z'n rondje zien maken op de Stadslijn, en toen viel ook op hoe laag de panto's stonden. De loc had i.i.g. geen aangepaste eenbeenpanto's....
@Frank; ziet er goed uit! Hoe heb je dat 3e frontsein gemaakt (aangezien het een 1309 was en geen 1313)?
Voor de details; koplampringen nog even grijs maken ;)
Zelf heb ik alleen de 1302 in deze uitvoering gefotografeerd. Die heb ik dan ook als Lima model (naast de 1310 in berlijnsblauw, de 1313 met eenbeenpanto's, de 1312 gerenoveerd en de 1306 idem maar dan weer met eenbeenpanto's).
-
De derde frontseinen zijn afkomstig van een Roco 1142 die ik veranderd heb in 1149 zonder derde frontsein. Wel geel/grijs gebleven maar dan met donkere raamomlijsting en gele patrijspoortranden. @Felix de 3e frontseinen werken (nog) niet. Dat wordt tijdens de renovatie aangepast.
Je hebt gelijk Tedo, de 1312 had inderdaad grijze i.p.v. gele koplampringen. Zo beter?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1369.jpg)
Zo, nu kan ik rustig renoveren! ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img870.jpg)
1302 te Hengelo, 7 juli 1986
Ach ja, de 1302..... Heb jij hem ook met donkere raamranden Tedo? Fotootje! 8)
-
Wat een toeval. Had net vanmiddag een stapeltje foto's teruggevonden en welke zit er tussen? Moet volgens mij ergens in 1972 geweest zijn, want toen maakten we dit soort foto's om loc's realistisch te kunnen vervuilen. Hier staat de 1302 bij het opstelspoortje vlakbij het Herewegviaduct in Groningen. Op de achtergrond de trein op weg naar Leer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1302klein_1.jpg)
Mag ik hem in z'n oude pakkie mooier vinden? ;)
Hmm, erg scherp komt hier niet te staan, maar 't is 'm echt!
Groeten, Rob
Zo dan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1302front_1.jpg)
-
Ja, ik vind hem in het blauw ook veel mooier! 8)
Ik was er niet bij maar volgens mij is dit op zijn laatst 1970: de NS-vignetten ontbreken.
-
En ik zie er geen éénbeenpanto's op zitten (die kreeg de loc in december 1972).
Mijn 1302:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1302_a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1302_b.jpg)
Oude plaatjes; de lampringen zijn inmiddels ook grijs bij deze...
-
Je hebt gelijk Tedo, de 1312 had inderdaad grijze i.p.v. gele koplampringen. Zo beter?
Al wel beter, maar het zou zo moeten zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1312.jpg)
Check je eigen foto hierboven. En ja, die koplampen van de Electrotren zijn net iets te klein maar dat is al uitgebreid besproken.
-
Ja, ik vind hem in het blauw ook veel mooier! 8)
Ik was er niet bij maar volgens mij is dit op zijn laatst 1970: de NS-vignetten ontbreken.
Dat zou heel goed kunnen Frank. Boven het dak van de 1302 zie ik nog de top van de oude vanGend&Loos-goederenloods. Dat is dus vóórdat het gebied rond het Hoofdstation (Ja, voor Grunnegers blijft dat die naam houden al zetten ze 20 jaar lang CS op de bussen) totaal vernield werd. De foto's zijn nl. genomen door mijn broer, die destijds in opdracht van klanten van een gerenommeerde modelspoorwinkel (Voor Grunnegers: Die aan het A-Kerkhof, ik heb er nog een bijbaan gehad als 19-jarige, maar helaas niet meer bestaand) modelspoorloc's omspoot (1200 bruin enzo) of vervuilde.
Vraag is voor mij nu: Bestond de Lima 1300 toen al? Geen idee......
Groeten, Rob
-
Deze versie toen al wel volgens mij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_1_1.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_2_1.png)
Bron foto's: marktplaats.nl
-
Vraag is voor mij nu: Bestond de Lima 1300 toen al? Geen idee......
Groeten, Rob
Ik meen dat het oude 1300-model al in 1964 uit kwam bij Lima, tegelijkertijd met hun Plan E-rijtuigen.
grtz,
Wim
-
Al wel beter, maar het zou zo moeten zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1312.jpg)
Té laat! 1312 is reeds binnengenomen. ;D
Overigens (& overigens): valt het te kleine formaat van die donkere ringen meer op.....
-
Té laat! 1312 is reeds binnengenomen. ;D
Als in; wordt gerenoveerd? Of gewoon ff checken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns1312.jpg)
-
Die Lima van jou ziet er goed uit, Tedo. Ik vind de Lima toch een stuk beter qua proporties. Hoe heb je die handrelingen gemaakt? Zo'n geelgrijze 1300 wil ik ook nog, maar ze zijn moelijk te vinden op beurzen. En áls je er een ziet is 'tie te duur of te beschadigd :-|
Maarten
-
De relingen zijn gemaakt van messingdraad. In de juiste vorm gebogen, gaatjes geboord en geplaatst. Ook de kleine tussenliggende dwarsstukjes zijn aanwezig (eveneens van messingdraad), die vanaf de binnenzijde door een gaatje naar buiten gedrukt werden tot ze de reling raakten en dan een klein drupje secondenlijm.
De 1308 is inderdaad vrij lastig te vinden. Mijn eerste was een losse kap, die ik plaatste op het onderstel van een in mijn jeugd enigszins vernaggelde gele 1314 (nu 1313), de tweede vond ik nieuw op Houten voor 50 gulden destijds. Zat alleen geen verpakking bij...
-
Ik meen dat het oude 1300-model al in 1964 uit kwam bij Lima, tegelijkertijd met hun Plan E-rijtuigen.
grtz,
Wim
Iets later, maar nog wel in de jaren zestig en blauw zonder vishaken.
De 1200 werd gelijk met de plan E-rijtuigen ontwikkeld.