Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Hoe kan ik lichten aansluiten op mijn modulebaan  (gelezen 960 keer)

TeunvanHoorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Hoe kan ik lichten aansluiten op mijn modulebaan
« Gepost op: 03 maart 2023, 20:24:20 »
Hallo iedereen op de site
Ik had een klein vraagje. Hoe kan je lichten aan sluiten (zoals lantaarnpaal of een lichtmast) want ik heb voor mijn verjaardag een paar lichtmasten gekregen voor een rangeerterrein of een fabriek
Alvast bedankt voor het antwoord 😀
GR Teun.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2023, 16:47:57 door Reinout van Rees. Reden: hoofdletter in titel »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: hoe kan ik het lichten aan sluiten op mijn modulebaan
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2023, 21:02:05 »
Het hangt er vanaf wat je al hebt. Als je je treinen regelt met een gewone transformator met draaiknop, zoals ik begrijp uit je eerste bericht hier op het forum, dan heeft zo'n transformator vaak al een extra aansluiting om wissels of lampjes op aan te sluiten.

Maar die aansluiting kan vaak niet zoveel stroom leveren en zeker bij gloeilampjes kan het stroomverbruik snel oplopen. Vaak wordt de totale stroomopname ook gedeeld met de rijstroom voor je treinen, dus bij teveel lampjes, kunnen je treinen uiteindelijk stil komen te staan.

Beter is om een losse voeding te gebruiken. Dat kan een losse bloktrafo zijn, maar die moet je (vaak) in een kastje bouwen om te voorkomen dat je met je vingers bij de gevaarlijke spanning kan komen. Een losse 14 Volt voeding zoals (bijvoorbeeld) Roco en vast ook wel andere merken ze verkopen (al in een kastje gebouwd) gebruiken, kan ook, maar is vaak erg duur.

De beste tip is om eens een kringloopwinkel binnen te lopen en te zoeken naar een bak waar netvoedingen voor printers, modems en andere zaken in gedumpt worden. Vaak kun je voor maar een paar euro een prima voeding kopen, maar die moet dan wel zogenaamd gestabiliseerd zijn (dat betekent dat de spanning die er uit komt, altijd vaststaat en niet afhankelijk is van de stroom die getrokken wordt).

Een voeding die 12 tot 14 Volt gelijk- of wisselspanning levert bij minstens 1 Ampère is voldoende, met een belangrijke opmerking:
Als je lichtmasten LEDs bevatten, gaan die op wisselspanning heel hinderlijk knipperen. Als je een filmpje maakt met bijna iedere smartphone zal dat geknipper nog hinderlijker zichtbaar worden. Daarom zou ik zelf alleen voor gelijkspanning gaan. Dan kun je je lichtmasten vaak maar op 1 manier aansluiten, maar het knippert in ieder geval niet.

Wat betreft stroomverbruik: lampjes zijn verslavend, dus voor je het weet ben je aan een zwaardere voeding toe ;)

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: hoe kan ik het lichten aan sluiten op mijn modulebaan
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2023, 21:42:16 »
Het lijkt me van belang om te weten om welke lichtmasten het gaat. Wanneer de originele verpakking er nog bij zit, wat staat daarop? Aan de hand van die gegevens kun je naar mijn mening gerichter op zoek gaan naar een geschikte energiebron.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: hoe kan ik het lichten aan sluiten op mijn modulebaan
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2023, 10:41:16 »
Hallo Teun,

Op een gelijkstroom trafo van Fleischmann gaan de draden in de witte en de zwarte aansluiting.
Bij een Märklin trafo sluit je de draden aan op de gele en bruine stopcontacten.
Van de andere merken weet ik het niet, maar er staat vast golfje bij twee aansluitingen en die twee moet je dan gebruiken.

Als er ook nog huisjes verlicht worden, kan je beter een transformator aan schaffen of voor je verjaardag vragen, zonder regelknop om de treinen te laten rijden.

Succes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: hoe kan ik het lichten aan sluiten op mijn modulebaan
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2023, 10:56:00 »
In de handleiding of op de verpakking van de lichtmasten stat ongetwijfeld op welke spanning ze moeten werken. Kijk in de kringloopwinkel naar een adapter van de juiste spanning. Die dingen geven ze meestal weg voor 1 of 2 euro.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: hoe kan ik het lichten aan sluiten op mijn modulebaan
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2023, 14:20:53 »
Moet je wel even mee opletten dat deze ook spanning geven als er niet datgenen op aan gesloten zit dat moet. ik heb legio adapters hier die geen spanning geven totdat er communicatie plaats vind met bijvoorbeeld de laptop
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

joespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
Re: Hoe kan ik lichten aansluiten op mijn modulebaan
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2023, 11:12:11 »
Zoals Klaas ook al suggereerde, kun je elke (oude) adapter gebruiken mits het voltage klopt. Ik gooi daarom bij het wisselen van telefoon of ander apparaat nooit de adapter weg, maar gebruik die voor dit soort toepassingen. Voordeel is ook nog eens (bij LEDs) dat je beschikt over een goed gestabiliseerde gelijkspanning.