Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:40:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 09:38:11
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 09:32:47
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 09:25:40
S88n bus splitsen door Dirk J
Vandaag om 09:07:27
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:47:25
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
09 July 2025, 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
09 July 2025, 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
  

Auteur Topic: Testdiorama  (gelezen 33386 keer)

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 2629
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Testdiorama
« Reactie #285 Gepost op: 11 October 2023, 20:45:07 »
Als het kan zou ik 9 cm aanhouden als tussenruimte tussen de niveau's. Mocht ergens iets ontsporen, dan kan je dan met een arm nog ergens komen, en ook locs met stroomafnemer passen daar veilig(er) onderdoor. Tja, dat kost je dus wel 3 meter aan oprit en afrit....., tenzij je beide niveau's tegelijkertijd laat veranderen, (dus het onderste tegelijkertijd omlaag) dan heb je aan 1,5 meter genoeg  ;D

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #286 Gepost op: 12 October 2023, 14:50:38 »
Ik heb er nog een zware trafo bijgekocht, voor weinig op MP. Ik heb nu twee zware trafo's voor de twee hoofdsporen die ik op de baan wil leggen. Daarnaast nog wat lichter uitvoeringen voor rangeersporen ed.



NB: Hoe komt het dat treinen op wat langere banen met die zwaardere trafo's beter rijden ? Je zou zeggen dat gelijkstroomtrafo's allemaal de stroomtoevoer van 0V tot 14V regelen ? Ik snap wel dat ze voor wat betreft de wisselstroomuitgang meer kunnen (lampjes, wissels e.d.)
« Laatst bewerkt op: 12 October 2023, 15:19:07 door Cyril Mariën »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17768
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Testdiorama
« Reactie #287 Gepost op: 12 October 2023, 15:51:05 »
Zwaardere trafo heeft meer vermogen ;)

Over die tafels; zou het niet verstandiger zijn om eerst een houten frame op je tafels te maken en vandaar de baan opbouwen? Op dit oppervlak lijkt mij zo niet echt fijn werken.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26615
    • Pagina van klaas
Re: Testdiorama
« Reactie #288 Gepost op: 12 October 2023, 16:32:26 »
NB: Hoe komt het dat treinen op wat langere banen met die zwaardere trafo's beter rijden ? Je zou zeggen dat gelijkstroomtrafo's allemaal de stroomtoevoer van 0V tot 14V regelen ?
Ik vermoed dat er te veel overgangsweerstand zit in de railverbinders. Het feit dat je messing rails gebruikt is in dit opzicht een nadeel. Messing oxideert nogal makkelijk.
Je kunt het probleem verhelpen door op meer plekken voedingsdraden op de rails aan te sluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #289 Gepost op: 12 October 2023, 16:41:01 »
Over die tafels; zou het niet verstandiger zijn om eerst een houten frame op je tafels te maken en vandaar de baan opbouwen? Op dit oppervlak lijkt mij zo niet echt fijn werken.

Dat is een keuze die ik heb gemaakt ja. Ik heb daar wel wat ideeën over, die in een ander topic worden besproken: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106049.30

Het is soms wat verwarrend met mijn verschillende topics; ik zal t.z.t. over de bouw van de baan een nieuw topic aan gaan maken. Nu is het vooral nog testen en mezelf informeren.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2023, 22:43:56 door Cyril Mariën »

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Testdiorama
« Reactie #290 Gepost op: 12 October 2023, 16:45:21 »

NB: Hoe komt het dat treinen op wat langere banen met die zwaardere trafo's beter rijden ? Je zou zeggen dat gelijkstroomtrafo's allemaal de stroomtoevoer van 0V tot 14V regelen ? Ik snap wel dat ze voor wat betreft de wisselstroomuitgang meer kunnen (lampjes, wissels e.d.)
Als uitgangspunt moet er geen verschil zijn tussen een trafo met lager vermogen of de „zwaardere“
Indien de uitgangsspanning van beide gelijk is en de max stroom van de lichtere niet bereik wordt moeten de locs even goed rijden. Maar wat er denk ik gebeurt: de spanning zakt wat in elkaar door de belasting (inwendige weerstand trafo), daar hebben de zwaardere trafo‘s minder last van.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #291 Gepost op: 13 October 2023, 17:06:23 »
Om 6 cm omhoog en omlaag te gaan heb ik 4 meter spoor nodig. Veel meer zit er zonder helix niet in, en gezien de beschikbare ruimte zie ik daar maar van af. Overigens haalt één lokje (de rode diesel) deze stijging al niet met wagons er achter.

Om toch de illusie van wat 'hoogteverschil' in het landschap te maken is het het handigst dat ik het hele spoor op een cm of 10 boven het tafeloppervlak leg, en dan hooguit het achterste gedeelte wat hoger maak. Als de hele baan 10 cm boven het tafelblad ligt heb ik wat ruimte om bijvoorbeeld een brug over een riviertje te maken.

Ik zit verder uit te vogelen hoe ik een solide 'uitbouw' aan een tafel kan maken, voor het gedeelte waar nu klemmen en latten zitten.

Filmpje:
https://youtu.be/i61lKjPXAP8?si=GwlasLbX3_D4Xrth
« Laatst bewerkt op: 13 October 2023, 17:10:24 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #292 Gepost op: 14 October 2023, 14:52:13 »
Ik heb met een uitgeknepen wattenstaafje een klein streepje ATF olie op 3 cm rail aan twee kanten aangebracht. Het kan wishfull thinking zijn, maar na een rondje of vijf lijkt het echt of de treinen met minder haperingen rijden. Eigenlijk raar, want die ATF maakt niet schoon, lees ik op veel plaatsen, maar gaat corrosie tegen. Ook op de hellingen rijden de treinen zonder te slippen gewoon mooi omhoog, zelfs op lage snelheid.



Het spelen met de 'denkende wissel' blijft leuk !

Filmpje:

https://youtu.be/5ELG2qQZaX8?si=mOElQERj_Lw3bRpr

Nog wat van mijn pronkstukken. Ik heb op deze testbaan de parkeersporen wat langer gemaakt zodat de treinen met meer wagons kunnen rijden. Mijn oorspronkelijke droom om met hele lange treinen (met 8 personenwagons bijvoorbeeld) te gaan rijden is ietwat ambitieus met de afmetingen van deze baan.




« Laatst bewerkt op: 14 October 2023, 15:37:28 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #293 Gepost op: 14 October 2023, 15:54:22 »
Weer een vraag voor de experts. De stroomtoevoer met de nu redelijk 'schone' rails en lokomotieven lijkt nu goed te zijn, de treinen haperen steeds minder. Ik heb nog steeds wel maar één aansluitpunt. Maar wat me opvalt is dat met het regelen van de snelheid met de trafo, vooral als de treinen langzaam rijden, de werking echt niet traploos is. De snelheid stijgt of daalt eerder in stapjes, en daardoor hapert de trein bij het veranderen van lage snelheid weer meer.

Vraag: moet de snelheid met analoge trafo's echt traploos en soepel te regelen zijn, of gaat dat altijd in 'trapjes' ?
« Laatst bewerkt op: 14 October 2023, 23:09:30 door Cyril Mariën »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7062
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Testdiorama
« Reactie #294 Gepost op: 14 October 2023, 16:51:19 »
In feite zou dat soepeltjes moeten gaan.

Maar: er zijn trafo's waarvan de stoomafname gebeurt, met een sleper die over koperdraad sleept.
Dit zijn dan koperdraadwindingen naast elkaar. De sleper hobbelt/springt dan van de ene koperdraad naar de andere.
Elke draad vertegenwoordigt dan een andere stroom sterkte/voltage sterkte.
Zo hobbelt de sleper dan bv van 0 (centraal) naar uiterste uitslag over de draden naar  + 12 of 14 volt en/of -12 of -14 volt
(  + / -  is dan vooruit of achteruit)

Misschien een verklaring?

Een betere tegen de mijne...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

einte

  • Tijdperk II - III
  • Offline Offline
  • Berichten: 563
    • Modelspoorblog
Re: Testdiorama
« Reactie #295 Gepost op: 14 October 2023, 17:14:45 »

Ik heb met een uitgeknepen wattenstaafje een klein streepje ATF olie op 3 cm rail aan twee kanten aangebracht. Het kan wishfull thinking zijn, maar na een rondje of vijf lijkt het echt of de treinen met minder haperingen rijden. Eigenlijk raar, want die ATF maakt niet schoon, lees ik op veel plaatsen, maar gaat corrosie tegen. Ook op de hellingen rijden de treinen zonder te slippen gewoon mooi omhoog, zelfs op lage snelheid


Ik heb ook zo'n flesje, werkt goed.




Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #296 Gepost op: 14 October 2023, 17:57:38 »
Ik heb ook zo'n flesje, werkt goed.

En voor een jaar of 500 genoeg.  ;D

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #297 Gepost op: 14 October 2023, 18:39:20 »
Hoe vaak moet je eigenlijk wat van die ATF op je rails smeren ?

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 2629
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Testdiorama
« Reactie #298 Gepost op: 16 October 2023, 12:54:47 »
Ik denk af en toe, pas als je merkt dat de stroomafname slecht wordt, weer eens doen. Ik denk dat 1x per jaar al veel is.

Qua stroomafname, ik zou elke meter of 2 meter zorgen voor een extra stroompunt. Het beste werkt een centraal verdeelblok, vanwaar je alle plekken van stroom voorziet. Dan voorkom je dat een trein ergen stil valt. Ook kan ik nieuwe raillasjes aanraden, die oude zitten vaak wat los, waardoor de stroomafname onzeker wordt.

Afgelopen weekend heb ik op de vloer even een baantje gelegd en ook gebruik gemaakt van de denkende wissels (bij Fleischmann Profi). Niet ideaal voor de lange termijn naar mijn idee, maar opzich werkt het wel snel en prima!

Groeten,
Rogier

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8316
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Testdiorama
« Reactie #299 Gepost op: 16 October 2023, 15:55:15 »
Hoe vaak moet je eigenlijk wat van die ATF op je rails smeren ?
Als je treinen stotteren. Als mijn treinen na een dagje beurs de volgende dag niet meer goed willen rijden, twee strookjes ATF en na drie rondgangen rijden alle treinen de hele dag weer fijn hun rondjes.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.