NB: Hoe komt het dat treinen op wat langere banen met die zwaardere trafo's beter rijden ? Je zou zeggen dat gelijkstroomtrafo's allemaal de stroomtoevoer van 0V tot 14V regelen ?
Over die tafels; zou het niet verstandiger zijn om eerst een houten frame op je tafels te maken en vandaar de baan opbouwen? Op dit oppervlak lijkt mij zo niet echt fijn werken.
NB: Hoe komt het dat treinen op wat langere banen met die zwaardere trafo's beter rijden ? Je zou zeggen dat gelijkstroomtrafo's allemaal de stroomtoevoer van 0V tot 14V regelen ? Ik snap wel dat ze voor wat betreft de wisselstroomuitgang meer kunnen (lampjes, wissels e.d.)
Ik heb met een uitgeknepen wattenstaafje een klein streepje ATF olie op 3 cm rail aan twee kanten aangebracht. Het kan wishfull thinking zijn, maar na een rondje of vijf lijkt het echt of de treinen met minder haperingen rijden. Eigenlijk raar, want die ATF maakt niet schoon, lees ik op veel plaatsen, maar gaat corrosie tegen. Ook op de hellingen rijden de treinen zonder te slippen gewoon mooi omhoog, zelfs op lage snelheid
Ik heb ook zo'n flesje, werkt goed.
Hoe vaak moet je eigenlijk wat van die ATF op je rails smeren ?