Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 07:27:51
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 07:14:31
Railpro 607 door Simon Stenneberg
Vandaag om 06:48:35
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
  

Auteur Topic: Testdiorama  (gelezen 33493 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Testdiorama
« Reactie #285 Gepost op: 11 October 2023, 20:45:07 »
Als het kan zou ik 9 cm aanhouden als tussenruimte tussen de niveau's. Mocht ergens iets ontsporen, dan kan je dan met een arm nog ergens komen, en ook locs met stroomafnemer passen daar veilig(er) onderdoor. Tja, dat kost je dus wel 3 meter aan oprit en afrit....., tenzij je beide niveau's tegelijkertijd laat veranderen, (dus het onderste tegelijkertijd omlaag) dan heb je aan 1,5 meter genoeg  ;D

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #286 Gepost op: 12 October 2023, 14:50:38 »
Ik heb er nog een zware trafo bijgekocht, voor weinig op MP. Ik heb nu twee zware trafo's voor de twee hoofdsporen die ik op de baan wil leggen. Daarnaast nog wat lichter uitvoeringen voor rangeersporen ed.



NB: Hoe komt het dat treinen op wat langere banen met die zwaardere trafo's beter rijden ? Je zou zeggen dat gelijkstroomtrafo's allemaal de stroomtoevoer van 0V tot 14V regelen ? Ik snap wel dat ze voor wat betreft de wisselstroomuitgang meer kunnen (lampjes, wissels e.d.)
« Laatst bewerkt op: 12 October 2023, 15:19:07 door Cyril Mariën »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17818
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Testdiorama
« Reactie #287 Gepost op: 12 October 2023, 15:51:05 »
Zwaardere trafo heeft meer vermogen ;)

Over die tafels; zou het niet verstandiger zijn om eerst een houten frame op je tafels te maken en vandaar de baan opbouwen? Op dit oppervlak lijkt mij zo niet echt fijn werken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Testdiorama
« Reactie #288 Gepost op: 12 October 2023, 16:32:26 »
NB: Hoe komt het dat treinen op wat langere banen met die zwaardere trafo's beter rijden ? Je zou zeggen dat gelijkstroomtrafo's allemaal de stroomtoevoer van 0V tot 14V regelen ?
Ik vermoed dat er te veel overgangsweerstand zit in de railverbinders. Het feit dat je messing rails gebruikt is in dit opzicht een nadeel. Messing oxideert nogal makkelijk.
Je kunt het probleem verhelpen door op meer plekken voedingsdraden op de rails aan te sluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #289 Gepost op: 12 October 2023, 16:41:01 »
Over die tafels; zou het niet verstandiger zijn om eerst een houten frame op je tafels te maken en vandaar de baan opbouwen? Op dit oppervlak lijkt mij zo niet echt fijn werken.

Dat is een keuze die ik heb gemaakt ja. Ik heb daar wel wat ideeën over, die in een ander topic worden besproken: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106049.30

Het is soms wat verwarrend met mijn verschillende topics; ik zal t.z.t. over de bouw van de baan een nieuw topic aan gaan maken. Nu is het vooral nog testen en mezelf informeren.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2023, 22:43:56 door Cyril Mariën »

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
Re: Testdiorama
« Reactie #290 Gepost op: 12 October 2023, 16:45:21 »

NB: Hoe komt het dat treinen op wat langere banen met die zwaardere trafo's beter rijden ? Je zou zeggen dat gelijkstroomtrafo's allemaal de stroomtoevoer van 0V tot 14V regelen ? Ik snap wel dat ze voor wat betreft de wisselstroomuitgang meer kunnen (lampjes, wissels e.d.)
Als uitgangspunt moet er geen verschil zijn tussen een trafo met lager vermogen of de „zwaardere“
Indien de uitgangsspanning van beide gelijk is en de max stroom van de lichtere niet bereik wordt moeten de locs even goed rijden. Maar wat er denk ik gebeurt: de spanning zakt wat in elkaar door de belasting (inwendige weerstand trafo), daar hebben de zwaardere trafo‘s minder last van.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #291 Gepost op: 13 October 2023, 17:06:23 »
Om 6 cm omhoog en omlaag te gaan heb ik 4 meter spoor nodig. Veel meer zit er zonder helix niet in, en gezien de beschikbare ruimte zie ik daar maar van af. Overigens haalt één lokje (de rode diesel) deze stijging al niet met wagons er achter.

Om toch de illusie van wat 'hoogteverschil' in het landschap te maken is het het handigst dat ik het hele spoor op een cm of 10 boven het tafeloppervlak leg, en dan hooguit het achterste gedeelte wat hoger maak. Als de hele baan 10 cm boven het tafelblad ligt heb ik wat ruimte om bijvoorbeeld een brug over een riviertje te maken.

Ik zit verder uit te vogelen hoe ik een solide 'uitbouw' aan een tafel kan maken, voor het gedeelte waar nu klemmen en latten zitten.

Filmpje:
https://youtu.be/i61lKjPXAP8?si=GwlasLbX3_D4Xrth
« Laatst bewerkt op: 13 October 2023, 17:10:24 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #292 Gepost op: 14 October 2023, 14:52:13 »
Ik heb met een uitgeknepen wattenstaafje een klein streepje ATF olie op 3 cm rail aan twee kanten aangebracht. Het kan wishfull thinking zijn, maar na een rondje of vijf lijkt het echt of de treinen met minder haperingen rijden. Eigenlijk raar, want die ATF maakt niet schoon, lees ik op veel plaatsen, maar gaat corrosie tegen. Ook op de hellingen rijden de treinen zonder te slippen gewoon mooi omhoog, zelfs op lage snelheid.



Het spelen met de 'denkende wissel' blijft leuk !

Filmpje:

https://youtu.be/5ELG2qQZaX8?si=mOElQERj_Lw3bRpr

Nog wat van mijn pronkstukken. Ik heb op deze testbaan de parkeersporen wat langer gemaakt zodat de treinen met meer wagons kunnen rijden. Mijn oorspronkelijke droom om met hele lange treinen (met 8 personenwagons bijvoorbeeld) te gaan rijden is ietwat ambitieus met de afmetingen van deze baan.




« Laatst bewerkt op: 14 October 2023, 15:37:28 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #293 Gepost op: 14 October 2023, 15:54:22 »
Weer een vraag voor de experts. De stroomtoevoer met de nu redelijk 'schone' rails en lokomotieven lijkt nu goed te zijn, de treinen haperen steeds minder. Ik heb nog steeds wel maar één aansluitpunt. Maar wat me opvalt is dat met het regelen van de snelheid met de trafo, vooral als de treinen langzaam rijden, de werking echt niet traploos is. De snelheid stijgt of daalt eerder in stapjes, en daardoor hapert de trein bij het veranderen van lage snelheid weer meer.

Vraag: moet de snelheid met analoge trafo's echt traploos en soepel te regelen zijn, of gaat dat altijd in 'trapjes' ?
« Laatst bewerkt op: 14 October 2023, 23:09:30 door Cyril Mariën »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Testdiorama
« Reactie #294 Gepost op: 14 October 2023, 16:51:19 »
In feite zou dat soepeltjes moeten gaan.

Maar: er zijn trafo's waarvan de stoomafname gebeurt, met een sleper die over koperdraad sleept.
Dit zijn dan koperdraadwindingen naast elkaar. De sleper hobbelt/springt dan van de ene koperdraad naar de andere.
Elke draad vertegenwoordigt dan een andere stroom sterkte/voltage sterkte.
Zo hobbelt de sleper dan bv van 0 (centraal) naar uiterste uitslag over de draden naar  + 12 of 14 volt en/of -12 of -14 volt
(  + / -  is dan vooruit of achteruit)

Misschien een verklaring?

Een betere tegen de mijne...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

einte

  • Tijdperk II - III
  • Offline Offline
  • Berichten: 563
    • Modelspoorblog
Re: Testdiorama
« Reactie #295 Gepost op: 14 October 2023, 17:14:45 »

Ik heb met een uitgeknepen wattenstaafje een klein streepje ATF olie op 3 cm rail aan twee kanten aangebracht. Het kan wishfull thinking zijn, maar na een rondje of vijf lijkt het echt of de treinen met minder haperingen rijden. Eigenlijk raar, want die ATF maakt niet schoon, lees ik op veel plaatsen, maar gaat corrosie tegen. Ook op de hellingen rijden de treinen zonder te slippen gewoon mooi omhoog, zelfs op lage snelheid


Ik heb ook zo'n flesje, werkt goed.




Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #296 Gepost op: 14 October 2023, 17:57:38 »
Ik heb ook zo'n flesje, werkt goed.

En voor een jaar of 500 genoeg.  ;D

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #297 Gepost op: 14 October 2023, 18:39:20 »
Hoe vaak moet je eigenlijk wat van die ATF op je rails smeren ?

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Testdiorama
« Reactie #298 Gepost op: 16 October 2023, 12:54:47 »
Ik denk af en toe, pas als je merkt dat de stroomafname slecht wordt, weer eens doen. Ik denk dat 1x per jaar al veel is.

Qua stroomafname, ik zou elke meter of 2 meter zorgen voor een extra stroompunt. Het beste werkt een centraal verdeelblok, vanwaar je alle plekken van stroom voorziet. Dan voorkom je dat een trein ergen stil valt. Ook kan ik nieuwe raillasjes aanraden, die oude zitten vaak wat los, waardoor de stroomafname onzeker wordt.

Afgelopen weekend heb ik op de vloer even een baantje gelegd en ook gebruik gemaakt van de denkende wissels (bij Fleischmann Profi). Niet ideaal voor de lange termijn naar mijn idee, maar opzich werkt het wel snel en prima!

Groeten,
Rogier

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8322
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Testdiorama
« Reactie #299 Gepost op: 16 October 2023, 15:55:15 »
Hoe vaak moet je eigenlijk wat van die ATF op je rails smeren ?
Als je treinen stotteren. Als mijn treinen na een dagje beurs de volgende dag niet meer goed willen rijden, twee strookjes ATF en na drie rondgangen rijden alle treinen de hele dag weer fijn hun rondjes.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.