Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 19:21:08
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25

Auteur Topic: Aansturen wissels  (gelezen 8577 keer)

Age van Dijk

• Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
Aansturen wissels
« Gepost op: 11 February 2023, 08:17:01 »
Eerst een algemene opmerking: ik ben een leek op het gebied van digitale techniek, dus heb a.u.b. begrip voor mijn "domme" vragen...

Mijn BNLS module baanontwerp is gebaseerd op een enkelspoor, maar achter mijn module loopt voor het doorgaande verkeer een dubbelspoor.
Om dat te kunnen realiseren heb ik buiten de feitelijke module aan twee kanten tableaus gemaakt met wissels met HXT900 servo's

De wissels worden met servo's via DCCNext aangestuurd.
Nu wil ik graag gelijktijdig meerdere wissels omzetten zodat een trein of via het station kan rijden, of achterlangs kan rijden
Bijvoorbeeld:
Als wissel 1 op rechtdoor wordt gezet, moet wissel 7 ook op rechtdoor. Wissel 8 ook instellen of open rijden
of
Als wissel 9 op links wordt gezet, moet wissel 2 op rechts en zullen 7 en 10 ook aangepast moeten worden of openrijden?

Hoe pak ik dit aan?
Alvast dank voor de hulp,
Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: Aansturen wissels
« Reactie #1 Gepost op: 11 February 2023, 09:18:56 »
@Age,

Neem eens contact op met Bas (Bask185).
Hier zie je alle componenten die hij gefabriceerd heeft voor mijn BMB Module. Mijn vraag aan hem was vergelijkbaar als de jouwe. Hoe zorg je ervoor dat het verkeer op de hoofdbaan ongestoord kan blijven rijden, terwijl je lokaal op het enkelvoudige baanvak vrijelijk kunt rijden met een lokale trein.
En hoe zorg je er voor dat lokaal verkeer veilig kan in- en uitvoegen op de hoofdbaan.

Ik kan er mijn wissels mee bedienen, mijn seinen, rookgenerator, ledlichtjes en er mij IR sensoren op aansluiten. Deze componenten werken in mijn geval samen met een DR5000 centrale. Een die overigens binnenkort een upgrade krijgt naar een YaMoRC 7001.

Gr, Hans

VvKan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 11 February 2023, 11:06:58 »
Ik ga er even van uit, dat het commando om een wissel om te zetten, een tijdelijk gebeuren is, dus bijvoorbeeld een korte puls of een tijdspanne van 2 seconden, in ieder geval genoeg om een wissel om te zetten. Te vergelijken met het tijdelijk ingedrukt houden van een drukknopje.  Open rijden zou ik nooit doen ivm met mogelijke polarisatie van de wissels.

Dan kun je het volgende schema volgen:
a/ wissel 1 recht = wissel 2 recht = wissel 7 recht = wissel 8 recht
b/ wissel 1 afb.   = wissel 8 afb.
c/ wissel 9 achter  = wissel 10 achter
d/ wissel 9 voor    = wissel 7 afb.  = wissel 2 afb.  = wissel 10 voor

Nou ken ik de mogelijkheden van jouw apparatuur niet, of van die in gebruik bij een BNLS modulebaan, maar dit zou samengevat kunnen worden in wisselstraten.  Waarbij misschien ook nog de mogelijkheid bestaat van bediening vanuit een fysiek paneel.
Of misschien ook simpel door het aansluiten van de kabels op de desbetreffende stuurstroom. (Decoderuitgang)
Dan dus a/ 4 kabeltjes aan dezelfde  b/ 2 kabeltjes  c/ 2 kabeltjes  d/ 4 kabeltjes

Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn  :)

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 February 2023, 11:54:35 »
Ja, de gebruikelijke manier is het schakelen van wisselstraten. Veel centrales of zelfs alleen handregelaars bieden de mogelijkheid het schakelen van meerdere wissels aan één knop te koppelen. Druk je dan op die knop dan gaat na elkaar een aantal wissels om.
Kan ook nog via een besturingsprogramma, maar daarin zal de moduleopzet wel niet voorzien.

Gaat ervan uit dat de wissels digitaal met decoders worden geschakeld.
Indien analoog, kan het met de traditionele diodematrix. Heeft hetzelfde resultaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2023, 12:06:21 »
Diodematrix lijkt mij in dit geval niet nodig, omdat er geen "dubbele" bediening plaatsvindt.  Daarmee bedoel ik, dat er geen wisselstand in meerdere wisselstraten is opgenomen.

bask185

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2023, 12:34:10 »
Omtrent het aansturen, technische implementatie terzijde. Wat ik hier zou doen, is deze knopjes opstelling gebruiken (rode bolletje = knopje)

Je hebt  knopjes voor:
  • om alles rechtdoor te zetten voor de hoofdsporen.
  • om van 1A naar station te gaan. (of andersom)
  • om van station naar 2A te gaan. (of andersom)
  • om van station naar 1B te gaan  (of andersom)
  • om van 2B naar naar het station te gaan (of andersom)
  • wissels 3-4 om te zetten
  • wissels 5-6 om te zetten

Citaat
Indien analoog, kan het met de traditionele diodematrix.
Henk, had je hier misschien overheen gelezen  ???

Citaat
De wissels worden met servo's via DCCNext aangestuurd.
Die dingen zijn DCC decoders en DCC decoders doe je met een DCC centrale aansturen. De meest goedkope die ik kan bedenken is een multimaus + booster kastje of een losse z21 die vind je doorgaans van onder de €100,- op beuzen en marktplaats.

Je kan natuurlijk ook een arduino + motorshield nemen en daar DCC++ EX op zetten, maar dat is moeilijk doen en raad ik af.

Om die DCC centrale aan te sturen, heb ik oplossingen voor XpressNet. De meest simpele bestaat uit zo'n arduino nano shield die je kan zien in Hans zijn post.

Dat shield prik je op dit ding, die kan je kopen online

En daarop prik je dan een arduino nano. Die koop je bij mij omdat ik die dan voor programmeer.

Je kan dan zelf schakelaars op de kroonsteentjes aansluiten. Het programma wat ik er inzet (kan je trouwens ook zelf) vind je onderin in de DIY corner van mijn schakelpaneel pagina. Met dit programma kan je zelf inleren welke wissels je onder welke knopjes wilt hebben. Dat doe je door in config-modus een knopje in te drukken en dan een of een paar wissels om te zetten. Je kan er tot iets van 24 wissels onder een knopje hangen.

Voordelen: weinig solderen en je hoeft niet te programmeren.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 February 2023, 15:37:46 »
@Age,

Wat wel een punt is, dat bij treinverkeer dat vertrekt van je station gelet moet worden op kruisende treinen met de hoofdbaan. Ik meen me te herinneren dat de wissels links en rechts van het enkelsporige baanvak allen verstopt zitten achter de afschermplaten van de BB’en. Een extra reden om aandacht te besteden aan de veiligheid. In overleg met Bas heb ik voor Corfe Castle enkele stroomloos te schakelen secties toegevoegd.

Gr, Hans

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 11 February 2023, 18:46:05 »
Een oplossing die zo maar komt bovendrijven: neem 2 decoders die je op dezelfde adresreeks programmeert. Als wissels tegelijk moeten schakelen zet je de ene op de ene decoder en de andere op de andere.
Is wel een brute methode want als je 4 wissels tegelijk wil schakelen dan heb je 4 decoders nodig waarvan veel uitgangen ongebruikt blijven.
Mijn idee zal dus wel snel worden afgeschoten. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ArjanB

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 February 2023, 21:08:57 »

Met idee van hier boven. Is het mogelijk om 2 wissels met 1 decoder te sturen? Bijv nos. 5&6

Arjan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 11 February 2023, 21:22:28 »
Je kunt 2 wissels wel op dezelfde decoder aansluiten, maar dan hebben ze een verschillend adres. Twee keer hetzelfde adres op een decoder kan niet. Ik ken tenminste geen decoders die dat kunnen. Anders zou het probleem van Age eenvoudig zijn op te lossen.
Vandaar mijn idee om met 2 decoders te werken die je dezelfde adressen geeft.

Bij overloopwissels zoals 5 en 6 heb ik het wel eens opgelost door de wissels met hefbomen mechanisch te koppelen, en ze met 1 aandrijving te bedienen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 11 February 2023, 21:51:35 »
2 wissels met geschikte aandrijvingenlaten zich prima per 2 schakelen. Op mijn Cornfield Yard zitten 2 setjes wissels aangedreven door Tortoises. Waarvan telkens 1 Tortoise bedient wordt en de andere meegaat op de extra set contacten die er in zitten. Gewoon ouderwets bedraad dus. Ik stuur ze met een schakelaartje aan maar dat kan net zo goed een digitale aansturing zijn. Kun je dus 2 wissels schakelen op 1 adres.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

VvKan

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 11 February 2023, 22:22:39 »
met wissels met HXT900 servo's
Als ik mag aannemen, dat iedere servo een eigen stuurunit heeft, dan is het toch simpel ?
Alle 4 draadjes ( of 2)  aan 1 decoderuitgang naar de 4 servo-units.  Die servo-unit verzorgt de sturing en de power komt niet over de decoder.  De andere kant van de servo, dus het andere draadje, is verbonden met een andere decoderuitgang.  In de gegeven opzet heb je dan 4 uitgangen nodig, dus 2 decoderuitgangen, omdat er geen dubbele wisselstanden zijn.
Als je links en rechts wilt splitsen (lijkt mij aan te raden) dan met 4 decoderuitgangen, voor zover ik even kan bedenken.

ArjanB

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 February 2023, 22:29:01 »
 Met 2 wissels op een decoder bedoelde ik eigenlijk de oplossing van Ronald Halma maar ipv een analoge oplossing waarbij 1 toggle switch 2 wissels aanstuurd door de desbetreffende draadjes te koppelen aan de schakelkant. Dat werk tinderdaad prima zo heb ik het ook her en der gedaan.

Kan je dan aan de schakelkant van een decoder ook 2 wisselaandrijving zetten? Ik heb geen wisseldecoders anders zou ik wel uitproberen.

Arjan

VvKan

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 11 February 2023, 22:47:59 »
Als een wisselmotor maar weinig stroom trekt, kun je er wel 10 aanhangen.  Stel 20 mA,  dan zou het 200 mA zijn.   Helaas gebruiken wisselmotoren vaak veel meer bij de aanzet of het aandrukken.  Maar als je de wisseldecoder puur als signaalgever gebruikt, waarmee een powerunit per wissel aangestuurd wordt, dan kun je er erg veel aanhangen.

Simpel voorbeeld:  ik heb wisselmotoren die 250 mA vragen.  Maar tussen de wisselmotor en de decoder hangt een relais, dat de power doorgeeft, en dat aangestuurd wordt door de decoder.  Het relais vraagt 20 mA,  dus ik kan er in theorie 10x zoveel wisselmotoren tegelijk mee bedienen.

Een ander voorbeeld zijn bijvoorbeeld Cobalt wisselmotoren.  Die kun je met een korte puls uit de decoder aansturen.  Dus er ook meerdere aanhangen, omdat de power niet door de decoder geleverd wordt.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2023, 22:50:20 door VvKan. Reden: toevoeging »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 11 February 2023, 22:57:38 »
Als ik mag aannemen, dat iedere servo een eigen stuurunit heeft, dan is het toch simpel ?
Alle 4 draadjes ( of 2)  aan 1 decoderuitgang naar de 4 servo-units.  Die servo-unit verzorgt de sturing en de power komt niet over de decoder.  De andere kant van de servo, dus het andere draadje, is verbonden met een andere decoderuitgang.  In de gegeven opzet heb je dan 4 uitgangen nodig, dus 2 decoderuitgangen, omdat er geen dubbele wisselstanden zijn.
Als je links en rechts wilt splitsen (lijkt mij aan te raden) dan met 4 decoderuitgangen, voor zover ik even kan bedenken.
Van dit verhaal kan ik geen chocola maken. Kun je dit eens uitteken?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel