Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Solderen wil maar niet (goed) lukken  (gelezen 10765 keer)

DutchAV8R

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Gepost op: 06 februari 2023, 19:33:57 »
Ik weet het, de vraag is al minimaal 1000x gesteld. Maar het solderen wil mij maar niet lukken. Alle tips op diverse websites en fora wel 100x gelezen. En ik ben best handig (al zeg ik het van mezelf), dus stoort het me des te meer dat dit níet lukt.

Gisteren een uurtje zitten oefenen met een gloednieuwe soldeerbout. Na dat uur was van de soldeerpunt vrijwel niets meer over. Helemaal weggevreten. Het topje viel er zelfs van af. Oké, in mijn verwoede pogingen het solderen fatsoenlijk onder de knie te krijgen ben ik uiteindelijk S39 gaan gebruiken. Ik weet het: foute boel...



Dus vandaag een nieuwe punt gekocht. Paar minuten geoefend en alweer zie ik de eerste hap uit de punt verdwijnen. Dit keer zonder S39 en andere ellende.



De soldeertin wil maar niet vloeien en als hij al vloeit krijg ik alleen een laagje tin aan de bovenkant van de draad en/of dikke klodders gestold soldeer. Het isolatiemateriaal om de kabel vloeit beter dan de tin.



Hopelijk heeft iemand van jullie op basis van bovenstaande goede tips voor me. Want voor mijn gevoel heb ik alles al geprobeerd; ik heb nog nét niet geprobeerd in de handstand te solderen.
Alvast hartelijk bedankt!!

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2023, 20:09:07 »
Wat voor soldeerbout gebruik je?

Zelf heb ik een Weller soldeerstation WSD81, koste toen rond de 300 euro maar werkt echt perfect.
En als je er goed mee omgaat, gaat die misschien wel 20 jaar mee, die van mij is nu 9 jaar.

Heb daarvoor ook goedkope gehad, ook van die 230V dingen, maar 1 keer investeren in een fatsoenlijke soldeerstation bespaard je daarna een hoop ergernis.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2023, 20:12:51 »
Zelf heb ik een Weller soldeerstation WSD81, koste toen rond de 300 euro maar werkt echt perfect.


Of gewoon een Conrad regelbaar station, kost 33 piek. Is prima in te stellen en soldeert prima. Koop er gewoon direct een goede rol soldeertin bij en evt een potje speciaal soldeervet. Doe ik al jaren zo en werkt als een tierelier. Soldeer altijd rond de 350 - 400 graden

Het ding: https://www.conrad.nl/nl/p/basetech-zd-99-soldeerstation-analoog-58-w-150-450-c-588415.html?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_term=588415&adcampaign=google&tid=17213980048_pla-588415&gclid=Cj0KCQiA54KfBhCKARIsAJzSrdr6uv7qzy2HtBwu00xWjOw-ZkSBy-2htjvvuJTxPDuf9m0OkkQEYuMaAhxhEALw_wcB


Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2023, 20:15:41 »
Vroegah aan de Wegastraat op de HTS Elektro vele uren mogen vertinnen...... Nooit begrepen waarom, niet iedereen heeft een hobby waarbij dat van belang zou kunnen zijn.

Belangrijkste is dat de contacten van de bout zonder vervuiling zijn. Dus even heel fijn schuur papier over de kop van de bout halen en daarna de schroef even losdraaien en dito met de onderkant van de kop van de bout. Had ik al gezegd dat de stroom er af moet zijn....?

Opnieuw in elkaar bouwen en aanzetten. Daarna met dun soldeerdraad proberen wanneer hij serieus heet is, dat kun je zien als het topje van de draad smelt als je deze ertegen aan houd. Dan eerst de kop even geheel vertinnen.

Denk er om om de soldeer te laten vloeien.

Solderen is 89% warmte, 1% soldeer en 10% verbrande vingers.....

Ik heb overigens nu zo'n mooi temparatuurgecontroleerde station. Niet duur (rond de 40 euro) en een rolletje soldeertin uit Italie.

Ncio

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2023, 20:42:36 »
Wat is dat voor een bakbout??

Koop inderdaad een redelijk (Conrad) tot goed (Weller) soldeerstation. Die van de Lidl is in ieder geval prut, soldeerpunt verbrand snel (ervaring van mijn zoons)

Ik heb zelf een ruim 40 jaar oude Weller, gaat perfect.
De spons is even oud, licht vochtig maken en de tip regelmatig even schoon maken.
De tip hoort mooi vertind te blijven. Never nooit afschuren.

Ik soldeer regelmatig printen en gebruiken een niet te fijne tip zodat de warmte goed op de plek komt.

Zie dat je draad probeerde te vertinnen. Bij nieuw draad moet dat vlot en goed kunnen. ~Bij oud draad zie ik wel vaker dat tin niet goed wil vloeien
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2023, 20:53:12 »
Gebruik je wel harskernsoldeer als je die draden gaat vertinnen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2023, 20:54:12 »
Ik had die ZD99 gekocht nadat mijn eerdere 30€ bout was overleden  na ruim 10j trouwe dienst :'(. Ik had 3x gesoldeerd en de 4e keer wilde hij niet eens meer tin smelten. Dus ik nieuwe punt gekocht, weer hetzelfde. Uit pure wanhoop ging ik maar schuren.. Het was beter dan.. ja niet kunnen solderen. En het werkte... Nu zijn die punten ook maar een euro en een beetje.

Hoe dan ook uit frustratie kocht ik voor 140€ de low budget Weller. Dat ding krijgt op 420 graden nog niet eens pads op printenplaten vloeibaar als er een thermal relief op zit. Ik moet nu 2 nieuwe punten kopen van 20€ per stuk. Volgens internet moet hij het dan wel doen. Maar dit is dus mijn eerste en laatste Weller... It just does not work.  :'(



Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2023, 21:09:26 »
Zet er eens een soldeerpunt op zoals op het plaatje van bas.
Dan wordt de tip het allerheetst en zou je tenminste een draad moeten kunnen vertinnen.
Je eerste gesoldeerde draad ziet er prut uit, zie de druipers en de kleur van de tin

Filmpje voor wat advies.

Verder is het inderdaad handig om te weten wat voor soldeerstation je hebt.
Als je zo'n kachel pook hebt met enkel een 220v snoer eraan dan begin je er weinig mee.
Bij eleshop.nl kan je een prima Auyoade (of hoe je dat ook schrijft) kopen voor nog geen €50.
Werkt perfect en blijft goed op temperatuur.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2023, 21:11:56 door erikkral »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2023, 21:22:46 »
Hoe dan ook uit frustratie kocht ik voor 140€ de low budget Weller. Dat ding krijgt op 420 graden nog niet eens pads op printenplaten vloeibaar als er een thermal relief op zit. Ik moet nu 2 nieuwe punten kopen van 20€ per stuk. Volgens internet moet hij het dan wel doen. Maar dit is dus mijn eerste en laatste Weller... It just does not work.  :'(
Denk dat het dan meer aan jouw soldeerkunsten ligt. Met zo'n bout moet je prima kunnen solderen.
Ik heb zelf ook een weller en ook op het werk maar er echt nooit problemen mee. Wil nooit meer iets anders. Haast onverslijtbaar. Af en toe alleen een nieuwe punt maar verder perfect spul.

En aan de TS: investeer in een goede bout. Dit bak en braad exemplaar verdient maar een plek. De kliko.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2023, 21:24:56 »
Ik ben ook wel benieuwd wat de topicstarter voor een soldeerbout heeft gekocht. Een soldeerpunt die niet in de categorie "long life" valt, wordt inderdaad op den duur opgevreten. En dat om de simpele reden dat koper oplost in gesmolten soldeer. Maar als er na een uurtje al zulke gaten in vallen, dan is de kwaliteit uiterst twijfelachtig.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2023, 21:32:43 »
Zeker als je dan ook nog S39 in de strijd gooit  :o
Tenzij de TS met deze bout een koperleiding wilde solderen  ;D ;D
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2023, 21:34:41 »
Hij vertelde dat hij bij de tweede punt geen S-39 heeft gebruikt. En toch viel daar ook een gat in.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2023, 21:41:46 »
Koper lost idd op in soldeertin. Daarom zit er een ijzerlaagje over zo'n punt.
Schuur dat niet weg!
Nieuwe punt eerst vertinnen.

Ik heb ook geen regelbaar station maar heb er een schakelaar tussen. Ik zet hem alleen aan als ik er mee bezig ben.
Voor het weinige dat ik er mee doe is dat genoeg.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Menno

  • Online Online
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2023, 21:44:45 »
Vroegah aan de Wegastraat op de HTS Elektro vele uren mogen vertinnen...... Nooit begrepen waarom, niet iedereen heeft een hobby waarbij dat van belang zou kunnen zijn.
Omdat vertinnen de basis is van solderen. Daarmee leg je een verbinding tussen twee metalen delen en het tin is daarbij het verbindende metaal. Dat je dat op een opleiding dus goed onder de knie moet krijgen, is niet raar.
Belangrijkste is dat de contacten van de bout zonder vervuiling zijn. Dus even heel fijn schuur papier over de kop van de bout halen en daarna de schroef even losdraaien en dito met de onderkant van de kop van de bout. Had ik al gezegd dat de stroom er af moet zijn....?
NOOIT schuurpapier gebruiken op de gemiddelde soldeerbout. Dat moet je echt alleen doen bij bouten met koperpunt, maar die zijn daar dan ook voor gemaakt. Punten van de betere soldeerbouten, dat zijn long-life punten, sloop je er voortijdig mee.
Solderen is 89% warmte, 1% soldeer en 10% verbrande vingers.....
Fout. Het tin is bijna het allerbelangrijkste ingrediënt: dat MOET vloeimiddel bevatten wil het werken voor het vertinnen/solderen van draden en elektronica-onderdelen of messing werkstukjes.

Zonder vloeimiddel gebeurt er helemaal niets. Daarnaast maakt ook de verhouding tin/lood uit: Pb60/Sn40 is, als ik het me goed herinner de gangbare verhouding, maar Pb40/Sn60 bestaat ook. Het soldeert alleen veel slechter. Let op dat niet elke fabrikant het vloeimiddel (hooguit enkele procenten tot tienden van procenten van het totale aandeel ingrediënten) vermeld.
Hoe dan ook uit frustratie kocht ik voor 140€ de low budget Weller. Dat ding krijgt op 420 graden nog niet eens pads op printenplaten vloeibaar als er een thermal relief op zit.
Let op, dat kan net zo goed aan de printplaat liggen als aan je bout: bij een printplaat met thermal relief (dat is een bouwwijze waarbij 1 grote koperlaag met 4 kleine spoortjes met een doormetallisering of soldeerpad verbonden is) is het heel vaak gebruikelijk dat er meer dan 1 stevige koperlaag aanwezig is, waarbij de via veel hitte transporteert naar andere, interne koperlagen. Dan kan je nog zo hard je bout de schuld geven, maar feit is dat je dan gewoon een ongeschikt gereedschap gebruikt voor wat je wil bereiken.

Ook de dikte van de koperlaag bepaalt veel: 35 micrometer is geloof ik gangbaar, maar 70 micrometer of nog dikker kan ook gewoon. En geloof me, dat soldeert veeel moeilijker.
Ik moet nu 2 nieuwe punten kopen van 20€ per stuk. Volgens internet moet hij het dan wel doen. Maar dit is dus mijn eerste en laatste Weller... It just does not work.  :'(
Waarom twee? Dat ding heeft maar 1 bout...

Deze stations hebben we geloof ik ook op m'n werk en daar wordt echt wat van ze verwacht... Heb je een mogelijkheid de temperatuur een beetje betrouwbaar te meten? Anders gewoon terugsturen. Blauwe Wellers zijn gewoon professioneel spul en horen te doen wat ze beloven.

Zet er eens een soldeerpunt op zoals op het plaatje van bas.
Dan wordt de tip het allerheetst en zou je tenminste een draad moeten kunnen vertinnen.
De punt is niet zozeer het probleem hoor. Ik heb met dergelijk gevormde koperpunten in 80 Watt bouten ook gewoon draden vertind.
Als je zo'n kachel pook hebt met enkel een 220v snoer eraan dan begin je er weinig mee.
Wederom onzin. Ik heb leren solderen met 'een pook met alleen een 230 Volt snoer eraan'. En dat ging prima.

@ topicstarter: Naast een slechte bout is het tin echt belangrijk. Als je dat op aliexpress hebt gekocht, kun je echt alles van 'soldeert wel' tot 'troep' krijgen. We hebben dus meer info nodig ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #14 Gepost op: 06 februari 2023, 21:53:55 »
Koper lost idd op in soldeertin. Daarom zit er een ijzerlaagje over zo'n punt.
Dat ijzerlaagje zit niet bij alle bouten. Ik heb twee Ersa's, een van 30W voor elektronicawerk, en een van 80W voor constructiewerk. Beide met een 230V netsnoer en een vertinde punt, geen ijzer. Die punten moet ik na verloop van tijd met een vijl weer in vorm brengen.

Verder heb ik nog een temperatuurgeregelde van Parkside. Die heeft een punt van messing en dat wordt wonderlijk genoeg niet opgevreten.