Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
janw
Vandaag
om 01:16:13
keerlusproblemen
door
astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
26 June 2025, 23:28:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 June 2025, 23:24:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
26 June 2025, 23:11:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
roco
26 June 2025, 23:07:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
26 June 2025, 22:34:47
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
26 June 2025, 22:16:38
Raadplaatje
door
Cc72000
26 June 2025, 22:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
20 jaar BNLS
door
Vroeger
26 June 2025, 20:07:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580
door
Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
NZH A 1001 - 1004
door
Hans_NB
26 June 2025, 19:32:07
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
26 June 2025, 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
26 June 2025, 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Jeronimos
26 June 2025, 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025
door
1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen
door
spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange
door
741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven
door
tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
spoorijzer
26 June 2025, 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in"
door
spoorijzer
26 June 2025, 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
26 June 2025, 10:05:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Ton bouwt goederenwagens
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Vorige
-
1
...
16
17
[
18
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ton bouwt goederenwagens (gelezen 41717 keer)
TonM
Offline
Berichten: 2573
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #255 Gepost op:
02 October 2024, 17:28:55 »
Hans,
Ook deze keer bedankt voor jouw uitgebreide toelichting. Voor mij zeer leerzaam en goed als achtergrondkennis om de werkelijkheid in model zo goed mogelijk te benaderen.
Toen ik met dit model begon had ik het idee om een uitvoering te bouwen eind jaren 1920 / begin jaren 1930. Voor de toepassing van open balansen baseerde ik mij op de enige duidelijke foto die ik van dit type wagen heb kunnen vinden (SPNSP3089 in de NVBS beeldbank) die gedateerd is in de periode 1931-1935. Ook heb ik de materieeltekening uit HUA geraadpleegd, waarop is aangetekend dat de geperste balansen / W1 potten vanaf 1929 zijn aangebracht en de hendel van de sluitas vanaf 1934 naar rechts is verplaatst.
Aan de hand van jouw informatie ga ik nog eens goed kijken naar een wat nauwkeuriger tijdsbepaling voor mijn wagen, waarbij ook de opschriften daarmee in overeenstemming zijn. Ik denk dat, met de meegeleverde opschriften en jouw argumenten over de open asbalansen, de mogelijkheid is beperkt tot 1930/1931.
En voor de rest van de jaren 1930 heb ik nog een tweede exemplaar liggen, die ik met geperste balansen wil gaan bouwen.
Grtz, Ton
Gelogd
TonM
Offline
Berichten: 2573
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #256 Gepost op:
20 October 2024, 21:49:02 »
Doordat ik druk ben met andere dingen gaat het bouwen van dit model niet zo snel, maar zo langzamerhand is het weer tijd voor een update.
Na de profielen heb ik de deuren op de zijwanden gezet. De deuren zijn nogal fragiel, dus voorzichtigheid was geboden. Het aanbrengen van de binnenwanden kwam daarna. Dit moest (ook) secuur gebeuren om te zorgen dat de ogen voor de kopwandscharnieren goed uitlijnen. Dus met een paar klemmen goed vastzetten tijdens het solderen.
Daarna de kopwanden volgens de bouwbeschrijving opgebouwd en aan de bak gezet. De scharnieren van de kopwanden heb ik ook maar gelijk aangebracht, al hoort dat volgens de bouwbeschrijving pas te gebeuren bij de derde bouwfase; het detailleren.
Toen de bak zo helemaal in elkaar zat, heb ik hem los op het onderstel gezet voor de rolproef (geslaagd!). Volgens de bouwbeschrijving moet je de bak op het onderstel solderen. Daar had ik eerst mijn twijfels over omdat het schilderen nu eenmaal makkelijker gaat wanneer je ze los nog los van elkaar hebt. Het dunne plaatmateriaal blijkt echter toch nog een beetje te werken waardoor er wat kieren zitten wanneer je de bak los op de bodem hebt. Dus straks toch maar aan elkaar bakken.
Hieronder het resultaat to zover.
Grtz, Ton
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8433
May your coffee kick in before reality does.
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #257 Gepost op:
20 October 2024, 22:48:34 »
Niet snel, mooi istie wel
Gelogd
Zee. Land.
TonM
Offline
Berichten: 2573
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #258 Gepost op:
03 November 2024, 21:32:54 »
Tijd voor een update.
Na het vastsolderen van de bak aan het onderstel (of het onderstel aan de bak als je dat liever hebt) is het tijd voor de derde bouwfase; het detailleren. In de bouwbeschrijving wordt aangegeven dat je zelf maar moet kijken hoever je daarin wilt gaan. Geen loze waarschuwing, want inmiddels heb ik ervaren dat bijvoorbeeld de kopwandscharnieren nauwelijks vast te pakken zijn. En dat is nog niets: er zitten onderdelen in de etsfret die nauwelijks te zien zijn
Dus ik kijk wel hoever ik kom. Ik ga het in ieder geval rustig aan doen, om te voorkomen dat ik hyper word van het gepriegel met onderdelen die een halve millimeter als grootste maat hebben. Dus als jullie zitten te popelen om het eindresultaat te zien, kan je tijdens het wachten beter niet je adem inhouden.
Eerst maar eens de plakbriefhouders en de vergrendeling van de kopdeuren. In mijn ogen horen die niet echt onder het hoofdstuk detaillering, want ze zijn sterk bepalend voor de algemene indruk van de wagen. Voor de plakbriefhouders kun je kiezen uit verschillende soorten, afhankelijk van het tijdperk en een aantal variaties. Ik heb de meest luxe gepakt: de plakbriefhouders met los gaaswerk. Tenminste: het was los voordat ik het ging solderen. Op de voorbeeldfoto is te zien dat de houder direct op de planken zit met een regengoot erboven. Die laatste heb ik gemaakt van een stukje L-profiel 0,5 x 0,5mm.
Daarna de vergrendeling van de kopdeuren. Laurence heeft de grendels zodanig op de etsfret gemaakt, dat je de hele vergrendeling als één stuk kan opbouwen en daarna op de bufferbalk kan plaatsen. Ik heb dat aan één kant op die manier gedaan, maar het gemak van die werkwijze viel mij tegen. Dus de tweede kant heb ik op de klassieke manier gedaan: iedere grendel apart aangebracht en daarna de stang er doorheen. Iedereen heeft een andere manier die voor hem of haar het beste werkt.
Overigens: toen ik aan de grendelstangen was toegekomen, waren de sluithaken inmiddels gesneuveld. De piepkleine losse exemplaren heb ik geprobeerd aan de bak te solderen, maar ze sprongen steeds uit de pincet waarmee ik ze vasthield. (Althans, waarmee ik mijn mislukte pogingen deed om ze vast te houden.) Een stukje 0,2mm nieuwzilver draad bracht uitkomst: klein gaatje boren op de plaats waar de haak moet komen, draad insteken, vastsolderen, in de juiste vorm om de grendelstang buigen en en afknippen. Het verschil is alleen nog met een sterke loupe te zien.
Toen de vergrendeling er op zat, heb ik de bufferhulzen geplaatst. Om die dingen onder de grendelstang te krijgen, bleek het nodig om de flensen van die hulzen een klein beetje dunner te maken. Gewoon in de boormachine klemmen en de vijl er tegenaan houden.
De wagen lijkt nu klaar, maar is het nog niet. Ik ga eens rustig kijken hoe ver ik kom met de piepkleine details.
Grtz, Ton
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 5678
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #259 Gepost op:
04 November 2024, 14:44:04 »
Mooi hoor Ton.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
MathynK
Offline
Berichten: 3852
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #260 Gepost op:
08 November 2024, 09:45:09 »
Mooi hoor Ton! Misschien word je er al gek van, maar zo te zien is het priegelen weer goed aan jou toevertrouwd. Tot nu toe ziet het er heel strak uit. De rest komt vast ook goed.
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Vorige
-
1
...
16
17
[
18
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Ton bouwt goederenwagens