Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door orientexpress
Vandaag om 12:40:11
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door 008200
Vandaag om 12:31:49
Piko 2025 door Jean-Pierre
Vandaag om 12:01:48
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 11:25:54
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 11:12:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:09:40
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 11:08:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:08:32
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 July 2025, 19:15:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
Sfeer op je modelbaan door RobVille
07 July 2025, 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
07 July 2025, 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 July 2025, 13:13:16
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
07 July 2025, 12:22:12
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
07 July 2025, 12:00:30
  

Auteur Topic: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.  (gelezen 19543 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #150 Gepost op: 29 February 2024, 11:27:40 »
Inderdaad, de flexrail voorbuigen, zodat deze spanningsvrij blijft liggen in de gewenste radius.
Daarna met een paar dotjes Bisonkit monteren op de ondergrond, zodat de rail niet meer verschuift. Een paar dotjes zijn voldoende, het integrale vastleggen gebeurt bij het ballasten.
Zo deed ik dat tenminste bij mijn bak Tolbert Landbouw.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #151 Gepost op: 29 February 2024, 22:25:39 »
Mijn eerste poging om flexrail te leggen. Ik heb ze met houtlijm op kurk vastgelijmd. Het is nog op een los stuk triplex, om te proberen. Maar als alles werkt kan ik er op de 'echte' baan een bocht mee leggen.

Aandachtspunten:
- de verspringende las sluit nog niet mooi (laatste twee foto's)
- blijft de flexrail in de opgedroogde lijm zitten als de pinnen weg zijn ?
- ik heb de bochen gelegd met radiussen van resp. 415 en 357,5 mm. Ze lijken erg dicht bij elkaar te liggen: even proberen met een sleep lange wagons.
- het kurkbed is wat aan de brede kant voor een ballastbed. Naast de rails zit nu 1 cm, dat mag best 0,5 cm of minder worden.

Hout zagen met mijn budget lintzaagje:


Kurk lijmen:


Flexrails leggen. Links zijn twee gewone rails als referentie (R 415 mm). Rechts de flexrail met R 357,5 mm.




Ik heb de las laten 'verspringen' maar die sluit aan één kant niet mooi. Ik vraag me ook af of er geen 'knik' in de rail zit; ik denk dat ik die beter kan solderen.





« Laatst bewerkt op: 01 March 2024, 00:55:25 door Cyril Mariën »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #152 Gepost op: 29 February 2024, 22:37:20 »
Volgens NEM112 is deze spoorafstand bij deze boogstralen niet geschikt voor lange wagens.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #153 Gepost op: 29 February 2024, 22:41:37 »
Volgens NEM112 is deze spoorafstand bij deze boogstralen niet geschikt voor lange wagens.

Ik heb dat al geprobeerd; mijn lange loks en wagons halen allemaal de bocht met R 375,5 mm. Maar ik ga het zeker nog testen, als het te krap is moet ik inderdaad ruimere bochten leggen.

Een ander verhaal is of die krappe bochten wel mooi 'ogen'. Ik ga ze zoveel mogelijk alleen in 'verborgen' stukken van de baan leggen.
« Laatst bewerkt op: 29 February 2024, 22:46:18 door Cyril Mariën »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #154 Gepost op: 29 February 2024, 23:16:48 »
Ze halen die boog wel, maar de onderlinge afstand is te klein. Als er op beide bogen een lange wagen rijdt, dan zullen ze elkaar raken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #155 Gepost op: 29 February 2024, 23:29:25 »
Okee, dank je ! Ik vond de afstand tussen de sporen al krap ... Ik ga het morgen proberen.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #156 Gepost op: 01 March 2024, 00:36:04 »
Toch even geprobeerd, de rails lijken al goed vast te zitten.
Het is inderdaad krap aan met de langste wagons, maar ze halen het nét. Op de tweede foto heb ik het buitenste spoor een halve centimeter naar buiten geschoven, dat scheelt al iets. Ik zal bij het definitief leggen minstens een centimeter meer ruimte tussen de bochten maken. Bedankt voor de tip, Klaas !

Mission accomplished. So far so good !

- de wagon rijdt soepel over de las
- de afstand tussen de sporen is echt heel krap. De lange wagons raken elkaar nét niet.
- de rails blijven in een dunne streep houtlijm voorlopig goed zitten.





Bewegend beeld:

https://youtube.com/shorts/4XVjfRahP8M?si=zY8XX2SnLG7zf6Q3
« Laatst bewerkt op: 01 March 2024, 00:57:54 door Cyril Mariën »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2619
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #157 Gepost op: 01 March 2024, 08:18:28 »
Volgens mij zijn deze Fleischmann wagons tekort voor 1:87 (eerder 1:10 of nog korter). In het echt zijn ze 26.4 meter, wat 30.3 cm zou moeten zijn op schaal. Dat is waarschijnlijk de reden dat de lange rijtuigen elkaar wel kunnen passeren.

Kortom, als je ooit met langere rijtuigen wilt gaan rijden, dan is het zeker verstandig om meer afstand te maken.

Voor de rest ziet het er netjes uit! Je zou kunnen proberen om met een klein hamertje oid de railstaaf door te tikken zodat deze weer aansluit. In het echt werkt het wel zo (heb ik regelmatig gedaan bij smalspoor), maar of dat in model werkt weet ik niet  ;D

Groeten,
Rogier

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #158 Gepost op: 01 March 2024, 16:35:44 »
Het solderen van de rails lukt niet. Mijn bout is goed heet, dus ik denk dat ik de verkeerde soldeer heb, of dat ik vloeimiddel moet gebruiken. De rails zijn van messing.

Deze soldeer had ik nog liggen:


« Laatst bewerkt op: 01 March 2024, 16:43:26 door Cyril Mariën »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #159 Gepost op: 01 March 2024, 17:09:40 »
Bij dit soldeer is de verhouding van tin en lood 40/60. Bij elektronicasoldeer is de verhouding precies andersom, 60/40.
De 60/40 variant vloeit iets makkelijker. Toch zou het met jouw soldeer ook moeten lukken.
Heb je de soldeerplaats goed schoongemaakt? Met de punt van een mes of een vijltje flink krabben.
En niet bang zijn om de rail goed heet te maken. Het soldeer moet niet alleen aan de bout smelten, maar ook aan de rail. Ook de bout punt moet schoon zijn.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.