Alleen RailCom werkt niet bij gebruik van de diode methode.
Overigens ben ik nu de Lenz aan het proberen, maar ben nog niet kapot ervan. Ze hebben het misschien uitgevonden, echt bediengemak is ze vreemd.
De volgende stap is het maken van blokken, die ik vooral nodig denk te hebben om het schaduwstation in de gaten te kunnen houden. Ik heb begrepen dat ik dan tussen de blokken telkens één rail moet isoleren ( maakt het nog uit welke?) en dat ik binnen het blok aan het begin en aan het einde nog een geisoleerd stuk moet hebben wat dienst gaat doen als bezet/terugmelder. Ik ga rijden met zowel verlichte passagierswagons als onverlichte goederenwagons, en die zullen zowel getrokken als geduwd gaan worden. Excuses voor alle beginnersvragen, maar heb ik het tot nu toe goed? Naast de Ecos 2 heb ik nog geen hardware voor de aansturing aangeschaft. Wat heb ik als eerste nodig om het bloksysteem werken te krijgen ( zonder dat ik al teveel hoef te solderen )? Ik heb begrepen dat dat een S88 module is en daar lijkt mij de Digikeijs DR4088CS de beste oplossing voor?
Is jullie opgevallen dat TS niet meer gereageerd heeft sinds zijn eerste post? Dit ondanks dat er diverse mensen hem vragen hebben gesteld.
Welke besturingssoftware ga je gebruiken? Wel belangrijk om naar te kijken of de Ecos2 ondersteund wordt.En voor de rest van de hardware die je nog wilt aanschaffen even checken of je die ook op de Ecos2 kunt aansluiten.Wat betreft de blokken. Sowieso liggen die altijd tussen wissels. En isolaties altijd in dezelfde railstaaf aanbrengen. De andere is een ononderbroken geheel.Maar als ik je baanplan bekijk heb ik daar eerlijkgezegd wel wat twijfels bij. Om vanuit die tunnelingang rechts naar je bovenste station te komen krijg je een steile helling. Max is toch 3% en die haal jij hier niet. Ik zie diverse hoogtes ingetekend maar heb je ook rekening gehouden met je frame? neem bijvoorbeeld de tunneluitgang in het midden. Daar staat een hoogte van 50. De rails in het bovenste station zie ik op 115 liggen. Dat is 65 mm. Maar daar gaat ook nog de ruimte van je frame vanaf. Dan blijft er toch weinig ruimte over voor de trein. Heb je hier over nagedacht.
Qua besturingssoftware denk ik aan iRail of Koploper,
Een discussie die ook vast eerder is gevoerd: waarom een softwareprogramma gebruiken naast de Ecos? Ik ben geen digibeet maar heb in mijn werkzame leven genoeg/teveel computers gezien en gebruikt. Fijn om dit bij de modelbaan te kunnen beperken. In de Ecos (intuitief) programmeren, lekker verder te bouwen aan de scenery en rijden. Ieder zijn ding natuurlijk en de software zal vast nog meer de diepte in kunnen gaan voor wat betreft het rijden. Maar de 'verplichte' koppeling Ecos - besturingssoftware is er dus niet.Rian
computergestuurd rijden. Maar dat is verre van een verplichting.