Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss  (gelezen 2319 keer)

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #15 Gepost op: 02 februari 2023, 13:58:45 »
 
geheel blij met deze supernuttige en voor mij deels nieuwe info ( ik ben wel te oud maar niet om te leren ) : nu op zoek naar de correcte fourgons van AL en / of NS .

even terzijde : :in december nog op een plaatselijke markt 3 boekjes van Lepage uit de reeks " le temps des voitures " op de kop kunnen tikken : etat numerique CIWL (I) / les voitures Resto de la CIWL / les voitures Pullman 4001 - 4030 de la CIWL 
 
  Willy

 

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #16 Gepost op: 02 februari 2023, 14:22:39 »
Op het franse LR Forum werd gemeld dat de Märklin CIWL set heel goed door kan gaan voor de Côte d'Azur Pullman Express. Ik weet niet of Märklin er al vaste Edelweiss plakkers op zet, ik hoop van niet.
Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2023, 15:23:06 door sncf231e »
Mijn website: http://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #17 Gepost op: 02 februari 2023, 14:41:45 »
Dat komt dan mooi uit.

Deze ging wel door Duitsland. ;)

https://www.qldrail.net/altkloster/orientexpresstimes.htm

Kees.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #18 Gepost op: 02 februari 2023, 14:45:00 »
Pullman's hebben nimmer deel uitgemaakt van de Oriënt Expressen naar het verre zuiden, slechts op een klein stukje in Italië reed er een mee als koerswagen.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #19 Gepost op: 02 februari 2023, 14:47:59 »
Een vier- dan wel achtdeurs ex-CIWL 1251 bevindt zich in Frankrijk.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #20 Gepost op: 02 februari 2023, 15:28:38 »
 
 nu op zoek naar de correcte fourgons van AL en / of NS .

even terzijde : :in december nog op een plaatselijke markt 3 boekjes van Lepage uit de reeks " le temps des voitures " op de kop kunnen tikken : etat numerique CIWL (I) / les voitures Resto de la CIWL / les voitures Pullman 4001 - 4030 de la CIWL 
 
  Willy

 
Willy
Liliput heeft lang geleden een bagagewagen met AL opschriften gemaakt; catalogus nummer 29440:



Wellicht nog ergens te vinden (op jouw plaatselijke markt blijken de mooiste dingen te vinden te zijn; de boekjes van Lepage zijn tegenwoordig uitzonderlijk moeilijk te verwerven, maar uiteindelijk heb ik ze allemaal gevonden).

Groet
Fred

Mijn website: http://sncf231e.nl/

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #21 Gepost op: 02 februari 2023, 15:46:06 »

  ik ben op zoek gegaan aan de hand van jullie info

   - blijkbaar voor de AL : Liliput 294 40 : momenteel niet te vinden
   - Liliput 294 45 of de NS D7571 : beschikbaar

    Is die Liliput 294 45 ook geschikt voor de Edelweiss

    gr. Willy


puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #22 Gepost op: 02 februari 2023, 18:23:13 »
Hier ook nog een foto van Br 17 053 voor een luxe trein.

Br 17 053 by , on Flickr

17 053 (Bw Deutzerfeld) überquert mit Luxuszug L 176 ("Köln-Oostende-Express") auf dem Weg nach Aachen die Innere Kanalstraße, heute eine der meist befahrenen Straßen in Köln. Der von 1929 bis 1939 verkehrende Pullmanzug war der einzige von der CIWL betriebene Zug, der je in Deutschland fahrplanmäßig eingesetzt wurde und während seines Bestehens Teil der schnellsten Landverbindung zwischen London und Köln. Der Fahrplan des Zuges war so ausgelegt, dass er eine vormittägliche Abfahrt jeweils in Köln Hbf und London Victoria ermöglichte. (26.02.1931) Foto: DLA Darmstadt

Br 18 470 Mit Orient Express by , on Flickr

Der "Orient-Express" war ursprünglich ein nur aus Schlaf- und Speisewagen zusammengesetzter Luxuszug der "Compagnie Internationale des Wagons-Lits" (CIWL), der Paris mit Konstantinopel (seit 1930 Istanbul) verband. Das Bild zeigt den Luxuszug L 63 mit 18 470 auf der Schwäbischen Alb bei Urspring, südöstlich von Amstetten. Auf dem Foto wurde der gesamte Zug einschließlich beider Gepäckwagen aus CIWL-Fahrzeugen gebildet. Dass an beiden Zugenden Packwagen eingestellt wurden, ist höchstwahrscheinlich der noch bis in die 1930er Jahre gültigen Zugbildungsvorschrift für Schnellzüge zuzuschreiben, nach der zwischen der Lok und dem ersten mit Reisenden besetzten Wagen mindestens ein unbesetzter bzw. "nur" mit Bahnbediensteten besetzter Wagen als "Schutzwagen" einzustellen war. Wegen der häufigen Richtungswechsel einiger Zugläufe (z.B. beim "Rheingold") wurden bei diesen immer zwei Gepäckwagen an beiden Zugenden fest eingereiht. (19.06.1931) Foto: DLA Darmstadt

Met dank aan de Eisenbahn stiftung voor het beeld materiaal.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2023, 18:30:39 door puntenglijder »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #23 Gepost op: 02 februari 2023, 20:17:41 »
@ Willy: bedenk goed dat het hier bij beide rijtuigen om oude modellen van Liliput gaat, zonder kortkoppelmechanieken en een bufferbalk die meedraait met het draaistel.

De Pruisische bagagerijtuigen van Fleischmann zijn zo goed als identiek, die zouden ook als donor kunnen dienen, maar dan zul je zelf voor verf en opschriften moeten zorgen. Die zijn niet voorhanden (voor zover ik weet).

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #24 Gepost op: 03 februari 2023, 10:19:23 »
Mij is nu onduidelijk of dit draadje gaat over wat Märklin gaat maken of alleen de vraag over bagage rijtuigen bij de Edelweis in werkelijkheid. Dit is het grootspoor forum deel, dus opmerkingen over de Märklin Pullman rijtuigen heb ik maar weer in het Märklin 2023 draadje gestopt.
Groet
Fred.
Mijn website: http://sncf231e.nl/

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #25 Gepost op: 03 februari 2023, 10:21:04 »
Voorste D kan ik zo niet thuisbrengen (is in ieder geval GEEN CIWL exemplaar), de achterste kan heel goed een rijtuig uit de NS series DIV 7501-7509, 7551-7573 of 7574-7584 zijn.  Die hadden duidelijk Pruisische kenmerken en waren begin 20e eeuw allemaal gebouwd door Gastell voor de oorspronkelijke SS en de NBDS.
(bron: De erfenis, aut. Bert Steenkamp, uitg. Uquilair).

Rob

Over de DdIV heb ik een tijd geleden onderstaande informatie weten te achterhalen ter voorbereiding op een ombouwproject op basis van een Fleischmann rijtuig. Overigens is het overzicht nog niet compleet/afgerond.

De vraag is nu welke nummerreeks het beste past in de CIWL trein...? Was een douane afdeling perse nodig? Het ombouwproject ligt overigens nu nog eventjes stil... Verwachting is dat ik daar pas in het najaar mee verder ga.

Beide series bagagerijtuigen zijn gebouwd tussen 1904 en 1920 in diverse deelleveringen. Alle rijtuigen zijn gebouwd bij de Duitse fabrikant Gastell. Dit verklaart de grote overeenkomsten met de Duitse versie van dit rijtuig. Desalniettemin moeten er wel een paar kleine dingen aangepast worden om tot een natuurgetrouwe weergave van het Nederlandse rijtuig te komen. Hierover later meer.

De serie Dd 7501-7505 (d=doorgangsrijtuig) is in 1905 gebouwd voor de Staatsspoorwegen (serie 501-505). Zij waren voorzien van gasverlichting en een gastank inhoud van 1250L. De serie Dd 7506-7509 is voor de NBDS gebouwd (serie 972-975) en verschilde slechts op enkele punten. Het grootste verschil was de gastank inhoud van slechts 845L. Het gewicht was daarom iets lager. Beide rijtuigseries hadden een Westinghouse Snelrem inrichting, hoge druk stoomverwarming en waren via de RIC toegelaten tot meerdere landen. In het interieur waren deze rijtuigen van de serie Dd 7551-7584 te onderscheiden door de douane afdelingen. Alle rijtuigen hebben tot de jaren 1954-1956 dienst gedaan. De NS D7506 ging van deze serie als laatste uit dienst in september 1956 .

De serie Dd 7551-7584 is in meer deelseries gebouwd. Wederom was de bestelling verdeeld tussen de Staatsspoorwegen en de NBDS. De Dd 7551-7565 (SS serie 506-520) zijn omstreeks 1905-1907 gebouwd door fabrikant Gastell. Deze rijtuigen hadden geen douaneafdeling en waren dus niet voor alle buitenlandse verbindingen geschikt, ze kregen gasverlichting en een gastank inhoud van 1250L. De Dd7552 is al vrij snel verongelukt en afgevoerd.

De deelserie Dd 7566-7573 (SS serie 521-528) werd in tegenstelling tot bovenstaande rijtuigen gebouwd met elektrische verlichting. Verder waren de rijtuigen identiek aan de anderen.
De deelserie Dd 7574-7581 is omstreeks 1904-1908 gebouwd. Daaropvolgend kwam een tweede bestelling omstreeks 1913 met de rijtuigen Dd 7582-7584. Deze rijtuigen zijn gebouwd in opdracht van de NBDS en kregen daar de nummerserie 970-971/976-984. Er zat een klein verschil tussen de twee bestellingen. De eerste rijtuigen hadden gasverlichting met een gastank inhoud van 845L. De laatste serie had een inhoud van 815L en geen RIC toelating.

Van de totale serie Dd 7551-7584 heeft alleen de 7553 het jaar 1956 dienstvaardig gehaald . De rest is tussen 1954-1955 uit dienst gegaan, de 7552 is in de jaren ’20 verongelukt. Daarnaast is er nog een enkele uitzondering zoals hierna beschreven staat.

NS D 6101-6107
De rijtuigen Dd 7578-7584 zijn in 1942 uit de buitenlandse dienst gehaald en is de vouwbalg afgenomen en de deur vergrendeld. Daarna zijn deze rijtuigen omgenummerd in de NS serie D 6101-6107 voor de binnenlandse dienst. Deze verbouwde rijtuigen zijn tussen 1948 en 1955 uit dienst gegaan.

Groet, Mathyn
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2023, 11:01:17 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #26 Gepost op: 03 februari 2023, 11:06:43 »
De grote hoeveelheid NBDS-bagagewagens kwam doordat de NBDS deze wagens nodig had als compensatie voor gereden kilometers van NBDS-materieel op SS-lijnen. Nu konden ze als het ware per kilometer worden verhuurd. Een en ander naar mededelingen van Bob Schooneveld. De bagagewagens van de NBDS heetten E en dat kwam omdat de NBDS de vierdeklas nog kende en die werd net als de KPEV en later de DRG aangeduid met D. In Duitsland werden de bagagewagens met Pw aangeduid.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2023, 11:09:48 door odaoda »

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #27 Gepost op: 03 februari 2023, 11:37:27 »

  super interessante informatie maar graag nu even concreet :
 
  naar welke fabrikanten ( ik rij HO / DC ) en referenties moet ik nu op zoek : Liliput 294 40 ( AL ) , Liliput 294 45 van de NS maar blijkbaar TP III ?. Fleischmann ? Ik heb een filmpje van Fred uit december 2022 gezien met de Edelweiss ( met mogelijk 1 AL fourgon ) en Rheingold treinset . Wat heb jij hier gebruikt voor de beide fourgons  Fred

   dank Willy

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #28 Gepost op: 03 februari 2023, 11:57:45 »
  Ik heb een filmpje van Fred uit december 2022 gezien met de Edelweiss ( met mogelijk 1 AL fourgon ) en Rheingold treinset . Wat heb jij hier gebruikt voor de beide fourgons  Fred

   dank Willy
Willy,

Ik heb daar  (https://youtu.be/nXbifyJkEnE) de AL fourgon van Liliput (294 40) gebruikt en de NS bagage wagen D7601 van Artitec (20.243.02). Of deze bagage wagen ooit in de Edelweiss reed weet ik niet, maar dat is de enige NS bagage wagen die ik heb.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss
« Reactie #29 Gepost op: 03 februari 2023, 13:07:33 »
Over modellen van de Alsace Lorraine bagagewagens in model is dit wel een aardige site: https://marquage-al.monsite-orange.fr/page-5fc3c615d45dd.html. Volgens mij is het model van de eerste vierassige fourgon die te zien is ook te zien op een eerdere foto in deze draad (zie hieronder dus). De AL had ook fourgon die (zo goed als) overeenkomen met de NS DIV die Mathyn hierboven beschrijft (ook te zien op de hiervoor gemelde site .



Rob
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2023, 13:38:35 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)