Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37

Auteur Topic: Helaas geen EUROSPOOR2023  (gelezen 22157 keer)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #60 Gepost op: 26 January 2023, 00:43:48 »

Laten we Hoogeveen, Koog aan de Zaan, Sint-Niklaas, Roosendaal, Alkmaar, Joure, NTM, Gießen en Groningen niet vergeten. (Sorry voor wie ik vergeet)

Ik denk dat modelspoor liefhebbers niet mogen klagen met de grote aantallen beurzen dat georganiseerd worden. Persoonlijk ga ik liever naar een lokale rustige beurs toe waar ik rustig kan rondkijken dan naar een drukke beurs waar het minstens 3 rijen dik staat.

Wat is daar te doen dan?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #61 Gepost op: 26 January 2023, 00:49:13 »
Ik heb zelf een beetje moeite met het afzeiken van een evenement. Ik lees.commentaar op OnTraxs,  de kleine beursjes, Houten.

Ik weet hoeveel werk een evenement van 500 man is, laats staan die van 5000 man of zelfs 10k man zoals OnTraxs. Laten we eens ophouden met klagen en blij zijn dat er mensen zijn die hun nek uitsteken voor ons modelspoorders.

Laten we gewoon dankbaar zijn voor mannen zoals Leo, Marty, Martin (W), Ronald, Rob en al die andere gekken die dit voor ons doen.

Beloon ze door naar hun evenementen te komen, dan motiveer je ze om nog meer te doen. En anderen om het ook te gaan doen. Concurrentie is niet verkeerd, het creëert kansen.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2023, 00:52:09 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #62 Gepost op: 26 January 2023, 01:17:24 »
Helemaal mee eens
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #63 Gepost op: 26 January 2023, 01:25:35 »
Dank je Martin, dat is ook waarom ik vaak wat sterker reageer in dit soort draadjes. Jij weet wat het kost, wij weten dat inmiddels ook met onze convention. We steken er veel tijd in (heel veel)  en lopen ook een bepaald financieel risico. Wij hebben geen sponsors an sich en moeten het hebben van de goedwillendheid van onze deelnemers die grotendeels hun eigen kosten dragen. Dat doen ze uit liefhebberij voor de hobby en omdat ze het als vrienden voor ons willen doen. Dat is dan ook een heel fijn gevoel maar maakt ons ook kwetsbaar. En als dan iemand zegt: het moet maar met gratis entree dan zakt mij de broek een beetje af. Men heeft blijkbaar geen enkel besef dat zoiets gewoon niet meer kan. Pre-corona al niet, after corona al helemaal niet meer. Die entreekosten heb je hard nodig om een een ander te kunnen (voor)financieren. Dat geldt voor bv een Leo met €spoor net zo als voor ons, enige verschil is de grootte van het evenement en de hoeveelheid kosten die je moet maken voor je überhaupt aan de eerste openingsdag bent ;)

Ben wel van mening dat je als organisatie een goede website moet hebben die duidelijk verteld wat je doet en wie er komt. Dat ben je aan je betalende bezoekers verplicht, zij financieren toch een groot deel van je evenement. Voor mij kan ik zeggen dat de data van mijn provider laat zien dat de site net voor de datum een sterke toename in het verkeer had. Maw, er werd echt wel gekeken, dus dat bewijst dat een goede site dan ook goed werkt. Ook de social media werken heel goed, ik kon goed zien hoe de berichten die ik plaatste zich op Facebook verspreiden en ook hoeveel mensen ermee bereikt werden. Dus dat moet je als organisatie heden ten dage wel benutten om je potentiële bezoekers te bereiken.

Beloon ze door naar hun evenementen te komen, dan motiveer je ze om nog meer te doen. En anderen om het ook te gaan doen. Concurrentie is niet verkeerd, het creëert kansen.

(y)
« Laatst bewerkt op: 26 January 2023, 01:29:08 door Ronald Halma »

Ronald69

• Online Online
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #64 Gepost op: 26 January 2023, 01:35:41 »
In het verleden was er in Zwolle Modelbouw Totaal in de IJsselhallen(Libema), misschien een optie om het daar te houden? Prima te bereiken met het OV, een giga parkeerplaats aan beide zijden van de A 28 en redelijk centraal.

Ander punt wat ik niet begrijp, entreekosten. Ruim voor Corona stonden wij als vereniging(VvMrZ) regelmatig op beurzen in Dld(Reinberg, Lingen, Castrop-Rauxel e.d.) en georganiseerd door Breidenbach. Entree rond de €10,- en de zalen afgeladen vol met allerlei vormen van modelbouw en bezoekers aantallen van >10K. Vaak in hallen die kleiner waren dan de Jaarbeurs, minder goed te bereiken met OV en kleine parkeerplaatsen. Wat doen wij hier in Ned. dan fout vraag ik me dan af.
Grt, Ronald.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 26 January 2023, 06:35:34 »

Hoi chatGTP:
Schrijf een bijdrage voor een forum waarom je het jammer vindt waarom Eurospoor dit jaar niet doorgaat. Geef drie redenen.

Het is jammer om te horen dat Eurospoor  dit jaar niet doorgaat. Hier zijn drie redenen waarom ik dit zo jammer vind:

Gemeenschap: De beurs was een geweldige gelegenheid om te ontmoeten en te netwerken met andere liefhebbers van modelspoor. Het was een plek waar we onze passie konden delen en nieuwe ideeën konden opdoen.

Nieuwe producten: De beurs was ook een geweldige gelegenheid om nieuwe producten te ontdekken en te kopen. Veel fabrikanten en leveranciers presenteerden hun nieuwste producten op de beurs, dus het was een geweldige manier om up-to-date te blijven met de laatste ontwikkelingen in de hobby.

Inspiratie: De beurs was ook een geweldige gelegenheid om inspiratie op te doen voor nieuwe projecten. Er waren veel mooie layouts en modellen te zien, waarvan velen speciaal voor de beurs waren gemaakt. Het was een geweldige manier om nieuwe ideeën op te doen en de hobby te verrijken.

Ik hoop dat de beurs volgend jaar weer zal plaatsvinden en dat we onze passie weer kunnen delen en nieuwe producten en inspiratie kunnen ontdekken.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 26 January 2023, 06:36:51 »
Aangezien dit toch de 9 voorspelbare pagina"s worden kunnen we dat ook automatiseren  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #67 Gepost op: 26 January 2023, 07:42:14 »
(y) dit is de meest geniale reactie dusver  :laugh:

Wat doen wij hier in Ned. dan fout vraag ik me dan af.

Mijn mening zou zijn, wij zijn Nederlanders.

Wat lees je nu voornamelijk over beurzen zolang er niks aan de hand is?

1. De entree is te duur
2. Parkeerkosten
3. Banen hebben we al gezien
4. Te veel handel
5. Te weinig banen
6. Teveel bananenbomen En kratjes
En zo kunnen we een enorme lijst met beklachten maken.

Totdat er wat aan de hand is zoals nu, dan vinden we het eeuwig zonde, jammer en geheel terecht willen we het oplossen.

Duitsers zijn gewoon niet zo, die gaan gewoon.
Wij geven ze nou niet bepaald het vertrouwen dat we massaal gaan komen. Een organisatie moet een kosten/baten plan maken. En neem nou Eurospoor, ik wil niet voor Leo praten, maar even als voorbeeld:

Stel hij moet voor de kosten die niet door commerciële deelnemers gedekt worden zoals huur, energie, catering en inkoop modelbanen ongeveer 15.000 bezoekers hebben.

Nu weten we al dat dat lastig word, we vinden de prijzen te duur. 40 euro en je bent net binnen werdt er wel geschreven.

Dan ga je overwegen, neem ik het risico of niet. En als dat risico eens 2-3000 euro is, Ok, akkoord. Maar nu gaan er wat nullen achter.

Stel nou, wij zorgen ervoor dat er het vertrouwen is dat we massaal komen, dat die 15.000 bezoekers makkelijk haalbaar zijn. Dan denk ik dat Eurospoor wel was doorgegaan.

Maar dat laatste is misschien de vader van de gedachte die spreekt.

@RonaldHalma, helemaal met je eens.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2023, 22:08:48 door ex44. Reden: Bovenstaand bericht svp NIET citeren! »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 26 January 2023, 08:07:56 »

Stel nou, wij zorgen ervoor dat er het vertrouwen is dat we massaal komen, dat die 15.000 bezoekers makkelijk haalbaar zijn. Dan denk ik dat Eurospoor wel was doorgegaan.

Wie is "wij" Martin? Ik snap je betoog niet.

Eurospoor vindt geen doorgang vanwege de omstandigheden die Leo schetst. Nergens lees ik dat op voorhand de bezoekers massaal gaan afhaken, het is Leo met zijn team dat op voorhand afhaakt, niet bereid tot het nemen van een financieel risico. Da's niet de schuld van de bezoekers toch, die komen heus wel.

Gr, Ben.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #69 Gepost op: 26 January 2023, 09:12:24 »
En ik herhaal nog eens:
Crowdfunding is een ding waarmee je, anders dan een kaartje en een bezoek, het publiek vraagt om bij te dragen.
Sponsering hoort daar ook bij.
Hoeveel rolstoelen/busjes er al niet mee betaald zijn omgeving Nijmegen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #70 Gepost op: 26 January 2023, 09:26:46 »
Crowdfunding is een ding waarmee je, anders dan een kaartje en een bezoek, het publiek vraagt om bij te dragen. Sponsering hoort daar ook bij.  Hoeveel rolstoelen/busjes er al niet mee betaald zijn omgeving Nijmegen.

Dat is iets van een hele ander orde. Crowdfunding: Eurospoor is in principe een commercieel bedrijf. Met de betaalde toegang en bezoek draag ik dan al bij aan het evenement. Sponsoring: Je kan als bedrijf je makkelijker aan een "goed" en maatschappelijk doel koppelen. Dat geeft een betere uitstraling dan het sponseren van een modelspoorevenement voor een beperkt publiek. Als bedrijf zou ik dan liever een kleine lokale beurs van de lokale modelspoorclub sponseren dan een groot commercieel evenement.

Ander punt wat ik niet begrijp, entreekosten. Ruim voor Corona stonden wij als vereniging(VvMrZ) regelmatig op beurzen in Dld(Reinberg, Lingen, Castrop-Rauxel e.d.) en georganiseerd door Breidenbach. Entree rond de €10,- en de zalen afgeladen vol met allerlei vormen van modelbouw en bezoekers aantallen van >10K. Vaak in hallen die kleiner waren dan de Jaarbeurs, minder goed te bereiken met OV en kleine parkeerplaatsen. Wat doen wij hier in Ned. dan fout vraag ik me dan af.

Ik weet niet of we in Nederland iets verkeerd doen. We zijn / waren in Nederland natuurlijk behoorlijk verwend met ieder jaar Rail, Eurospoor, OnTraXS!, Modelspoordagen Rijswijk als grotere tentoonstellingsbeurzen. Daarnaast nog de Smalspoordagen Valkenburg, Modelbouwdagen in Goes (en nu ook Rosmalen) als wat kleinere tentoonstellingsbeurzen. Daardoor kon/kan je bepaalde banen makkelijk meerdere jaren achter elkaar op een grote beurs zien. De hallen moeten toch gevuld worden. Naast de grotere bekendere beurzen zijn er ook nog kleinere tentoonstellingen en beurzen die nog her en der in het land georganiseerd worden. Dan reken ik nog niet de bijna maandelijkse koopbeurs Houten met afgeleiden mee. Wil je ongeveer een 1 - 2 uur vanaf de grens rijden dan heb je nog keuze uit meer tentoonstellingsbeurzen. Als modelspoorder in Nederland ben je behoorlijk verwend met het aantal beurzen. Je krijgt een bepaald punt van verzadiging. Mensen gaan keuzes maken.

Denk dat de grotere beurzen met een locatie in eigendom kunnen overleven. Die hebben het voordeel dat de locatie al beschikbaar is. We hebben het dan over OntraXS! en Rijswijk. Die worden door de locatie zelf georganiseerd. Ook de modelbouwdagen Goes en Rosmalen zijn eigen locaties van Libéma. De koopbeurs Houten en afgeleiden kunnen ook wel overleven. Als Houten op Rail(s) niet loopt wordt het jaar daarna "gewoon" een koopbeurs Houten van één dag. Dat risico is nog wel te overzien voor de organisatie achter deze beurzen.

Eurospoor vindt geen doorgang vanwege de omstandigheden die Leo schetst. Nergens lees ik dat op voorhand de bezoekers massaal gaan afhaken, het is Leo met zijn team dat op voorhand afhaakt, niet bereid tot het nemen van een financieel risico.

Dat is het helemaal. Je moet het risico ook willen en kunnen dragen. Dat kan ik voor mezelf wel begrijpen. Het is jammer dat het niet doorgaat. Maar wel begrijpelijk.

« Laatst bewerkt op: 26 January 2023, 09:39:24 door Ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #71 Gepost op: 26 January 2023, 09:34:23 »
Wie is "wij" Martin? Ik snap je betoog niet.

Eurospoor vindt geen doorgang vanwege de omstandigheden die Leo schetst. Nergens lees ik dat op voorhand de bezoekers massaal gaan afhaken, het is Leo met zijn team dat op voorhand afhaakt, niet bereid tot het nemen van een financieel risico. Da's niet de schuld van de bezoekers toch, die komen heus wel.

Gr, Ben.

Perfecte reactie, je geeft zelf eigenlijk al antwoord op je vraag en je bevestigd mijn stelling direct. En dat is niet ten nadele van jouw hoor, er zijn er schijnbaar velen die er zo over denken.

Maar laat ik dan eens proberen te verduidelijken hoezeer wij zelf MEDE verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van dit soort evenementen. Ik kan de DIgitale Infodagen niet als voorbeeld nemen omdat daar geen entree word betaald. Het is een zakelijk evenement waarbij de kosten gedekt worden door de omzet.

maar ik kan wel de organisatie en ondergang van Station N-Spoor gebruiken:

Mijn idee was om een evenement te organiseren speciaal voor schaal N liefhebbers. Op basis van marktonderzoek ben ik samen met 2 collega's (ik deed het niet alleen) een inschatting gaan maken van het aantal bezoekers. We hadden de hoop op 1000, minimaal 500 bezoekers.

Met dit gegeven ga je een locatie vinden, in ons geval Dudok Arena en Hilversum. Die ga je vullen en daaruit komt een kostenplaatjes die bestaat uit:
- Huur pand
- Energie pand
- bewaking pand
- Inkoop modelbanen (die kosten gewoon geld)
- Advertenties en marketing
- Media campagnes
- Kraamhuur, tafelhuur
- Infrastructuur huur
enzovoorts

Daar komt een kostenplaatje uit. Eerst ga je standhouders zoeken, die betalen voor hun plek. Die kosten mag je van de beraming afhalen en dan blijft er nog een gapend gat over. Dit bepaalt de entreeprijs. We baseerde dit erop dat we met 500 bezoekers uit de kosten waren, en met 1000 bezoekers geld overhielden om het jaar erop meer en duurdere banen in te kopen. Niet helemaal correct, het eerste jaar moesten we 700 bezoekers hebben, het derde jaar 500. We maken immers vele initiele kosten.

Het eerste jaar 750 bezoekers, TOP! Er komt een tweede jaar.
Het tweede jaar 450 bezoekers, KAK. Gaan we nog een derde editie doen?

Op basis van marktonderzoek lezen we de reviews op fora, social media en die in onze mailbox. Veel reactie dat een entree van 5 euro vele te veel was voor een hal van 2000 m2, de banen niet divers genoeg, dezelfde standhouders weer en dat soort reacties.

Conclusie: Nee we gaan geen 1000 bezoekers halen. Het evenement gaat dus geld kosten en de stekker gaat eruit.
Nu was het risico voor ons 3-en niet hoog, enkel een paar 1000 euro. Dat valt zakelijk wel mee, maar je wilt het absoluut voorkomen.

Nu naar een evenement als Eurospoor. Hier praten we niet over een risico van een paar duizend euro, maar die van een serieus luxe auto als het al niet meer is. En wanneer ik zo'n evenet moet hosten, wil ik wel de zekerheid dat standhouders komen, en ik voldoende bezoekers zal genereren om uit de kosten te raken.....

En dat vertrouwen krijg ik niet als ik lees hoe er over beurzen en evenementen wordt gesproken. De overgrote meerderheid is gewoon tevreden en die hoor je niet. Het zijn die paar azijn..... die de stemming erin gooien dat iets te duur is, niet veelzijdig genoeg, het geld niet waard. En daar ga ik slecht op, deze mensen, niet alleen Leo en zijn vrouw maar ook al die anderen, die uit pure passie iets proberen.

Dus met wij bedoel ik ook WIJ. Laten we eerst naar onszelf kijken voordat we vingers wijzen naar diegene die niet achter hun toetsenbord zitten en hun nek uitsteken. Wat kunnen wij er zelf aan doen om een evenement te laten bestaan. Een evenement bestaat bij de gratie van het bezoekend publiek! En niet van crowdfunders, geldschieters of investeerders. Nee wij het publiek bepalen het succes!

EN het gebeurd continu, zie maar eens het draadje over Rijswijk, of de noviteiten van Roco. Dit betoog is niet alleen van kracht op evenementen, maar kan je gewoon 1-op-1 vertalen naar productie of ontwikkeling.

Zo en nu ga  ik weer even verder met een enorm grote wokkel in de werkplaats  ;D (y)
« Laatst bewerkt op: 26 January 2023, 09:37:20 door Martin Domburg »

henk

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 26 January 2023, 09:51:38 »
Er is toch geen tegenstelling publiek/organisatie?
Een organisatie moet inschatten of een evenement uit kan.
Het publiek moet afwegen of een evenement geld en tijd waard is.
Het resultaat van alle afwegingen is kennelijk dat Eurospoor lastig is geworden. Jammer, maar helaas. Ik ga Eurospoor missen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #73 Gepost op: 26 January 2023, 09:54:49 »
Duitsers zijn gewoon niet zo, die gaan gewoon.

Kan het niet zijn omdat er meer "Modellbahnfreunden" zijn dan in Nederland? Naar mijn ervaring klagen Duitsers net zo hard als de Hollanders. Te duur, te druk etc. Maar als de hobby meer wordt beoefend en je hebt daarboven op ook nog eens meer inwoners, dan heb je als een evenement snel meer bezoekers.

Hier in Groot-Britannië zijn er heel veel modelspoorevenementen. Het probleem waar ik hier over hoor is dat de organisatoren stoppen omdat ze te oud zijn geworden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Harryku

• Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 26 January 2023, 09:55:15 »
Helemaal eens met wat Henk zegt.

Ik ga Eurospoor ook missen.
m.vr.gr.
Harry.