Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:23:21
Alweer is de Weller soldeerbout defect door FritsT
Vandaag om 12:04:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:59:19
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:28:39
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Koploper overzetten naar iTrain door C_Jabaaij
Vandaag om 10:07:28
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 08:27:57
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
19 September 2025, 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 September 2025, 21:40:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 September 2025, 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
19 September 2025, 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
19 September 2025, 20:21:31
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
19 September 2025, 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
19 September 2025, 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 September 2025, 19:58:08
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
19 September 2025, 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
19 September 2025, 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
19 September 2025, 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
19 September 2025, 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
19 September 2025, 16:56:26
  

Auteur Topic: Vraag over aansluitingen stroom/rails.  (gelezen 3835 keer)

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Gepost op: 24 January 2023, 10:22:27 »
Hallo,

Na een vorige baan te hebben met enkel aansluitklemmen, heb ik inmiddels al een tijd een nieuwe baan waarbij ik alles gesoldeerd heb. Ik ben een absolute beginner met solderen maar het is zeker betrouwbaarder geworden dan met de aansluitklemmen (profirails klemmen). Toch merk ik dat na verloop van tijd ook de gesoldeerde aansluitingen problemen geven en dat ik die opnieuw moet solderen. Wat is nou de betrouwbaarste manier of doe ik iets verkeerd met solderen? Ik zat te denken over een aansluitklem en een draad solderen. Aangezien ik met blokken rijd (koploper digitaal) gaat het om veel verbindingen. Gebruiken jullie ook 2 aansluitingen per sectie (tussen 2 plastic assen in)?

Is een draad door een railas heen trekken betrouwbaar?

Alvast bedankt voor de tips!
Gr Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2023, 10:41:16 »
Bedoel je met problemen dat de solderingen loslaten? Dan heb je misschien te "koud" gesoldeerd.
Beginnende soldeerders zijn vaak bang om de boel te heet te stoken. Maar om het soldeer goed te laten hechten moet de railstaaf minstens de smelttemperatuur van het soldeersel bereiken. Om te voorkomen dat het te lang duurt, waardoor het plastic gaat smelten, moet dat zo snel mogelijk gebeuren. Dus niet een te lichte bout kiezen.
En wat ook belangrijk is, de soldeerplaats eerst goed schoonkrabben of vijlen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

C-rails

  • Gast
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2023, 10:49:17 »
Als een soldeerverbinding na verloop van tijd losgaat, was de verbinding tussen het soldeer en de rail al niet in orde.
Solderen begint bij een schoon oppervlak en een soldeerbout op de juiste temperatuur. Daarnaast is een goed vloeimiddel erg aan te bevelen. Bij voorkeur zuurvrij, maar mijn persoonlijke ervaring is dat solderen van het zogenaamde 'nieuw-zilver' goed werkt met S-39 RVS. Na het solderen de verbinding zeer goed reinigen met een wat geconcentreerd afwassopje heeft bij mij nog nooit geleid tot het gaan roesten (wat vaak wordt genoemd). Ik heb zelfs een experiment gedaan door een dergelijk railstuk 3 maanden in weer en wind te laten liggen en ook daar trad geen roest op.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2023, 10:57:56 »
In principe heb je geen extra vloeimiddel nodig. De harskern in het soldeer moet genoeg zijn. In hardnekkige gevallen kun je wel S-39 RVS gebruiken, maar zeer spaarzaam. Ik doop dan een cocktailprikker in het spul en met de punt wrijf ik dan over de soldeerplek. Dat is voldoende, en dan is het zelfs niet nodig om het achteraf schoon te maken.

Er is wel verschil in railmateriaal. Fleischmann Profi is van nieuwzilver, daar zou extra vloeimiddel niet nodig zijn.
Maar railstaven van Märklin zijn vaak van roestvrij staal. Daar is het gebruik van S-39 RVS onvermijdelijk.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2023, 11:00:36 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 798
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2023, 11:08:24 »
Ik gebruik purine op marklin k rails, heb het id dat dat net wat minder agressief is dan s39, werkt iig wel als een tierelier.

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #5 Gepost op: 24 January 2023, 11:52:47 »
Helder,

Bedankt voor de tips en adviezen!
Ik heb sindskort een soldeerbout met temperatuurmeter. Deze gaat tot 480 graden, met die temperatuur dan solderen toch? Hoe maak je het beste de punt van de soldeerbout schoon?

Alvast bedankt!
Gr Hans

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2054
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2023, 11:56:54 »
Ik soldeer aan verschillende rails, maar niet aan Marklin.
Gebruik altijd soldeer met harskern, en dat werkt prima. niet schoonmaken vooraf of achteraf, en dat blijft altijd zitten. Ook buiten aan mijn LGB rails, al heb ik daar wel extra warmte nodig vanwege de grotere rails.

Heb ook een instelbare temp, maar 480 haal ik nooit. Blijf ergens rond de 300 zitten.

En schoonmaken van de punt doe ik via een nat sponsje die ik bij de bout heb.
Hier de punt even over halen.
En soms een keer met een doekje de gehele punt goed afvegen. Gewoon de doek in de hand en langs de punt halen.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #7 Gepost op: 24 January 2023, 13:10:39 »
@borotof: ik gebruik ook wel eens Purine, maar ook daar moet je opletten dat je maar een heel miezerig klein beetje gebruikt. Als er restanten overblijven en je poetst die niet goed weg, dan ontstaat op den duur een groenige aanslag.
Bij S-39 moet je goed onderscheid maken tussen de variant die is bedoeld voor koperen leidingen en de variant voor RVS. Dat is ander spul, en minder agressief.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #8 Gepost op: 24 January 2023, 14:43:10 »
 Met 480 graden verbrandt de harskern vrijwel meteen. Ik ga nooit hoger dan 350-380 graden. Het gaat vooral om een goede warmte-overdracht. Als je dis rails soldeert gebruik je een soldeertip in beitelvorm en geen punt van 1mm. Bovendien is het wattage van belang: hoe snel kan de bout de wegstromende warmte bijstoken. Een boutje van 20W haalt misschien ook 480 graden, maar is in het bijstoken geen ster. Dus liever 50 of 75W naadt de al eerder genoemde tips.
Met groet,

Ger.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2023, 18:22:15 »
En schoonmaken van de punt doe ik via een nat sponsje die ik bij de bout heb.
Hier de punt even over halen.
En soms een keer met een doekje de gehele punt goed afvegen. Gewoon de doek in de hand en langs de punt halen.

Wat ik nog mis. Altijd zorgen dat je punt goed vertind is. Als ik klaar ben met solderen vertin ik altijd het puntje voor ik de bout uitzet. De volgende keer dat je weer gaat solderen maak je hem schoon. Kan met het genoemde sponsje, ik doe het met zo'n spons van koper of messingdraad. En daarna even opnieuw vertinnen. Dan gaat je stift jaren mee.

Groet Frits

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2023, 00:12:10 »
Bedankt weer! Bij mij gaan de draden niet los maar hij lijkt geen stroom meer te geven, als ik de soldeerbout er weer op zet komt er wel weer stroom. Hoe dat zit weet ik ook niet.
Gr Hans

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2023, 01:05:50 »
Hans laat eens een paar foto's zien van je soldeerwerk.

En vergeet niet: elke kabel/leiding/draad heeft 2 uiteinden dus het kan aan beide kanten liggen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8084
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #12 Gepost op: 25 January 2023, 05:58:36 »
Bedankt weer! Bij mij gaan de draden niet los maar hij lijkt geen stroom meer te geven, als ik de soldeerbout er weer op zet komt er wel weer stroom.
Dan is toch de soldering niet echt in orde. Toch maar allemaal nalopen en zorgen dat de solderingen ook echt vastzitten. Het soldeer moet goed vloeien voor een juiste soldering. Zijn het een soort van bolletjes dan weet je zeker dat je een slechte soldering hebt.
Maar zoals Freek ook aangeeft, plaats eens wat foto's.
Dan kunnen we het beter beoordelen.
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2023, 07:04:05 »
Hoe soldeer je eigenlijk?

Mijn methode.
- Draad strippen en vertinnen.
- Vertinde deel op maat knippen en punt bijbuigen, zodat het tegen de railstaaf past.
- Beetje soldeer tegen de railstaaf laten vloeien.
- Draad erbij en het soldeer nogmaals laten vloeien.

Vooral dat voorvertinnen van zowel draad als een stukje railstaaf helpt enorm.

Nooit extra vloeimiddel gebruikt, meestal niet eens echt schoongemaakt en de verbindingen geven al een jaar of acht probleemloos stroom door.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2023, 11:37:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2023, 12:11:48 »
Bedankt weer voor jullie adviezen. Ik vrees het ergste als ik jullie zo gelezen heb hoe het commentaar op mijn foto's zal zijn ;D. Er zitten wat verschillen in maar ook her en der plastic verbrand. Moet zeggen dat de aansluitingen van de eerste 2 foto's nog geen problemen hebben gegeven. Wellicht moet ik een keer een cursus solderen volgen:-). Ik vind persoonlijk voor het zicht het geen punt als het er wat minder net uitziet. Maar goed, functioneren moet het wel natuurlijk.











Bedankt, gr Hans