Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Vraag over aansluitingen stroom/rails.  (gelezen 2949 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2023, 12:41:00 »
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat dit geen al te fraaie solderingen zijn.  :angel:
Ik zie veel verbrande stukken en niet mooi gevloeide soldeer.
Je eerste foto ziet er inderdaad nog het beste uit.
Die blauwe solderingen zitten maar een beetje tegen de rails "geplakt". Dat daar problemen ontstaan is niet zo gek.

Pak eens een stukje rails en een paar draadjes en volg de procedure van Henk.
Ga daarmee oefenen en kijken of je je soldeerkunsten kunt verbeteren.   (y)
Gr.
Eric

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2023, 13:06:33 »
De soort soldeertin is ook van belang. ik heb me ooit laten verleiden tot het kopen van een rol soldeertin in China (Aliexpress). Pure rotzooi; stinkt en vloeit niet. Dat wil niet zeggen dat alles van Ali slecht is. Heb daar een prima soldeerboutje gekocht.
Ik kreeg (op dit forum) het advies om 60/40 Stannol met harskern te gaan gebruiken. Perfect spul. Met een ietsje flux erbij.

Rian
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2023, 13:47:41 door RBlok »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2023, 13:16:36 »
Er is iets waar ik me steeds over verbaas. Niet alleen bij de foto's van Hans, maar ik zie het ook op andere spoorbanen. En dat is dat er tamelijk dikke geïsoleerde soepele draad tegen de spoorstaf word gesoldeerd. Dat is lastig weg te werken. Ik soldeer tegen de spoorstaven altijd een blank stukje telefoondraad van 0,5 mm. Dat verdwijnt direct naast de spoorstaaf in een gaatje naar beneden en onder de plank gaat het over in een dikkere geïsoleerde draad.
Na het roestig schilderen van de spoorstaaf en het ballasten is dat draadje bovengronds bijna onzichtbaar geworden.

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2023, 13:28:32 »
Waarom soldeer je de draad.niet aan de onderkant van de rails? Je kan de draad dan immers onzichtbaar wegwerken onder je baan/tafel.
De onderkant van de railstaaf schoonkrabben en de vooraf vertinde draad eraan vastsolderen met harskernsoldeer en een voldoende hete soldeerbout. De temperatuur is afhankelijk van het gebruikte soldeertin. Als dit direct smelt als je het tegen de punt van de bout houdt is deze heet genoeg.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2023, 13:31:59 »
Ik ben het wel met Klaas eens. Aan rails hoef je geen dik draad solderen. Er is maar een kleine stroomsterkte nodig. Draadje even vertinnen, oppervlak van raillas even goed schuren en vertinnen en dan draadje aan raillas.
Soldeertin 97/3 vind ik het prettigste werken, maar is wel wat duurder. Daaarentegen wil ik op een probleemloze verbinding niet bezuinigen.
Mvg.

Cor

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2023, 13:41:15 »
Er is iets waar ik me steeds over verbaas. Niet alleen bij de foto's van Hans, maar ik zie het ook op andere spoorbanen. En dat is dat er tamelijk dikke geïsoleerde soepele draad tegen de spoorstaf word gesoldeerd. Dat is lastig weg te werken. Ik soldeer tegen de spoorstaven altijd een blank stukje telefoondraad van 0,5 mm. Dat verdwijnt direct naast de spoorstaaf in een gaatje naar beneden en onder de plank gaat het over in een dikkere geïsoleerde draad.
Na het roestig schilderen van de spoorstaaf en het ballasten is dat draadje bovengronds bijna onzichtbaar geworden.

Voor een natuurgetrouwe modelbaan kan dat prima hoor, in het echt zitten er ook best wel dikke kabels aan de rails ;-)

grtz rob

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2023, 13:52:41 »
Met een beetje oefening wordt het vast beter. Ik moest zelf ook mijn soldeerskills verbeteren. Ik heb op afvalstukjes rails eerst ongeveer ong. 100 draden gesoldeerd, met verschillende temp. etc. Eerst aan de zijkant vd rails en later onder de rails. Nu lukt het goed.

Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2023, 14:07:03 »
Er is iets waar ik me steeds over verbaas. Niet alleen bij de foto's van Hans, maar ik zie het ook op andere spoorbanen. En dat is dat er tamelijk dikke geïsoleerde soepele draad tegen de spoorstaf word gesoldeerd. Dat is lastig weg te werken. Ik soldeer tegen de spoorstaven altijd een blank stukje telefoondraad van 0,5 mm. Dat verdwijnt direct naast de spoorstaaf in een gaatje naar beneden en onder de plank gaat het over in een dikkere geïsoleerde draad.
Na het roestig schilderen van de spoorstaaf en het ballasten is dat draadje bovengronds bijna onzichtbaar geworden.

Mee eens.
ik gebruik (1 kern) koperdraad van 0,6 mm. Wordt ook gebruikt in de bijouterie. Kun je mooi tegen de buitenkant van de spoorstaaf leggen en is na solderen en weatheren vrijwel onzichtbaar. Gezien op YouTube (vanaf 5.36 min.). Ik gebruik een variant voor aan de spoorstaaf; tussen de bielzen, niet erdoorheen. Een beetje 'om' de zijkant gevormd voor meer soldeer oppervlak.



 

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2023, 12:39:08 door RBlok »

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 829
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #23 Gepost op: 25 januari 2023, 17:23:15 »
Bedankt weer voor jullie adviezen. Ik vrees het ergste als ik jullie zo gelezen heb hoe het commentaar op mijn foto's zal zijn ;D. Er zitten wat verschillen in maar ook her en der plastic verbrand. Moet zeggen dat de aansluitingen van de eerste 2 foto's nog geen problemen hebben gegeven. Wellicht moet ik een keer een cursus solderen volgen:-). Ik vind persoonlijk voor het zicht het geen punt als het er wat minder net uitziet. Maar goed, functioneren moet het wel natuurlijk.          +   foto's
Bedankt, gr Hans

Zien we hier (nog) ijzeren of koperen elektro-draadjes ?     Is koperdraad niet makkelijker en blijvender te solderen aan rails? 
Of helemaal niet ?    Ben zelf ongeoefend wat solderen betreft, maar heb de indruk dat oudere (recuperatie) ijzeren draadjes een probleem vormen. 

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
    • Spoorwereld
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2023, 12:58:50 »
Hoe soldeer je eigenlijk?

Mijn methode.
- Draad strippen en vertinnen.
- Vertinde deel op maat knippen en punt bijbuigen, zodat het tegen de railstaaf past.
- Beetje soldeer tegen de railstaaf laten vloeien.
- Draad erbij en het soldeer nogmaals laten vloeien.

Vooral dat voorvertinnen van zowel draad als een stukje railstaaf helpt enorm.

Ik heb eigenlijk nooit de draad voorvertind, net even mee aan de gang geweest en dat leek een stuk beter te gaan. Bedankt iedereen in ieder geval.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2023, 13:22:14 »
Dat voorvertinnen is toch wel wezenlijk. Dus rail voorvertinnen, draad voorvertinnen, dan tegen elkaar houden en nogmaals de bout er tegen om de zaak in elkaar te laten vloeien. Dat geeft een beter resultaat dan proberen om het in één keer te doen.
Bij het in één keer doen kom je een hand te kort. Een hand voor de bout, een hand voor de draad en een hand voor het soldeer. Even gecontroleerd, maar zoveel handen heb ik niet. ;D

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2023, 15:14:28 »
Er zijn ook "derde" handtjes!! :)

Werkt soms ook goed.
Lodewijk


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2023, 15:29:33 »
Niet voor dit klusje.
Dan werkt de voorvertin optie het beste.
Gr.
Eric

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2023, 15:31:46 »


Geen derde hand nodig, deze doosjes soldeer kun je heel goed in je mond houden, ze worden op den duur wel een beetje afgekloven ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2023, 15:32:32 »
Ook voor de dagelijkse hoeveelheid lood inname  ;D
Gr.
Eric