Er is iets waar ik me steeds over verbaas. Niet alleen bij de foto's van Hans, maar ik zie het ook op andere spoorbanen. En dat is dat er tamelijk dikke geïsoleerde soepele draad tegen de spoorstaf word gesoldeerd. Dat is lastig weg te werken. Ik soldeer tegen de spoorstaven altijd een blank stukje telefoondraad van 0,5 mm. Dat verdwijnt direct naast de spoorstaaf in een gaatje naar beneden en onder de plank gaat het over in een dikkere geïsoleerde draad.Na het roestig schilderen van de spoorstaaf en het ballasten is dat draadje bovengronds bijna onzichtbaar geworden.
Bedankt weer voor jullie adviezen. Ik vrees het ergste als ik jullie zo gelezen heb hoe het commentaar op mijn foto's zal zijn . Er zitten wat verschillen in maar ook her en der plastic verbrand. Moet zeggen dat de aansluitingen van de eerste 2 foto's nog geen problemen hebben gegeven. Wellicht moet ik een keer een cursus solderen volgen:-). Ik vind persoonlijk voor het zicht het geen punt als het er wat minder net uitziet. Maar goed, functioneren moet het wel natuurlijk. + foto's Bedankt, gr Hans
Hoe soldeer je eigenlijk?Mijn methode.- Draad strippen en vertinnen.- Vertinde deel op maat knippen en punt bijbuigen, zodat het tegen de railstaaf past.- Beetje soldeer tegen de railstaaf laten vloeien.- Draad erbij en het soldeer nogmaals laten vloeien. Vooral dat voorvertinnen van zowel draad als een stukje railstaaf helpt enorm.