Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De modeltreinen van Spoorijzer door NS264
Vandaag om 00:14:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 00:10:44
Pendel module door Ronald Halma
Vandaag om 00:02:12
Haperende locs door joespoor
Vandaag om 00:00:43
Raadplaatje door Ronald69
22 September 2025, 23:57:45
Op Zuid (NL H0) door MOVisser
22 September 2025, 23:54:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
22 September 2025, 23:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
22 September 2025, 23:06:40
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door bask185
22 September 2025, 22:53:54
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
22 September 2025, 22:52:08
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
22 September 2025, 22:42:15
Messing op z'n Zweeds (h0) door Rob Ellerman
22 September 2025, 22:22:41
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
22 September 2025, 22:18:12
Werps 18 luiker Groentewagen door orientexpress
22 September 2025, 22:10:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
22 September 2025, 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
22 September 2025, 21:11:27
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Martin Domburg
22 September 2025, 21:03:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 September 2025, 20:20:04
Au bord de la Cèze door Ronald69
22 September 2025, 19:42:36
Een nieuw begin door dreezy
22 September 2025, 19:41:39
Aachenau West door puntenglijder
22 September 2025, 19:39:43
lima spoor N lok schoonmaken door Tjalling
22 September 2025, 19:09:34
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
22 September 2025, 19:07:13
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
22 September 2025, 18:49:54
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
22 September 2025, 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO door Reinout van Rees
22 September 2025, 17:56:36
Da's Daz 2 door Huup
22 September 2025, 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
22 September 2025, 16:34:02
Roco 290 digtaliseren door Reinout van Rees
22 September 2025, 16:33:28
  

Auteur Topic: Bahnbetriebswerk "Altendorf"  (gelezen 56256 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #195 Gepost op: 11 October 2024, 20:12:11 »
Ja, Piepschuim. Ik had te weinig ruimte om de verhoging vloeiend naar beneden te laten lopen vandaar die keermuur.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #196 Gepost op: 14 October 2024, 18:09:41 »
Ik heb het e.e.a. aangepast, graag hoor ik of dit beter is.




En een close-up van de goot.


Hier zoek ik nog Preisers voor die aan het werk zijn aan deze goot. Deze heb ik zelf:

Maar die vind ik niet geschikt, wie kan mij aan de juiste helpen?
Grt, Ronald.


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26266
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #198 Gepost op: 14 October 2024, 18:40:26 »
Zo zie je maar dat je hier (bijna) altijd krijgt krijgt (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #199 Gepost op: 14 October 2024, 20:44:14 »
Mooie vorderingen! Ziet er goed uit. Mooi vloeiend sporenverloop ook.
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #200 Gepost op: 14 October 2024, 21:39:32 »
Leuk detail met die opengewerkte goot.

Is in mjin ogen een verbetering, maar ben nadrukkelijk geen stellwerk expert (heb me genoeg verdiept in seinen en zelfs dat volg ik af en toe niet meer).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1332
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #201 Gepost op: 14 October 2024, 22:16:01 »
Tijd voor een update.


De werkzaamheden tot nu toe. De open plek tegenover de tankplaats is gereserveerd voor een waterkraan.


Lekker hoor, ruikt hier naar olie en kolendamp! (y) of je er zo tussendoor kunt lopen, mooi wordt dat!

Mvg Koen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #202 Gepost op: 14 October 2024, 22:37:53 »
Als je de plek van de oude trekkabels wil imiteren dan zou het "grote deksel" bij het seinhuis nog iets naar rechts kunnen:



De hendels stonden haaks op het spoor en de draden liepen ook haaks, recht op het spoor af (totdat ze de eerste ga-hier-het-bochtje-om rollen tegenkwamen).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #203 Gepost op: 14 October 2024, 23:00:31 »
Koen, Jelmer en Wim,
Dank voor jullie reactie.

Kees,
Dank voor je reactie. Bij de links zit iets tussen wat ik wel zou kunnen gebruiken.

Reinout,
Dank voor je reactie. Dan zou de kabelgoot ook verlengd moeten worden, toch?
Grt, Ronald.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5015
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #204 Gepost op: 15 October 2024, 07:27:48 »
De (betonnen) goot met Ekabel doet eerder aan elektrische aandrijving denken; dan komt de positie van die goot niet zo nauw. E wisselmotoren lijkt mij overigens luxe voor een stoomdepot ;D
« Laatst bewerkt op: 15 October 2024, 07:29:22 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #205 Gepost op: 15 October 2024, 16:51:07 »
Wat ik begrepen heb uit o.a. oudere filmpjes op YouTube dat er al in de '50-'60 jaren al wissels elektrisch werden omgezet op met name goederenemplacementen. Hieruit kan ik dan opmaken dat er op depots iets soortgelijks plaatsvond. Wat ik ook begrepen heb is dat een Treindienstleider(TRDL) bepaald waar een lok heen gestuurd wordt nadat het personeel van de lok zich heeft aangemeld middels een intercom(Sprechsäule) met info wat hij komt doen waarna de TRDL de sporen vrijgeeft en wissels bediend. Zou je alle wissels handmatig maken dan kan het een chaos worden op een depot omdat het personeel zelf gaat bepalen waar hij gaat staan om kolen, zand en water te nemen en een willekeurige plek in de loods claimt omdat hij dit makkelijker vind. En kost natuurlijk veel tijd on elke keer voor een wissel te stoppen, eruit klimmen, wissel omgooien, erin klimmen en verder rijden om vervolgens weer hetzelfde te doen bij een volgend wissel.
Grt, Ronald.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5015
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #206 Gepost op: 15 October 2024, 16:58:12 »
Geen-handwissels is zeker bij binnenkomen niet ondenkbaar. Maar dat ze geen handwissels hebben, staat los van of het met trekkabels of elektrisch is uitgevoerd. Jouw depot zal uiterlijk ergens begin '70 spelen, toen was elektrificatie van emplacementen denk ik wel op gang, maar een toepassing waar alles (en dus ook eventuele storingen) op korte afstand plaats vindt, lijkt mij niet bovenaan de lijst te staan. Ook al zijn trekkabels een aardige sta-in-de-weg ;D Maar kijk anders op foto's, wellicht kom je voorbeelden tegen. 

PS wat ik eind '70 snel tegen kom zijn trekkabels: Bielefeld, Altona, Wanne-Eickel
PS Een wisselmotor gespot: Regensburg! https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1412471&lang=1&file=krupp_2950_52&action=image&position=1
« Laatst bewerkt op: 15 October 2024, 17:07:19 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #207 Gepost op: 21 October 2024, 16:47:53 »
Ik kreeg via een PB van Kees-Jan een bericht dat hij 3D geprinte wisselmotoren aanbood.   


Aanbod aanvaard en kreeg deze een paar dagen geleden binnen en heb ze geplaatst. Ze moeten nog wel geschilderd worden.
Ook ben ik begonnen met de verhoging aan de zichtkant van de baan. Deze is gemaakt met XPS van de eerste generatie en "bekleed" met Mifoshape. Ik ben alvast begonnen met het schilderen met RAL 8022 zwartbruin.





De achterkant van de baan schiet ook al aardig op. Wegdek en trottoirs zijn gemaakt, de heuvel is bestrooid met (echte) bosgrond.
Omgeving van het Verwaltungsgebäude is ook aangepakt.







Het tegelpad bij het verwaltungsgebäude sluit bij de pijl aan. Daar is inmiddels al een tegelpad gelegd.
Grt, Ronald.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26266
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #208 Gepost op: 21 October 2024, 17:08:51 »
Het wordt steeds mooier Ronald  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6031
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #209 Gepost op: 21 October 2024, 18:52:41 »
Ziet er erg goed uit Ronald.

Ben benieuwd naar de volgende update. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#