BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Ronald69 op 22 januari 2023, 21:25:51
-
Met het kopen van een draaischijf en de nodige bouwsels die van een vorige baan aanwezig waren ben ik eens aan het stoeien geweest om een klein en compact Bw te realiseren in AnyRail met het idee om ooit hiermee de boer op te gaan.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1_boDA8NCmobw4a9Zr3Rhj9o.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1_boDA8NCmobw4a9Zr3Rhj9o.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Het plan laat een klein Bw zien met de nodige bebouwing die nodig zijn om loc's te verzorgen. Aan de rechterkant wordt het plan afgesloten met een brug waarover het verkeer van en naar de woonhuizen en het Bw gaat. Tevens zit daarachter het opstelgedeelte met een draaiplateau om loc's eerst te draaien en achteruit naar het opstelgedeelte te rijden zodat ze later via dit draaiplateau met de schoorsteen vooruit naar het Bw te laten rijden.
Op- of aanmerkingen zijn welkom.
-
Eerste gedachte: leuk en compact!
Sporen lopen niet parallel aan elkaar en aan de voorkant, waardoor het wat speelser wordt. Niet overladen met gebouwen.
Heb je erop gelet dat de verschillende handelingen (kolen, water, slakken) op de juiste volgorde staan? Ik weet niet uit m'n hoofd wat de vaste volgorde is, maar er is er wel eentje :)
In het schaduwstation lijkt het me wat ingewikkeld. Bij Engelse banen zie je nogal eens een "grote draaischijf" met zes parallelle sporen erop waar een compleet treintje op past. (Iemand anders weet vast wat ik bedoel en heeft er een plaatje van paraat?) Dan verminder je de hoeveelheid punten die op elkaar aan moeten sluiten.
Enfin: leuk!
Reinout
-
Mooi plan, zou zeggen : bouwen maar
-
via dit draaiplateau met de schoorsteen vooruit naar het Bw te laten rijden
Waarom is dat? Gaat het om een kopstation waar alle loks op dezelfde manier binnenkomen en dus ook op dezelfde manier het Bw binnenkomen?
-
Leuk plan, ook met die schuifbak.
Misschien is het handig om spoor K op je draaischijf aan te sluiten.
Kun je een locomotief laten omlopen voor je kolenwagens.
Maar een depot heeft altijd veel rijmogelijkheden, ik ga dit volgen.
-
Jan,
Het gaat om het idee dat een loc vanuit een station naar een Bw rijdt en vaak ging dat schoorsteen vooruit. Maar als de loc ook achteruit naar het Bw ging zou ik wel willen weten zodat ik de rechterkant kan aanpassen.
Reinout,
Volgens mij eerst slakken, verse kolen en dan zand bijvullen. Daarna draaien en naar de loods of draaien en terug de dienst in. Als ik hiermee fout zit hoor ik dat graag.
Frank,
Dat gaat wellicht een keer gebeuren.
Richard,
Dank voor je reactie. Ik ga kijken hoe dit aan te passen.
-
Leuk plan zo compact.
Een kleine aanmerking, staat het gebouw van de Lokleitung in het algemeen niet dichter bij locloods en draaischijf in BW's?
-
Jan,
Het gaat om het idee dat een loc vanuit een station naar een Bw rijdt en vaak ging dat schoorsteen vooruit. Maar als de loc ook achteruit naar het Bw ging zou ik wel willen weten zodat ik de rechterkant kan aanpassen.
Als het BW langs een doorgaande lijn ligt, maar slechts aan één kant aan die lijn is aangetakt, dan kan het niet anders dat locs soms met de schoorsteen achteruit naar het BW rijden en soms ook met de schoorsteen achteruit van het BW vertrekken.
-
Voor mijn gevoel kloppen de verhoudingen niet. Twee behandelingssporen veronderstellen een redelijk groot aantal locs. De kolenvoorraad is daarvoor te klein, evenals het aantal sporen in de loods. Zand aanvullen zou op beide sporen moeten kunnen. De Dieseltankstelle hindert vertrekkende locs.
Leuk idee!
Tom
-
Volgens mij eerst slakken, verse kolen en dan zand bijvullen. Daarna draaien en naar de loods of draaien en terug de dienst in. Als ik hiermee fout zit hoor ik dat graag.
Ooit geleerd dat 'vroeger' inderdaad eerst slakken inderdaad de norm was, aangezien je met lege tender meer ruimte had om lang gereedschap heen en weer te halen, of uberhaupt in de vuurkist te steken. Maar je vindt genoeg uitzonderingen, zeker in latere grote BW's voor loks met losse tender. Water en slakken is meestal samen, ook om hete sintels te blussen, en volgens mij mag je tijdens het bekolen geen andere klusjes doen. Wil je ook niet: stoffig, veiligheidsrisico's (er wordt gehesen of grote massa's kolen gestort), etc. Maar google 'gleisplan' en 'betriebswerk' en je vindt alles... :D
Hier wel mee eens:
Twee behandelingssporen veronderstellen een redelijk groot aantal locs. De kolenvoorraad is daarvoor te klein, evenals het aantal sporen in de loods. Zand aanvullen zou op beide sporen moeten kunnen. De Dieseltankstelle hindert vertrekkende locs.
Wat is de voorgrond van je plan? Boven of onderkant tekening..?
-
Heb je erop gelet dat de verschillende handelingen (kolen, water, slakken) op de juiste volgorde staan? Ik weet niet uit m'n hoofd wat de vaste volgorde is, maar er is er wel eentje :)
Recent heb ik op Duitse fora gelezen dat er eerst kolen worden geladen, daarna ontslakt. Langs het vertrekspoor is altijd een waterkraan, om de tank maximaal te vullen. Meestal staan er nog enkele, maar ik weet niet of dat dan voor of na kolen/slakken is.
-
Net even gekeken bij Ottbergen; eerst kolen, dan slakken.. Wellicht heeft het ook te maken met duur van behandeling; kolen nemen duurt kort, ontslakken/water/smeren lang. Als je die laatste eerst doet, dan blokkeert dit eventueel het spoor naar de kolen voor een lok die alleen bevoorraad hoeft te worden.
In Ottbergen ligt tankinstallatie trouwens aan spoor voor kolen/slakkenbunker; kan je ook doen.
-
Maar als de loc ook achteruit naar het Bw ging zou ik wel willen weten zodat ik de rechterkant kan aanpassen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Naamloos-63cdaa3783848.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Naamloos-63cdaa3783848.jpg)
Stel, een lok komt met de trein vanuit richting A het station binnen. De lok koppelt af en rijdt richting Bw. Als de lok met de schoorsteen vooruit is binnengekomen, zal ze dus ook met schoorsteen vooruit het Bw binnenrijden.
Een lok (met trein) die vanuit B (met schoorsteen vooruit) het station binnenkomt en afkoppelt, zal juist met de tender vooruit naar het Bw gaan.
-
Zo, dat zijn een heleboel reacties, waarvoor dank. Eerst alles maar eens op een rijtje zetten en kijken hoe ik dit kan inpassen in mijn ontwerp. Wordt vervolgd dus....
-
Het schaduwgedeelte kan misschien wat simpeler als je het draaiplateau 2-sporig maakt, dan kan het kleine schuifbakje vervallen.
-
Aangepaste baanplan na de diverse reacties.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1.1.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1.1.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Aangezien er in AnyRail niet alle bouwdozen zijn op te roepen heb ik enkele gebruikt die er op leken. Kolenbunker is van Kibri maar zier er groter uit dan hier is toegepast. Draaiplateau is vervallen en tevens het kleine schuifbakje. Loods is verdubbeld, dieseltankinstallatie verplaatst en indeling aangepast na de diverse reacties.
-
Dieseltankstelle direct naast je kolen, lijkt mij niet handig. zo'n vieze, stoffige omgeving is niet bevorderlijk voor een tankinstallatie en wellicht dat de brandveiligheid er ook niet op vooruit gaat...
Een waterkraan op uitrijspoor ken ik niet; kan mij niet voorstellen dat het verbruik in de loods zo groot is, dat dit de moeite loont.
-
Ik heb juist recent op 1zu160 gelezen dat er bij het uitrijspoor een waterkraan hoort te staan.
https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=1309026&sb1=betriebswerk#aw35
-
Urban myth!! :D Ik kom het ook vaak tegen, maar als je op sporenplannen van de grotere BW's (Ottbergen, Ulm, Crailsheim) zie ik dat nergens... Zoals gezegd; lijkt mij ook niet heel logisch. Lok wordt vol weggezegt, en verbruik in loods is nihil. Enige wat ik mij kan voorstellen is dat een lok niet wordt weggezet, maar alleen gedraaid wordt en water pakt op de uitweg. Dan houdt tie slakkenspoor niet bezet. Maar dan moet het wel heel druk zijn... En met 6 loodssporen is dat niet heel geloofwaardig ;)
-
Ik zou zelf de Lokleitung in het plan verhuizen naar de open plek tussen locloods en Verwaltunggeb. In de Lokleitung regelt men de loc inzet en ook de machinisten krijgen voorafgaand de dienst hun loc toegewezen door de Lokleiter. Handig als dan de loks vlakbij staan. Nu moet het personeel een heel eind lopen van Lokleitung naar opgestelde locs. En de Lokleiter heeft nu ook geen overzicht.
-
Dieseltankstelle direct naast je kolen, lijkt mij niet handig. zo'n vieze, stoffige omgeving is niet bevorderlijk voor een tankinstallatie en wellicht dat de brandveiligheid er ook niet op vooruit gaat...
Vergeet dit maar: in Ottbergen staat tie er zowat in... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/modellbundesbahn-ottbergenmod-02-foto-gerard-tombroek-1980px-63ce51e5dfb68.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/modellbundesbahn-ottbergenmod-02-foto-gerard-tombroek-1980px-63ce51e5dfb68.jpg)
https://www.modellbundesbahn.de/modellbundesbahn/foto
-
Ik heb juist recent op 1zu160 gelezen dat er bij het uitrijspoor een waterkraan hoort te staan.
https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=1309026&sb1=betriebswerk#aw35
Dat klopt ook vaak en is zeker geen Urban myth, Vincent. Hierbij het voorbeeld uit Bw Rheine (maar ook in Emden reden de locs uitgaand langs een waterkraan):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Plan-N506-63ce541c13c8c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Plan-N506-63ce541c13c8c.jpg)
In Rheine stond overigens ook een waterkraan bij de lokbehandelingssporen. Rechts overigens de 50'er van de SSN.
-
Hè je was/ bent me net voor...idd midden tussen de sporen.(4)
Er was trouwens ook maar één waterkraan!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230123-101540-2-63ce53e684f59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230123-101540-2-63ce53e684f59.jpg)
Foto uit het boek: Ottbergen van B. Huguenin en K. Fischer deel 2
-
Mooie foto uit Rheine, en inderdaad.. Maar ik zie ze niet veel, langs de uitgang. Dus deze foto bewijst wellicht een uitzondering... ;)
Osnabrück zie ik er ook een losse staan, naast een kuil; inspectieput? Kan ook een tweede slakkenkuil zijn aangezien je vanaf de originele niet beide draaischijven kan bereiken:
https://www.osnabahn.de/wp-content/uploads/2022/04/C-03_19660906_Plan_BwRbf_bearb_osnabahn.jpg
Hè je was/ bent me net voor...idd midden tussen de sporen.(4)
Er was trouwens ook maar één waterkraan!
Maar die staat niet langs het uitgaande spoor: wellicht heeft tie wel genoeg bereik om het uitrijspoor te bedienen?
EDIT: nope, haalt tie niet... Foto 15 https://bundesbahnzeit.de/seite.php?id=625
-
Oops dit is een gevalletje van/voor mij : "schoenmaker blijf bij je leest"! :-[
IK heb niet goed gelezen!
Het is idd geen kraan voor UIT rijdende stoomlocomotieven .
Dacht/meende dat het ging over de aantallen kranen op zo'n Bahnwerk......
mea culpa!
Jos
-
Aangepaste baanplan na de diverse reacties.
(…)
Draaiplateau is vervallen en tevens het kleine schuifbakje.
(…)
De opmerkingen over het voor- of achteruit binnenrijden van je Bw door sleeptenderlokomotieven lijken me terecht. Maar nu het draaiplateau is verdwenen uit je schaduwstation zullen die altijd achteruit je Bw binnenkomen. En dat wil je ook niet, lijkt me? Tenzij je doet alsof er ook treinen van A naar B (in Jans tekening) moeten vertrekken, dan rijden ze achteruit je Bw uit :).
-
Maar als je wil dat een lok schoorsteen vooruit het Bw verlaat, dan draai je die lok toch gewoon op de draaischijf voor de loods?
Natuurlijk, als een lok schoorsteen vooruit het Bw verlaat (naar een van de schaduwsporen) dan zal ze kont vooruit het Bw weer in moeten rollen. Maar onthou je altijd welke lok hoe (schoorsteen of kont vooruit) het Bw binnenkomt of verlaat?
Tenzij je er een natuurgetrouwe dienstregeling voor alle loks op na gaat houden, dan zul je ze in de fictieve buitenwereld moeten draaien
-
Als het Ronald niet uitmaakt dat schoorsteen uit altijd tender in betekent (en vice versa) dan is de schaduw-draaischijf niet nodig. Ik vind het wel een leuk idee omdat dan de suggestie wordt gewekt dat een lok bij een ander station gedraaid is en toen teruggekomen.
-
Zo, intussen even de commentaren goed gelezen en die aangegeven bevindingen aangepast in het schema. Dat schoorsteen vooruit was geen vereiste maar leek mij gewoon mooi. Zoals in het herziene plan kan een loc nu of met de tender/schoorsteen vooruit naar het station of met de tender/schoorsteen vooruit naar het Bw zoals het in het 1:1 dikwijls voorkwam, naar gelang de loc binnenkwam op een station. Let wel, het is een klein/middelgroot Bw dus zal de aangegeven kolenopslag voldoende moeten zijn en vergelijkingen met Oberhausen is wel leuk maar die was 10 x zo root dan wat ik wil uitbeelden, zelfs Ottbergen, Rheine of noem ze maar op waren vele mate groter dan mijn bescheiden plan.
Op het Stummiforum zag ik dat iemand met soortgelijke problemen worstelde: https://www.stummiforum.de/t140959f24-Planung-Bahnbetriebswerk-H.html
Werd o.a. ook uitgelegd wat de functie van de "kantoorgebouwen" waren en waar ze voor dienden:
In einem BW ist ja nicht nur die Lokleitung, der Melderaum und Pausenraum zu finden.
Sondern auch Kantine, Waschräume, Spindräume usw. Und nicht zuletzt die Verwaltung:
Da wäre zB die A-Gruppe: Verwaltung/Personal
B-Gruppe: Lokbetriebsdienst: Lokführer, Dienstpläne, Umlaufpläne, eben alles, was den Betrieb betrifft.
C-Gruppe: Lokausbesserung, also Werkstatt.
E-Gruppe: maschinelle Gruppe, instandhalten von allen Maschinen (von der Ständerbohrmaschine bis zum Kran)
F-Gruppe: Brennstoffe. erklärt sich glaube ich von selbst.
Dus daarom een Lokleitung en Verwaltungsgebäude op een Bw. Waarschijnlijk waren Kantine, Waschräume en Spindräume in het Verwaltungsgebäude te vinden, de Melderaum en Pausenraum wellicht in de Lokleitung. Als ik fout zit dan hoor ik het graag.
Goed, het herziene plan:
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1.2.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1.2.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Lokleitung heeft nu een plekje gekregen nabij de loods, tevens is er een noodkolenopslag erbij gekomen, mocht de grote kraan stuk zijn. Bekolen zal dan een stuk langer duren met zo'n klein kraantje. Kolenwagenspoor is doorgetrokken naar de draaischijf, Verwaltungsgebäude is naar onderen gegaan en misschien haal ik dat spoortje tussen Verw.geb. en loods nog wel weg. Vlakbij de werkplaats heb ik nu het ketelhuis neergezet.(deze was toch in mijn bezit) En voor de rest hier en daar wat geschoven met diverse gebouwen.
-
Heb de boel eens nader bekeken en zitten schuiven met gebouwen en spoortjes, volgens mij gaat dit hem worden.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1.4_eKbaSJ3cK5ETbYRFYX3kMN.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1.4_eKbaSJ3cK5ETbYRFYX3kMN.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Er bij zijn gekomen:
Lokschuppen 1-standig waar eventueel een diesellok kan komen te staan.
Lagerschuppen, waar gereedschappen en materialen voor het Ausbessrungswerk opgeslagen/binnen komen.
Kleines Ausbesserungswerk, waar kleine reparaties kunnen plaatsvinden.
2e Kohlenwagengleis, waar een 2-tal kolenwagens kunnen staan ter bevoorrading van het ketelhuis.
-
Ziet er goed uit Ronald. (y)
Wanneer ga je beginnen met bouwen? ;)
Kees.
-
Kees,
Zou ergens in het voorjaar gaan worden eer ik hiermee ga beginnen. Eerst rustig inventariseren of de gebouwen die al aanwezig zijn enigszins toonbaar zijn en de gebreken weer gerepareerd zijn. Deze liggen al geruime tijd in een doos opgeslagen ergens op zolder.
Gisteren zijn onderstaande uitbreidingen binnengekomen, hebben welgeteld 2 dagen erover gedaan om vanuit Dld naar mij toe te komen. Dat noem ik prima service.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230127_155523.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230127_155523.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230127_155513.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230127_155513.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230127_155507.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230127_155507.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
Toch maar weer enkele veranderingen aangebracht nadat ik de gebouwen die ik al had(blauw weergegeven) eens nader bekeken had en in orde gebracht heb kwam ik tot het volgend verbeterd plan:
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1.5_3oyfxwDA7ZgPkxYdHfoe9s.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1.5_3oyfxwDA7ZgPkxYdHfoe9s.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De veranderingen:
Locloods wordt aan de achterzijde 3 x verlengd(1 x is al aanwezig) zodat langere loc's(01, 03, 41, 50) ook in zijn geheel in de loods kan staan.
Extra spoor naast het Ausbesserungswerk geplaatst waar materieel neergezet kan worden.
K 1 is erbij gekomen voor een kolenwagen voor het ketelhuis.
Locloods 18 aangepast naar hoe hij er werkelijk uitziet.
Werkplatform bij locloods 18 geplaatst zodat onderzoekingen aan de bovenzijde van de loc's kunnen plaatsvinden.
Dieseltankplaats aangepast naar hoe hij er werkelijk uitziet en geplaatst bij het spoor naar locloods 18.
Wissel naar locloods 18 verlegd, lag precies op de bakscheiding.
Seinhuis veranderd, deze vond ik qua bouwstijl en grootte er beter bijpassen.
Schuifbak qua grootte aangepast zodat ik deze makkelijk uit een plaatje 60 x 120 kan maken. Resthout kan voor de schuiflade gebruikt worden.
-
Het is bijna zover dat ik met de bouw ga beginnen, alleen moet ik nog tijd vrijmaken om het laatste hout te halen.
Heb via mijn werk een hele grote kist kunnen bemachtigen en daarvan kan ik minimaal 2 bakken uithalen van 80 x 120 cm.
Ik had nog een bak thuis staan van 80/60 x 120 en die kan ik prima inpassen en heb zodoende het plan iets aangepast.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1.9.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1.9.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Omdat ik nog een flink aantal gebouwen erbij moest hebben zijn deze de laatste tijd aangeschaft en ben ik langzaamaan begonnen met de bouw ervan.
Als eerste was de dieseltankstelle van Kibri(39430) aan de beurt.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230328_215557.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230328_215557.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230328_215623_01.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230328_215623_01.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230328_215651.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230328_215651.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Ik heb het bouwpakket aangepast zoals het voorbeeld in het boek "Faszination Bahnbetriebswerk".
Dit betekend: nieuwe ondergrond uit styreen, looproosters uit een Ikea Stabil spatdeksel met daarop dunne papierstroken, Dieselpomp van Busch(7775) met een slang uit een stukje draad 0,14 mm2 van Brawa, leidingen en bordes uit koperdraad en de betonranden die de opvangbak markeren zijn uit karton gesneden. De metalen kast waar achter de brandblusser zich bevind is gemaakt uit stukjes styreen.
-
Dat is een hele verbetering ( zachtjes uitgedrukt) t.o.v. het bouwpakket zo uit de doos.
-
Fraai geworden! Ikea spatdeksel... goede vondst.
Reinout
-
Ziet er puik uit. Alle milieuregels in acht genomen. (y)
-
Moest er even naar zoeken, maar heb van 'vroeger' nog dit boekje bewaard. Was een leuke serie, in dit deel staat uitgebreid de volgorde van de diverse handelingen beschreven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-642535cf8db0d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-642535cf8db0d.jpg)
Misschien heb je er wat aan. Ik heb hem gebruikt voor het ontwerp van m'n eigen lokdepot.
-
Over de volgorde wordt dit gezegd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-2-64253946bc17b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-2-64253946bc17b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-3-6425394709f21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-3-6425394709f21.jpg)
-
Dat zijn bijzonder handige tekeningen! Heel erg dank hiervoor!
Mijn modeltreinclub is namelijk ook bezig met het bouwen van een nieuwe baan, dus dit is heel handig om te hebben (y)
-
Michiel,
Dank voor je reactie. Ik heb voldoende leesvoer de afgelopen tijd ingeslagen over het onderwerp Bahnbetriebswerk/Locomotiefdepot maar deze heb ik dan helaas niet nodig.
-
Van wie is die baan op de omslag ook alweer.. Ralf...? Kom er niet op.
-
Rolf Ertmer.
-
Hee die boekjes, die had mijn pa allemaal. Die ben ik eigenlijk helemaal vergeten. Ik zal ze eens opsnorren als ik bij mijn zus ben.
-
De beroemde Repabahn II, uitgebreid beschreven in MIBA Report 4 & 5 (y)
Tom
-
Ziet er goed uit Ronald. (y)
Wanneer ga je beginnen met bouwen? ;)
Kees.
Kees,
Zou ergens in het voorjaar gaan worden eer ik hiermee ga beginnen. Eerst rustig inventariseren of de gebouwen die al aanwezig zijn enigszins toonbaar zijn en de gebreken weer gerepareerd zijn. Deze liggen al geruime tijd in een doos opgeslagen ergens op zolder.
Goed, het is nog steeds voorjaar en de temperaturen zijn fatsoenlijk dus zijn we inmiddels begonnen met de bouw.
Eerst bakken bouwen, deze schilderen en dan kan de rails erop.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230610_171042.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230610_171042.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Midenbak(2) geschilderd.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230610_165339.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230610_165339.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Bak 3, geschilderd en de wissels gemonteerd. Tevens de Midibiels op hun plek gemaakt.
Midibiels:
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230610_165349.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230610_165349.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Bak 1 staat nog op de kamer:
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230610_173236.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230610_173236.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Draaischijf alvast gemonteerd en de loods en andere gebouwen alvast neergezet. In de loods staat de 5 delige Rheingold i.v.m. ruimtegebrek.
-
Ga je straks meedoen met een BNLS rijdag of zoiets?
gr. Ad
-
Nee, dit wordt een beursbaan.
-
Temperatuur fatsoenlijk 🥵 mussen vallen hier van het dak 😎
Maar mooie vorderingen (y) (y)
-
Ahh, heerlijk.
Er is een begin gemaakt. (y)
Kees.
-
Nu al fraai Ronald (y)
Kijk uit naar de volgende updates.
-
Interesant dit draadje. Met name om te zien of ik in mijn eigen betriebswerk iets vergeten ben. (y)
-
Ziet er interessant uit. Ik volg.
-
Ga je straks meedoen met een BNLS rijdag of zoiets?
gr. Ad
De Midibiels H0 heb ik via Modulebaan.nl verkregen dus als de suggestie is gewekt dat ik met hun ga mee doen dan is dat niet zo, zij hebben zogenaamde "kijkdozen" waar een trein doorheen rijdt en ik maak een beursbaan, bestaande uit 3,5 modulebakken.
-
Prima toch, als je er maar lol in hebt.
Een bahn betriebswerk is altijd een mooi onderwerp met veel beweging. Volg het graag en zie het graag op een beurs terug.
Gr. Ad
-
De Midibiels H0 heb ik via Modulebaan.nl verkregen
Ah, vandaar ;D
Ziet er al veelbelovend uit.
Leuk thema, en bij jou in goede handen.
Groeten
Hendrik Jan
-
Heren,
Dank voor de complimenten.
Even een vraagje aan de kenners, wie weet hoeveel lichtmasten er op een Bw thuishoren? Je kan en mag het in onderstaand plan aangeven.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1.9.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bahnbetriebswerk_1.9.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
Bak 1 staat nog op de kamer:
Draaischijf alvast gemonteerd en de loods en andere gebouwen alvast neergezet. In de loods staat de 5 delige Rheingold i.v.m. ruimtegebrek.
Van welk merk is die locloods?
-
Dit is te lezen in de legenda in de tekening bij nrs. 12, 12a en 13.
-
De firma Bochmann & Kochendorfer heeft mooie spullen voor de bouw van een BW. ;)
Kost wel wat.
https://www.google.com/search?q=bochmann+%26+kochend%C3%B6rfer+h0+bw+complete&sxsrf=APwXEdcxlPUWNGUH2-d3WWtose5C00BqVg:1686590497144&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiXvNqbn77_AhUQhv0HHZiLBi4Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1923&bih=959&dpr=1#imgrc=4EanUBkbwFKfXM
Of
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/mijn-drg-baan/30/
Kees.
-
Vandaag een vrije dag dus genoeg tijd om te (model)bouwen.
Bak 3 met als afsluiter de Eisenbahnbrücke / Straßenbrücke van Pola(621). Zo te zien moet er aan de rechterkant en stuk eraf gehaald worden, komt goed, daar hebben we een zaag voor.
Het Stellwerk van Faller(120117) staat een beetje eenzaam in de leegte.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230615_194931.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230615_194931.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Nogmaals bak 3.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230615_194830.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230615_194830.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Bak 2 in vogelvlucht. Te zien zijn: Lokschuppen(Pola 600), Lok-Arbeitsbühne(Vollmer 45749), Wasserkran am Ausfahrgleis(Vollmer 46524), Notbekohlung(Faller 120147), Kohlenbansen mit Greiferdrehkran(Kibri 39420), Sandbunker mit Besandungsturm(Kibri 39418) en Schlackensumpf mit 2 Wasserkräne, Schürhakengestell, Bockkran(Faller 120149)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230615_194952.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230615_194952.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Nogmaals bak 2.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230615_194913.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230615_194913.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De firma Bochmann & Kochendorfer heeft mooie spullen voor de bouw van een BW. ;)
Kost wel wat.
Kees.
Daar heb je gelijk in Kees. Dan maar iets minder uitgeven of tevreden zijn met de overige fabrikanten.
Tot de volgende update..............
-
Goede aanpak. Vooral de draaischijfmodule ga ik volgen.
-
Het wordt al wat! (y)
-
De laatste bak, de draaischijf module, staat in de verf en te drogen. Met een minuutje of 20 de boel naar boven brengen en aan modulebak 2 koppelen en de rails gaan leggen.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230617_143334.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230617_143334.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Wordt vervolgd.........
-
Ziet er veel belovend uit Ronald.
-
Hallo,
Dit ga ik ook volgen, kan ik wat van leren, voor mijn eigen depot.
Mooie opbouw.
-
Hier een kijkje in mijn BW.
(https://live.staticflickr.com/964/27088700437_4266a4cce2_6k.jpg) (https://flic.kr/p/HgJETg)Diorama Bw Hof (https://flic.kr/p/HgJETg) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/975/27088704067_e4d6cbb4a9_6k.jpg) (https://flic.kr/p/HgJFXR)Bw Hof overzicht (https://flic.kr/p/HgJFXR) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Kees.
-
Op verzoek wel of geen bielsen boven een stortbunker? (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107703.0) afgesplitst in een los draadje.
Reinout-als-moderator
-
Goedemorgen,
Bij toeval kwam ik dit draadje tegen. Voor wie op zoek is naar de "regels" van een Duits Bahnbetriebswerk, is het boek "Betriebsmaschinentechnische Anlagen" uit de serie "Eisenbahn-Lehrbücherei der Deutschen Bundesbahn" (Band 143) een aanrader. Het is er als origineel en reprint; een reprint zou niet meer dan 15 Euro hoeven te kosten. Het beschrijft bijvoorbeeld hoeveel loodssporen er nodig zijn (in formulevorm), welke verzorgingsinstallaties, aantallen, volgorde, machines, enz. Natuurlijk zijn beknopte versies van deze informatie ook te vinden in het kleine witte boekje als "Het locomotiefdepot in model" (Schuyt; al eerder in dit onderwerp getoond) of de oorspronkelijke Duitse versie van dit boekje (Alba, Hans-Joachim Spieth).
Foto's van dit boek (felgele harde kaft als reprint of okergele zachte kaft als origineel): https://www.google.com/search?newwindow=1&q=%22betriebsmaschinentechnische+anlagen%22&tbm=isch
Mvg,
Patrick
-
Gisteren en vandaag de laatste stukken rail aangelegd en gesoldeerd op de MidiBiels. Ook gelijk de gebouwen neergezet om te kijken of het allemaal wel past.
Aangezien moeders de vrouw de ruimte weer nodig heeft(tis tenslotte haar kamer voor de was en strijken) gelijk de boel maar weer gedemonteerd en opgeborgen in mijn kamer.
Overzicht van module 1 en 2.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230619_102532.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230619_102532.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Overgangen zitten er strak in, werkt heel fijn die MidiBiels.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230619_102356.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230619_102356.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Module 1 met draaischijf. Gelijk gestuit op een klein probleempje, Lokleitung past net niet tussen het slakkenspoor en Kohlenwagengleis en staat nu op de plek van het Verwaltungsgebäude. Die zou nog boven de Schlackenslumpf geplaatst kunnen worden en dichter naar de ingang van het Bw.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230619_102510.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230619_102510.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De drie modulebakken op de kamer.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230619_105715_dm3RVAx6vm71M3ECWpwwzr.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230619_105715_dm3RVAx6vm71M3ECWpwwzr.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Tot de volgende........
-
Heel interessant! (y)
Groet, Bas
-
Intussen ben ik bezig met de Diesel/Öltankstelle.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230625_123033.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230625_123033.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Ook nu weer enkele onderdelen vervangen voor de "spatdeksel" roosters. Bruin zijn de originele onderdelen.
-
Gestaag gaan we verder, ook de trap voorzien van roosters en tevens onder de kasten waar de leidingen in gaan.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230625_182455.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230625_182455.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230625_182441.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230625_182441.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
Dat echte rooster is wel een verbetering zeg. (y)
-
Erg fraai!!! ( bouwpakket? Edit: gevonden 120157 Faller ) Kom maar op met meer!
-
Heel mooi gedaan die trappen met rasterwerk. (y)
-
@ allemaal,
Dank voor de reacties, ik vind dat met dit soort dingen een bouwpakket anders maakt dan het standaard in elkaar plakken wat je zo vaak ziet. Ondertussen staat deel 1 in de verf, weatheren e.d. gebeurt als het definitief op de baan staat. Dan wordt ook de grondplaat meegenomen.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230627_190539.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230627_190539.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230627_190622.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230627_190622.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230627_190607.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230627_190607.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
"Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken."
Zo, dat is een tijdje geleden dat ik iets gepost heb maar ik ga rustig verder.
Stand van zaken tot nu toe. Alle Untersuchungsgrube zijn geplaatst en de sporen van de loods zijn bedraad.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230919_202243.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230919_202243.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De bedrading wordt volgens onderstaand schema aangesloten. Als het goed is krijgen de doorgeslepen sporen via de draaischijf stroom.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bedradingsschema_Lenz_Lk_200.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Bedradingsschema_Lenz_Lk_200.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
Mooie vorderingen Ronald (y)
Betekent dat dat de aansluitende sporen enkel onder spanning staan wanneer de brug erop aansluit?
(Ik zou ervoor kiezen alle sporen permanent op spanning te zetten, zodat de functies (licht, geluid, rook) niet uitvallen na het wegdraaien van de brug)
Groet, Bas
-
Hallo Bas,
Dank je wel. Volgens mij staat er continu spanning op de sporen van de loods alleen worden deze omgepoold door de LK 200, tenminste dat was mij verteld.
Als iemand het juiste antwoord weet mag hij/zij dit geven.
-
Dat klopt niet, alleen de draaibrug wordt omgepoold, de loodssporen zijn immers direct verbonden met het spoor dat op het schema links van de schijf zit (de zwarte sporen), en niet via de module.
In plaats van het doorzagen van de sporen net buiten de schijf, is het ook mogelijk om alleen de draaibrug te isoleren. De Fleischmann draaibrug heeft uitstekende lipjes die met de onderzijde van het aanliggende spoor contact maken. Die lipjes kun je inkorten danwel verwijderen.
-
Dat automatisch ompolen is een mooie oplossing.
Ik moet op mijn baan het spoor van de brug steeds handmatig ompolen. (En dat gaat natuurlijk wel eens fout ::))
De lipjes inkorten ter isolatie, is echter niet nodig.
Je kunt de draaischijf namelijk gemakkelijk loshouden van de aansluitende sporen. Daarmee is het tevens geregeld dat de spoorstukjes op de rand van de kuil, van stroom voorzien worden (via de brug).
Maar nu ik de foto van jou zie, Ronald, is dat inkorten van de lipjes misschien wel een heel goed idee. Omdat jij namelijk ook lange aansluitstukken toepast (waarbij je de draaischijf niet los kunt houden)
Groet, Bas
-
Hallo Bas,
Dank je wel. Volgens mij staat er continu spanning op de sporen van de loods alleen worden deze omgepoold door de LK 200, tenminste dat was mij verteld.
Als iemand het juiste antwoord weet mag hij/zij dit geven.
Door wie is je dat verrteld?
Diederick geeft het juiste antwoord.
Thijs
-
Geen idee meer wie me dat heeft verteld. Als ik digitaal ging rijden met de z21 en MultiMaus moest ik gebruik maken van bijv. de LK 200 keerlusmodule om de polariteit van de draaischijf om te polen, wat wordt weergegeven in het desbetreffende schema.
-
Gestaag ga ik verder, alle bedrading van deze bak(1) is gesoldeerd, ben nu bezig met bak 2.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230922_170148.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230922_170148.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
ziet er mooi uit Ronald, die roosters op de dieseltankstelle zijn fraai. Ga jij alleen rijden met stoom en diesel? Zoja dan zou je eigenlijk het opstaande dakje van je draaischijf huis vlak moeten maken. Ik heb ooit ergens gelezen dat dit bedoeld is om te kunnen zien of de pantograaf bij E locs omlaag staat. Iemand in jouw draadje had het over B&K spullen voor je BW. Ik heb ooit de mazzel gehad een doos te kopen op MP met BW spullen. Inderdaad zaten daar een aantal B&K spullen in. Er zat bv het kolenbunker bij met doos ,wel gebouwd. Toen ik alles had bekeken en opgelapt had bleek dat de afmetingen van het bunker wat afweken van bv faller. Mijn oudere fleischmann locs waren te breed en te hoog om er onderdoor en langs te rijden. Na aanpassingen kan dat nu wel. Ik ga je draadje wel volgen.
mvg aad
-
Hallo Aad,
Dank voor je reactie. Inderdaad, ik rij alleen met stoom en een enkele diesel en de aanpassing van het huisje staat nog in de planning. Hiervoor wil ik deze gaan gebruiken: https://www.moebo.de/mshop/de/Gesamt-Katalog/HO--7288-Drehscheibenhaus-gruen-f--Drehscheibe-fleischmann---maerklin.html.
Intussen is Bak 2 inmiddels van bedrading voorzien.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230923_165317.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20230923_165317.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Nu verder met Bak 3 en 4.
-
De afgelopen tijd druk geweest met het bedraden van bak 3. Tevens de ESU Switch Pilot servo geplaatst en begonnen met het monteren van de servo's.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231016_155336.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231016_155336.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
In de planning staat het maken van een bedieningskastje voor de drukknoppen die de wissels gaan bedienen en waar de draaischijfschakelaar komt . Ook de z21 zal hier zijn plekje gaan vinden.
-
Mooie servo beugeltjes ;D
Groeten,
Jos
-
Mooi he, nog bedankt Jos!
-
ziet er goed uit! (y)
-
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets van de voortgang heb geplaatst maar dat betekend niet dat ik stilgezeten heb.
Vorige week heb ik de modules in de woonkamer opgesteld om alles eens te testen wat ik aangesloten en gemaakt heb. Alles functioneerde prima, de loc's en wissels heb ik voor het eerst met de MultiMaus aangestuurd en werkte prima. Alleen had de draaischijf kuren, was al eens helemaal nagekeken, en die begaf het uiteindelijk. Probleem!! Wat heb je aan een Bw zonder werkende draaischijf? Helemaal niets, dus op zoek naar een andere en die heb ik inmiddels gevonden en ingebouwd. Getest en functioneert helemaal naar behoren. Ook heb ik de schuiflade met opstelsporen aangepakt en voorzien van Hettich ladegeleiders. Ook dit werkt zonder haperingen, weer een probleem minder.
Nu alles werkt kan ik langzamerhand beginnen met de afbouw van de modulebakken met de scenery.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231104_202249.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231104_202249.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Nieuwe draaischijf ingebouwd en getest.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231104_210222.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231104_210222.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Onderzijde schuiflade met de elektrische verbindingen en connectoren en de ladegeleiders.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231104_210308.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231104_210308.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Voorzijde van de schuiflade met opstelsporen. Draaischijfschakelaar en MultiMaus houder zitten op hun plek.
Schema van de wisselstraat heb ik hier ook gemaakt zodat ik, als ik met de MultiMaus bezig ben, precies kan zien welke wissels ik moet ingeven in de Maus.
IK ga nog een bescherming maken aan de achterzijde van de opstelsporen zodat er straks niks kan doorschieten.
-
Ziet er heel netjes uit, Ronald (y)
En dat het probleemloos functioneert, da's een heel belangrijk ding. (We doen het niet voor minder :angel:)
Groet, Bas
-
Vandaag maar eens een rijdagje ingepland, om er echt zeker van te zijn dat alles goed functioneert. En dat heeft het gedaan.
De "commandopost". Alles binnen handbereik. Alleen nog iets verzinnen voor de stroomvoorziening van de draaischijfschakelaar, wordt nu nog gevoed door een knots van een Fleischmann regelaar 6750.
Op de opstelsporen van de schuiflade staan v.l.n.r.: BR V200 029, BR V200 026, BR 86 519, BR 01 1086, BR 38 2964, BR 78 444 en BR V160 137.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_141000.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_141000.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
BR 78 444 en 38 2964 staan op de plek van het toekomstige kolenpark, BR 86 519 staat op het spoor langs de slakkenput. Br V160 137 staat op het spoor naar de reparatieloods.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_141838.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_141838.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
BR V100 2023 staat op de plaats van de toekomstige lokloods, betonnen funderingen zijn inmiddels gestort net zoals de onderzoeksputten.
BR 01 1086 staat op de brug van de draaischijf en staat op het punt om gedraaid te worden richting loods sporen.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_141805.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_141805.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Een kijkje aan de onderkant van alle bakken.
Draaischijfmodule, zichtbaar is o.a. de keerlusmodule LK 200 van Lenz. Ook te zien zijn de connectoren voor de stroomvoorziening, boven voor de draaischijfaansturing en onder voor de railspanning en verlichting. Ook is goed te zien hoe ik de poten bevestig aan de modules.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_151449.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_151449.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De "saaiste" module. Alleen de connectoren en stroomvoorziening zijn hier van belang net zo als de pootbevestiging. Dwarsbalkjes dienen ter versteviging. Hier komen alleen nog 3 servo's t.w. 2 voor de waterkolommen en 1 voor de laatste wissel.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_151500.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_151500.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De belangrijkste module. Hier bevinden zich de ESU ServoPilot voor de aansturing van de servo's van de wissels. In het bakje rechtsonder zit de z21 verstopt. Ook de stroomvoorziening van de sporen zijn zichtbaar net zoals die van de verlichting en de connectoren voor het doorlussen.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_151511.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_151511.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De schuiflademodule. Zichtbaar zijn de ladegeleiders van Hettich, de connectoren de stroomvoorziening van de sporen en draaischijfaansturing. Linksonder de zwarte en witte draad van de draaischijfschakelaar en daarboven in een rolletje de gele en blauwe draden voor de verlichting. Vanwege de compacte module zijn er maar 2 pootbevestigingen nodig die samen met de 2 zichtbare slotbouten(6 mm) de boel stabiel en stevig houden.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_151531.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231114_151531.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
Knap werk man! (y)
Op die schuiflade past nog een opstelspoortje naast?
Groeten,
Jos
-
Hoi Jos,
Misschien ga ik de toeganssporen aanpassen zodat er totaal 8 i.p.v. 7 opstelsporen. Even over nadenken.
-
Daar kan je er volgens mij nooit genoeg van hebben 8)
-
Netjes Ronald (y)
Groet, Bas
-
In de tussentijd heb ik niet stil gezeten en gaat het werk gestaag door. 1 van de nieuwe aanwinsten heeft zijn plekje gekregen nl. de Liebherr turmdrehkrane. De loodsen zijn bijna afgebouwd en de gebouwen staan op hun plaats.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231218_223831.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231218_223831.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231218_222937.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231218_222937.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Blik op de loods. In de gaten komen balken, planken en gedeeltelijk geplaatste dakleer om zo de renovatie uit te beelden. Het leistenen dak gaat plaatsmaken voor dakleer om zo eenheid te verkrijgen.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231218_221331.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231218_221331.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Blik op de vlampijpreinigingsinstallatie waar de BR 38 klaar staat om gereinigd te worden. Ook staat het gebouw van de lokleitung op zijn plek.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231218_221609.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231218_221609.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Blik op het ketelhuis. Het spoortje voor de aanvoer van de kolen heeft zijn plek gekregen. Op het aanvoerspoortje staat een beladen Om met verse steenkolen. De Fuchskran die nodig is om de wagon te lossen staat op het lijstje van de aan te schaffen spullen.
Tot de volgende update......
-
(y) (y)
-
(y) Lekker bezig, Ronald (y)
-
Nice (y) (y)
-
Hoi Ronald,
De torenkraan die naast de loods staat voor de renovatie is een heel leuk idee. Alleen heb je nu een paar stukken leisteen die nergens op steunen. Die zweven nu. Dus om het nog overtuigender te krijgen zouden er nog wel wat balken en latten op de open plekken van het dak moeten komen.
Bij demontage van een dak moeten vanzelfsprekend eerst de leien of dakpannen weggehaald worden voor slechte latten en balken verwijderd kunnen worden.
Vriendelijke groet Ruud B. ( die vroeger een tijdje als dakdekker heeft gewerkt )
-
Hallo Ruud,
Daar was ik al mee bezig. Dat stukje schuurpapier rechts is puur ter ondersteuning. Over het leistenen dak komt nog schuurpapier als dakleerimitatie. Op de balken komen nog planken te liggen en op die kale planken de stukken dakleer als renovatie.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231219_204043.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231219_204043.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
Mooie voortgang Ronald (y).
Om het nòg mooier te maken zou je kunnen overwegen de balken in de andere richting te leggen, namelijk die van de kortste overspanning.
Maar waarschijnlijk is dat mosterd na de maaltijd.
Terzijde:
De dakconstructie van dit soort loodsen is altijd wat complex vanwege de verschillende overspanningslengten. Niet recht toe recht aan.
Groet, Bas
-
Middagje dakdekken levert onderstaand resultaat op.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231220_170044.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231220_170044.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
Je schiet aardig op zo te zien! :)
-
Heb een paar dagen vrij en dan schiet het mooi op. Overigens ben jij ook een heel eind op weg. :laugh:
-
Even aan het kliederen geweest.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231223_190538.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231223_190538.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Dit is met de Chalky Finish Meubelverf gedaan. Over het resultaat, het oppervlak wat er ruw uitziet, ben ik niet ontevreden maar naar mijn mening droogt het te licht op.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231223_190546.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231223_190546.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Ben er toch maar met(verdunde) H 64 steengrijs erover gegaan.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231223_190530.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231223_190530.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231223_193052.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231223_193052.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Doordat het verdund erop gebracht is ziet het na droging er vlekkerig uit. Ook de draaischijfschotel heb ik met deze kleur gedaan. Nu kan ik verder gaan met het tamponeren e.d.
-
De basis voor een mooie betonlook is er (y)
-
Vanmiddag was het toch slecht weer dus dan maar aan de gang gegaan met verfjes met onderstaand als resultaat.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231224_225757.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20231224_225757.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
Wauw, goed gelukt, ofnie (y)
-
Zeker goed gelukt (y) (y)
-
Heren, dank! Zeker, ik ben niet ontevreden over het resultaat.
-
(y) (y)
-
Heb een paar dagen vrij en dan schiet het mooi op. Overigens ben jij ook een heel eind op weg. :laugh:
Nog lang niet waar ik zijn wil. Er zal wel wat vertraging komen, een klus binnenshuis op komst. Wc vernieuwing ;)
-
Goed kunnen zitten is ook belangrijk :angel:
-
Mooi gedaan, Ronald (y)
Groet, Bas
-
Afgelopen dagen niet veel kunnen doen. Vrijdag en zaterdag geholpen met het meedraaien bij de modelbaan van Modelspoorgroep IJsselland die opgesteld staat in een leeg winkelpand van Winkelcentrum Zwolle Zuid. Gisteren en vandaag een beetje aangeklooid met het afmaken van de schilderwerken van de draaischijf en een probeerseltje bij de Geräteschuppen.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240101_200919.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240101_200919.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240101_200551.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240101_200551.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240101_200508.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240101_200508.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
De werkzaamheden aan het dak gaan intussen verder.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240113_171539.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240113_171539.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240113_171607.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240113_171607.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
Ziet er leuk uit, waarom zou je het afmaken.
Lekker zo laten.
-
Einte,
Ik bedoel de afwerking/aankleding van dit stukje scenery.
-
Imposante kraan en mooi stukje scenery (y)
Groet, Bas
-
Leuke scène (y)
-
Ik zou de rollen dakbedekking naar 'buiten' doen Ronald.
Nu zitten ze naar 'binnen' en krijgen de Preisers een hernia door het steeds optillen van die rol dakbedekking.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/dakbedekking-65a32c1045536.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/dakbedekking-65a32c1045536.jpg)
Mvg, Erich
-
Erich,
Dat is een goede tip. Had ik niet over nagedacht. (y)
-
De werkzaamheden aan het dak gaan intussen verder.
Heel origineel gevonden onderwerp. dakwerkzaamheden., (y)
-
Ik zou de rollen dakbedekking naar 'buiten' doen Ronald.
Nu zitten ze naar 'binnen' en krijgen de Preisers een hernia door het steeds optillen van die rol dakbedekking.
Mvg, Erich
Na bovenstaande tip van Erich dit op de juiste manier gedaan.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240116_203224.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240116_203224.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Eerste ballast en grond zijn gestrooid en gelijmd. Het is nog zeiknat en morgen even een nieuwe foto plaatsen van het droge strooisel.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240116_202715.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240116_202715.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Ook ben ik met deze scene begonnen, de heren zijn druk bezig om de kiplorries te vullen met steenkool voor het stookhuis. Nu nog opzoek naar een Fuchskraan die deze heren van een verse hoop steenkool kan voorzien.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240116_202733.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240116_202733.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
Mooi plaatje , die mannen met de kolenschop.
Voor je zoektocht naarde Fuchs-Kran een suggestie
Auhagen H0 Lader T172 kolengrijper 41675 of de
Kibri 11281 H0 FUCHS Mobilseilbagger 301
Succes met verder perfectioneren. Eric
-
Eerste ballast en grond zijn gestrooid en gelijmd. Het is nog zeiknat en morgen even een nieuwe foto plaatsen van het droge strooisel.
Euhh, morgen werd dus vandaag(22-1) met gelijk maar een verdere update en het beloofde plaatje:
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_215028.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_215028.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Tevens het tegelpad rondom de Lokleitung en de tegelpad richting loods aangelegd. Tussen tegelpad en het spoor komt nog een hek o.i.d.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_215932.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_215932.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De heren hebben bij het kolenscheppen hulp gekregen van de kraan, dit is een Auhagen T 170(art. nr. 41 674) geworden.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_215705.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_215705.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_215718.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_215718.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Ook is het gebied rondom de Geräteschuppen verder "aangekleed" met Kopfsteinpflaster van Busch en Stelconplaten(zelf gemaakt uit karton)
De voertuigen zijn ook nieuw. Links de MB 1317(Wiking) die het hout levert, midden de MB LAK 2624(Kibri) voor de nodige takelwerkzaamheden en rechts de Opel Blitz Kurzhauber B van het dakdekkersbedrijf.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_214939.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_214939.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_215739.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_215739.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De betonplaten bij de lokloods hebben een wash gekregen en de tweede foto geeft een kijk in de loods met o.a. de onderhoudsputten.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_215958.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240122_215958.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Vogelvlucht over het dak van de loods. Alle schoorstenen hebben nu de juiste kleur gekregen. Volgende werkzaamheden zijn de banen van het dakleer inkrassen en verweren en de tuidraden aan de schoorstenen maken en roestig maken.
-
Mooi die locloods op deze manier extra details geven (y) (y)
-
Hmmm, ik vermoed dat hier de Arbowet wordt overtreden, Werken op hoogte zonder valbeveiliging, geen helm en een kraan boven hun hoofd... :o
Geintje, het ziet er fantastisch uit. Het wordt tijd dat ik weer eens kom kijken.
-
De heren hebben bij het kolenscheppen hulp gekregen van de kraan, dit is een Auhagen T 170(art. nr. 41 674) geworden.
Deze kraan heeft Kibri in exact dezelfde uitvoering in het programma gehad.
Zou Auhagen de mallen hebben overgenomen?
-
Heel mooi Ronald (y)
Groet, Bas
-
Dank heren voor de reacties.
@ Albert, je bent altijd welkom.
-
Een kleine update van de werkzaamheden die ik afgelopen tijd heb gedaan. Als eerste heb ik mijn BR 03 van Revell afgebouwd en voorzien van schildjes.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_121351.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_121351.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De BR 55 heb ik voorzien van echte kolen.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_121446.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_121446.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Rohrblastgerüst op zijn plek gezet en voorzien van een arbeider.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_121408.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_121408.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Tevens de omgeving ingestrooid met een grondmengsel. Moet alleen nog even de compressor plaatsen bij het compressorhuis.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_122548.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_122548.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De lokführer is in de weer met de oliekan.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_121351.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_121351.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
Ik kan niet terugvinden waar de Revell BR03 eerder werd genoemd. Blijft dit een statisch model, of heb je hem werkend gemaakt?
-
Klaas,
Ik heb hem hier in dit draadje niet gemeld maar ik had hem al een tijdje in huis en was er aan toe om hem te gaan bouwen.
Nee, hij blijft statisch. Ik heb er wel 2 rijdend.
-
Intussen aan het volgende project begonnen, Preiser 17180 Rollgerüst/Fassadengerüst.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_214345.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_214345.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_214811.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240206_214811.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Je gelooft het niet maar de kleine pennetjes op de uiteinden kunnen in het volgende bouwelement er in geschoven worden. Loeplamp is best wel handig.
-
Er is al een tijdje niet meer gepost maar in de tussentijd heb ik niet stilgezeten en laat ik nu een update zien van de afgelopen weken van de werkzaamheden aan de module.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194403.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194403.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Overzichtsplaatje van de omgeving met centraal de draaischijf en daarachter de loods. De kraan heeft zijn definitieve plaats op de module gekregen.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194423.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194423.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194447.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194447.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De timmerlieden zijn druk aan het werk met het zagen op maat van de planken, het naar boven takelen van de planken en het op de plaats monteren van de planken. De dakdekkers zijn alvast begonnen met het plaatsen van de dakleer. Ze moeten niet te snel gaan want anders zitten ze de timmerlieden in de weg.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194436.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194436.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Mooi overzichtje van de steiger met hijsinrichting. Op de achtergrond zijn ze bezig om het daklicht in te hijsen.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194545.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194545.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Nogmaals een kijk op het in hijsen van het daklicht.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194627.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194627.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Een blik op het beladen met steenkool van de kiepkarren die naar het ketelhuis gaan. De bakwagen is zo goed als leeg dus zal er weldra een volle aangeleverd moeten worden. Op de achtergrond wacht een 23er om naar de draaischijf en loods te gaan zodra deze vrij is. Nog verder naar achteren staat een 03 voor de vlampijpreiniger.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194512.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194512.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Dat is hier mooi te zien. Het personeel van de 03 is bezig met het nalopen en smeren van het drijfwerk.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194529.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194529.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het maken van de tuidraden die aan de schoorstenen behoren te zitten. Best wel een ##@$%^&&*%$ tijdrovend klusje maar het einde is inzicht, nog 5 te gaan van de 12. Als alles eraan zit dan kan de kwast erover voor de nodige versmering en vervuiling.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194521.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20240425_194521.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Ook de kooiladder heeft een plekje gekregen aan de gevel.
Tot de volgende keer........
-
Dank je Ronald (y)
Doe hier weer veel ideeën op, nu nog de tijd en zin vinden om er mee te beginnen.
Groetjes
Arthur
-
(y) (y) (y)
-
Netjes hoor Ronald.
Erg leuk bedacht die werklui op het dak, geeft toch weer een speels idee. (y)
Kees.
-
Eens met Kees, erg leuk bedacht.
Hoop dat de Arbo niet meekijkt ;D
-
Fraai allemaal met mooie details en dito foto's (y)
-
Zeer inspirerend deze details met de werkende timmerlieden en dakdekkers. (y) (y)
-
Mooi werk Ronald.
De werkzaamheden op het dak maakt het erg levendig.