Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:26:23
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 20:10:10
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:56:02
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 19:51:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:08
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 19:26:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 19:23:22
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Mark D.
Vandaag om 19:16:54
Tapatalk door Hasenwald
Vandaag om 19:16:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Gerrit H
Vandaag om 19:11:18
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:04:21
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:04:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:51:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 18:44:21
BLS Vectron ( LS Models) Function Mapping door erwin janssens
Vandaag om 18:41:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:26:32
Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !) door Marijn
Vandaag om 18:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:11:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 17:57:28
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 17:55:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 17:35:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:27:52
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 17:21:10
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door Scratchbuilt
Vandaag om 17:20:38
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door william_2
Vandaag om 17:20:23
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 17:19:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:16:58
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:06:11
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door AB 7216
Vandaag om 16:51:46
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:50:36
  

Auteur Topic: Bahnbetriebswerk "Altendorf"  (gelezen 63659 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2996
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #195 Gepost op: 11 October 2024, 20:12:11 »
Ja, Piepschuim. Ik had te weinig ruimte om de verhoging vloeiend naar beneden te laten lopen vandaar die keermuur.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2996
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #196 Gepost op: 14 October 2024, 18:09:41 »
Ik heb het e.e.a. aangepast, graag hoor ik of dit beter is.




En een close-up van de goot.


Hier zoek ik nog Preisers voor die aan het werk zijn aan deze goot. Deze heb ik zelf:

Maar die vind ik niet geschikt, wie kan mij aan de juiste helpen?
Grt, Ronald.


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26443
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #198 Gepost op: 14 October 2024, 18:40:26 »
Zo zie je maar dat je hier (bijna) altijd krijgt krijgt (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #199 Gepost op: 14 October 2024, 20:44:14 »
Mooie vorderingen! Ziet er goed uit. Mooi vloeiend sporenverloop ook.
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5490
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #200 Gepost op: 14 October 2024, 21:39:32 »
Leuk detail met die opengewerkte goot.

Is in mjin ogen een verbetering, maar ben nadrukkelijk geen stellwerk expert (heb me genoeg verdiept in seinen en zelfs dat volg ik af en toe niet meer).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #201 Gepost op: 14 October 2024, 22:16:01 »
Tijd voor een update.


De werkzaamheden tot nu toe. De open plek tegenover de tankplaats is gereserveerd voor een waterkraan.


Lekker hoor, ruikt hier naar olie en kolendamp! (y) of je er zo tussendoor kunt lopen, mooi wordt dat!

Mvg Koen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #202 Gepost op: 14 October 2024, 22:37:53 »
Als je de plek van de oude trekkabels wil imiteren dan zou het "grote deksel" bij het seinhuis nog iets naar rechts kunnen:



De hendels stonden haaks op het spoor en de draden liepen ook haaks, recht op het spoor af (totdat ze de eerste ga-hier-het-bochtje-om rollen tegenkwamen).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2996
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #203 Gepost op: 14 October 2024, 23:00:31 »
Koen, Jelmer en Wim,
Dank voor jullie reactie.

Kees,
Dank voor je reactie. Bij de links zit iets tussen wat ik wel zou kunnen gebruiken.

Reinout,
Dank voor je reactie. Dan zou de kabelgoot ook verlengd moeten worden, toch?
Grt, Ronald.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5089
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #204 Gepost op: 15 October 2024, 07:27:48 »
De (betonnen) goot met Ekabel doet eerder aan elektrische aandrijving denken; dan komt de positie van die goot niet zo nauw. E wisselmotoren lijkt mij overigens luxe voor een stoomdepot ;D
« Laatst bewerkt op: 15 October 2024, 07:29:22 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2996
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #205 Gepost op: 15 October 2024, 16:51:07 »
Wat ik begrepen heb uit o.a. oudere filmpjes op YouTube dat er al in de '50-'60 jaren al wissels elektrisch werden omgezet op met name goederenemplacementen. Hieruit kan ik dan opmaken dat er op depots iets soortgelijks plaatsvond. Wat ik ook begrepen heb is dat een Treindienstleider(TRDL) bepaald waar een lok heen gestuurd wordt nadat het personeel van de lok zich heeft aangemeld middels een intercom(Sprechsäule) met info wat hij komt doen waarna de TRDL de sporen vrijgeeft en wissels bediend. Zou je alle wissels handmatig maken dan kan het een chaos worden op een depot omdat het personeel zelf gaat bepalen waar hij gaat staan om kolen, zand en water te nemen en een willekeurige plek in de loods claimt omdat hij dit makkelijker vind. En kost natuurlijk veel tijd on elke keer voor een wissel te stoppen, eruit klimmen, wissel omgooien, erin klimmen en verder rijden om vervolgens weer hetzelfde te doen bij een volgend wissel.
Grt, Ronald.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5089
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #206 Gepost op: 15 October 2024, 16:58:12 »
Geen-handwissels is zeker bij binnenkomen niet ondenkbaar. Maar dat ze geen handwissels hebben, staat los van of het met trekkabels of elektrisch is uitgevoerd. Jouw depot zal uiterlijk ergens begin '70 spelen, toen was elektrificatie van emplacementen denk ik wel op gang, maar een toepassing waar alles (en dus ook eventuele storingen) op korte afstand plaats vindt, lijkt mij niet bovenaan de lijst te staan. Ook al zijn trekkabels een aardige sta-in-de-weg ;D Maar kijk anders op foto's, wellicht kom je voorbeelden tegen. 

PS wat ik eind '70 snel tegen kom zijn trekkabels: Bielefeld, Altona, Wanne-Eickel
PS Een wisselmotor gespot: Regensburg! https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1412471&lang=1&file=krupp_2950_52&action=image&position=1
« Laatst bewerkt op: 15 October 2024, 17:07:19 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2996
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #207 Gepost op: 21 October 2024, 16:47:53 »
Ik kreeg via een PB van Kees-Jan een bericht dat hij 3D geprinte wisselmotoren aanbood.   


Aanbod aanvaard en kreeg deze een paar dagen geleden binnen en heb ze geplaatst. Ze moeten nog wel geschilderd worden.
Ook ben ik begonnen met de verhoging aan de zichtkant van de baan. Deze is gemaakt met XPS van de eerste generatie en "bekleed" met Mifoshape. Ik ben alvast begonnen met het schilderen met RAL 8022 zwartbruin.





De achterkant van de baan schiet ook al aardig op. Wegdek en trottoirs zijn gemaakt, de heuvel is bestrooid met (echte) bosgrond.
Omgeving van het Verwaltungsgebäude is ook aangepakt.







Het tegelpad bij het verwaltungsgebäude sluit bij de pijl aan. Daar is inmiddels al een tegelpad gelegd.
Grt, Ronald.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26443
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #208 Gepost op: 21 October 2024, 17:08:51 »
Het wordt steeds mooier Ronald  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6131
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #209 Gepost op: 21 October 2024, 18:52:41 »
Ziet er erg goed uit Ronald.

Ben benieuwd naar de volgende update. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#