Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
  

Auteur Topic: Bahnbetriebswerk "Altendorf"  (gelezen 52775 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2846
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #15 Gepost op: 23 January 2023, 00:41:14 »
Aangepaste baanplan na de diverse reacties.


Aangezien er in AnyRail niet alle bouwdozen zijn op te roepen heb ik enkele gebruikt die er op leken. Kolenbunker is van Kibri maar zier er groter uit dan hier is toegepast. Draaiplateau is vervallen en tevens het kleine schuifbakje. Loods is verdubbeld, dieseltankinstallatie verplaatst en indeling aangepast na de diverse reacties.
Grt, Ronald.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #16 Gepost op: 23 January 2023, 08:07:13 »
Dieseltankstelle direct naast je kolen, lijkt mij niet handig. zo'n vieze, stoffige omgeving is niet bevorderlijk voor een tankinstallatie en wellicht dat de brandveiligheid er ook niet op vooruit gaat...

Een waterkraan op uitrijspoor ken ik niet; kan mij niet voorstellen dat het verbruik in de loods zo groot is, dat dit de moeite loont.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #17 Gepost op: 23 January 2023, 08:34:57 »
Ik heb juist recent op 1zu160 gelezen dat er bij het uitrijspoor een waterkraan hoort te  staan.

https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=1309026&sb1=betriebswerk#aw35
Grt, Wim

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #18 Gepost op: 23 January 2023, 09:35:17 »
Urban myth!!  :D Ik kom het ook vaak tegen, maar als je op sporenplannen van de grotere BW's (Ottbergen, Ulm, Crailsheim) zie ik dat nergens... Zoals gezegd; lijkt mij ook niet heel logisch. Lok wordt vol weggezegt, en verbruik in loods is nihil. Enige wat ik mij kan voorstellen is dat een lok niet wordt weggezet, maar alleen gedraaid wordt en water pakt op de uitweg. Dan houdt tie slakkenspoor niet bezet. Maar dan moet het wel heel druk zijn... En met 6 loodssporen is dat niet heel geloofwaardig ;) 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3281
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #19 Gepost op: 23 January 2023, 10:08:38 »
Ik zou zelf de Lokleitung in het plan verhuizen naar de open plek tussen locloods en Verwaltunggeb. In de Lokleitung regelt men de loc inzet en ook de machinisten krijgen voorafgaand de dienst hun loc toegewezen door de Lokleiter. Handig als dan de loks vlakbij staan. Nu moet het personeel een heel eind lopen van Lokleitung naar opgestelde locs. En de Lokleiter heeft nu ook geen overzicht.
Groeten,
Richard

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #20 Gepost op: 23 January 2023, 10:22:57 »
Dieseltankstelle direct naast je kolen, lijkt mij niet handig. zo'n vieze, stoffige omgeving is niet bevorderlijk voor een tankinstallatie en wellicht dat de brandveiligheid er ook niet op vooruit gaat...

Vergeet dit maar: in Ottbergen staat tie er zowat in...  ;D


https://www.modellbundesbahn.de/modellbundesbahn/foto
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #21 Gepost op: 23 January 2023, 10:35:09 »
Ik heb juist recent op 1zu160 gelezen dat er bij het uitrijspoor een waterkraan hoort te  staan.

https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=1309026&sb1=betriebswerk#aw35
Dat klopt ook vaak en is zeker geen Urban myth, Vincent. Hierbij het voorbeeld uit Bw Rheine (maar ook in Emden reden de locs uitgaand langs een waterkraan):



In Rheine stond overigens ook een waterkraan bij de lokbehandelingssporen. Rechts overigens de 50'er van de SSN.
Groet, Frank

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1287
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #22 Gepost op: 23 January 2023, 10:35:50 »
Hè je was/ bent me net voor...idd midden tussen de sporen.(4)
Er was trouwens ook maar één waterkraan!



Foto uit het boek: Ottbergen van B. Huguenin en K. Fischer deel 2
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #23 Gepost op: 23 January 2023, 10:47:45 »
Mooie foto uit Rheine, en inderdaad.. Maar ik zie ze niet veel, langs de uitgang. Dus deze foto bewijst wellicht een uitzondering...  ;)
Osnabrück zie ik er ook een losse staan, naast een kuil; inspectieput? Kan ook een tweede slakkenkuil zijn aangezien je vanaf de originele niet beide draaischijven kan bereiken:
https://www.osnabahn.de/wp-content/uploads/2022/04/C-03_19660906_Plan_BwRbf_bearb_osnabahn.jpg

Hè je was/ bent me net voor...idd midden tussen de sporen.(4)
Er was trouwens ook maar één waterkraan!

Maar die staat niet langs het uitgaande spoor: wellicht heeft tie wel genoeg bereik om het uitrijspoor te bedienen?

EDIT: nope, haalt tie niet... Foto 15 https://bundesbahnzeit.de/seite.php?id=625
« Laatst bewerkt op: 23 January 2023, 10:57:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1287
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #24 Gepost op: 23 January 2023, 12:51:17 »
Oops dit is een gevalletje van/voor  mij : "schoenmaker blijf bij je leest"!  :-[
IK heb niet goed gelezen!
Het is idd geen kraan voor UIT rijdende stoomlocomotieven .
Dacht/meende dat het ging over de aantallen kranen op zo'n Bahnwerk......
mea culpa!

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1249
  • Klaar voor vertrek
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #25 Gepost op: 23 January 2023, 12:56:46 »
Aangepaste baanplan na de diverse reacties.
(…)
Draaiplateau is vervallen en tevens het kleine schuifbakje.
(…)

De opmerkingen over het voor- of achteruit binnenrijden van je Bw door sleeptenderlokomotieven lijken me terecht. Maar nu het draaiplateau is verdwenen uit je schaduwstation zullen die altijd achteruit je Bw binnenkomen. En dat wil je ook niet, lijkt me? Tenzij je doet alsof er ook treinen van A naar B (in Jans tekening) moeten vertrekken, dan rijden ze achteruit je Bw uit :).
« Laatst bewerkt op: 23 January 2023, 13:48:30 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #26 Gepost op: 23 January 2023, 15:12:22 »
Maar als je wil dat een lok schoorsteen vooruit het Bw verlaat, dan draai je die lok toch gewoon op de draaischijf voor de loods?
Natuurlijk, als een lok schoorsteen vooruit het Bw verlaat (naar een van de schaduwsporen) dan zal ze kont vooruit het Bw weer in moeten rollen. Maar onthou je altijd welke lok hoe (schoorsteen of kont vooruit) het Bw binnenkomt of verlaat?
Tenzij je er een natuurgetrouwe dienstregeling voor alle loks op na gaat houden, dan zul je ze in de fictieve buitenwereld moeten draaien

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1249
  • Klaar voor vertrek
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #27 Gepost op: 23 January 2023, 15:43:12 »
Als het Ronald niet uitmaakt dat schoorsteen uit altijd tender in betekent (en vice versa) dan is de schaduw-draaischijf niet nodig. Ik vind het wel een leuk idee omdat dan de suggestie wordt gewekt dat een lok bij een ander station gedraaid is en toen teruggekomen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2846
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #28 Gepost op: 23 January 2023, 16:58:37 »
Zo, intussen even de commentaren goed gelezen en die aangegeven bevindingen aangepast in het schema. Dat schoorsteen vooruit was geen vereiste maar leek mij gewoon mooi. Zoals in het herziene plan kan een loc nu of met de tender/schoorsteen vooruit naar het station of met de tender/schoorsteen vooruit naar het Bw zoals het in het 1:1 dikwijls voorkwam, naar gelang de loc binnenkwam op een station. Let wel, het is een klein/middelgroot Bw dus zal de aangegeven kolenopslag voldoende moeten zijn en vergelijkingen met Oberhausen is wel leuk maar die was 10 x zo root dan wat ik wil uitbeelden, zelfs Ottbergen, Rheine of noem ze maar op waren vele mate groter dan mijn bescheiden plan.

Op het Stummiforum zag ik dat iemand met soortgelijke problemen worstelde: https://www.stummiforum.de/t140959f24-Planung-Bahnbetriebswerk-H.html

Werd o.a. ook uitgelegd wat de functie van de "kantoorgebouwen" waren en waar ze voor dienden:
In einem BW ist ja nicht nur die Lokleitung, der Melderaum und Pausenraum zu finden.
Sondern auch Kantine, Waschräume, Spindräume usw. Und nicht zuletzt die Verwaltung:
Da wäre zB die A-Gruppe: Verwaltung/Personal
B-Gruppe: Lokbetriebsdienst: Lokführer, Dienstpläne, Umlaufpläne, eben alles, was den Betrieb betrifft.
C-Gruppe: Lokausbesserung, also Werkstatt.
E-Gruppe: maschinelle Gruppe, instandhalten von allen Maschinen (von der Ständerbohrmaschine bis zum Kran)
F-Gruppe: Brennstoffe. erklärt sich glaube ich von selbst.

Dus daarom een Lokleitung en Verwaltungsgebäude op een Bw. Waarschijnlijk waren Kantine, Waschräume en Spindräume in het Verwaltungsgebäude te vinden, de Melderaum en Pausenraum wellicht in de Lokleitung. Als ik fout zit dan hoor ik het graag.

Goed, het herziene plan:


Lokleitung heeft nu een plekje gekregen nabij de loods, tevens is er een noodkolenopslag erbij gekomen, mocht de grote kraan stuk zijn. Bekolen zal dan een stuk langer duren met zo'n klein kraantje. Kolenwagenspoor is doorgetrokken naar de draaischijf, Verwaltungsgebäude is naar onderen gegaan en misschien haal ik dat spoortje tussen Verw.geb. en loods nog wel weg. Vlakbij de werkplaats heb ik nu het ketelhuis neergezet.(deze was toch in mijn bezit) En voor de rest hier en daar wat geschoven met diverse gebouwen.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2846
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #29 Gepost op: 27 January 2023, 16:52:01 »
Heb de boel eens nader bekeken en zitten schuiven met gebouwen en spoortjes, volgens mij gaat dit hem worden.



Er bij zijn gekomen:
Lokschuppen 1-standig waar eventueel een diesellok kan komen te staan.
Lagerschuppen, waar gereedschappen en materialen voor het Ausbessrungswerk opgeslagen/binnen komen.
Kleines Ausbesserungswerk, waar kleine reparaties kunnen plaatsvinden.
2e Kohlenwagengleis, waar een 2-tal kolenwagens kunnen staan ter bevoorrading van het ketelhuis.
Grt, Ronald.