Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Bahnbetriebswerk "Altendorf"  (gelezen 16205 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2023, 00:41:14 »
Aangepaste baanplan na de diverse reacties.


Aangezien er in AnyRail niet alle bouwdozen zijn op te roepen heb ik enkele gebruikt die er op leken. Kolenbunker is van Kibri maar zier er groter uit dan hier is toegepast. Draaiplateau is vervallen en tevens het kleine schuifbakje. Loods is verdubbeld, dieseltankinstallatie verplaatst en indeling aangepast na de diverse reacties.
Grt, Ronald.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2023, 08:07:13 »
Dieseltankstelle direct naast je kolen, lijkt mij niet handig. zo'n vieze, stoffige omgeving is niet bevorderlijk voor een tankinstallatie en wellicht dat de brandveiligheid er ook niet op vooruit gaat...

Een waterkraan op uitrijspoor ken ik niet; kan mij niet voorstellen dat het verbruik in de loods zo groot is, dat dit de moeite loont.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2023, 08:34:57 »
Ik heb juist recent op 1zu160 gelezen dat er bij het uitrijspoor een waterkraan hoort te  staan.

https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=1309026&sb1=betriebswerk#aw35

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2023, 09:35:17 »
Urban myth!!  :D Ik kom het ook vaak tegen, maar als je op sporenplannen van de grotere BW's (Ottbergen, Ulm, Crailsheim) zie ik dat nergens... Zoals gezegd; lijkt mij ook niet heel logisch. Lok wordt vol weggezegt, en verbruik in loods is nihil. Enige wat ik mij kan voorstellen is dat een lok niet wordt weggezet, maar alleen gedraaid wordt en water pakt op de uitweg. Dan houdt tie slakkenspoor niet bezet. Maar dan moet het wel heel druk zijn... En met 6 loodssporen is dat niet heel geloofwaardig ;) 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2023, 10:08:38 »
Ik zou zelf de Lokleitung in het plan verhuizen naar de open plek tussen locloods en Verwaltunggeb. In de Lokleitung regelt men de loc inzet en ook de machinisten krijgen voorafgaand de dienst hun loc toegewezen door de Lokleiter. Handig als dan de loks vlakbij staan. Nu moet het personeel een heel eind lopen van Lokleitung naar opgestelde locs. En de Lokleiter heeft nu ook geen overzicht.
Groeten,
Richard

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2023, 10:22:57 »
Dieseltankstelle direct naast je kolen, lijkt mij niet handig. zo'n vieze, stoffige omgeving is niet bevorderlijk voor een tankinstallatie en wellicht dat de brandveiligheid er ook niet op vooruit gaat...

Vergeet dit maar: in Ottbergen staat tie er zowat in...  ;D


https://www.modellbundesbahn.de/modellbundesbahn/foto
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2023, 10:35:09 »
Ik heb juist recent op 1zu160 gelezen dat er bij het uitrijspoor een waterkraan hoort te  staan.

https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=1309026&sb1=betriebswerk#aw35
Dat klopt ook vaak en is zeker geen Urban myth, Vincent. Hierbij het voorbeeld uit Bw Rheine (maar ook in Emden reden de locs uitgaand langs een waterkraan):



In Rheine stond overigens ook een waterkraan bij de lokbehandelingssporen. Rechts overigens de 50'er van de SSN.
Groet, Frank

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2023, 10:35:50 »
Hè je was/ bent me net voor...idd midden tussen de sporen.(4)
Er was trouwens ook maar één waterkraan!



Foto uit het boek: Ottbergen van B. Huguenin en K. Fischer deel 2
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #23 Gepost op: 23 januari 2023, 10:47:45 »
Mooie foto uit Rheine, en inderdaad.. Maar ik zie ze niet veel, langs de uitgang. Dus deze foto bewijst wellicht een uitzondering...  ;)
Osnabrück zie ik er ook een losse staan, naast een kuil; inspectieput? Kan ook een tweede slakkenkuil zijn aangezien je vanaf de originele niet beide draaischijven kan bereiken:
https://www.osnabahn.de/wp-content/uploads/2022/04/C-03_19660906_Plan_BwRbf_bearb_osnabahn.jpg

Hè je was/ bent me net voor...idd midden tussen de sporen.(4)
Er was trouwens ook maar één waterkraan!

Maar die staat niet langs het uitgaande spoor: wellicht heeft tie wel genoeg bereik om het uitrijspoor te bedienen?

EDIT: nope, haalt tie niet... Foto 15 https://bundesbahnzeit.de/seite.php?id=625
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2023, 10:57:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #24 Gepost op: 23 januari 2023, 12:51:17 »
Oops dit is een gevalletje van/voor  mij : "schoenmaker blijf bij je leest"!  :-[
IK heb niet goed gelezen!
Het is idd geen kraan voor UIT rijdende stoomlocomotieven .
Dacht/meende dat het ging over de aantallen kranen op zo'n Bahnwerk......
mea culpa!

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2023, 12:56:46 »
Aangepaste baanplan na de diverse reacties.
(…)
Draaiplateau is vervallen en tevens het kleine schuifbakje.
(…)

De opmerkingen over het voor- of achteruit binnenrijden van je Bw door sleeptenderlokomotieven lijken me terecht. Maar nu het draaiplateau is verdwenen uit je schaduwstation zullen die altijd achteruit je Bw binnenkomen. En dat wil je ook niet, lijkt me? Tenzij je doet alsof er ook treinen van A naar B (in Jans tekening) moeten vertrekken, dan rijden ze achteruit je Bw uit :).
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2023, 13:48:30 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2023, 15:12:22 »
Maar als je wil dat een lok schoorsteen vooruit het Bw verlaat, dan draai je die lok toch gewoon op de draaischijf voor de loods?
Natuurlijk, als een lok schoorsteen vooruit het Bw verlaat (naar een van de schaduwsporen) dan zal ze kont vooruit het Bw weer in moeten rollen. Maar onthou je altijd welke lok hoe (schoorsteen of kont vooruit) het Bw binnenkomt of verlaat?
Tenzij je er een natuurgetrouwe dienstregeling voor alle loks op na gaat houden, dan zul je ze in de fictieve buitenwereld moeten draaien

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #27 Gepost op: 23 januari 2023, 15:43:12 »
Als het Ronald niet uitmaakt dat schoorsteen uit altijd tender in betekent (en vice versa) dan is de schaduw-draaischijf niet nodig. Ik vind het wel een leuk idee omdat dan de suggestie wordt gewekt dat een lok bij een ander station gedraaid is en toen teruggekomen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #28 Gepost op: 23 januari 2023, 16:58:37 »
Zo, intussen even de commentaren goed gelezen en die aangegeven bevindingen aangepast in het schema. Dat schoorsteen vooruit was geen vereiste maar leek mij gewoon mooi. Zoals in het herziene plan kan een loc nu of met de tender/schoorsteen vooruit naar het station of met de tender/schoorsteen vooruit naar het Bw zoals het in het 1:1 dikwijls voorkwam, naar gelang de loc binnenkwam op een station. Let wel, het is een klein/middelgroot Bw dus zal de aangegeven kolenopslag voldoende moeten zijn en vergelijkingen met Oberhausen is wel leuk maar die was 10 x zo root dan wat ik wil uitbeelden, zelfs Ottbergen, Rheine of noem ze maar op waren vele mate groter dan mijn bescheiden plan.

Op het Stummiforum zag ik dat iemand met soortgelijke problemen worstelde: https://www.stummiforum.de/t140959f24-Planung-Bahnbetriebswerk-H.html

Werd o.a. ook uitgelegd wat de functie van de "kantoorgebouwen" waren en waar ze voor dienden:
In einem BW ist ja nicht nur die Lokleitung, der Melderaum und Pausenraum zu finden.
Sondern auch Kantine, Waschräume, Spindräume usw. Und nicht zuletzt die Verwaltung:
Da wäre zB die A-Gruppe: Verwaltung/Personal
B-Gruppe: Lokbetriebsdienst: Lokführer, Dienstpläne, Umlaufpläne, eben alles, was den Betrieb betrifft.
C-Gruppe: Lokausbesserung, also Werkstatt.
E-Gruppe: maschinelle Gruppe, instandhalten von allen Maschinen (von der Ständerbohrmaschine bis zum Kran)
F-Gruppe: Brennstoffe. erklärt sich glaube ich von selbst.

Dus daarom een Lokleitung en Verwaltungsgebäude op een Bw. Waarschijnlijk waren Kantine, Waschräume en Spindräume in het Verwaltungsgebäude te vinden, de Melderaum en Pausenraum wellicht in de Lokleitung. Als ik fout zit dan hoor ik het graag.

Goed, het herziene plan:


Lokleitung heeft nu een plekje gekregen nabij de loods, tevens is er een noodkolenopslag erbij gekomen, mocht de grote kraan stuk zijn. Bekolen zal dan een stuk langer duren met zo'n klein kraantje. Kolenwagenspoor is doorgetrokken naar de draaischijf, Verwaltungsgebäude is naar onderen gegaan en misschien haal ik dat spoortje tussen Verw.geb. en loods nog wel weg. Vlakbij de werkplaats heb ik nu het ketelhuis neergezet.(deze was toch in mijn bezit) En voor de rest hier en daar wat geschoven met diverse gebouwen.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2023, 16:52:01 »
Heb de boel eens nader bekeken en zitten schuiven met gebouwen en spoortjes, volgens mij gaat dit hem worden.



Er bij zijn gekomen:
Lokschuppen 1-standig waar eventueel een diesellok kan komen te staan.
Lagerschuppen, waar gereedschappen en materialen voor het Ausbessrungswerk opgeslagen/binnen komen.
Kleines Ausbesserungswerk, waar kleine reparaties kunnen plaatsvinden.
2e Kohlenwagengleis, waar een 2-tal kolenwagens kunnen staan ter bevoorrading van het ketelhuis.
Grt, Ronald.