Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 09:56:46
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:54:15
ESU locprogrammer door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:48:12
20 jaar BNLS jubileum door Miniature Holland
Vandaag om 09:32:06
Had de NS4903 rangeerlicht? door Gerke
Vandaag om 09:14:45
Mijn geweatherde modellen door Mitchell
Vandaag om 09:12:42
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 09:07:27
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door spoorijzer
Vandaag om 08:28:36
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:18:01
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 08:17:30
Au bord de la Cèze door tothebeach
Vandaag om 08:11:21
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 07:58:56
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 07:46:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:31:29
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 07:20:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 07:11:51
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 November 2025, 23:55:25
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door Wijbe
16 November 2025, 23:53:41
Bahnstrecke 5867 door DJV
16 November 2025, 23:46:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
16 November 2025, 23:44:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
16 November 2025, 23:40:49
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
16 November 2025, 23:13:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
16 November 2025, 22:42:45
Rondom Charlois door NS264
16 November 2025, 22:38:53
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
16 November 2025, 22:21:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
16 November 2025, 21:55:14
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
16 November 2025, 20:40:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
16 November 2025, 20:34:04
  

Auteur Topic: Bahnbetriebswerk "Altendorf"  (gelezen 65040 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3008
  • Duitsland TP III/IV
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Gepost op: 22 January 2023, 21:25:51 »
Met het kopen van een draaischijf en de nodige bouwsels die van een vorige baan aanwezig waren ben ik eens aan het stoeien geweest om een klein en compact Bw te realiseren in AnyRail met het idee om ooit hiermee de boer op te gaan.


Het plan laat een klein Bw zien met de nodige bebouwing die nodig zijn om loc's te verzorgen. Aan de rechterkant wordt het plan afgesloten met een brug waarover het verkeer van en naar de woonhuizen en het Bw gaat. Tevens zit daarachter het opstelgedeelte met een draaiplateau om loc's eerst te draaien en achteruit naar het opstelgedeelte te rijden zodat ze later via dit draaiplateau met de schoorsteen vooruit naar het Bw te laten rijden.

Op- of aanmerkingen zijn welkom.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 14:07:18 door Reinout van Rees. Reden: Titel op verzoek aangepast »
Grt, Ronald.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2023, 21:44:04 »
Eerste gedachte: leuk en compact!
Sporen lopen niet parallel aan elkaar en aan de voorkant, waardoor het wat speelser wordt. Niet overladen met gebouwen.

Heb je erop gelet dat de verschillende handelingen (kolen, water, slakken) op de juiste volgorde staan? Ik weet niet uit m'n hoofd wat de vaste volgorde is, maar er is er wel eentje :)

In het schaduwstation lijkt het me wat ingewikkeld. Bij Engelse banen zie je nogal eens een "grote draaischijf" met zes parallelle sporen erop waar een compleet treintje op past. (Iemand anders weet vast wat ik bedoel en heeft er een plaatje van paraat?) Dan verminder je de hoeveelheid punten die op elkaar aan moeten sluiten.

Enfin: leuk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6466
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2023, 21:46:20 »
Mooi plan, zou zeggen : bouwen maar
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2023, 21:55:41 »
Citaat
via dit draaiplateau met de schoorsteen vooruit naar het Bw te laten rijden

Waarom is dat? Gaat het om een kopstation waar alle loks op dezelfde manier binnenkomen en dus ook op dezelfde manier het Bw binnenkomen?

GORILLUS

  • Gast
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2023, 21:57:17 »
Leuk plan, ook met die schuifbak.
Misschien is het handig om spoor K op je draaischijf aan te sluiten.
Kun je een locomotief laten omlopen voor je kolenwagens.
Maar een depot heeft altijd veel rijmogelijkheden, ik ga dit volgen.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3008
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2023, 22:05:05 »
Jan,

Het gaat om het idee dat een loc vanuit een station naar een Bw rijdt en vaak ging dat schoorsteen vooruit. Maar als de loc ook achteruit naar het Bw ging zou ik wel willen weten zodat ik de rechterkant kan aanpassen.

Reinout,

Volgens mij eerst slakken, verse kolen en dan zand bijvullen. Daarna draaien en naar de loods of draaien en terug de dienst in. Als ik hiermee fout zit hoor ik dat graag.

Frank,

Dat gaat wellicht een keer gebeuren.

Richard,

Dank voor je reactie. Ik ga kijken hoe dit aan te passen.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2023, 22:06:54 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3360
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2023, 22:05:41 »
Leuk plan zo compact.

Een kleine aanmerking, staat het gebouw van de Lokleitung in het algemeen niet dichter bij locloods en draaischijf in BW's?
Groeten,
Richard

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • Spoor N
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #7 Gepost op: 22 January 2023, 22:19:00 »
Jan,

Het gaat om het idee dat een loc vanuit een station naar een Bw rijdt en vaak ging dat schoorsteen vooruit. Maar als de loc ook achteruit naar het Bw ging zou ik wel willen weten zodat ik de rechterkant kan aanpassen.
Als het BW langs een doorgaande lijn ligt, maar slechts aan één kant aan die lijn is aangetakt, dan kan het niet anders dat locs soms met de schoorsteen achteruit naar het BW rijden en soms ook met de schoorsteen achteruit van het BW vertrekken.
Grt, Wim

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #8 Gepost op: 22 January 2023, 22:20:29 »
Voor mijn gevoel kloppen de verhoudingen niet. Twee behandelingssporen veronderstellen een redelijk groot aantal locs. De kolenvoorraad is daarvoor te klein, evenals het aantal sporen in de loods. Zand aanvullen zou op beide sporen moeten kunnen. De Dieseltankstelle hindert vertrekkende locs.

Leuk idee!

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5104
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #9 Gepost op: 22 January 2023, 22:20:36 »
Volgens mij eerst slakken, verse kolen en dan zand bijvullen. Daarna draaien en naar de loods of draaien en terug de dienst in. Als ik hiermee fout zit hoor ik dat graag.

Ooit geleerd dat 'vroeger' inderdaad eerst slakken inderdaad de norm was, aangezien je met lege tender meer ruimte had om lang gereedschap heen en weer te halen, of uberhaupt in de vuurkist te steken. Maar je vindt genoeg uitzonderingen, zeker in latere grote BW's voor loks met losse tender. Water en slakken is meestal samen, ook om hete sintels te blussen, en volgens mij mag je tijdens het bekolen geen andere klusjes doen. Wil je ook niet: stoffig, veiligheidsrisico's (er wordt gehesen of grote massa's kolen gestort), etc. Maar google 'gleisplan' en 'betriebswerk' en je vindt alles... :D

Hier wel mee eens:
Twee behandelingssporen veronderstellen een redelijk groot aantal locs. De kolenvoorraad is daarvoor te klein, evenals het aantal sporen in de loods. Zand aanvullen zou op beide sporen moeten kunnen. De Dieseltankstelle hindert vertrekkende locs.

Wat is de voorgrond van je plan? Boven of onderkant tekening..?
« Laatst bewerkt op: 22 January 2023, 22:23:33 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • Spoor N
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #10 Gepost op: 22 January 2023, 22:22:55 »
Heb je erop gelet dat de verschillende handelingen (kolen, water, slakken) op de juiste volgorde staan? Ik weet niet uit m'n hoofd wat de vaste volgorde is, maar er is er wel eentje :)

Recent heb ik op Duitse fora gelezen dat er eerst kolen worden geladen, daarna ontslakt. Langs het vertrekspoor is altijd een waterkraan, om de tank maximaal te vullen. Meestal staan er nog enkele, maar ik weet niet of dat dan voor of na kolen/slakken is.
Grt, Wim

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5104
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #11 Gepost op: 22 January 2023, 22:30:34 »
Net even gekeken bij Ottbergen; eerst kolen, dan slakken.. Wellicht heeft het ook te maken met duur van behandeling; kolen nemen duurt kort, ontslakken/water/smeren lang. Als je die laatste eerst doet, dan blokkeert dit eventueel het spoor naar de kolen voor een lok die alleen bevoorraad hoeft te worden.

In Ottbergen ligt tankinstallatie trouwens aan spoor voor kolen/slakkenbunker; kan je ook doen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #12 Gepost op: 22 January 2023, 22:31:20 »
Citaat
Maar als de loc ook achteruit naar het Bw ging zou ik wel willen weten zodat ik de rechterkant kan aanpassen.



Stel, een lok komt met de trein vanuit richting A het station binnen. De lok koppelt af en rijdt richting Bw. Als de lok met de schoorsteen vooruit is binnengekomen, zal ze dus ook met schoorsteen vooruit het Bw binnenrijden.
Een lok (met trein) die vanuit B (met schoorsteen vooruit) het station binnenkomt en afkoppelt, zal juist met de tender vooruit naar het Bw gaan.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3008
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #13 Gepost op: 22 January 2023, 23:33:54 »
Zo, dat zijn een heleboel reacties, waarvoor dank. Eerst alles maar eens op een rijtje zetten en kijken hoe ik dit kan inpassen in mijn ontwerp. Wordt vervolgd dus....
Grt, Ronald.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 707
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #14 Gepost op: 22 January 2023, 23:57:08 »
Het schaduwgedeelte kan misschien wat simpeler als je het draaiplateau 2-sporig maakt, dan kan het kleine schuifbakje vervallen.