Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Bahnbetriebswerk "Altendorf"  (gelezen 16211 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Gepost op: 22 januari 2023, 21:25:51 »
Met het kopen van een draaischijf en de nodige bouwsels die van een vorige baan aanwezig waren ben ik eens aan het stoeien geweest om een klein en compact Bw te realiseren in AnyRail met het idee om ooit hiermee de boer op te gaan.


Het plan laat een klein Bw zien met de nodige bebouwing die nodig zijn om loc's te verzorgen. Aan de rechterkant wordt het plan afgesloten met een brug waarover het verkeer van en naar de woonhuizen en het Bw gaat. Tevens zit daarachter het opstelgedeelte met een draaiplateau om loc's eerst te draaien en achteruit naar het opstelgedeelte te rijden zodat ze later via dit draaiplateau met de schoorsteen vooruit naar het Bw te laten rijden.

Op- of aanmerkingen zijn welkom.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2023, 14:07:18 door Reinout van Rees. Reden: Titel op verzoek aangepast »
Grt, Ronald.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2023, 21:44:04 »
Eerste gedachte: leuk en compact!
Sporen lopen niet parallel aan elkaar en aan de voorkant, waardoor het wat speelser wordt. Niet overladen met gebouwen.

Heb je erop gelet dat de verschillende handelingen (kolen, water, slakken) op de juiste volgorde staan? Ik weet niet uit m'n hoofd wat de vaste volgorde is, maar er is er wel eentje :)

In het schaduwstation lijkt het me wat ingewikkeld. Bij Engelse banen zie je nogal eens een "grote draaischijf" met zes parallelle sporen erop waar een compleet treintje op past. (Iemand anders weet vast wat ik bedoel en heeft er een plaatje van paraat?) Dan verminder je de hoeveelheid punten die op elkaar aan moeten sluiten.

Enfin: leuk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2023, 21:46:20 »
Mooi plan, zou zeggen : bouwen maar

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2023, 21:55:41 »
Citaat
via dit draaiplateau met de schoorsteen vooruit naar het Bw te laten rijden

Waarom is dat? Gaat het om een kopstation waar alle loks op dezelfde manier binnenkomen en dus ook op dezelfde manier het Bw binnenkomen?

GORILLUS

  • Gast
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2023, 21:57:17 »
Leuk plan, ook met die schuifbak.
Misschien is het handig om spoor K op je draaischijf aan te sluiten.
Kun je een locomotief laten omlopen voor je kolenwagens.
Maar een depot heeft altijd veel rijmogelijkheden, ik ga dit volgen.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2023, 22:05:05 »
Jan,

Het gaat om het idee dat een loc vanuit een station naar een Bw rijdt en vaak ging dat schoorsteen vooruit. Maar als de loc ook achteruit naar het Bw ging zou ik wel willen weten zodat ik de rechterkant kan aanpassen.

Reinout,

Volgens mij eerst slakken, verse kolen en dan zand bijvullen. Daarna draaien en naar de loods of draaien en terug de dienst in. Als ik hiermee fout zit hoor ik dat graag.

Frank,

Dat gaat wellicht een keer gebeuren.

Richard,

Dank voor je reactie. Ik ga kijken hoe dit aan te passen.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2023, 22:06:54 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2023, 22:05:41 »
Leuk plan zo compact.

Een kleine aanmerking, staat het gebouw van de Lokleitung in het algemeen niet dichter bij locloods en draaischijf in BW's?
Groeten,
Richard

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2023, 22:19:00 »
Jan,

Het gaat om het idee dat een loc vanuit een station naar een Bw rijdt en vaak ging dat schoorsteen vooruit. Maar als de loc ook achteruit naar het Bw ging zou ik wel willen weten zodat ik de rechterkant kan aanpassen.
Als het BW langs een doorgaande lijn ligt, maar slechts aan één kant aan die lijn is aangetakt, dan kan het niet anders dat locs soms met de schoorsteen achteruit naar het BW rijden en soms ook met de schoorsteen achteruit van het BW vertrekken.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2023, 22:20:29 »
Voor mijn gevoel kloppen de verhoudingen niet. Twee behandelingssporen veronderstellen een redelijk groot aantal locs. De kolenvoorraad is daarvoor te klein, evenals het aantal sporen in de loods. Zand aanvullen zou op beide sporen moeten kunnen. De Dieseltankstelle hindert vertrekkende locs.

Leuk idee!

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2023, 22:20:36 »
Volgens mij eerst slakken, verse kolen en dan zand bijvullen. Daarna draaien en naar de loods of draaien en terug de dienst in. Als ik hiermee fout zit hoor ik dat graag.

Ooit geleerd dat 'vroeger' inderdaad eerst slakken inderdaad de norm was, aangezien je met lege tender meer ruimte had om lang gereedschap heen en weer te halen, of uberhaupt in de vuurkist te steken. Maar je vindt genoeg uitzonderingen, zeker in latere grote BW's voor loks met losse tender. Water en slakken is meestal samen, ook om hete sintels te blussen, en volgens mij mag je tijdens het bekolen geen andere klusjes doen. Wil je ook niet: stoffig, veiligheidsrisico's (er wordt gehesen of grote massa's kolen gestort), etc. Maar google 'gleisplan' en 'betriebswerk' en je vindt alles... :D

Hier wel mee eens:
Twee behandelingssporen veronderstellen een redelijk groot aantal locs. De kolenvoorraad is daarvoor te klein, evenals het aantal sporen in de loods. Zand aanvullen zou op beide sporen moeten kunnen. De Dieseltankstelle hindert vertrekkende locs.

Wat is de voorgrond van je plan? Boven of onderkant tekening..?
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2023, 22:23:33 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2023, 22:22:55 »
Heb je erop gelet dat de verschillende handelingen (kolen, water, slakken) op de juiste volgorde staan? Ik weet niet uit m'n hoofd wat de vaste volgorde is, maar er is er wel eentje :)

Recent heb ik op Duitse fora gelezen dat er eerst kolen worden geladen, daarna ontslakt. Langs het vertrekspoor is altijd een waterkraan, om de tank maximaal te vullen. Meestal staan er nog enkele, maar ik weet niet of dat dan voor of na kolen/slakken is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2023, 22:30:34 »
Net even gekeken bij Ottbergen; eerst kolen, dan slakken.. Wellicht heeft het ook te maken met duur van behandeling; kolen nemen duurt kort, ontslakken/water/smeren lang. Als je die laatste eerst doet, dan blokkeert dit eventueel het spoor naar de kolen voor een lok die alleen bevoorraad hoeft te worden.

In Ottbergen ligt tankinstallatie trouwens aan spoor voor kolen/slakkenbunker; kan je ook doen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2023, 22:31:20 »
Citaat
Maar als de loc ook achteruit naar het Bw ging zou ik wel willen weten zodat ik de rechterkant kan aanpassen.



Stel, een lok komt met de trein vanuit richting A het station binnen. De lok koppelt af en rijdt richting Bw. Als de lok met de schoorsteen vooruit is binnengekomen, zal ze dus ook met schoorsteen vooruit het Bw binnenrijden.
Een lok (met trein) die vanuit B (met schoorsteen vooruit) het station binnenkomt en afkoppelt, zal juist met de tender vooruit naar het Bw gaan.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2023, 23:33:54 »
Zo, dat zijn een heleboel reacties, waarvoor dank. Eerst alles maar eens op een rijtje zetten en kijken hoe ik dit kan inpassen in mijn ontwerp. Wordt vervolgd dus....
Grt, Ronald.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Bahnbetriebswerk
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2023, 23:57:08 »
Het schaduwgedeelte kan misschien wat simpeler als je het draaiplateau 2-sporig maakt, dan kan het kleine schuifbakje vervallen.